• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Muzea kolejowe

Beobachter

Znany użytkownik
Reakcje
3.142 4 1
#1
Wprawdzie aktualnie podróże nie są możliwe, ale przecież z czasem to się zmieni. I być może będzie okazja, aby odwiedzić ciekawe, związane z hobby miejsca. Wprawdzie znalazłem kilka opisów ciekawych ( lub mniej ) muzeów, ale nie ma miejsca ( a przynajmniej ja nie znalazłem ) gdzie byłyby zebrane impresje z takich właśnie miejsc ( oczywiście poza polskimi w Warszawie, Jaworzynie itd. ). Ponieważ zdarzyło mi się kilka odwiedzić, pozwolę sobie zacząć od tego, które sam uważam za najbardziej interesujące ( naturalnie spośród tych, które miałem okazję odwiedzić : Muzeum kolei w York
https://www.railwaymuseum.org.uk/objects-and-stories
Oczywiście na stronie oficjalnej zdjęcia są lepszej jakości, ale tak jako przedsmak ...
 

Załączniki

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
6.539 170 22
#2
zebrane impresje z takich właśnie miejsc
Nie wiem, co Kolega Beobachter ma na myśli pisząc o "impresjach" ale parę relacji z zagranicznych muzeów na forum już było:
http://forum.modelarstwo.info/threads/muzeum-ozubnicové-dráhy-kořenov.49664/
http://forum.modelarstwo.info/threads/muzeum-komunikacji-db-w-norymberdze.47490/
http://forum.modelarstwo.info/threads/muzeum-kolejnictwa-w-atenach.21793/#post-812090
http://forum.modelarstwo.info/threads/istanbul-rahmi-m-koç-museum-część-szynowa.47422/#post-810884

Poza tym informacje i trochę zdjęć z innych muzeów było w wątkach, w których muzeum nie jest głównym tematem.

Narodowe Muzeum Kolejnictwa w York jest rzeczywiście imponujące, ale to w ojczyźnie kolei raczej nie jest zaskoczeniem. Warto dodać, że muzeum ma kilka filii w innych miejscach, a poza tym w Wielkiej Brytanii jest bardzo wiele mniejszych placówek tego typu, często też bardzo ciekawych.
 
OP
OP
Beobachter

Beobachter

Znany użytkownik
Reakcje
3.142 4 1
#3
parę relacji z zagranicznych muzeów na forum już było:
Zgadza się. Też za pomocą wyszukiwarki znalazłem i z przyjemnością przeczytałem. Pomyślałem jednak, że interesującym by było, gdyby w jednym, właśnie muzeom poświęconym wątku można znaleźć informacje na ich temat. Zamiast szukać po różnych miejscach - wōwczas planując jakąś podróż można by nie tylko dowiedzieć się, co jest interesującego w okolicy ( czy na trasie ), ale też poznać opinię z pierwszej ręki ( warto / nie warto ). Jeżeli taki pomysł jest niepotrzebny / błędny , to po prostu umieszczę w tym wątku kilka innych impresji .
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
6.539 170 22
#4
Ależ nie ma w tym wątku niczego błędnego ani niepotrzebnego, chciałem tylko przypomnieć ewentualnym zainteresowanym o tamtych tematach. A każdy ma prawo zakładać takie wątki, na jakie mu przyjdzie ochota, byłe trzymały się tematyki forum.
 
OP
OP
Beobachter

Beobachter

Znany użytkownik
Reakcje
3.142 4 1
#5
Inne, być może nieco mniej znane muzeum, to taka placówka w Finlandii. Położone ok. 60 km na zachód od Helsinek jest łatwo osiągalne samochodem, czy koleją ( ja wybrałem to pierwsze rozwiązanie ). Niestety strona muzeum jest dość uboga, więc aby poznać ich kolekcję lepiej odwiedzić angielskojęzyczną wikipedię z hasłem „Finnish Railway Museum”.
Nie jest specjalnie duże, ale eksponaty są dobrze utrzymane. Moim zdaniem, jeżeli jest okazja, to warto zwuedzić.
 

