• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Myszka i dwie lokomotywy

Marek Klimczyk

Aktywny użytkownik
FREMO Polska
KKMK
Reakcje
6 1 0
#1
Mam pytanie odnośnie myszki z pokrętłem i obsługą dwóch lub więcej lokomotyw.

Co się stanie gdy ustawie prędkość jazdy dla loko_A następnie wybiorę loko_B i ustawię inna predkość i kierunek jazdy. Jak zachowa się loko_A gdy wybiorę jej adres i zechcę zmienić jej prędkość np 0km/h.

Myśląc analogowo to będą fajerwerki, jak to zjawisko jest rozwiązane w DCC.

Dzięki
Marek
 

pepej

Znany użytkownik
Reakcje
0 0 0
#2
Marek Klimczyk napisał(a):
Mam pytanie odnośnie myszki z pokrętłem i obsługą dwuch lub więcej lokomotyw.

Co się stanie gdy ustawie prędkość jazdy dla loko_A następnie wybiorę loko_B i ustawię inna predkośc i kierunek jazdy. Jak zachowa się loko_A gdy wybiorę jej adress i zechcę zmienić jej prędkość np 0km/h.

Myśląc analogowo to będą fajerwerki, jak to zjawisko jest rozwiązane w DCC.

Dzięki
Marek
w DCC każda lokomotywa może jeździć z dowolną prędkością i w dowolnym kierunku, jak ustawisz lokomotywy na jednym torze to się zderzą :D
 

Dominik

Znany użytkownik
FREMO Polska
NAMR
Reakcje
316 13 0
#3
Marek Klimczyk napisał(a):
Co się stanie gdy ustawie prędkość jazdy dla loko_A następnie wybiorę loko_B i ustawię inna predkośc i kierunek jazdy.
Lok A pojedzie dalej z nie zmienioną prędkością w nie zmienionym kierunku do momentu aż spowrotem ustawisz na myszce jego adres i coś zmienisz. No chyba, że po drodze w coś przyrżnie ;) W międzyczasie możesz lokiem B sterować w dowolny sposób tzn. zmieniać jego prędkość i kierunek jazdy i co tam Ci się wymyśli.
 
OP
OP
Marek Klimczyk

Marek Klimczyk

Aktywny użytkownik
FREMO Polska
KKMK
Reakcje
6 1 0
#4
Przepraszam nie jasno się wyraziłem,

Chodzi mi o to że; dla Loko_A pokrętło zostało ustawione np. na godz. 15.00, po przełączeniu na Loko_B pokrętło zostało ustawione np. na godz. 10.00 (czyli wolniej ale w przeciwnym kierunku).

Jeżeli wybiorę ponownie Loko_A aby np też zwolnić jej bieg. W pierwszym momencie pokrętło będzie w pozycji 10.00 czy centralka wyśle sygnał o zmianie kierunku i prędkości czy nie? Co będzie gdy zacznę powoli zmieniać jej położenie? Zakładam że nie koniecznie będę pamiętał że Loko_A było ustawione na 15.00.

Czyli czy system reaguje na wielkość zmiany, bez względu na położenie, czy na położenie pokrętła względem punku zerowego?
 

gbbsoft

Aktywny użytkownik
Reakcje
11 0 0
#5
Marek Klimczyk napisał(a):
Mam pytanie odnośnie myszki z pokrętłem i obsługą dwuch lub więcej lokomotyw.

Co się stanie gdy ustawie prędkość jazdy dla loko_A następnie wybiorę loko_B i ustawię inna predkośc i kierunek jazdy. Jak zachowa się loko_A gdy wybiorę jej adress i zechcę zmienić jej prędkość np 0km/h.

Myśląc analogowo to będą fajerwerki, jak to zjawisko jest rozwiązane w DCC.

Dzięki
Marek
Ha... W sumie to nie wiem o co pytasz. Więc spróbuje odpowiedzieć o dwóch zjawiskach:

sterowanie myszką z pokrętłem

Jeżeli używasz Roco to będzie to tak:
- ustawiasz lokA i dajesz max
- przechodzisz na lokB (który załóżmy że stoi) i dajesz zero.

