• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Mosty i wiadukty kolejowe.

#22
most.jpg szczekarkowmost1bg6.jpg szczekarkowmost2oj5.jpg
Wbrew pozorom w moich okolicach jest kilka ciekawych konstrukcji mostowych.
Na początek opowiem o moście ma Wieprzu na linii Łuków - Lublin.
Konstrukcja mostu pochodzi z firmy Rudzki i Ska z ówczesnego Nowomińska.
Most został prawdopodobnie złożony w 1902 lub 1904 r., podczas gdy linia Łuków - Lublin została oddana do użytku w 1898 r.
Przez parę lat funkcjonowała tymczasowa przeprawa przez Wieprz znajdująca się około 120 m w górę rzeki.
Opóźniona dostawa przeprawy stałej spowodowana była faktem, że firma Rudzki i Ska budowała mosty w całej Rosji i oględnie rzecz ujmując nie wyrabiała się z zamówieniami.
Most był prawdopodobnie niszczony dwa razy pod czas obu wojen światowych.
Jest to konstrukcja stalowa, nitowana, pięcioprzęsłowa, trapezowa z jazdą dołem. Składa się dwóch przęseł najazdowych o długości 13m i trzech przęseł o długości 57m.
Jego unikalną cechą jest fakt, że jest to most dwutorowy w jednej kratownicy. To dość rzadkie rozwiązanie konstrukcyjne.

Pozdrawiam serdecznie i konstrukcyjnie.

ksiezyc_nad_gieesem ...
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
#23
Tych mostów chyba nie muszę przedstawiać. Skany zdjęć sprzed kilkunastu lat, więc jakość nie cyfrowa, ale za to wiadukt CMK nad gierkówką jeszcze nie zasłonięty ekranami przeciwhałasowymi. A jak można, to w następnym poście wstawię parę zdjęć zza granicy.

Scan204.jpg
Scan208.jpg
Scan213.jpg
Scan214.jpg
Scan227.jpg
Scan228.jpg
Scan230.jpg
 
OP
OP
Jan Bednarczyk

Jan Bednarczyk

Znany użytkownik
#25
Dzięki kolego za podanie poprawnej nazwy miejscowości - ten most jest w miejscowości Grybów, ale jak jadę samochodem to nie zawsze mogę gdzieś stanąć i zapisać nazwę miasta a pamięć niestety bywa zawodna.Jeśli można to prosiłbym moderatora o wpisanie poprawnej nazwy tej miejscowości. Z góry dziękuję. Proszę kolegę Andrzeja Haraska o pokazanie zdjęć mostów zza granicy.
 
#26
Następnym ciekawym mostem w mojej okolicy jest most na Wolicy na linii Rejowiec – Zawada.
Konstrukcyjnie jest banalnym przykładem mostu stalowego, spawanego, trapezowego z jazdą dołem jakich wiele w Polsce. Kratownicowa jednoprzęsłowa konstrukcja liczy sobie 51m.
https://maps.google.pl/?ll=50.9256,...d=MqSNs7YOp4QuKDBGGQe8Pw&cbp=12,178.6,,0,-3.4
Obecnie istniejący jest przynajmniej czwartą konstrukcją mniej więcej w tym miejscu.
Pierwszy most lub raczej estakada konstrukcji drewnianej liczyła sobie 322 m. Powstała prawdopodobnie w styczniu 1916 r. wraz z uruchomieniem linii Zamość – Chełm. Była to budowla tymczasowa a jej absurdalna długość była spowodowana tym, że łatwiej i szybciej było wojskom kolejowym budować długie drewniane estakady niż sypać nasypy.
Drugi most był konstrukcją stałą prawdopodobnie jednoprzęsłową kratownicą lekko przesuniętą na północ od obecnej przeprawy. Prawdopodobnie ten most powstał w drugiej połowie lat 30-tych. Zdaje się jedyną pamiątką po nim są resztki przyczółka po zachodniej stronie toru. W przyczółkach tych wydrążono specjalne otwory minerskie celem szybkiego i łatwego zniszczenia mostu. Jak widać na obrazku, otwory pozostały do dnia dzisiejszego i ten most prawdopodobnie został zniszczony w inny sposób. Nastąpiło to w lipcu 1944 r. podczas wycofywania się Niemców z Zamojszczyzny.
Trzecim mostem był prawdopodobnie ten widoczny na załączonym zdjęciu.
Czwarty most istniejący do dziś ma wymienioną kratownicę z nitowanej na spawaną.
Jego osobliwą cechą jest to że przekracza rzekę i drogę czyli patrząc od dołu można ją określić jako „woda, asfalt, tory”.
https://maps.google.pl/?ll=50.925135,23.179884&spn=0.001697,0.00327&t=h&z=19
Jak widać na przedwojennej mapie nie zawsze taki układ miał miejsce, most drogowy był przesunięty około 60m w dół rzeki. Przesunięcie mostu drogowego pod most kolejowy nastąpiło podczas prostowania obecnej drogi krajowej nr 17. Niestety nie jestem w stanie określić kiedy to nastąpiło.

