• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Moje wypociny

Przemekk

Aktywny użytkownik
MSMK
#22
Malowanie naprawdę ładne i czyste, chciałoby się zobaczyć teraz oba modele razem :)

A może i te drzwi i mufy (czymkolwiek są) uda się koledze jeszcze zrobić ;)
 

Remaj12

Moderator Forum Tabor i Imprezy
Zespół forum
T M M
#23
Witam udało się położyć kalki więc model ukończony.
Wygląda naprawdę nieźle, tylko tak jak zauważył @SU45-034 kilka szczegółów powoduje, że model ten... nie jest modelem wagonu, którego numer nosi. Oprócz uwag już wspomnianych:
Z jednej strony masz bohuna bez miemieckiej mufy do sterowania wielokrotnego a z drugiej drzwi przejściowe starego typu, które w tych barwach nie występują.
warto dodać, że wagon o numerze 50 51 26-08 133-8 (a później rzekomo 50 51 26-08 133-9!?) chyba jako jedyny ma inny schemat malowania niż wszystkie pozostałe "Bohuny" w barwach nowej marki POLREGIO. Warto przyjrzeć się poniższym zdjęciom:

- źródło: http://www.wgk.cal.pl/details.php?image_id=22199
- autor: Cameron
- opis: "2018.02.20 | Olsztyn Gł. | Wagon piętrowy budowy Görlitz w nowej odsłonie "Polregio". Po naprawie zmianie uległa liczba samokontroli z 8 na 9."

2018.02.20. - Olsztyn Gł. - wagon 50 51 26-08 133-9 w malowaniu marki POLREGIO, po naprawie z...jpg

- źródło: http://www.wgk.cal.pl/details.php?image_id=22676&sessionid=3hrui4f
- autor: @kilanziom - kilanziom
- opis: "Wagon piętrowy budowy Görlitz wtacza się na stację Warszawa Praga w składzie jednego ze specjalnych pociągów z kibicami uruchomionych z okazji finałowego meczu Pucharu Polski na warszawskim Stadionie Narodowym. 2.05.2018, Warszawa Praga."

2018.05.02. - Warszawa Praga - wagon 50 51 26-08 133-9 w skł. poc. spec. z kibicami.jpg

- źródło: http://inforail.pl/bohun-w-warminsko-mazurskim-malowaniu-_more_103646.html
- autor: Piotr Gromski "Retrohunter"
- opis: 20 lutego 2018 roku

Bohun-w-malowaniu-Polregio-foto-Piotr-Gromowski-0.jpg Bohun-w-malowaniu-Polregio-foto-Piotr-Gromowski-1.jpg

Z najbardziej rzucających się w oko różnic to oczywiście okna - przyciemniane, prostokątne (bez zaokrągleń) wklejane okna dolnego pokładu, półpięter oraz drzwi wejściowych. Ponadto prostokątne (nieprzyciemniane) okna drzwi przejść międzywagonowych, siłowniki drzwi przejść międzywagonowych (brak w wagonach, które nie przeszły naprawy głównej), drzwi przejścia międzywagonowego w kolorze pomarańczowym, wyświetlacz w oknie bez uchylnej części (okno wymienione w trakcie eksploatacji?), dolny szary/srebrny pas na całej długości wagonu.

Plus za usunięcie mufy do sterowania wielokrotnego w systemie push&pull.
 
OP
OP
Krystian

Krystian

Aktywny użytkownik
#24
Witam dzięki za uwagi wiem, że okna są bez zaokrągleń i że jest kilka przeoczonych szczegółów model to tak naprawdę przemalowanka kalki zrobione z tego co było w internecie. Będę w wakacje w Jastarni, więc na pewno zrobię zdjęcia konkretnego wagonu i przemaluje kolejnego bohuna niestety z oknami sobie raczej nie poradzę więc też zostaną takie jakie są w pikowskim wagonie.
 

