• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Muzyka stalowych kół - jak to gra?

dgajus

Moderator Grupy SKMK
SKMK
Reakcje
3.156 42 1
#1
Koledzy!
Od młodzieńczych lat nurtuje mnie taki osobisty, "kolejowy problem" związany ze ... stukotem kół na kolei, czyli inaczej mówiąc - dźwiękiem jakim ludzkie ucho słyszy zza okna wagonu, pędzącego pociągu. Wiadomym jest, że źródłem tego przyjemnego dźwięku jest przejeżdżanie koła kolejowego przez szczelinę wytworzoną na skutek łączenia szyn - mam na myśli oczywiście starsze metody łączenia, nie te obecne bezstykowe.
Ale do rzeczy ... proszę obejrzeć film i wytłumaczyć mi jak to się dzieje, że na łuku (od ok. 3:00 minuty, później od 4:36 minuty filmu) ewidentnie słychać stukot kół sześciokrotnie, natomiast na łuku przy samym peronie (od ok. 6:07 minuty filmu) już słyszymy tylko czterokrotnie? Czy to może tylko moje złudzenie? ... Ot taki temat do luźnej dyskusji ;)
Czy możliwe jest uzyskanie takiego sześciokrotnego stukotu na naszych modułach?
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.332 463 29
#2
Chyba złudzenie. Mnie się wydaje, że przy peronie jest tak samo, 6-krotnie, tylko pierwsze dwa stuki słychać bardzo słabo. A ogólnie, to efekt zależy od wielu czynników: przede wszystkim od wzajemnej relacji długości przęseł torowych (odcinków szyn) oraz rozstawu osi w wózku i rozstawu wózków w wagonie, ale także od miejsca, skąd się tego słucha. W wypadku nagrywania również od położenie kierunkowego mikrofonu i jego charakterystyki kierunkowej - w pewnych sytuacjach niektóre stuki mogą się nie zarejestrować. A na modułach nie sądzę, żeby dało się to uzyskać, bo ten charakterystyczny 6-krotny stuk wynika z miejsca słuchającego, mniej więcej w środku jadącego wagonu i słyszymy wtedy kolejno: 2 osie wózka za nami, 2 osie wózka przed naszym wagonem i 2 osie przedniego wózka naszego wagonu (patrząc w kierunku jazdy). Dłuższa przerwa wynika z większej odległości między dwoma wózkami jednego wagonu od odległości między sąsiednimi wózkami dwóch wagonów. Ktoś może spytać dlaczego nie słyszymy osi pierwszego wózka wagonu za nami? Moim zdaniem z powodu tego, że jadąc "uciekamy" przed tym dźwiękiem i jego słyszalność jest bardzo słaba, a jednocześnie w tym samym mniej więcej momencie słyszymy już stuk osi przed nami na kolejnym złączu szyn. Ten 6-krotny stukot słychać przy określonej relacji powyższych wymiarów, najczęściej u nas występującej, ale są odcinki, gdzie ten rytm jest inny. A stojąc z boku, w pewnej odległości od jadącego pociągu (z taką sytuacją mamy do czynienia w wypadku makiety) słyszymy stukot kół zupełnie inaczej. . Ale to wszystko są tylko moje osobiste rozważania...
 

Jarząbek

Znany użytkownik
Reakcje
1.581 73 0
#3
Dlaczego stuka ... to proste. Wystarczy sobie przypomnieć wzór na obwód koła - 2 π r. Wiemy przecież, że π to 3 ... z hakiem.
I proste - 3 się kręci normalnie ... a ten hak tak stuka. :)
 
Ostatnio edytowane:

Meggido

Znany użytkownik
Reakcje
2.667 12 2
#4
Odpowiedz jest prosta: slychac stukot drugiego wozka wagonu poprzedzajacego osobe nagrywajaca (×2) oraz obu wozkow wagonu gdzie jedzie nasz "kamerzysta" (×4). :)
 

Kanclerz

Znany użytkownik
Reakcje
363 2 0
#5
Jest jeszcze jedna impreza związana ze stukotem kół ale nie wiem czy na kolei spotykana - przesunięcie styków prawej i lewej szyny - są od siebie odsunięte na długości a nie ustawione równo wobec siebie (tak jak podkład). To to w ogóle jest zupełnie inna bajka.
 
OP
OP
dgajus

dgajus

Moderator Grupy SKMK
SKMK
Reakcje
3.156 42 1
#6
Jest jeszcze jedna impreza związana ze stukotem kół ale nie wiem czy na kolei spotykana - przesunięcie styków prawej i lewej szyny - są od siebie odsunięte na długości a nie ustawione równo wobec siebie (tak jak podkład). To to w ogóle jest zupełnie inna bajka.
Powiem szczerze, że też o takim rozwiązaniu myślałem i w zasadzie z moich obserwacji, w większości przypadków na łukach, gdzie wyraźnie słychać ten 6-krotny stukot to miałoby sens. Jednakże do tej pory nie widziałem na torze takowego przesuniętego łączenia szyn.
 

radek_m

Aktywny użytkownik
Reakcje
145 3 0
#8
Na linii WKD to była norma. Nawet na prostym odcinku były przesunięcia. Obecnie są już łączenia spawane, a przerwa i łączenie skręcane jest używane tylko dla izolowanego odcinka dla SBL.
 

axer1970

Znany użytkownik
Reakcje
142 1 0
#10
"Stukot kół - jak to gra?" - temat raczej dotyczący dźwięku. Właśnie! Może macie jakieś zapisy dźwiękowe z jazdy pociągiem, albo głosy silnika np. SM42 czy SU45?
 
Autor wątku Podobne wątki Forum Odpowiedzi Data
Koleje w Polsce 15

Podobne wątki