I co się dzieje: Pokrętło w momencie wyboru lokB jest na max, ale sam wybór lokaB nic nie powoduje. Dopiero poruszenie pokrętła (no bo zaczynasz przestawiać z max na stop) powoduje wysłanie informacji do loka: MAX. Kręcąc pokrętło z max na min wysyłasz informacje do loka: 28, 27, 26, 25, ... 4, 3, 2, 1. Skutek: stojący lok dostaje drobnego kopa do max a potem szybko kop spada aż do zera. Lok prawdopodobnie trochę się ruszy... Czym szybciej przekręcisz pokrętło z max do min tym mniej sie ruszy.

Podobnie jest, gdy lokA jedzie do przodu a lokB jedzie do tyłu. Przechodząc z LokA do lokB stajesz w dziwnej sytuacji, w której położenie pokrętła jest bardzo niezgodne z aktualną jazdą loka. Stajesz przed problemem: jakie powinno być aktualne ustawienie pokrętła - to musisz po pierwsze sobie wyobrazić, po drugi - ustawić. Więc kręcisz pokrętłem szybko w drugą stronę i ustawiasz w mniej więcej takiej pozycji, jaka powinna odpowiadać aktualnej prędkości loka. Więc lok dostaje kopa aby zaczął jechać do tyłu, potem coraz wolniej, potem zero, potem do przodu aż do aktualnej prędkości. W praktyce, ponieważ lok tak szybko nie reaguje, to po prostu trochę zwolni...

Co z tym fantem zrobić... ?

Jak używałem Roco to zrobiłem sobie tak:
- loki miały adresy: 1, 3, 5, 7 itd. czyli co drugi. Wolne adresy wykorzystywałem na miejsce do przekręcania pokrętła. Jak chciałem zmienić z 1 na 3 to: zmieniałem z 1 na 2, przekręcałem pokrętło, zmieniałem z 2 na 3
- ale przyznam, że upierdliwe to było...
(ponieważ miałem dekodery rozjazdów na adresach lokomotyw, to na tych wolnych numerach miałem zaprogramowane przestawianie rozjazdów :D )

Firma Lenz w manipulatorze LH-90 poszła w takim kierunku:
- zauważ, że w LH-90 oddzielnie ustawia się kierunek jazdy (przełacznik)
- jak przechodzisz z lokaA na lokB to manipulator za pomocą diodki pokazuje ci (a) że trzeba zmienić kierunek jazdy na przełączniku (b) przekręcić pokrętło aby ustawić je na aktualną prędkość loka. Dopóki tego nie zrobisz, manipulator nie zmienia prędkości loka

W manipulatorze Lenz LH-100 w ogóle zrezygnował z pokręteł na rzecz przycisków i problem w ogóle nie występuje.

Firma ESU w ECoS poszła w inna stronę: pokrętła mają silniczki i jak przechodzisz z lokaA na lokB po pokrętła się... same ustawiają. No i są 2 pokrętła, więc łatwiej prowadzić dwa loki (praktycznie więcej człowiek nie jest wstanie prowadzić, choć są wyjątki...). Ach, gdyby nie ta cena... :???:

W manipulatorze Trix'a pokrętła nie maja punktu "0" ani min/max (kręcą się w kółko), więc ten problem też nie występuje, ale mnie się to osobiście nie podobało... Nie można było szybko ustawić min ani max...

zachowanie się dekoderów
Z punktu widzenia dekodera: otrzymuje on informacje "masz jechać z prędkością x" (gdzie x jest on 0 do 28, albo od 0 do 128). Jeżeli jedzie z prędkością y to zaczyna on zmieniać prędkość od x do y.

