• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Model fabryczny MTB - modele lokomotyw serii ET21

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.332 463 29
Czasami złożony pantograf jest niżej od najwyższego punktu dachu (tak jest chyba także z ET21), więc to nie jest reguła, regułą natomiast jest, że wysokość mierzy się przy opuszczonych pantografach (nie uwzględnia się podniesionych pantografów).
 

tulip

Aktywny użytkownik
Reakcje
152 1 0
Według książki "Lokomotywy elektryczne serii ET21" - rysunek na stronie 14 podaje wysokość 4620 mm (mierzone do górnej powierzchni skrzyni z oporami, więc wyżej niż z opuszczonymi pantografami), natomiast na stronie 12 zapisano wysokość 4559 mm ("największa wysokość lokomotywy przy opuszczonych pantografach").
 

KHAB

Użytkownik
Donator forum
Reakcje
117 7 1
Ciekawe skąd taka nieścisłość. Z rysunku z dokumentacji lokomotywy, która kiedyś była oferowana na znanym portalu aukcyjnym, również można odczytać, że największa wysokość pudła jest równa 4620 mm. Widać wyraźnie to, o czym wspomniał kolega Andrzej Harassek, pantograf jest niżej od najwyższego punktu dachu.

3e.jpg 3e,1.jpg
 
Reakcje
1.611 378 7
Wszystko się zgadza, tylko że obie wysokości lokomotywy - to różnica 61 mm w rzeczywistości. Czyli skalowo - 0,70 mm. Przeliczając.
Czyli skąd ta różnica ponad 7 mm? Ktoś coś źle pomierzył?
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.332 463 29
Jak macie takie dokładne dane, to podajcie jeszcze długość lokomotywy ze zderzakami, długość pudła i szerokość lokomotywy. A jak ktoś ma model, to niech poda te same wymiary modelu i wtedy będziemy wiedzieli, czy model ma prawidłowe wymiary i proporcje. Wchodząc w szczegóły można jeszcze sprawdzić rozstaw osi w wózkach i czopów skrętu wózków.
 
Reakcje
1.611 378 7
Bez przesady, ale znając wcześniejsze podejście MTB do tego tematu, to podstawowe wymiary ET21 warto sprawdzić.
No to niech ktoś je poda. Bo o ile długość i szerokość są niemal OK, to z tą wysokością centralnie nie gra. Chociaż pomimo całej niechęci do MTB, to trudno mi uwierzyć aby firma walnęła się w wysokości o 7 mm...
 

KHAB

Użytkownik
Donator forum
Reakcje
117 7 1
Jak macie takie dokładne dane, to podajcie jeszcze długość lokomotywy ze zderzakami, długość pudła i szerokość lokomotywy.

Niestety, nie kupiłem wtedy tej dokumentacji, zapisałem jedynie na dysku zdjęcia z aukcji, więc nie posiadam zbyt wielu danych nt. tej lokomotywy. Podstawowe wymiary są jednak widoczne, część można znaleźć w książce "Lokomotywy Elektryczne Serii ET21" i przedstawiają się następująco:

Długość całkowita ze zderzakami 16820 (193,3)
Długość całkowita pudła/ostoi 15580 (179,1)
Wysokość 4620 (53,1)
Szerokość 3005 (34,5)
Rozstaw czopów skrętu 8600 (98,8)
Rozstaw osi w wózkach 2100 (24,1)
Rozstaw osi 3 i 4 3600 (41,4)

Wymiary oczywiście w milimetrach, w nawiasach po przeliczeniu na h0.
 

Tomek K

Znany użytkownik
FREMO Polska
KKMK
Reakcje
347 5 1
A czy nie jest tak jak z SU46, że dla umożliwienia jazdy po łukach o małym promieniu pudło lokomotywy jest "uniesione" w stosunku do wózka tak aby ten mógł się pod pudłem swobodnie obracać? Wymiary pudła będą wtedy prawidłowe, ale lokomotywa będzie "za wysoka".
 

Pawel

Aktywny użytkownik
H0e
Reakcje
344 1 1
Wysokość modelu to około 54mm (mierzone zwykłą miarką budowlaną, dlatego piszę około).

W modelu nie ma głośnika, i nie ma również świateł manewrowych (mimo że MTB pisze że są). Pantografy jak już napisano są bardzo delikatne i lepiej ich za często nie podnosić, bo ich żywotność może nie być zbyt długa.

Jak dla mnie model na żywo robi przyzwoite wrażenie, ale dla mnie to model kultowy (3E/1 z PMP-PW), stąd moja ocena może nie być do końca obiektywna :)
Jeżeli ktoś może poczekać, to pewnie Piko będzie lepsze, ja chciałem mieć ten model "natychmiast", stąd zakup MTB, ale kolejne modele tej serii to już na pewno kupię Piko.
 

Lxd2-240

Aktywny użytkownik
Reakcje
210 18 4
Wysokość modelu to około 54mm (mierzone zwykłą miarką budowlaną, dlatego piszę około).

W modelu nie ma głośnika, i nie ma również świateł manewrowych (mimo że MTB pisze że są). Pantografy jak już napisano są bardzo delikatne i lepiej ich za często nie podnosić, bo ich żywotność może nie być zbyt długa.

Jak dla mnie model na żywo robi przyzwoite wrażenie, ale dla mnie to model kultowy (3E/1 z PMP-PW), stąd moja ocena może nie być do końca obiektywna :)
Jeżeli ktoś może poczekać, to pewnie Piko będzie lepsze, ja chciałem mieć ten model "natychmiast", stąd zakup MTB, ale kolejne modele tej serii to już na pewno kupię Piko.