Pozdrawiam serdecznie i asfaltowo.

ksiezyc_nad_gieesem ...
 

Załączniki

JacekZet

Znany użytkownik
#27
imm025_N25M.jpg
Most na Warcie w Skwierzynie, linia Stare Bielice Skwierzyna
imm025_N25M.jpg
imm026_N26M.jpg
Skwierzyna - ciekawe rozwiązanie przęseł.
MBxc1-42.jpg
Witaszyce - wiadukt
MBxc1-42 na mościeM.jpg
Most kolejowo-drogowy na Prośnie w okolicach Gizałek.
 

pwel

Aktywny użytkownik
SKMK
#28
Zamieszczam fotki trzech mostów z mojej okolicy:):
1.most kolejowy w Żukowie (foto z 1926 roku):
p4300227a.jpg


2.most w Rutkach (1992 Rok)
SP45-169 in Rutki 1992.jpg

3. most nad Radunią koło Starej Piły (2010 rok)
images.jpg
 

JacekZet

Znany użytkownik
#30
imm007_25.jpg
Dychów w pobliżu elektrowni.
imm010_18.jpg
Linia Stary Raduszec - Lubsko, p.o.Raszyn. widoczna na zdjęciu pralka spadła z wiaduktu na moich oczach
imm018_16.jpg
Mierków, most na Lubszy a raczej to co z niego zostało.
imm019_17.jpg
Lubsko
imm014_22.jpg
Most na Kanale Dychowskim w okolicach wsi Barłogi.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
#33
Proszę kolegę Andrzeja Haraska o pokazanie zdjęć mostów zza granicy.
Proszę bardzo, dziś dwa mosty u naszych zachodnich sąsiadów.

Hohenzollernbrücke w Kolonii, który niedawno obchodził 100-lecie. Most był zbudowany w latach 1907-1911. Tak wyglądał w 1992 roku:

Scan189.jpg
Scan190.jpg
Scan191.jpg
Scan192.jpg


I 20 lat później:

19A_1101a.jpg
19A_3319.jpg


Najwyższy w świetle most kolejowy w Niemczech - 107 m nad lustrem wody - znajduje się wcale nie w Alpach, lecz w Zagłębiu Ruhry, w pobliżu Wuppertalu. Müngstener Brücke został oddany do użytku w 1897 roku w miejscowości Müngster (obecnie Solingen-Remscheid), na lokalnej dwutorowej (!) linii z Wuppertalu do Solingen.

IMG_2515.JPG
IMG_2519.JPG
Scan188.jpg
Scan184.jpg
IMG_2509.JPG
 

RS11

Znany użytkownik
#34
class 37xxx.jpg

Szkocja, most Forth Bridge nad zatoką Firth of Forth. Łączy Edynburg z Hrabstwem Fife, tędy też wiedzie najkrótsza droga z Londynu do Aberdeen.
2,5 kilometra długości. Dobre oko wypatrzy jadący pociąg Class 37 z pasażerami jako pociąg specjalny.

class 170 Forth Rail Bridge.jpg


class 170xxx SPT.jpg
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
#37
Forth Bridge z trochę innej perspektywy. Są to skany slajdów i negatywów sprzed 20 lat, więc jakość nie taka cyfrowa, jak u kolegi RS11, ale może też będą dla Was ciekawe. Ciekwostką jest to, że most jest w nieustannym malowaniu. Kiedy ekipa pomaluje już cały most i zakończy malowanie na jednym końcu, trzeba już zaczynać robotę na drugim końcu mostu.

