• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

MTB - modele wagonów motorowych serii SN52

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Wygląda na to, że faktycznie już w połowie lat 1970. wagony miały już zdjęte fartuchy - pytanie, czy wszystkie? Ale skoro tak, to szkoda, że MTB nie pomyślało, żeby wypuścić model w dwóch wersjach, z fartuchami w epoce III i bez w epoce IV, podobnie, jak zrobiło ACME z wagonami sypialnymi SŻD (na razie wyszła tylko wersja zmodernizowana, bez fartuchów). Korci mnie ten wagon, razem z SN52, ale cena trochę przesadzona, zwłaszcza w stosunku do jakości tych modeli.
 
Ostatnio edytowane:

J1974H0

Znany użytkownik
Wygląda na to, że faktycznie już w połowie lat 1970. wagony miały już zdjęte fartuchy - pytanie, czy wszystkie? Ale skoro tak, to szkoda, że MTB nie pomyślało, żeby wypuścić model w dwóch wersjach
I o to mi chodziło. Przeglądałem wiele zdjęć w necie, m.in. te, które koledzy podali wyżej i na każdym IV-to epokowym fartuchów nie ma. Stąd pytanie było moje czy to III czy IV epoka (bo wyglądało mi na IV, ale pewności nie miałem, a tym samym wydawało mi się, że wypuszczanie tego modelu -z fartuchem- jest w przypadku takich oznaczeń błędne). Ale kto wie, może gdzieś jeszcze jakaś fota z fartuchem wypłynie z IV epoki :)
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Która to epoka? III czy IV? Na stronie MTB jak zwykle nie ma słowa na ten temat
W sąsiednim wątku kolega slavko1111 podał link do czeskiego sklepu, w którym jest dostępna doczepa do SN52.
https://www.hobby-shop.cz/masinky/motorovevozy-ostatni/pripojny-vuz-bix52-k-sn52-(Bix52-H0-45)#
Na zamieszczonym tam zdjęciu widać, że data rewizji jest z lat 1970-79, ale cyfry po siódemce nie umiem odczytać - wydaje mi się, że to 3, 6, 8 lub 9, ale to tylko moja fantazja. W każdym razie jest to epoka IV, a stacja macierzysta to Grudziądz. Pytanie, czy jeżeli rewizja jest z pierwszych lat 1970. to czy wagon mógł jeszcze mieć fartuchy?
 

Bodek

Aktywny użytkownik
Model wagonu wykonany przez MTB ma datę rewizji 15.10.78, więc jest to epoka IV, o czym świadczy przede wszystkim UIC-owski numer wagonu.

Na zdjęciu Wacława Ożdżeńskiego widzimy skład jeszcze w III epoce. Świadczą o tym małe reflektory SM41, ale przede wszystkim opis (słabo widoczny, ale jednak) wagonów. Seria i numer wagonu namalowane na pierwszym słupku między drzwiami wejściowymi a pierwszym oknem. Na środku pudła - między oknami jest jedynie napis PKP. Brak natomiast charakterystycznego dla IV epoki 12 cyfrowego numeru i serii wagonu na pasie podokiennym.
 

Waskotorowiec

Aktywny użytkownik
Witam, szarpnąłem siȩ na model doczepy do SN52 ..... krótka ocena

Model porusza siȩ bardzo płynnie, kinematyka działa prawidłowo. Wady modelu przypominają już wielokrotnie omawiany model SN52 – a wiȩc: porȩcze, wózki w kolorze szarym, szare stopnie (woreczek z czȩściami), zderzaki (jeden prawie odłamany), wnȩtrze (fotele z zaglówkami), brak oświetlenia (można samodzielnie podłączyć – woreczek z czȩściami, instrukcja) i lamp końcowych (tylko atrapy) oraz malowanie (resztki kleju). Model idzie do zwrotu – szkoda.

Załączam fotki i pozdrawiam
Doczepa Bix 315-3 4.8.19r  (16).JPG
Doczepa Bix 315-3 4.8.19r  (2).JPG
Doczepa Bix 315-3 4.8.19r  (13).JPG
Doczepa Bix 315-3 4.8.19r  (4).JPG
Doczepa Bix 315-3 4.8.19r  (9).JPG
Doczepa Bix SP42 4.8.19r (3).JPG
Doczepa Bix 315-3 4.8.19r  (14).JPG
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
brak ... lamp końcowych (tylko atrapy)
W IV epoce (takie oznaczenia ma wagon) lampa końca pociągu, umieszczona na środku, na górze ściany czołowej, nie była już od dawna wykorzystywana, więc to niewielka strata.

A przy okazji, jaka jest data rewizji wagonu? W zasadzie powinna być sprzed 1975 roku (zmiana nazw i granic DOKP), bo na ścianie czołowej widnieje napis "DOKP Gdańsk", a nie, jak później, "Północna DOKP". Pierwsze lata IV epoki być może uzasadniały jeszcze fartuchy pod pudłem - nie wiem, kiedy je zdejmowano.

