• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

MTB - modele wagonów motorowych serii SN52

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
#82
Wpisu kolegi krzysieksn61 nie będę komentował, powiem tylko, że w różny sposób rozumiemy pojęcie "negatywny" i "arogancki". Kolegę Krzysztofa cenię za ciekawe informacje i zdjęcia i nie zamierzam niczego usuwać, ale nie znaczy to, iż nie mogę zwrócić uwagi na pewne, moim zdaniem, nieścisłości. Jeśli ja się mylę, co też się zdarza, to oczekuję sprostowania. A do swojego poprzedniego dodam, że SN52 miały ogrzewanie wodne, nie byłem tylko pewien, jak ta woda była ogrzewana. Jednak sprawdziłem w znanej książce "Normalnotorowe wagony silnikowe PKP", w której autorzy podają, że wagony SN52 były wyposażone w kocioł grzewczy opalany olejem, a do ogrzewania wykorzystywano wodę z układu chłodzenia silnika, a w razie potrzeby dodatkowo podgrzewaną we wspomnianym kotle. Kocioł ten służył również do wstępnego podgrzewania wody w układzie chłodzącym przed uruchomieniem silnika spalinowego, pewnie głównie zimą. Myślę, że informacje w tej książce są prawidłowe, ale nie mam jak tego zweryfikować.
 

Astro

Znany użytkownik
#83
Nastepny z "lekka nadwrazliwoscia". Co sie z tymi ludzmi dzieje?
Myślę, że nalezy wpisać do regulaminu forum punkty:
1. na każdy żart reagujemy uśmiechem - czy to szczerym, czy politowania.
2. na każdą uwagę lub krytykę, nawet niesłuszną reagujemy słowami: "dziękuję, ale pozostanę przy swoim" lub " z całym szacunkiem, ale się nie zgadzam"
3. na każdą zaczepkę reagujemy wymownym milczeniem okraszonym wzruszeniem ramion
4. głupich ignorujemy
5. mądrych ludzi słuchamy
6. pieniaczy omijamy

ehh chciałbym umieć dostosować się do tego regulaminu ;)

Przepraszam za off top.

Andrzeju, zaciekawił mnie ten "sporek" mniędzy Wami. Jest to w sumie rozbijanie "g.wna na atomy" ale w budownictwie jest wyraźny rozdział pomiędzy spalinami a dymem, komin spalinowy nie jest dymowym i odwrotnie, mają różne parametry, pod różne przepisy podchodzą zarówno w projektowaniu jak i w eksploatacji. Za to obie formy kocioł ogrzewczy i piec są równoważne. I ciekawi mnie jak w inżynierii kolejowej, bo potocznie można mówić wszystko. Pewnie jest jakaś literatura, która o tym mówi.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
#84
Jak jest w budownictwie, nie wiem. Mnie się wydawało, że kominy (przynajmniej w domach mieszkalnych) dzielą się na wentylacyjne i spalinowe, te drugie przeznaczone do obsługi kominków, pieców, takich starych, na węgiel, ale chyba także gazowych czy olejowych itp. Ale mogę się mylić. W kolejnictwie raczej używa się określenie kocioł, ale myślę, że piec też nie nie jest błędem (ale raczej w odniesieniu do ogrzewania wagonu, a nie do parowozu;)). A nasz "sporek" właściwie nie dotyczy meritum sprawy (kolega krzysieksn61 nie zakwestionował treści mojego pierwszego wpisu, a jeszcze chyba nie miał okazji odnieść się do mojego drugiego wpisu o braku pieca węglowego w SN52), tylko do samego faktu mojego sprostowania - ale ja nie zamierzam się o to spierać.
 

Lech

Nowy użytkownik
#85
Jak jest w budownictwie, nie wiem. Mnie się wydawało, że kominy (przynajmniej w domach mieszkalnych) dzielą się na wentylacyjne i spalinowe, te drugie przeznaczone do obsługi kominków, pieców, takich starych, na węgiel, ale chyba także gazowych czy olejowych itp. Ale mogę się mylić. W kolejnictwie raczej używa się określenie kocioł, ale myślę, że piec też nie nie jest błędem (ale raczej w odniesieniu do ogrzewania wagonu, a nie do parowozu;)). A nasz "sporek" właściwie nie dotyczy meritum sprawy (kolega krzysieksn61 nie zakwestionował treści mojego pierwszego wpisu, a jeszcze chyba nie miał okazji odnieść się do mojego drugiego wpisu o braku pieca węglowego w SN52), tylko do samego faktu mojego sprostowania - ale ja nie zamierzam się o to spierać.
Zgodnie z rozporządzeniem w sprawie warunków technicznych jakim powinny odpowiadać budynki (...): https://www.locja.pl/haslo/rodzaje-kominow,328
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
#86
Dziś na giełdzie w Warszawie widziałem jeden egzemplarz, seledynowo-zielony, ale z trzecim reflektorem. Chętnie kupiłbym taki model (jednak bez górnej lampy), nawet niedoskonały, ale cena 931 zł jest dla mnie nie do zaakceptowania. A swoją drogą, czy ktoś pomierzył model i mógłby podzielić się z nami informacją, czy wszystkie wymiary są prawidłowe, czy jak w innych modelach MTB, SN52 jest za szeroki?
 

piotr66

Znany użytkownik
#87
Też jestem ciekawy jak to wypada. Patrząc na model proporcje wydają się prawidłowe, jedynie wysokość samego dachu wydała mi się ciut za mała.
 

Załączniki

  • 116,8 KB Wyświetleń: 124
  • 57,9 KB Wyświetleń: 125

Astro

Znany użytkownik
#88
na mój gust nad oknem od frontu za dużo "mięsa", przez co dach minimalnie za niski. Front też wydaje się zbyt wąski do reszty korpusu, ale może to złudzenie wynikające z perspektywy, jednak przez to reflektory wydają się niewłaściwie osadzone... Gdyby mi ktoś udostępnił bryłę 3D, szybko bym wychwycił błędy podkładając fotografie.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
#89
Też mam takie wrażenie co do dachu. A za wąski front może (oby nie) być skutkiem za szerokiego pudła wagonu. Ponieważ pudło ma zwężenia na końcach, można było samo czoło zrobić prawidłowej szerokości, ale skosy (przy szerszym pudle) muszą być wtedy ostrzejsze, co może powodować wrażenie za wąskiego czoła. Tym bardziej jestem ciekaw pomiaru modelu.
 

Podobne wątki