• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Mosty i wiadukty kolejowe

Reakcje
3.313 16 0
Wg mnie zdjęcie przedstawia most im. inż. Ernesta Malinowskiego w Toruniu. Pierwotnie most posiadał jeden tor kolejowy oraz wąską jezdnię i chodnik dla pieszych. W 1934 w związku z oddaniem mostu drogowo-pieszego im. Józefa Piłsudskiego, most kolejowy zamknięto dla ruchu pieszych i samochodów, a w miejscu jezdni ułożono drugi tor kolejowy. We wrześniu 1939 most został zniszczony przez wycofujące się oddziały Wojska Polskiego (wysadzony 7 września 1939 przez polskich saperów). Niemcy odbudowali go w 1940 (oraz zniszczyli 30 stycznia 1945, został ponownie odbudowany - w marcu 1947 otwarto tor nr 2, wschodni, tor nr 1, zachodni, oddano dopiero w latach 1953-55).

Poniżej, jedno z historycznych zdjęć zniszczonego mostu, wykonane w 1939 r. Widać charakterystyczne elementy konstrukcji, jak na fotografii, którą zamieścił Hoart

Toruń - most kolejowy im. inż. Ernesta Malinowskiego w 1939, po zniszczeniu przez oddziały ...jpg


PS. Mały lapsus, oczywiście swoje imię, inż. Ernesta Malinowskiego, most otrzymał dopiero w 1999 r., tak więc w 1939 był bezimienny (chyba :niepewny:).
 
Ostatnio edytowane:

Hoart

Znany użytkownik
Reakcje
1.953 6 0
Brawo Stanisław1972! To jest most na Wiśle w Toruniu w kierunku Toruń Główny. Trudna zagadka do odgadnięcia przez zmieniony kształt konstrukcji dźwigarów, które są obecnie. Ale dzięki temu zdjęciu mamy dowód na to, że w roku 1939 sygnalizator świetlny był zastosowany daleko po za węzłem warszawskim.
 
Ostatnio edytowane:

MisioPas

Aktywny użytkownik
Reakcje
548 4 0
Wiadukt w Polanowicach na linii Kraków - Miechów (Warszawa) zbudowany w 1934. (zdjęcie z Googla)
most.png


ciekawostka: na odcinku 2 km znajdują się trzy skrzyżowania linii kolejowej Kraków - Warszawa z drogami - i jest tak:

droga gminna (Polanowice) - praktycznie bez ruchu - przejście bezkolizyjne j.w.
droga powiatowa (stacja Niedźwiedź) - ruch średni - rogatka
droga wojewódzka 773 z dużym ruchem - do listopada 2023 był przejazdem NIESTRZEŻONYM. Na szczęście po wielu monitach (i na nieszczęście po 3 wypadkach) ten kretynizm naprawiono stawiając rogatkę
 

Harry Potter

Znany użytkownik
Reakcje
2.384 71 3
Wiadukt w Polanowicach na linii Kraków - Miechów (Warszawa) zbudowany w 1934. (zdjęcie z Googla)
Zobacz załącznik 1024102

ciekawostka: na odcinku 2 km znajdują się trzy skrzyżowania linii kolejowej Kraków - Warszawa z drogami - i jest tak:

droga gminna (Polanowice) - praktycznie bez ruchu - przejście bezkolizyjne j.w.
droga powiatowa (stacja Niedźwiedź) - ruch średni - rogatka
droga wojewódzka 773 z dużym ruchem - do listopada 2023 był przejazdem NIESTRZEŻONYM. Na szczęście po wielu monitach (i na nieszczęście po 3 wypadkach) ten kretynizm naprawiono stawiając rogatkę
...przyznać muszę, że fotka ma coś w sobie...

Pozdr,...
 
Reakcje
3.313 16 0
zmieniony kształt konstrukcji dźwigarów, które są obecnie.
Gwoli uzupełnienia informacji o powojennym wyglądzie mostu.

Po 1945 r., w trakcie odbudowy mostu kolejowego w Toruniu, nowe przęsła wykonano w oparciu o projekt mostu na Bugu, z 1933, autorstwa prof. Andrzeja Pszenickiego i prof. Franiciszka Szelągowskiego. Były one niezależne dla obu torów. Obecny wygląd, most zawdzięcza kapitalnemu remontowi z lat 80-tych XX w. (wg projektów mgr inż. Anny Niedzielskiej i mgr inż. Konrada Kubińskiego). Remont ukończono dopiero w 1994, w jego trakcie linię zelektryfikowano. Zamontowano wówczas nowe przęsła o konstrukcji blachownicowej (w części południowej, nad terenem zalewowym i tzw. Martwą Wisłą), kratownicowej parabolicznej (nad głównym nurtem rzeki) i blachownicowej w części północnej (nad ulicą, przęsło po tej stronie wymieniono już w 1984) [wg: praca zbiorowa pod red. W. Grabowski, T. Kowalski, Twierdza Toruń (z cyklu fortyfikacje pomorza nadwiślańskiego), Grudziądz 2020].

Można spotkać się z informacjami (m.in. w źródle jak wyżej), że po ukończeniu remontu w 1994, ze starego mostu nie zostały już żadne elementy metalowe.

mamy dowód na to, że w roku 1939 sygnalizator świetlny był zastosowany daleko po za węzłem warszawskim.
Na moście w Toruniu, mogły być świetlne tarcze ostrzegawcze systemu Westinghouse'a, produkowane w Zakładach Ostrowieckich. Zakłady te produkowały na licencji, świetlne semafory i tarcze, już w 1933 (ustawiano je w Warszawskim Węźle Kolejowym). Przebudowa mostu w Toruniu (pod drugi tor), nastąpiła ok. 1934-35, dopiero po otwarciu nowego mostu dla ruchu kołowego i pieszego (zakładając, że sygnalizatory świetlne, ustawiono po tej dacie, uważam, że mało prawdopodobne jest to, że ustawiono je przed 1934). Myślę, że w połowie lat 30-tych korzystano raczej z dostępnych produktów przemysłu krajowego, choć oczywiście zakupu u Ericssona nie można wykluczyć.

Co do stacji Toruń Główny, wymieniona jest ona (obok. m.in. Gdyni Głównej i stacji w węźle warszawskim), w opracowaniu 20-lecie Komunikacji w Polsce Odrodzonej, Kraków 1939, na str. 185, jako jedna z tych, które podlegają modernizacji (do 1938) poprzez wyposażanie w nowoczesne urządzenia elektryczne. Wprawdzie w tekście wymieniono budowę 27 nastawni elektrycznych i elektryczno-mechanicznych, 2 posterunków dyspozycyjnych i 1 nastawni z samoczynnym nastawianiem zwrotnic, ale nie można wykluczyć tego, że pociągało to za sobą ustawianie świetlnych urządzeń zabezpieczenia ruchu pociągów. Dotarcie do daty, kiedy taką modernizację ukończono dla stacji Toruń Gł. (1938 ?), może być odpowiedzią na to, kiedy świetlna tarcza ostrzegawcza stanęła na moście w Toruniu.
 
Autor wątku Podobne wątki Forum Odpowiedzi Data
Koleje w Polsce 21
Koleje w Polsce 1
Koleje w Polsce 0

Podobne wątki