To wrzuć parę fotek do tematu. Jestem bardzo ciekaw tego modelu.
 

ffox

Administrator
Zespół forum
Reakcje
3.455 12 0
Temat odszedł trochę w zapomniane, ale z racji iż nabyłem model to postanowię podzielić się kilkoma spostrzeżeniami.
Na początek zweryfikowałem wymiary:
Odnośnie wymiarów, które podał kolega @Spacerowicz
Dł. MTB: 193 mm | oryginał: 16820 mm | powinno być: 193,33 mm
Szer. MTB: 33 mm | oryginał: 3005 mm | powinno być: 34,54 mm
Wys. MTB: 45 mm | oryginał: 4559 mm | powinno być: 52,40 mm
Należałoby zmierzyć model dokładnie suwmiarką, aby sprawdzić czy przynajmniej wymiary się zgadzają.
Zmierzyłem model dokładnie suwmiarką i wymiary przedstawiają się następująco:
Długość: 193,2 mm
Szerokość: 34,6 mm
Wysokość od główki szyny do dachu: 53,5 mm
Wysokość od główki szyny do odbieraka prądu: 56,5 mm
Wygląda na to, że wszystkie wymiary wydają się prawidłowe.

Wózki:
20200107_202344-01-01.jpg
Jak bardzo są zgodne z oryginałem, ciężko mi stwierdzić.
Jak ktoś będzie miał dobrej jakości zdjęcie wózków ET21, to bardzo chętnie zapoznałbym się.

Odbieraki prądu:
Są powyginane w łuki. Nie będę nawet tego korygował.
Model będzie szedł na przemalowanie i kupę innych przeróbek, więc pantografy będę montował "pikowskie".
20200107_202507-01.jpg

Czoło lokomotywy:
Poza beznadziejnymi światłami, wydaje mi się że wszystko jest na swoim miejscu.
Wycieraczki i trąbki wymagają montażu, poręcze pod oknami do wymiany.
20200107_202633-01-01.jpg ET21.jpg
Zdjęcie prawdziwej lokomotywy http://gtlodz.eu/img-et21-499_na_olechowie,8561.html

Płytka elektroniczna oraz imitacja kabiny:
20200107_203239-01.jpg 20200107_203227-01.jpg
Imitacja kabiny jest na najbardziej możliwie ubogim poziomie...
Jeszcze pojęcia nie mam co zrobić z tym faktem.

Teraz moje odczucia odnośnie samego modelu.
Moim zdaniem, na żywo prezentuje się dużo lepiej niż na zdjęciach, ale mimo to, brak detali jest odczuwalny - lokomotywa robi wrażenie "surowej".
Odnośnie jazdy nie mam zastrzeżeń, poza faktem, że model jest głośniejszy od nowych wypustów firmy Piko, które są prawie niesłyszalne.
Cieszy mnie fakt, że buda ma prawidłowe wymiary i w tej kwestii nie ma do czego się przyczepić.
Natomiast lokomotywę w detale będzie trzeba dodatkowo uzbroić, a niektóre wymienić: odbieraki prądu, poręcze, reflektory.
Jakość malowania na dobrym poziomie, choć żółte czoła jak i czołownice lekko prześwitują (są zbyt blade).

Ogólne wrażenia mam mieszane z uwagi na koszt modelu.
 

Lxd2-240

Aktywny użytkownik
Reakcje
210 18 4
Jestem zainteresowany kupnem tego modelu, model był by używany tylko na makiecie. Zastanawia mnie montaż wycieraczek jakim wiertlem i czy jest zaznaczone miejsce gdzie umiejscowić wycieraczki?
 

ffox

Administrator
Zespół forum
Reakcje
3.455 12 0
Jestem zainteresowany kupnem tego modelu, model był by używany tylko na makiecie. Zastanawia mnie montaż wycieraczek jakim wiertlem i czy jest zaznaczone miejsce gdzie umiejscowić wycieraczki?
Miejsce nie jest zaznaczone, więc należy zrobić to "na oko".
Ciężko mi stwierdzić jakie wiertło byłoby odpowiednie do tej operacji, bo dołączone w woreczki do samodzielnego montażu, są bardzo słabej jakości wykonania. Nawet trudno mi określić czy są tam wycieraczki.
Najlepiej zamówić nowe u Ostbahna. W tym celu wiertło 0,6 mm powinno być odpowiednie.
 

ffox

Administrator
Zespół forum
Reakcje
3.455 12 0
Mały update do lokomotywy.
Podłączyłem do niej dekoder jazdy, który... ledwo się wpina. Jest bardzo luźny - dekoder Zimo.
Na początku lokomotywa nie chciała jeździć. Okazało się, że piny w dekoderze nie stykają do końca. Nie mam pojęcia co MTB odwaliło w tej płytce elektronicznej.

Odnośnie oświetlenia.
Lokomotywa świeci tradycyjnie na białe i czerwone światła. Ponadto mamy oświetlenie kabiny i... to tyle.
Brak świateł manewrowych - lub nie udało mi się ich uruchomić.

Jak na cenę, za którą kupiłem model, jest po prostu słabo.
Budę modelu już całkowicie rozebrałem na części i będę przerabiał co się da aby jakoś to wyglądało.
Niestety problem będzie z szybami. Plastik, z którego szyby są zrobione jest mdły, niewyraźny.
Tutaj chyba również należałoby wymienić całe oszklenie.

Jak coś ciekawego się jeszcze o tym "wehikule" dowiem, dopiszę.
 

Podobne wątki