Załączniki

OP
OP
Beobachter

Beobachter

Znany użytkownik
Reakcje
3.142 4 1
#6
Kolejne muzeum, do tego relatywnie łatwo osiągalne ( jak już otworzą granice ) to Bochum Dahlhausen http://www.eisenbahnmuseum-bochum.de/besucherinformationen/informations-in-english/index.php
Wprawdzie kolekcja nie jest zbyt wielka, ale mają trochę interesujących lokomotyw i innych pojazdów. Ciekawostką może być to, że na miejscu w tej byłej lokomotywowni restaurują też starsze lokomotywy czy wagony. Wprawdzie te rejony nie są objęte programem zwiedzania, ale gdy się uprzejmie poprosi nie robią przeszkód ( stąd jedno ze zdjęć ukazuje właśnie prowadzone prace restauracyjne ). Zakładając, że język angielski jest bardziej popularny id niemieckiego załączyłem link do strony muzeum w tamy właśnie języku.
 

Załączniki

OP
OP
Beobachter

Beobachter

Znany użytkownik
Reakcje
3.142 4 1
#7

Załączniki

Ostatnio edytowane:
OP
OP
Beobachter

Beobachter

Znany użytkownik
Reakcje
3.142 4 1
#8
Zbliżają się wakacje w czasie których będzie już można podróżować.
Dla tych wszystkich, którzy planują wyprawy na południe w kierunku Chorwaci, czy też tym bardziej, Słowenii propozycja uwzględnienia w planach podróży muzeum kolei w Lublanie (https://www.zelezniskimuzej.si/?fbclid=IwAR0neCy4C-JQQGOYvq3el2ko2MTP4-dt70qtTLjBsquAoDoSfYg5zBgV5yQ).
Posiadają sporo parowozów reprezentujących głównie kolejnictwo austriackie, czyli z epoki.
Muzeum jest poza centrum (które też warto odwiedzić), więc nie ma problemu z parkowaniem samochodu.
 

Załączniki

hamulcowy

Znany użytkownik
Reakcje
798 25 1
#10
Niestety, rozczarowałem się muzeum kolejnictwa w Brukseli. Eksponaty tam prezentowane są bardzo ciekawe, ale sposób ich ekspozycji, na przykład z doklejonymi tekturowymi kłębami dymu z komina i podświetlanie wszystkiego kolorowymi, migającymi światłami nie pozwala ani na porządne oglądanie, ani na robienie zdjęć. Muzeum nazywa się Train Word i mieści się w pięknym budynku dworca kolejowego Schaarbeek.
 
OP
OP
Beobachter

Beobachter

Znany użytkownik
Reakcje
3.142 4 1
#11
Ostatnio odwiedziłem Bahnpark w Augsburgu (https://www.bahnpark-augsburg.de).
Całkiem interesująca wystawa jest czynna tylko w niedziele, ale nadmiernych tłumów i tak nie było. Historyczna parowozownia, w której umieszczona jest większość eksponatów ma teoretycznie ponad 30 stanowisk, lecz nie wszystkie są zajęte. To wprawdzie ogranicza ilość lokomotyw, lecz ułatwia robienie zdjęć. Prezentowany jest też wagon towarowy z okresu wojny, w którym jest mini wystawa przypominająca najbardziej niechlubny okres historii Niemiec - deportacje do obozów koncentracyjnych. Ten eksponat niekoniecznie dla dzieci, ale dobrze, że te tragedie nie ulegają zapomnieniu.

54CAF51F-AEFF-42E3-8356-AA88C05010FC.jpeg

4252C397-8C99-4A5B-AE82-D47501358C4B.jpeg



Natomiast jak najbardziej dla dzieci jest mini-kolejka (przejazd z 1 Euro).

Ciekawostką jest to, że proporcjonalnie dużo jest lokomotyw z innych krajów.

Najstarszy parowóz pochodzi z końca XIX wieku. Jest to 17c austriackich kolei Südbahn. Choć już w momencie powstania był technicznie przestarzały (ostoja zewnętrzna, rozrząd Stephensona), przetrwał do dziś.

