• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Mosty i wiadukty kolejowe.

Zdrada69

Moderator Skala 1:220 (Z)
Zespół forum
Czy ktoś posiada rysunki lub wymiary mostu w Żukowie na Pomorzu (były tu zdjęcia) ? Wrzucenie w Googla niewiele dało - chodzi mi o podstawowe wymiary podpór - szczególnie wysokość oraz długość przęseł stalowych.
 
O moście kolejowym w Pieniężnie, było już kilka wpisów. Można też o nim przeczytać na wielu stronach internetowych, np tu https://ro.com.pl/most-w-pienieznie-najwyzszy-czynny-most-kolejowy-w-regionie/01286479 gdzie prezentowane są historyczne fotografie mostu.

Most, niekiedy uznawany za najwyższy czynny, kolejowy most w Polsce, bez wątpienia jest jedną z "perełek" inżynieryjnych linii nr 221 Gutkowo - Braniewo. Poniżej kilka zdjęć okolic tego obiektu, zrobionych w różnych okresach czasu, odbiegających nieco od dostępnych w sieci fotografii.

Zdjęcie nr 1. Na początek tablica informacyjna stojąca na skwerze, tuż obok przejazdu drogowego w południowej głowicy stacji Pieniężno. Chwała włodarzom miasta za informacje o obiekcie, dostępne dla każdego turysty zwiedzającego Pieniężno. Historyczne zdjęcia prezentowane na tablicy dostępne są m.in. na stronie internetowej, do której link podałem wyżej.

Pieniężno - tablica informacyjna o moście na Wałszy.jpg


Sam most zarośnięty jest obecnie drzewami, dlatego w czasie intensywnej wegetacji trudno podziwiać jego konstrukcję. W łatwy sposób można dotrzeć do niego ścieżką, zwaną "ścieżką edukacyjną Czarci Jar, rezerwat doliny Wałszy" (wówczas dotrzemy do podnóży mostu, aby wejść wyżej trzeba wspiąć się po skarpie), lub poprzez np. wydeptaną ścieżkę prowadzącą obok ogródków działkowych, położonych za dwoma blokami mieszkalnymi, do których można dotrzeć ulicą Parkową - wówczas schodzimy do samego, południowego przyczółku mostu.
https://www.google.pl/maps/@54.2308554,20.1213557,344m/data=!3m1!1e3
Przy okazji, będąc na ulicy Parkowej można obejrzeć zabytkową, miejską wieżę ciśnień, zamknięty (także dla ruchu pieszego), rozsypujący się wiadukt drogowy, położony nad torami, tuż przed mostem, czy położony obok wspomnianego sypiącego się wiaduktu, ewangelicki cmentarz poniemiecki - a właściwie to co z niego zostało.

Zdjęcie nr 2. Południowy przyczółek mostu (od strony Olsztyna).

Pieniężno, most na Wałszy, przyczółek płd. (od strony Olsztyna).jpg


Zdjęcie nr 3. Północny przyczółek mostu (od strony Braniewa).

Pieniężno, most na Wałszy, przyczółek płn. (od strony Braniewa).jpg


O szynach położonych na moście, zarówno tych szlakowych jak i zapobiegającym wykolejeniu, będzie w przyszłości kilka słów, w temacie "Szyneczki i..." Tymczasem poniżej zdjęcia widoku z mostu, jednak na jego rzadko fotografowaną stronę zachodnią (widok na stronę wsch. jest o wiele częstszy, ponieważ obejmuje Pieniężno z jego zabytkami, ruiną zamku krzyżackiego (później zamek Kapituły Warmińskiej), wieżą kościoła św. Piotra i Pawła i wieżą zabytkowego ratusza stojącego na rynku.

Zdjęcia nr 4 i 5. Widok z mostu kolejowego w Pieniężnie, na stronę zachodnią. Obecnie most wznosi się nad dywanem z koron drzew, widać także przesmyk w którym w dole, majaczy rzeka Wałsza. Jest naprawdę wysoko, dla osób mających lęk przestrzeni czy wysokości, wyprawy na most nie polecam :)

Pieniężno, most na Wałszy, widok w kierunku zachodnim (1).jpg


Pieniężno, most na Wałszy, widok w kierunku zachodnim (2).jpg


Dla mnie osobiście, dużą ciekawostką jest leżący do chwili obecnej, południowy filar (od strony Olsztyna), wysadzonego pod koniec wojny mostu. Jego resztki leżą przy w/w ścieżce edukacyjnej, tuż przy współcześnie stojącym filarze mostu. Mało kto wspomina i mało gdzie jest wspomniane, że zachował się do dnia dzisiejszego tak znaczny fragment, przedwojennej konstrukcji mostu... stąd zamieszczam kilka jego zdjęć.

Zdjęcie nr 6. Po lewej, majestatyczny, współczesny filar mostu (słabo widoczny, bo gęsta roślinność i oświetlenie nie pozwalają na wykonanie lepszego ujęcia) oraz leżący na prawo początek fragmentu starego filaru mostu, wysadzonego w czasie wojny.

Pieniężno, most na Wałszy, stary filar leżący na ziemi (1).jpg


Zdjęcie nr 7. Leżący przy korycie rzeki, filar wysadzonego mostu, dobrze widać konstrukcję wykonaną z czerwonej cegły. Na zdjęciu najlepiej zachowany, zachodni fragment filaru.

Pieniężno, most na Wałszy, stary filar leżący na ziemi (2).jpg


Zdjęcie nr 8. Stary filar zachował jako tako swoją konstrukcję, w zachodniej części, leżącej na ziemi ruiny. Na zdjęciu widok z zachodu na wsch.

Pieniężno, most na Wałszy, stary filar leżący na ziemi (3).jpg


Zdjęcie nr 9. W części wschodniej jest to już pokryta roślinami, ziemią i mchem wielka "kupa" cegieł. Na zdjęciu widok ze wschodu na zachód.

Pieniężno, most na Wałszy, stary filar leżący na ziemi (4).jpg
 
Autor wątku Podobne wątki Forum Odpowiedzi Data
Prawdziwa kolej 1
Prawdziwa kolej 0

Podobne wątki