• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Makieta domowa Na kolejowym szlaku

OP
OP
odysey

odysey

Znany użytkownik
Reakcje
2.155 1 0
Podsumowując bieżący stan zaawansowania prac.
Uzbierała się mała kolekcja, ale do makiety dworca powinienem dorobić jeszcze co najmniej trzy budynki. Można będzie wówczas na reszcie ruszyć dalej z budową szlaku.
20220503_174900 (1).jpg
 

piopawlu

Nowy użytkownik
Reakcje
53 0 0
Jestem pełen podziwu, że to wszystko z ręki to robisz! Świetna robota! To będzie jakiś kombajn do zielonki? Ja nadal czekam na snopowiązałkę w Twoim wykonaniu :)

Przez chwile się zastanawiałem jak ten podajnik ślimakowy zrobiłeś w tej skali, ale zgaduje, że to kawałek gwintu śruby?
 
OP
OP
odysey

odysey

Znany użytkownik
Reakcje
2.155 1 0
To będzie jakiś kombajn do zielonki?
Pokosówka Fortschritt E 303
nadal czekam na snopowiązałkę w Twoim wykonaniu
Na pewno się pojawi, też jestem ciekawy jak wyjdzie w tej skali.
Przez chwile się zastanawiałem jak ten podajnik ślimakowy zrobiłeś w tej skali, ale zgaduje, że to kawałek gwintu śruby?
To wkręt, znalazłem odpowiednią średnicę w markecie budowlanym, sprzedają na kilogramy, kupiłem od razu dwie sztuki, aby mieć na zapas ;)
 
OP
OP
odysey

odysey

Znany użytkownik
Reakcje
2.155 1 0
Pozostało jeszcze wyposażyć model w dodatkowe szczegóły typu: lusterka, światła, błotniki oraz lekko poprawić malowanie i ślady eksploatacyjne.

20220510_065100 (1).jpg
20220510_065114 (1).jpg
20220510_065628 (1).jpg
20220510_065657 (1).jpg
20220510_065734 (2).jpg
20220510_065926 (2).jpg
 

Jan Bednarczyk

Znany użytkownik
Reakcje
1.469 12 6
Ekipa ładująca się nie popisała. Masa ładunku powinna być rozłożona równomiernie pomiędzy oba wózki, w tym przypadku tak nie jest. Zdjęcie 2,3,4,5.
 
OP
OP
odysey

odysey

Znany użytkownik
Reakcje
2.155 1 0
Ekipa ładująca się nie popisała. Masa ładunku powinna być rozłożona równomiernie pomiędzy oba wózki, w tym przypadku tak nie jest. Zdjęcie 2,3,4,5.
Na pierwszym wagonie mamy dwa stosy jednorodnych slabów i są one umieszczone symetrycznie.
Na drugim wagonie są dwa slaby trochę lżejsze (węższe) i jedna szersza (cięższa) po lewej stronie na dole dlatego górna lżejsza jest przesunięta lekko w prawą stronę.
Najbardziej skomplikowana sytuacja jest na wagonie nr 3: mamy tu jedna slabę bardzo ciężką (grubość) i dwie lżejsze w tym jedna długa. Jest ona przesunięta w lewo, aby rozłożyć masę równomiernie, a dolna lewa lżejsza i cieńsza jest dodatkowo podbudowana drewnem przekładkowym aby wyrównać poziom do położenia górnej.
Bardzo proszę o ponowne rozpatrzenie sposobu załadunku i dopuszczenie składu do transportu.

20220512_191202.jpg
20220512_191136.jpg
20220512_191304.jpg
 

Jan Bednarczyk

Znany użytkownik
Reakcje
1.469 12 6
Kolego odysey, dopuszczam wagony do ruchu, a tak na poważnie skoro są te blach różnej grubości to czy nie lepiej było by umieścić te blachy jedna na drugiej w ilości 3 warstw, zaczynając od ułożenia najszerszej blachy na samym dole, wizualnie lepiej by to wyglądało. Ostatnie zdjęcie.
 