E86A20CE-5A3C-47F5-8D51-619B5885A15A.jpeg


0686ABBB-8B76-4937-B206-5FCCF0BE68E4.jpeg


Inną ciekawostką jest szwedzki parowóz B (II) z roku 1912 o układzie osi 2-C . Zastosowanie zewnętrznej ostoi przedniego wózka tocznego wymusiło wyższą pozycję silnika i ukośne ustawienie korbowodów.

FB3283B8-9A82-442A-AF3B-A9E3BBA389C8.jpeg


B1515D77-6E6A-4AC5-962A-64D7A0F135EA.jpeg


Kolejny parowóz z importu to słoweński 06-013, zbudowany w 1941 roku przez firmę Borsig.
Technicznie był naturalnie wzorowany na typowych konstrukcjach niemieckich lokomotyw standardowych.

85A9CC86-6728-4108-8469-3BF34BFEEA6A.jpeg


I jeszcze jeden to francuski 231 K (przedstawiony tu: http://forum.modelarstwo.info/threads/kolekcja-taka-sobie-czyli-na-3.50167/post-872783).
4A290661-8810-4402-9B39-443BFCE5673B.jpeg


Są też niemieckie BR 03 , BR 64 (http://forum.modelarstwo.info/threads/kolekcja-taka-sobie-czyli-na-3.50167/post-872108) i pruska P8 (http://forum.modelarstwo.info/threads/kolekcja-taka-sobie-czyli-na-3.50167/post-866049) .
3E66AF04-D9A2-40AB-B519-A8BF8EAD38E9.jpeg


8871D03F-7519-485F-A2DF-1C426414DB50.jpeg

BDD68BE2-6109-4D36-B098-86D50437EF24.jpeg


Ponadto jest kilka elektrowozów z Niemiec, Włoch, Szwajcarii (Ae 4/7 : http://forum.modelarstwo.info/threads/skromna-kolekcja-pod-napięciem.50619/post-901615), Francji i Holandii.

E16D94EA-DE92-4DC3-9EE9-128ACACD4F73.jpeg


93B75E95-EF09-42CD-AD1C-4DF2D23B565B.jpeg


5A0FE32A-1E6E-4E45-B837-7F3265F4B1DE.jpeg

68FBB943-93A4-45C5-95F8-E40B24906354.jpeg
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
6.539 170 22
#12
Ciekawe miejsce, warto kiedyś tam zajrzeć, jeśli będę miał okazję. Ten francuski "złamany nos" w barwach Grand Confort to seria CC 6500?
 

Magic

Znany użytkownik
Reakcje
2.622 22 4
#13
Super miejsce, i raj do robienia fotek. Ma kolega @Beobachter może zdjęcie tego elektrowozu, który jest na lewo na ostatnim foto? Na jednym z wcześniejszych zdjęć jest na samym końcu szeregu. A malowanie ma bardzo ładne, i ten dziwny przód, ale z daleka niewiele widać.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
6.539 170 22
#14
A malowanie ma bardzo ładne, i ten dziwny przód
Też pytałem o ten elektrowóz. To moim zdaniem francuski CC 6500, o którym pisałem w wątku o TEE. Podobnie wyglądał też BB 15000, ale miał 2-osiowe wózki, a ten ze zdjęcia kolegi @Beobachter wydaje się mieć wózki 3-osiowe (na fotce widać dwie osie wózka, ale są za blisko siebie, jak na wózek 2-osiowy). Dziwny przód to projekt francuskiego projektanta wzornictwa przemysłowego (jakbyśmy dziś powiedzieli "designera") o nazwisku Paul Arzens. Lokomotywy o takim wyglądzie kabiny i czołowej ściany nazwano "złamany nos" (nez cassés), a to malowanie zostało przez Arzensa opracowane specjalnie do pociągów TEE i było skoordynowane z malowaniem wagonów "Grand Confort", a o których też pisałem w wątku o TEE. W takim malowaniu były tylko 6-osiowe lokomotywy serii CC 6500 i CC 21000 oraz 4-osiowe BB 15000. CC 21000, które były 2-napięciową wersją CC 6500, istniały tylko w 4 egzemplarzach i wszystkie zostały później przebudowane na typowe CC 6500.
 