O wagonach doczepnych do SN52 dyskutowaliśmy już w wątku poświęconym wagonom SN52, więc może lepiej przenieść te wpisy tam, żeby całość dyskusji była w jednym miejscu.
 
Ostatnio edytowane:
W IV epoce (takie oznaczenia ma wagon) lampa końca pociągu, umieszczona na środku, na górze ściany czołowej, nie była już od dawna wykorzystywana, więc to niewielka strata.

A przy okazji, jaka jest data rewizji wagonu? W zasadzie powinna być sprzed 1975 roku (zmiana nazw i granic DOKP), bo na ścianie czołowej widnieje napis "DOKP Gdańsk", a nie, jak później, "Północna DOKP". Pierwsze lata IV epoki być może uzasadniały jeszcze fartuchy pod pudłem - nie wiem, kiedy je zdejmowano.

O wagonach doczepnych do SN52 dyskutowaliśmy już w wątku poświęconym wagonom SN52, więc może lepiej przenieść te wpisy tam, żeby całość dyskusji była w jednym miejscu.
A czego można się spodziewać po tej manufakturze zwanej mtb? A z tego co się orientuję - model kosztuje niemałe pieniądze...
 
W IV epoce (takie oznaczenia ma wagon) lampa końca pociągu, umieszczona na środku, na górze ściany czołowej, nie była już od dawna wykorzystywana, więc to niewielka strata.

A przy okazji, jaka jest data rewizji wagonu? W zasadzie powinna być sprzed 1975 roku (zmiana nazw i granic DOKP), bo na ścianie czołowej widnieje napis "DOKP Gdańsk", a nie, jak później, "Północna DOKP". Pierwsze lata IV epoki być może uzasadniały jeszcze fartuchy pod pudłem - nie wiem, kiedy je zdejmowano. (...)
Pomijając już samą datę rewizji wagonu (i miejsce jej wykonania!) oraz fartuchy i nazwę DOKP, chciałbym zauważyć, że wszystkie oznaczenia na wagonach osobowych PKP (również na wagonach tego typu) nie powinny być w tych latach wykonane w kolorze białym, lecz w kolorze kremowym lub jasnożółtym.
Wyjątkiem powinno być tło piktogramów "Dla palących" i "Dla niepalących" i tło nazwy stacji macierzystej (wykonywane w kolorze białym) oraz znaki ostrzegawcze na ścianach czołowych.
Swoją drogą, piktogramy odtworzone na modelu, też nie są zgodne z oryginałem.
Poza tym, napisy wzdłuż dolnej krawędzi nadwozia nie są do końca wykonane zgodnie z pierwowzorem z tamtych lat (czyli z roku 1978). Mam tutaj na myśli m.in.: nieprawidłowy krój liter cechy PKP, brak oznaczenia systemu hamulca, brak czarnego pola do nalepek, zbyt małe pole z nazwą stacji macierzystej, niewłaściwy krój pisma nazwy stacji mac. (w tych latach stosowano już wyłącznie majuskułę wg kroju BN67), a także zbytnie zbliżenie wszystkich napisów do siebie, co zapewne było spowodowane chęcią wykonania wszystkich tych napisów jednym uderzeniem tamponu...
Co do nazwy DOKP na ścianach czołowych tego modelu, to w ogóle nie powinno jej tam być (!), ponieważ już od początku lat 60-tych umieszczano tam nazwę ZNTK, do którego dany wagon był przydzielony oraz datę ostatniej, wykonanej naprawy głównej lub średniej.
I jeszcze jedno, dach tego wagonu powinien być w tym czasie pomalowany na kolor nadwozia, a nie na kolor szary.

Fartuchy zdejmowano w tych wagonach podczas ich pierwszej naprawy głównej, czyli w latach ~1967-68.
Krótko mówiąc, poza samym numerem wagonu, który mieści się w zakresie przewidzianym dla wagonów PKP tego typu i stacją mac. "Grudziądz", nic się tutaj nie zgadza...
 
Ostatnio edytowane:

J1974H0

Znany użytkownik
Nie wiem czy z palcem w nosie.... jednak powyższa wypowiedź p. Krzysztofa w jakimś tam stopniu rozwiewa wątpliwości co do jakości informacji o starszym taborze PKP w MTB, którego aż tak wiele kolorowych zdjęć nie ma (i w związku z tym jakości powstających modeli w aspekcie zgodności z rzeczywistością - teraz mam na myśli oznakowania i kolorystykę).

A z tymi szarymi wózkami do dziś nie wiem o co im chodzi. W EP05 też (w jednej z edycji w TT) trzasnęli szare wózki....
 

Podobne wątki