Remaj12

Moderator Forum Tabor i Imprezy
Zespół forum
T M M
#25
Witam dzięki za uwagi wiem, że okna są bez zaokrągleń i że jest kilka przeoczonych szczegółów model to tak naprawdę przemalowanka kalki zrobione z tego co było w internecie. Będę w wakacje w Jastarni, więc na pewno zrobię zdjęcia konkretnego wagonu i przemaluje kolejnego bohuna niestety z oknami sobie raczej nie poradzę więc też zostaną takie jakie są w pikowskim wagonie.
Ten model, który już powstał można (przynajmniej w pewnej części) poprawić. Podejrzewam, że nie sprawią Ci dużego kłopotu następujące zmiany:
- przemalowanie drzwi przejścia międzywagonowego na pomarańczowo
- domalowanie brakującej części dolnego szarego/srebrnego pasa na całej długości wagonu (oraz podniesienie górnej krawędzi tam gdzie jest już namalowany)
 
OP
OP
Krystian

Krystian

Aktywny użytkownik
#26
Mam pytanie o drzwi międzywagonowe, zdjęcia na których się opierałem posiadały drzwi w kolorze czerwonym oraz brak dolnego szarego pasa więc jeśli chodzi o konkretny model wagonu tzn. numer to może łatwiej ptzerobić kalki z numerem wagonu?
 

Remaj12

Moderator Forum Tabor i Imprezy
Zespół forum
T M M
#27
Jeżeli łatwiej Ci przerobić oznaczenia wagonu to... tak, są wagony, które mają czerwone drzwi przejścia międzywagonowego oraz standardowy schemat malowania bez dolnego szarego/srebrnego pasa na całej długości wagonu. Z mojej wiedzy właśnie tylko wagon o numerze 50 51 26-08 133-8 ma dolny szary/srebrny pas na całej długości wagonu. Tematu koloru drzwi międzywagonowych jeszcze nie analizowałem, ale z pobieżnej obserwacji wychodzi na to, że być może tylko ów wagon ma je w kolorze pomarańczowym. Co więcej - zauważyłem jeszcze więcej różnic pomiędzy schematami malowania poszczególnych wagonów - jest to między innymi szerokość i położenie górnego szarego/srebrnego pasa. W wagonie 26-08 133 jego dolna krawędź przylega do rynienki deszczowej osłaniającej okna górnego pokładu, a w pozostałych wagonach nachodzi na okna górnego pokładu.

Poniżej fotografie pięciu wagonów i całego składu dla zobrazowania różnic. Kolejność wagonów w składzie:
- pierwszy wagon (nieznany numer, brak pojedynczego zdjęcia, widoczny na zdjęciu całego składu)
- 50 51 26-08 011-6 - drugi wagon
- 50 51 26-08 146-0 - trzeci wagon
- 50 51 26-08 035-5 - czwarty wagon
- 50 51 26-08 041-3 - piąty wagon
- 50 51 26-08 133-8 - szósty wagon

Na co zwrócić uwagę?

- szerokość górnego szarego/srebrnego pasa - węższe pasy na wagonie 26-08 133 i 26-08 035 - szersze na pozostałych czterech;
- umiejscowienie górnego szarego/srebrnego pasa - wyżej (dolna krawędź stykająca się z rynienką) na wagonie 26-08 133, niżej (pas nachodzący na okna górnego pokładu) na pozostałych wagonach, a na wagonie 26-08 035 z racji węższego pasa "najście" w mniejszym stopniu;
- szerokość środkowego pasa pod oknami - węższy pas na wagonie 26-08 035, nieznacznie szerszy pas na wagonie 26-08 133, szersze pasy na pozostałych czterech wagonach;
- wielkości i rozmieszczeniu logotypów POLREGIO - na wagonach 26-08 011, 26-08 146 oraz 26-08 041 logotypy są małe i rozmieszczone w jednej linii - mniej więcej do górnej krawędzi okien półpięter, na wagonie 26-08 133 logotypy również są małe, zewnętrzne umieszczone podobnie jak na wcześniej wymienionych wagonach, ale środkowy jest umieszczony wyżej, zaś na wagonie 26-08 035 logotypy umieszczone są w jednej linii, ale za to są większe;
- rozmieszczenie pionowych białych oznaczeń - na wagonach 26-08 011, 26-08 146 oraz 26-08 041 umieszczone mniej-więcej w osi skośnego przejścia między dolną krawędzią ramy pod półpiętrami, a dolną krawędzią drzwi wejściowych ("w osi skosu"), na wagonie 26-08 035 umieszczone najbliżej drzwi ("na prawo od skosu"), na wagonie 26-08 133 umieszczone najdalej od drzwi ("na lewo od skosu");
- długość dolnego szarego/srebrnego pasa - na wagonie 26-08 133 namalowany na całej długości wagonu, a w związku z tym jest szerszy w części pomiędzy wózkami i stykający się z dolnymi krawędziami okien dolnego pokładu;
- okna bez uchylnej części (z umieszczonym w nich wyświetlaczem) - w niektórych wagonach jest to trzecie okno licząc od wlotu nagrzewnicy, a w niektórych czwarte, jednak aby mieć pewność co do ich rozmieszczenia trzeba by zobaczyć jeszcze drugą stronę danego wagonu;

