• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Most drogowo-kolejowy

Artur

Moderator Grupy MSMK
Zespół forum
FREMO Polska
MSMK
#1
Witajcie,
potrzebuję porady. Na nowej-starej makiecie chcę zrobić most drogowo-kolejowy. Kolej będzie wąskotorowa. Na konstrukcję mostu chcę dać karton 4mm pomalowany na kolor betonu. Teraz tak myślę żeby na to dać bruk albo deski i nie wiem co zrobić. W sumie deski mogę dać bez kartonu ale wtedy obawiam się że konstrukcja mostu powinna być inna. Zresztą taka kratownicowo-betonowa konstrukcja też nie wiem czy nie będzie wytknięta przez niektórych, że nie występowała. Most ma być osadzony na przełomie 3 i 4 epoki. Zamiast sygnalizacji świetlnej postawię 1 komorowe sygnalizatory przejazdowe. Przed i za wjazdem na most.

Co myślicie? Co poradzicie odnośnie konstrukcji?
49693334_355608281923731_4664868944891346944_n.jpg 49660119_581366848982182_3685652333099745280_n.jpg 49472188_315087469113779_5031853121282768896_n.jpg 49180834_573543999724159_5371240827127332864_n.jpg 49479760_2262257747141460_7822470768528195584_n.jpg 49701131_348811742369188_1668259641018023936_n.jpg 49213256_1776431159129360_3044085296837689344_n.jpg 49734943_326352794876952_6698107858682118144_n.jpg 49155132_781969722179691_7844979876082745344_n.png

Zarys wstępny modelu
1546631330040.png
 
Ostatnio edytowane:

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
#2
Nie czuję się tu ekspertem, ale nie bardzo mi pasuje betonowa kostka brukowa Bauma na przełomie III i IV epoki. Poza tym konieczne są odbojnice wykonane z szyn lub z profili stalowych, zapewniających zachowanie rowków na obrzeże koła. Kostka nie może bezpośrednio sąsiadować z szyną, musi być oddzielona odbojnicą. Również od zewnątrz toru kostka powinna być jakoś wyrównana przy szynie.
 
OP
OP
Artur

Artur

Moderator Grupy MSMK
Zespół forum
FREMO Polska
MSMK
#3
Ale to jest bruk jako kostka kamienna otrzymywana przez obrobienie naturalnego kamienia (np. kostka granitowa, bazaltowa); i takie nawierzchnie drogowe występowały i mogło być ich więcej jak nawierzchni asfaltowych.
Takie odbojnice będą nie widoczne w tej skali, a bruk zostanie przycięty na równo.

Poniżej most Oławski co prawda kamienny ale nawierzchnia jest z bruku i jeździły po nim tramwaje
1546682383297.png 1546682467867.png

Kadr z filmu "Śladami Wąskotorówki w Witaszycach"
1546683551954.png

Most betonowo-stalowy ale dalej nie jest to kratownica, na tym moście nawierzchnia asfaltowa

od 27 minuty

Widok na most zdjęcie ostrzejsze niż film widać że konstrukcja jest stalowa
1546682640854.png 1546682900983.png

Tutaj widać że kostka dochodzi z zewnątrz bezpośrednio to szyn od wewnątrz jest zabezpieczona jakimś kształtownikiem ale w modelu będzie to nie widoczne prawie
1546683110866.png



Niestety komputer stacjonarny chwilowo nie działa, a tam mam sporo kadrów z filmów na których widać że bruk był tak układany na wąskim torze.
Co nie mienia faktu że mi też się to nie do końca widzi. Dlatego rozważam wersję mostu jak z kadry filmy gdzie jest konstrukcja stalowa i na niej już spokojnie można by położyć bruk zamiast asfaltu?
 

Mateusz B

Moderator Grupy KKMK
Zespół forum
KKMK
H0e
#4

Astro

Znany użytkownik
#7
Wydaje mi się że pomost jest betonowy.
Tylko jak go wykonano? Prefabrykat? Może żelbet ale na szalunku traconym z desek? Ciężko mi sobie wyobrazić, by szalowano przestrzenie miedzy belkami stalowymi. Czasem stosowano płyty panwiowe dozbrajane i zalewane betonem, ale mosty stalowe na ogół robiono jako lekkie konstrukcje. Zresztą z ciekawości przegadam temat z kolegą, ktory mosty projektuje.