• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Nadwiślańska Kolejka Wąskotorowa (tajemnice, skarby i uroki kolejki).

wa1aw

Znany użytkownik
Reakcje
48 0 0
#1
Nadwiślańska Kolejka Wąskotorowa powstała w 1892 roku i początkowo działała jako prowizoryczna kolejka z drewnianymi szynami pomiędzy folwarkiem Polanówka a cukrownią "Zagłoba". Budowę kolei rozpoczął właściciel folwarku i cukrowni, Jan Kleniewski, miejscowy ziemianin i przemysłowiec.

Dzisiejsza Nadwiślańska Kolejka Wąskotorowa została utworzona na bazie Nałęczowskiej Kolei Dojazdowej. Jeszcze wcześniej była własnością PKP. Jest to kolej o prześwicie torów 750 mm. Kolejka znajduje się w województwie lubelskim.
Trochę więcej informacji o kolejce można znaleźć na stronie: http://www.nadwislanskakolejka.pl/strona/o-nas

Moim zamiarem jest zapoznanie Kolegów ze skarbami, tajemnicami i urokami tej kolejki. Dokumentując tabor, infrastrukturę i "klimaty" NKW, zachęcam do czynnego wskazywania interesującego Kolegów zakresu. Oznacza to, że jeśli ktoś z Was zauważy na publikowanych zdjęciach coś ciekawego, to obiecuję w miarę możliwości dysponowania wolnym czasem, zrobić dodatkowe zdjęcia na życzenie.

Rozpoczynając ten temat, sam nie wiem co, wspólnie z Kolegami, znajdę w trakcie jego opracowywania.
Pozdrawiam :)

Główna stacja kolejki znajduje się w miejscowości Karczmiska, przy drodze Opole Lubelskie - Puławy. Widok od strony drogi.
1.JPG

Widok od strony torów.
2.JPG
3.JPG

Zabudowania stacji.
4.JPG

Tuż obok, urokliwe miejsce zadumy.
5.JPG

Kilka ogólnych widoków stacji.
6.JPG
7.JPG
8.JPG
9.JPG

Nie musiałem się długo rozglądać, żeby znaleźć pierwszy "skarb" :)
10.JPG


PS. Będę publikował wrzucając zdjęcia seriami, poukładane tematycznie.
Polecam także: http://odkrywca.pl/polskie-pociagi-szpitalne-i-sanitarne,745642.html
:)
 
OP
OP
wa1aw

wa1aw

Znany użytkownik
Reakcje
48 0 0
#2
Ponieważ NKW na stacji Nałęczów styka się linią normalnotorową (relacji Warszawa-Lublin), to często kolejka przewoziła na swoich szlakach wagony normalnotorowe. W tej części stacji Karczmiska, gdzie stoi odstawiony tabor, można zobaczyć sześcioosiowe platformy do transportu wagonów normalnotorowych.
11.JPG
12.JPG 13.JPG 14.JPG 15.JPG 16.JPG 17.JPG 18.JPG 19.JPG 20.JPG
 
OP
OP
wa1aw

wa1aw

Znany użytkownik
Reakcje
48 0 0
#3
Wybrane ujęcia części pozostałego odstawionego taboru na stacji Karczmiska.
Zestawienie wózków wagonów osobowych z wózkiem wagonu towarowego.
21.JPG

tabor
22.JPG 23.JPG
Pod jednym z wagonów znalazłem coś, co wydaje mi się zarośniętym i zaśmieconym kanałem do szlakowania parowozów. Ponieważ, jak już wspominałem, na kolei znam się jak wilk na gwiazdach, to proszę Kolegów o opinię, czy mam rację?
24.JPG

Ciąg dalszy taboru.
25.JPG 26.JPG 27.JPG 28.JPG
 

MichałŁ

Aktywny użytkownik
Reakcje
129 1 0
#7
Wybrane ujęcia części pozostałego odstawionego taboru na stacji Karczmiska.
Zestawienie wózków wagonów osobowych z wózkiem wagonu towarowego.
Zobacz załącznik 384917
Pod jednym z wagonów znalazłem coś, co wydaje mi się zarośniętym i zaśmieconym kanałem do szlakowania parowozów. Ponieważ, jak już wspominałem, na kolei znam się jak wilk na gwiazdach, to proszę Kolegów o opinię, czy mam rację? Zobacz załącznik 384920
Te wózki są z Lxd2.
A kanał służył bardziej do przeglądów niż do szlakowania.
 