t_domagalski

Znany użytkownik
Reakcje
1.342 18 9
Najbardziej skomplikowana sytuacja jest na wagonie nr 3: mamy tu jedna slabę bardzo ciężką (grubość) i dwie lżejsze w tym jedna długa. Jest ona przesunięta w lewo, aby rozłożyć masę równomiernie, a dolna lewa lżejsza i cieńsza jest dodatkowo podbudowana drewnem przekładkowym aby wyrównać poziom do położenia górnej.
Jest to już "dzielenie włosa na czworo", ale twój układ ładunku jest nieoptymalny jeśli chodzi o obciążenia statyczne.
Podpory powinny być tak zaprojektowane, żeby naprężenia (siły tnące i momenty gnące) w ładunku były jak najmniejsze. Tymczasem u ciebie dolna lewa płyta jest wyginana przez ciężar swój oraz ciężar górnej płyty w "U". Górna płyta jest natomiast podparta niesymetrycznie, co będzie ją odkształcało w leżące "S".
Więc nawet jeśli rozkład masy ładunku na wagonie przyjmiemy za prawidłowy, to układ podpór wymagałby poprawy, aby ładunek dojechał do odbiorcy nieuszkodzony. ;)

Myślę jednak, że w praktyce nikt nie bawiłby się w skomplikowane obliczenia (szczególnie że przy różnych rozmiarach i masach tych płyt optymalne rozwiązanie może być nieosiągalne), lecz po prostu podstawił dodatkowy wagon, na którym jechałaby osobno ta cięższa płyta.... Ewentualnie w parze z inną płytą przeniesioną z któregoś z pozostałych wagonów w celu odciążenia.
 
OP
OP
odysey

odysey

Znany użytkownik
Reakcje
2.155 1 0
czy nie lepiej było by umieścić te blachy jedna na drugiej w ilości 3 warstw, zaczynając od ułożenia najszerszej blachy na samym dole
To bardzo ciężki ładunek. Przede wszystkich chodziło o równomierne rozłożenie ciężaru na całej powierzchni podłogi wagonu, obniżenie środka ciężkości i uniknięcie sytuacji, że cięższy ładunek jest składowany na lżejszym.
Poza tym, chciałem odtworzyć zbliżoną sytuację jak poniżej:
a.jpg

Podpory powinny być tak zaprojektowane, żeby naprężenia (siły tnące i momenty gnące) w ładunku były jak najmniejsze.
Tak to prawda, podpory (przekładki) powinny znajdować się bezwzględnie w jednej linii, ale chciałem wprowadzić lekki element bałaganu. W praktyce taką slabę o grubości ok. 20 cm, ciężko było by zdeformować w ten sposób, ale cieńszy arkusz blachy trafił by do odbiorcy pofałdowany.

Myślę jednak, że w praktyce nikt nie bawiłby się w skomplikowane obliczenia (szczególnie że przy różnych rozmiarach i masach tych płyt optymalne rozwiązanie może być nieosiągalne), lecz po prostu podstawił dodatkowy wagon, na którym jechałaby osobno ta cięższa płyta....
Pamiętajmy, że oprócz kwestii związanych ze sztauowaniem, kluczowe znaczenie ma tu aspekt ekonomiczny i nikt nie chciałby płacić za dodatkowy wagon w sytuacji, gdy nośność tych dostępnych nie została wykorzystana w pełni.

W każdym razie poprawię układ podpór na tym jednym wagonie i ustawie je w jednej linii, ponieważ mnie też zaczyna to trochę drażnić. Tym bardziej teraz, kiedy sprawą zainteresowało się tyle osób, nie może być obszaru do wątpliwości.
W związku z oczekiwaniem na decyzję, skład i tak jest już opóźniony ;)

Przy okazji jeszcze jedna slaba, tak ciężka, że prawie zmiażdżyła drewno podkładowe.
20220514_144125 (1).jpg
 
OP
OP
odysey

odysey

Znany użytkownik
Reakcje
2.155 1 0
Dwa ok. 30 tonowe kręgi stalowe. Towar tego typu najczęściej jest przewożony węglarkami. Dobrze by się było rozejrzeć za wagonami z blach trawionych, ponieważ te oryginalne Fleischmanna maja bardzo przeskalowaną grubość burt. Zaznaczam, że tym razem ładunek ustawiony jest na wagonach tylko poglądowo.
Ładunek stali będzie potrzebny także w projekcie makiety portu. Stal pod wieloma postaciami jest towarem bardzo istotnym i popularnym w transporcie morskim, kolejowym i drogowym.
20220514_100319 (1).jpg
20220514_100446.jpg
20220514_154941.jpg
20220514_100836 (1).jpg