Nie robi tego natychmiast, lecz w zależności od wartości wpisanych w CV3 i CV4. Określają one szybkość przyspieszenia i zwalniania: Jeżeli wpisaną liczbę przemnożymy przez .896 (albo w zaokrągleniu przez 0.9), to otrzymamy czas w sekundach w jakim lokomotywa przyspieszy od 0 do 28.

Czyli jeżeli jest np wpisane 8 to lok z prędkości maksymalnej do zera zwolni w ciągu 7.2 sek.

Jeżeli lok jedzie do przodu z prędkością x a ty mu karzesz jechać do tyłu z prędkością y, to lok się zachowa tak jakbyś najpierw kazał mu utrzymać się a potem rozpędzić się do tyłu do prędkości y.
 
OP
OP
Marek Klimczyk

Marek Klimczyk

Aktywny użytkownik
FREMO Polska
KKMK
Reakcje
6 1 0
#6
Rozumiem. Dzięki, o to mi właśnie chodziło.

Czyli aby zminimalizować efekt można ustawić długi czas przyspieszenia i zwolnienia? (CV3 CV4) Rozumiem że odbije się to na każdej reakcji na zmianę prędkości. Czy jest szybki i praktyczny sposób aby obejść te ustawienia podczas normalnej jazdy na makiecie? Tzn gdybym chciał przyśpieszyć/zwolnić szybciej niż przewidują wartości CV.

Oczywiście, całkowita eliminacja problemu gdy jest LH-100 lub Trix.
 

gbbsoft

Aktywny użytkownik
Reakcje
11 0 0
#7
Powiem tak: ustawienie CV3 i CV4 zależy od twojej wizji przyspieszania i zwalniania twoich loków. Czy do tego dodasz problem z manipulatorem - twoja sprawa. Ja raczej o tym nie myślę. Wolę aby lok wolno przyspieszał, ale w miarę szybko zwalniał - aby był sterowalny... Musisz się pobawić i będziesz już wszystko wiedział...

Marek Klimczyk napisał(a):
Tzn gdybym chciał przyśpieszyć/zwolnić szybciej niż przewidują wartości CV.
Niektóre dekodery (np: Lenz) maja możliwość włączenia trybu manewrowego (za pomocą F3 lub F4 - nigdy nie pamiętam). Wtedy lok ma wyłączone CV3 i CV4 w ogóle i reaguje natychmiast... Super sprawa... (Także wtedy nie działa ABC, co wykryli koledzy).
 

TKK

Użytkownik
Reakcje
0 0 0
#9
gbbsoft napisał(a):
Niektóre dekodery (np: Lenz) maja możliwość włączenia trybu manewrowego (za pomocą F3 lub F4 - nigdy nie pamiętam). Wtedy lok ma wyłączone CV3 i CV4 w ogóle i reaguje natychmiast... Super sprawa... (Także wtedy nie działa ABC, co wykryli koledzy).
male uzupelneinie - F3 jazda manewrowa - F4 wyłaczenie opoznien zwalniania i przyspieszania (przy ustawianiu loka sie przydaje, ale docelowo mam to wywalone bo braklo mi klawiszy funkcyjnych ;) ).
 

Elvis

Znany użytkownik
Reakcje
1.685 62 3
#12
Trzeba jeszcze dodać, że przekręcenie pokrętła w prawo powoduje (przy normalnych ustawieniach dekodera) jazdę loka do przodu. To założenie też znacznie ułatwia sprawę. A jeszcze bardziej ułatwia sprawę podpięcie drugiej myszy.
Mimo, że jest to zabawka, jak twierdzą niektórzy, przy założeniach, że w czasie zabawy użytkownik nie będzie zmieniał adresu na swojej myszy i sterował tylko jednym lokiem LM2 w zasadzie spełnia rolę freda.
teraz tak patrzę, że Marek jest z Krakowa! No to Marek się musi pojawić na najbliższej "giełdzie" i wszystkie niejasności zostaną rozwiane.
 
Autor wątku Podobne wątki Forum Odpowiedzi Data
DCC 9
DCC 5
DCC 5
DCC 83

Podobne wątki