OP
OP
wa1aw

wa1aw

Znany użytkownik
Reakcje
48 0 0
#8
Bardzo dziękuję Koledze MichałŁ za udzielone wyjaśnienia, natomiast Koledze Paweł R dziękuję za cudowne zdjęcie, zrobione z wieży widocznej na pierwszym,
niżej zamieszczonym zdjęciu.
Wieża ta, widoczna jest po prawej strony zdjęcia. Po lewej stronie widoczna jest lokomotywownia oraz entuzjaści z Lublina, których spotkałem w trakcie robienia sesji zdjęciowej (pozdrawiam ich). :)
47.JPG

Lokomotywownia zapewnia schronienie dla:
48.JPG
Tymczasem, z drugiej strony zabudowań lokomotywowni stoi ciekawy pług odśnieżny.
49.JPG
Oto on w pełnej krasie:
50.JPG


51.JPG 52.JPG 53.JPG
PS. Jak zwykle polecam także: http://odkrywca.pl/polskie-pociagi-szpitalne-i-sanitarne,745642.html





 
OP
OP
wa1aw

wa1aw

Znany użytkownik
Reakcje
48 0 0
#9
Ponownie zachęcam Kolegów do wskazywania obiektów, które chcielibyście żebym dokładniej sfotografował, zanim je opublikuję na forum.
Na przykład, zamieszczam ciekawe szczegóły części torowiska.
54.JPG


55.JPG 56.JPG 57.JPG

Tymczasem, po drugiej stronie drogi dzielącej stację na dwie części, znalazłem pług odśnieżny, dużo starszej konstrukcjo od tego prezentowanego wcześniej.
58.JPG
59.JPG


60.JPG 62.JPG 63.JPG 64.JPG 65.JPG 66.JPG

Wnętrze jest imponujące. Operator, mając takie stanowisko pracy musiał nieźle się napracować :)
61.JPG


PS. Następna partia zdjęć pojawi się pod koniec przyszłego tygodnia. Pozdrawiam :)
 
OP
OP
wa1aw

wa1aw

Znany użytkownik
Reakcje
48 0 0
#10
Dalszy ciąg opisu NKW (NKD) skupiam na tej części stacji Karczmiska, która w stosunku do głównych zabudowań stacyjnych znajduje się po przeciwnej stronie drogi dzielącej ją na dwie części.

Jest to ta część stacji, gdzie znajduje się wcześniej prezentowany starszy pług odśnieżny.
67.JPG

Za pługiem znajdują się dwa wagony, z podstawowych typów wagonów towarowych NKW. Pierwszy z nich:
68.JPG

... i jego maźnica: 69.JPG

Drugi z nich, Wddxh:
70.JPG

... i jego maźnica oraz pozostałe szczegóły: 71.JPG 72.JPG 73.JPG

Dalej, za wagonami, torowisko stacyjne kończy się i zaczyna się szlak w kierunku Opola Lubelskiego, Poniatowej i Wilkowa.
74.JPG

75.JPG


Dokładnie z tego miejsca, widok w odwrotnym kierunku (na całą stację) jest taki:
76.JPG


W tym momencie, chciałbym nawiązać do wpisu Kolegi Spacerowicz, zamieszczonego w temacie "kolejowe klimaty" Spacerowicz, Poniedziałek o 21:42
Tak samo, jak Kolega Spacerowicz zarejestrowałem, że kocimiętką są tory :)
77.JPG
78.JPG


Ciekawym elementem tej części stacji jest waga kolejowa:
79.JPG
80.JPG

Nie mylę się, to jest waga? :)

W dalszą część zwiedzania NKW (NKD) wyruszyłem drogą 824 w stronę Opola Lubelskiego.

PS. Niezmiennie będę wdzięczny za pomoc w opracowywaniu tematu: http://odkrywca.pl/polskie-pociagi-szpitalne-i-sanitarne,745642.html#745642
 

Jarząbek

Znany użytkownik
Reakcje
1.581 73 0
#11
Dalej, za wagonami, torowisko stacyjne kończy się i zaczyna się szlak w kierunku Opola Lubelskiego, Poniatowej i Wilkowa.
Oj, nie. Tylko w stronę Wilkowa. Do Opola Lub. i Poniatowej trasa prowadzi na południe, równolegle do drogi krajowej 824.
Stacja Karczmiska tworzy trójkąt z następującymi kierunkami:
- Nałęczów,
- Rozalin a dalej Opole I Poniatowa,
- Wilków.
 