Osobną i jeszcze bardziej skomplikowaną kwestią jest rozmieszczenie napisów/oznaczeń pomiędzy drzwiami wejściowymi - zastosowano bowiem różnej wielkości czcionki, różnie rozmieszczone napisy (centralnie lub niecentralnie), różnie wykonane oznaczenia przydziału (czarne napisy na białym tle, białe napisy na czarnym tle), prostokąty na uwagi z czarnym wypełnieniem lub bez - praktycznie bez zdjęcia oznaczeń danego wagonu i to z obu stron nie da się prawidłowo wykonać modelu, a jeśli tak to na zasadzie całkowitego przypadku.

Zdjęcia wagonów są ustawione rosnąco - od drugiego do szóstego, także widać po kolei jak są ustawione i jakie są między nimi różnice. W opisach nad zdjęciami są podane ich numery.

- źródło: http://www.wgk.cal.pl/details.php?image_id=22648&mode=search&sessionid=ieaova6hrkiovplckrmbm6sgv0
- autor: @kilanziom - kilanziom
- opis: "Lokomotywa elektryczna EP07-442 (HCP 303E-342 / 1987 r.) wtacza się na stację Warszawa Praga ze specjalnym pociągiem transportującym kibiców na finałowy mecz Pucharu Polski. Skład zestawiono z dwóch 4-członowych zespołów piętrowych oraz 6 wagonów piętrowych typu Görlitz88/Görlitz89, które rozłączono na dwa krótsze zestawy na stacji Warszawa Praga. 2.05.2018, Warszawa Praga."

2018.05.02. - Warszawa Praga - EP07-442 z poc. spec.  transportującym kibiców na finałowy m...jpg

- źródło: http://www.wgk.cal.pl/details.php?image_id=22673&mode=search&sessionid=ieaova6hrkiovplckrmbm6sgv0
- autor: @kilanziom - kilanziom
- opis: "50 51 26-08 011-6 B16mnopux | Wagon piętrowy budowy Görlitz wtacza się na stację Warszawa Praga w składzie jednego ze specjalnych pociągów z kibicami uruchomionych z okazji finałowego meczu Pucharu Polski na warszawskim Stadionie Narodowym. 2.05.2018, Warszawa Praga."

2018.05.02. - Warszawa Praga - wagon 50 51 26-08 011-6 B16mnopux w skł. poc. spec. transportu...jpg

- źródło: http://www.wgk.cal.pl/details.php?image_id=22674&mode=search&sessionid=ieaova6hrkiovplckrmbm6sgv0
- autor: @kilanziom - kilanziom
- opis: "50 51 26-08 146-0 B16mnopux | Wagon piętrowy budowy Görlitz wtacza się na stację Warszawa Praga w składzie jednego ze specjalnych pociągów z kibicami uruchomionych z okazji finałowego meczu Pucharu Polski na warszawskim Stadionie Narodowym. 2.05.2018, Warszawa Praga."