Wielka Brytania_Forth Bridge 1.jpg
Wielka Brytania_Forth Bridge 2.jpg
Wielka Brytania_Forth Bridge 4.jpg
Wielka Brytania_Forth Bridge 5.jpg


Zostajemy w Wielkiej Brytanii - Tay Bridge, jeden z najdłuższych, jeżeli nie najdłuższy most kolejowy na Wyspach, 3264 m. Znajduje się również w \Szkocji, na północ od wspomnianego wyżej mostu Forth, w miejscowości Dundee, nad ujściem rzeki Tay. Konstrukcja sama w sobie niespecjalnie interesująca czy wyjątkowa, ale za to z ciekawą historią. Pierwszy most został otwarty 1 czerwca 1878 roku, ale już po niecałych 19 miesiącach, 28 grudnia 1879 roku zawalił się pod naporem bardzo silnego wiatru (!) w chwili, gdy przejeżdżał po nim pociąg z 75 osobami na pokładzie. Pociąg wpadł do wzburzonych wód zatoki i wszyscy pasażerowie i załoga zginęli. Nowy, istniejący do dziś most, otwarto dopiero 13 lipca 1887 roku.

Wielka Brytania_Tay Bridge 1.jpg
Wielka Brytania_Tay Bridge 2x.jpg
Wielka Brytania_Tay Bridge 3.jpg
Wielka Brytania_Tay Bridge 4.jpg


Przenieśmy sie na południe Anglii. Royal Albert Bridge łączy Plymouth z Saltash w Kornwalii, przekraczając rzekę Tamar. Zbudowany został przez słynnego konstruktora o nieco niezwykłym nazwisku Isambard Kingdom Brunel, twórcę wielu ciekawych konstrukcji, nie tylko kolejowych. Most został oddany do użytku 2 maja 1859 roku.

Wielka Brytania_Brunel Bridge 1.jpg
Wielka Brytania_Brunel Bridge 2.jpg
Wielka Brytania_Brunel Bridge 3.jpg
Wielka Brytania_Brunel Bridge 4.jpg
 

RS11

Znany użytkownik
#38
tay bridge 3.jpg

Tay Bridge widok od południa (Pan Andrzej dodał zdjęcia od północy czyli wyjazd z miasta) ciekawostką jest to że kiedyś w miejscu nastawni były tory też w prawo,
a w miejscu kamiennego muru dwa rozjazdy.

Inne ujęcia może w wątku o Szkocji i Anglii bo mam około 10000 zdjęć :)
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
#39
Też mam podobne, ale było już dość ciemno i zdjęcie zrobione z jadącego pociągu wyszło trochę poruszone. Ja trochę jeździłem po Wyspach w czasach, gdy o aparatach cyfrowych mogliśmy tylko marzyć, więc zdjęć mam zdecydowanie mniej, nie mówiąc o jakości, bo pogoda (światło) nie zawsze było sprzyjająca. A wątek o kolejach Wlk. Brytanii już jest w tym samym dziale i nawet ostatni wpis jest właśnie kolegi RS11. Ale z mostami może jednak zostańmy tu.

Wielka Brytania_Tay Bridge 1.jpg
 

krzy.lok

Znany użytkownik
#40
Najwyższy w świetle most kolejowy w Niemczech - 107 m nad lustrem wody - znajduje się wcale nie w Alpach, lecz w Zagłębiu Ruhry, w pobliżu Wuppertalu. Müngstener Brücke został oddany do użytku w 1897 roku w miejscowości Müngster (obecnie Solingen-Remscheid), na lokalnej dwutorowej (!) linii z Wuppertalu do Solingen.

Tak się prezentuje na starej pocztówce.

3908460312.jpeg
 
Autor wątku Podobne wątki Forum Odpowiedzi Data
Prawdziwa kolej 1
Prawdziwa kolej 0

Podobne wątki