OP
OP
wa1aw

wa1aw

Znany użytkownik
Reakcje
48 0 0
#12
Oj, nie. Tylko w stronę Wilkowa. Do Opola Lub. i Poniatowej trasa prowadzi na południe, równolegle do drogi krajowej 824.
Stacja Karczmiska tworzy trójkąt z następującymi kierunkami:
- Nałęczów,
- Rozalin a dalej Opole I Poniatowa,
- Wilków.
(y) Racja, narozrabiałem dokładając Opole i Poniatową :( Dziękuję za zwrócenie uwagi na pomyłkę :)

Kontynuując podróż drogą 824 można dojechać do przejazdu kolejowego na szlaku NKW. Za tym przejazdem, droga rozwidla się. W lewo na Poniatową, natomiast w prawo wiedzie do Opola Lubelskiego.
81.JPG

W tym miejscu wycieczki zamieszczam mapkę NKW. Mapka została sporządzona 30.09.1997 roku, przez wieloletnią pracownicę "kolejki", Panią Teresę. U dołu rysunku zamieszczony jest skan oryginału. Podobny schemat widnieje na stronie NKW. Na mojej wersji mapki, naniesione zostały liczbowe oznaczenia czterech miejsc w planie mojej podróży oraz numery dróg.
Zakres mapki będzie modyfikowany w miarę rozwoju tematu i kontynuowania objazdu sieci kolejowej NKW.
Nadmieniam, że osoba Pani Teresy jest istotną postacią dalszej części opowiadania o historii i tajemnicach NKW. W przyszłości opowiem o Pani Teresie i osobach z nią związanych, wspaniałych postaciach tworzących barwną historię kolejki.
zdj.82, mapka NKW.jpg


Numerem 1 na mapce, zaznaczyłem stację Karczmiska (dworzec główny i baza kolejki). 2 oznaczony jest przejazd kolejowy, pokazany na zdjęciu powyżej (zdj. nr 81). 3 to Opole, a 4 Poniatowa.
W związku z niedawną rocznicą zakończenia 2WŚ, postanowiłem przeplatając współczesny materiał ikonograficzny z historycznym, dalszą część rozpocząć od Poniatowej. Przy tej okazji zamieszczę zdjęcia - rarytasy :)
 
J

Jurek ST44

Gość
#13
Zamieść zdjęcia , mam rodzinę w Poniatowej, ile razy tam jechałem podziwiałem tory i taki wielki semafor, bardzo niepodobny do wszystkich innych. Ze wspomnien zawsze opowiadają o wąskotorówce co im z Nałeczowa buraki przywoziła. Super temat.
 
OP
OP
wa1aw

wa1aw

Znany użytkownik
Reakcje
48 0 0
#14
Zamieść zdjęcia , mam rodzinę w Poniatowej, ile razy tam jechałem podziwiałem tory i taki wielki semafor, bardzo niepodobny do wszystkich innych. Ze wspomnien zawsze opowiadają o wąskotorówce co im z Nałeczowa buraki przywoziła. Super temat.
Odpowiadając na prośbę Kolegi wichura3, zamieszczam oczekiwane zdjęcia (w szczególności semafora) :)

Pierwsze zdjęcie prezentuje to, co można zobaczyć wkrótce po skręcie w drogę 832.
83.JPG


Specjalnie dla Kolegi wichura3, któremu jestem wdzięczny za zainteresowanie tematem. Oto "on" - semafor w całej okazałości. Po drodze do Poniatowej zauważyłem jeszcze jeden.
84.JPG

85.JPG


Tuż obok, po drugiej stronie drogi, znajduje się obelisk upamiętniający uwolnienie więźniów z obozu niemieckiego w Rozalinie przez BCh.
86.JPG


Dalsza droga (ale torami kolejki lub odnogą od drogi 832) doprowadzi nas do kolejnego przejazdu kolejowego. Semafor z tej perspektywy również prezentuje się wspaniale, jednak wydaje mi się, że zakręt torów troszkę się "załamał". Mam nadzieję, że przez to nie złapie "doła" :LOL:
87.JPG


Przy wspomnianym przejeździe znajduje się rozbudowany układ torowiska z odnogą znikającą gdzieś w lesie. Drzewa dosłownie przerosły przez tory.
88.JPG
89.JPG

90.JPG
 
J

Jurek ST44

Gość
#15
Dzięki :) piękne widoki. Szkoda że nie są objęte ochroną. Coraz bardziej lubie wąskotorówkę za te niespotykane klimaty.
 

Kpt. Nemo

Łowca cech
Donator forum
Ekspert
Reakcje
20.028 494 29
#16
Gdybyś tak jeszcze z buta wszedł w te leśne odnogi, zbadał gdzie prowadzą i jak wyglądają.
 