Magic

Znany użytkownik
Reakcje
2.622 22 4
#15
CC 6500 Piękne to malowanie, mimo dosyć nietypowego przodu całość wygląda świetnie. Muszę poszukać zdjęć całych składów, bo musiało to imponująco wyglądać.
Dziękuję za podpowiedź! (y)
 

hamulcowy

Znany użytkownik
Reakcje
798 25 1
#18
W lipcu pisałem o moich wrażeniach, a raczej rozczarowaniach muzeum Train Word które mieści się w pięknym budynku dworca kolejowego Schaarbeek w Brukseli. Zrobiłem w międzyczasie porządki ze zdjęciami, i żeby nie być gołosłownym co do wrażeń, zamieszczam je poniżej. Sądzę, że Koledzy podzielą moją opinię; ciasno, dziadowskie oświetlenie i w zasadzie brak możliwości zrobienia porządnych zdjęć.

A to niektóre z eksponatów. Było trochę modeli i kolejowego wyposażenia, jak latarnie lub zegary, no i tekturowy dym nad pospiesznym parowozem, którego typu nie pamiętam, ale zapamiętałem, że ciągnął ekspres z Brukseli do Ostendy.
Pierwsze zdjęcie przedstawia budynek dawnego dworca Schaarbeek, będącego dziś siedzibą muzeum Train Word.
 

Załączniki

OP
OP
Beobachter

Beobachter

Znany użytkownik
Reakcje
3.142 4 1
#19
którego typu nie pamiętam
To jest parowóz powstałej w 1939 roku serii 12.
Były to największe europejskie parowozy o układzie osi 2-B-1. Ich rozkład jazdy to rekord prędkości dla pociągów prowadzonych przez parowozy (wkrótce jednak pobity przez Hiawatha : http://forum.modelarstwo.info/threads/kolekcja-niedostateczna-czyli-na-2.49921/post-861740 ).
Ciekawostką było umieszczenie silnika wewnątrz ostoi, co miało pozytywnie wpływać na spokojny bieg.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
6.539 170 22
#20
muzeum Train Word które mieści się w pięknym budynku dworca kolejowego Schaarbeek w Brukseli
Gwoli ścisłości, zasadnicza część muzeum, łącznie z ekspozycją taboru, mieści się w nowym budynku, znajdującym się na prawo od budynku widocznego na pierwszym zdjęciu po prawej stronie zabytkowego dworca. W samym budynku dworca jest pięknie odrestaurowany główny hall z kasami biletowymi, prezentowane są tam modele i makiety oraz plansze informacyjne.

Tak wyglądał główny hall dworca 5 lat temu, gdy zwiedzałem Train World:

IMG_5272a.JPG


Po zakupie biletu i obejrzeniu wystawy w starym dworcu wychodzimy na zewnątrz, gdzie stoi taki pojazd

IMG_5278a.JPG


i przechodzimy do głównego budynku, w którym znajduje się muzealna ekspozycja:

IMG_5282a.JPG


A tak wygląda ten budynek od strony ulicy:

IMG_5393a.JPG


Co do sposobu ekspozycji, to mam tzw. "mieszane uczucia". Jako inżynier i miłośnik kolei, a więc zainteresowany szczegółami technicznymi itp. też byłem nieco rozczarowany. Ale twórcom muzeum najwyraźniej przyświecał trochę inny cel: wywołanie ogólnego wrażenia pewnej tajemniczości i stworzenia swoistego nastroju, a nie bardzo techniczne pokazanie szczegółów taboru. Można się spierać, czy jest to właściwe podejście, ale myślę, że ten cel został osiągnięty, a sama ekspozycja jest bardzo efektowna. Niżej parę moich fotek.

IMG_5296a.JPG
IMG_5298a.JPG
IMG_5304a.JPG
IMG_5308a.JPG
IMG_5339a.JPG
IMG_5343a.JPG
 

Podobne wątki