• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Nadmorska Kolej Wąskotorowa

Gerson

Znany użytkownik
Reakcje
1.603 25 0
#1
Miałe okazję i przyjemność po raz pierwszy po remoncie przejechać się Nadmorską Koleją Wąskotorową (dawniej Gryficka Kolej Dojazdowa). Poniżej kilka informacji o samej linii i mała fotorelacja. Ponadto ze swojej strony zapraszam wszystkich posiadających jakieś zdjęcia z tej linii do ich prezentacji.

Ważniejsze wydarzenia w historii linii:
1896r. - uruchomienie linii z Gryfic do Niechorza
1913r. - przedłużenie linii do Trzebiatowa (przez Pogorzelicę)
1995r. - wpisanie linii do Rejestru Zabytków
1999r. - zamknięcie przez PKP odcinka Pogorzelica - Trzebiatów ze względu na zły stan techniczny mostu w Nowielicach
2002r. - przejęcie kolejki przez Gminę Rewal
2011r. - rozpoczęcie remontu taboru oraz odcinka "turystycznego" Trzęsacz - Pogorzelica
09.2013r. - zakończenie remontu i ponowne uruchomienie kolejki

Kolej kursuje na odcinku Gryfice - Pogorzelica łącząc ze sobą 14 stacji:

Gryfice - Popiele - Rybokarty - Niedźwiedziska - Modlimowo - Paprotno - Karnice - Dreżewo - Trzęsacz - Rewal - Śliwin - Niechorze Latarnia - Niechorze - Pogorzelica

Na odcinku Gryfice - Trzęsacz (i z powrotem) realizowane są tylko 2 kursy - pierwszy i ostatni danego dnia (dojazd do szopy). Skład regularnie kursuje przez cały dzień na trasie Trzęsacz - Pogorzelica - Trzęsacz.

Mapa prezentująca przebieg całej linii:
trasa%20kolejki.jpg

Źródło: http://www.kolej.rewal.pl

Odcinek "turystyczny", którym ja podróżowałem:
mapa jpg.jpg


Trzęsacz
IMG_1224aa.jpg

IMG_1129vv.jpg


Widok w kierunku Dreżewa
IMG_1131vv.jpg


Przyjazd składu od strony Rewala.
IMG_1156vv.jpg


Zmiana czoła pociągu
IMG_1176vv.jpg


IMG_1175vv.jpg


IMG_1218vv.jpg


IMG_1177vv.jpg


IMG_1209vv.jpg


IMG_1205vv.jpg

Naprawę główną taboru przeprowadziła Karpa - Krzyż Wlkp.
 
OP
OP
Gerson

Gerson

Znany użytkownik
Reakcje
1.603 25 0
#2
I ruszyliśmy w kierunku Rewala
IMG_1238vv.jpg


Odnowiony budynek dworca w Rewalu
IMG_1254vv.jpg


IMG_1260vv.jpg


Śliwin
IMG_1264vv.jpg


IMG_1278vv.jpg


IMG_1285vv.jpg


Niechorze Latarnia
IMG_1327vv.jpg


Niechorze
IMG_1342vv.jpg


Zrujnowany budynek dworca w Niechorzu. Jest to najlepszy przykład problemów finansowych, jakie pojawiły się podczas remontu tej linii. Na remont tego dworca zabrakło pieniędzy.
IMG_1346cc.jpg


Zmiana czoła pociągu w Pogorzelicy
IMG_1388vv.jpg


Dworzec w Pogorzelicy - jeszcze w remoncie.
IMG_1390vv.jpg


IMG_1392vv.jpg
 
OP
OP
Gerson

Gerson

Znany użytkownik
Reakcje
1.603 25 0
#5
IMG_1396vv.jpg


IMG_1397vv.jpg


Miejsce po dawnym kolejowym ośrodku wczasowym.
IMG_1407vv.jpg


IMG_1409vv.jpg


IMG_1464vv.jpg


Chyba to ta słynna latarnia w Niechorzu :D
IMG_1465VVV.jpg


IMG_1528vv.jpg


IMG_1547vv.jpg


IMG_1593vv.jpg


I ponownie Trzęsacz
IMG_1635vv.jpg


Generalnie linia prezentuje się naprawdę bardzo ładnie za co należą się słowa uznania dla Gminy Rewal - nie bała się przejąć linii i podjąć się przeprowadzenia jej generalnego remontu.

Szkoda, że przeciągający się remont i brak funduszy na jego dokończenie trochę psują efekt końcowy. Szczególnie widać to po prezentowanym wcześniej budynku dworca w Niechorzu. Dodatkowo zastanawia mnie jeszcze jedna rzecz - dworca w Niechorzu nie wyremontowano, ale znalazły się pieniądze na budowę nowych budynków dworcowych w Trzęsaczu, Śliwinie i Niechorzu - Latarnia. Jeszcze większą zagadką jest to po co je wybudowano, skoro wszystkie są pozamykane (n).

Kilka "niedoróbek". Niedziałające pompy (Trzęsacz, Śliwin) i brak kratek ściekowych - są to ozdoby?
IMG_1130vv.jpg


Brak konstrukcji drewnianej (Niechorze - Latarnia)
IMG_1483cc.jpg
 
Ostatnio edytowane:

Brodagaz

Znany użytkownik
Reakcje
26.029 108 2
#7
Dla takiej małej gminy to jest ogromna inwestycja i podejrzewam że się przeliczyli , a zwrot tej inwestycji jest mocno rozłożony w czasie.:(
 
OP
OP
Gerson

Gerson

Znany użytkownik
Reakcje
1.603 25 0
#8
Znalazłem jeszcze trzy zdjęcia z 2007 roku.
Przed stacją Niechorze
P1010107vv.jpg


Oblot składu dokonywany przez lokomotywę na stacji w Pogorzelicy. Ośrodek wczasowy jeszcze istnieje.
P1010110vv.jpg


P1010111vv.jpg
 

Przemek Kamiński

Znany użytkownik
Reakcje
419 3 0
#10
Darzę tą kolej wielkim sentymentem. Na początku lat 70-tych jeździłem nią kilka razy na kolonię "Rokity" w Pogorzelicy. Turnus liczył ok 1000 dzieci. Wtedy specjalny pociąg składał się z 19 wagoników i parowóz na czele. Ledwo co to ciągnął:)
 
OP
OP
Gerson

Gerson

Znany użytkownik
Reakcje
1.603 25 0
#12
Gryfice Wąskotorowe - początek Nadmorskiej Kolei Wąskotorowej.

IMG_8066zz.jpg


Dworzec
IMG_8058zz.jpg


IMG_8065zz.jpg


Perony
IMG_8062zz.jpg


Tory kolejki biegnące przed dworcem kolei normalnotorowej.
IMG_8015zz.jpg


Zakończenie linii - kierunek Gryfice Cukrownia
IMG_8017zz.jpg


IMG_8102zz.jpg


IMG_8105zz.jpg


IMG_8109zz.jpg


Stara szopa
IMG_8103zz.jpg


Miejsce po obrotnicy
IMG_8107zz.jpg


IMG_8108zz.jpg
 

Flotoma

Znany użytkownik
Reakcje
4.867 5 0
#19
Z tego co było napisane w jednym z ostatnich numerów Świata Kolei, dworzec w Niechorzu nie został wyremontowany, bo jest plan przesunięcia tego budynku.