OP
OP
wa1aw

wa1aw

Znany użytkownik
Reakcje
48 0 0
#18
Wracając do obiecanego wątku historycznego, związanego z Poniatową i 2WŚ, publikuję dwa rarytasy, czyli skarby będące zdjęciami z tego okresu.
W 1942 roku, w Poniatowej (powiedziano mi, że na terenie późniejszych Zakładów Zmechanizowanego Sprzętu Domowego „Predom-EDA”) zorganizowano obóz pracy dla Żydów. Największe transporty przybywały do obozu w 1943 roku z getta warszawskiego. Wtedy Niemcy przywieźli do Poniatowej około 15000 Żydów. Ogółem w obozie przebywało ponad 18000 więźniów. Więcej na ten temat można znaleźć tutaj: http://e-poniatowa.pl/poniatowa-informacje/hitlerowski-oboz-pracy-w-poniatowej/
Ponieważ historyczne zdjęcia zostały mi udostępnione przez Panią Teresę i są jej własnością, to w odróżnieniu od innych historycznych zdjęć, które będę publikował, oznaczyłem je sygnaturą wa1aw.

Zdjęcie prezentuje transport Żydów szlakiem NKW.
zdj. 91, NKD Poniatowa - obóz..jpg


Kolejną perełką jest zdjęcie saksońskiego parowozu VI K (210-224), czyli na DR 99 645, który pracował na NKW w latach wojny. W późniejszych latach zyskał miano "Niemka".
Zdjęcie Niemki z polskimi kolejarzami.
zdj. 92, parowóz NIEMKA 99 645.JPG


Dodatkowo zamieszczam rysunek "Niemki" oraz link do niemieckiej strony ze szczegółowymi danymi tego parowozu: http://www.albert-gieseler.de/dampf_de/lokdaten0/lokdatendet495.shtml
zdj. 93, 99 645 Niemka.jpg

Dalsza część, poświęcona będzie stacji kolejowej NKW w Poniatowej.
[DOUBLEPOST=1463147379][/DOUBLEPOST]
Gdybyś tak jeszcze z buta wszedł w te leśne odnogi, zbadał gdzie prowadzą i jak wyglądają.
Postaram się w miarę swoich możliwości czasowych :)
 
OP
OP
wa1aw

wa1aw

Znany użytkownik
Reakcje
48 0 0
#20
Wreszcie, po omówieniu wojennych "przygód" kolejki, mogę rozpocząć opis stacji kolejowej w Poniatowej.
94.JPG

95.JPG

Budynek stacji, w obecnym kształcie powstał w 1956 roku. Upamiętnia to wydarzenie, swoistego rodzaju pomnik tamtych czasów, czyli obelisk znajdujący się przed budynkiem.
96.JPG

Dowiedziałem się, że z boku budynku znajduje się wejście do schronu zlokalizowanego pod budynkiem. Oto ono.
97.JPG


Rzut okiem na torowisko stacyjne.
98.JPG


W krzakach, schowane za budynkiem dworca stoi takie, oto cudo.
99.JPG

Jest to pudło wagonu osobowego, typu 3Aw. Informacje o tych wagonach: http://enkol.pl/3Aw
Współczesne zdjęcie wagonu tej konstrukcji zaczerpnąłem ze strony Średzkiej Kolei Powiatowej: http://www.sredzkakolej.pl/
zdj. 100, 3aw_httpwww.sredzkakolej.pl.jpg


Pozostałe zdjęcia stanu wraku wagonu.

101.JPG 102.JPG 103.JPG 104.JPG 105.JPG 106.JPG 107.JPG 108.JPG

Dodatkowo zamieszczam rysunek techniczny wagonu 3Aw z CBKPTK w Poznaniu, opublikowany w Świecie Kolei numer 4 z 2009 roku.
zdj. 109, 3Aw-Swiat Kolei 4-2009.jpg

W ramach przeplatania wątków współczesnych z historycznymi, pragnę Kolegów poinformować, że wspomniana wcześniej Pani Teresa udostępniła mi swój album zdjęciowy, dokumentujący historię NKW (NKD).
Oprócz historii opisanej na samym początku tego tematu, do najważniejszych dat NKW należą:
1900 – uruchomienie kolejki konnej z cukrowni w Zagłobie do Wisły;
1908 – uruchomienie kolejki z cukrowni w Opolu Lubelskim do Łazisk;
1912 – kolej z cukrowni w Zagłobie do folwarku Wymysłów;
1913 – uruchomienie kolejki z cukrowni w Opolu Lubelskim do portu na Wiśle;
1936 – otwarcie odcinka kolei nałęczowskiej z Rozalina do Poniatowej w związku z uruchomieniem w Poniatowej zakładów zbrojeniowych w ramach COP;
2001 – przekazanie Nałęczowskiej Kolei Dojazdowej w ręce Stowarzyszenia Kolejowych Przewozów Lokalnych z siedzibą w Kaliszu.
 

Podobne wątki