2018.05.02. - Warszawa Praga - wagon 50 51 26-08 146-0 B16mnopux w skł. poc. spec. transportu...jpg

- źródło: http://www.wgk.cal.pl/details.php?image_id=22647&mode=search&sessionid=ieaova6hrkiovplckrmbm6sgv0
- autor: @kilanziom - kilanziom
- opis: "50 51 26-08 035-5 B16mnopux | Wagon piętrowy budowy Görlitz wtacza się na stację Warszawa Praga w składzie jednego ze specjalnych pociągów z kibicami uruchomionych z okazji finałowego meczu Pucharu Polski na warszawskim Stadionie Narodowym. 2.05.2018, Warszawa Praga."

2018.05.02. - Warszawa Praga - wagon 50 51 26-08 035-5 B16mnopux w skł. poc. spec. transportu...jpg

- źródło: http://www.wgk.cal.pl/details.php?image_id=22675&mode=search&sessionid=ieaova6hrkiovplckrmbm6sgv0
- autor: @kilanziom - kilanziom
- opis: "50 51 26-08 041-3 B16mnopux | Wagon piętrowy budowy Görlitz wtacza się na stację Warszawa Praga w składzie jednego ze specjalnych pociągów z kibicami uruchomionych z okazji finałowego meczu Pucharu Polski na warszawskim Stadionie Narodowym. 2.05.2018, Warszawa Praga."

2018.05.02. - Warszawa Praga - wagon 50 51 26-08 041-3 B16mnopux w skł. poc. spec. transportu...jpg

- źródło: http://www.wgk.cal.pl/details.php?image_id=22676&mode=search&sessionid=ieaova6hrkiovplckrmbm6sgv0
- autor: @kilanziom - kilanziom
- opis: "50 51 26-08 133-8 B16mnopux | Wagon piętrowy budowy Görlitz wtacza się na stację Warszawa Praga w składzie jednego ze specjalnych pociągów z kibicami uruchomionych z okazji finałowego meczu Pucharu Polski na warszawskim Stadionie Narodowym. 2.05.2018, Warszawa Praga."

2018.05.02. - Warszawa Praga - wagon 50 51 26-08 133-8 B16mnopux w skł. poc. spec. transportu...jpg

Na koniec prowizoryczne porównanie zdjęcia modelu wagonu 26-08 133 wykonanego przez @Krystian'a oraz zdjęcia jego pierwowzoru z zaznaczonymi różnicami w rozmieszczeniu oznaczeń czy różnic w malowaniu szarych/srebrnych pasów oraz ewentualnymi sugestiami co można w modelu niedużym kosztem dorobić (rynienki deszczowe nad oknami górnego pokładu oraz nad drzwiami wejściowymi, uchwyty do przepraw promowych).

porownanie.jpg

Jak widać im dalej w las tym więcej drzew... temat okazuje się coraz bardziej zróżnicowany, a wydawać by się mogło, że w 2017 roku przy naprawach wagonów Przewozów Regionalnych i nadawaniu im barw nowo wprowadzonej marki POLREGIO zostanie utrzymana pewna "dyscyplina" i wagony nie będą się od siebie różnić, a jednak... w zależności od zakładu wykonującego naprawy (Chojnice, Słupsk, Kruszewiec) prawie każdy wagon czymś się wyróżnia. Powoduje to konieczność pozyskiwania dokładnej dokumentacji do wykonania modelu danego wagonu, a jednocześnie trudność w wiernym odwzorowaniu wagonu zważywszy na wiele aspektów i różnic, które trzeba uwzględnić. Temat pozostaje otwarty.
 
OP
OP
Krystian

Krystian

Aktywny użytkownik
#28
Dzięki wielkie za zobrazowanie. To mi Kolega namieszał w głowie, ale cóż, faktycznie tak jest, że każdy się różni. Wniosek taki, że faktycznie aparat w dłoń i z każdej strony każdy szczegół, i dopiero do roboty, ale cóż na to mogę poradzić, że jestem z Krakowa i tu "Bohuna" nie uświadczy. Jest jeszcze taki plus, że skoro każdy ZNTK coś do wagonu dał odmiennego to i u mnie powstało inne malowanie.

Tak czy siak coś spróbuję poprawić model w wolnej chwili (szkoda, że jej tak mało), a w wakacje zrobię fotki konkretnego wagonu. Jeszcze jeśli chodzi o wagon Bh POLREGIO, bo w jego przypadku to już w ogóle jest mało szczegółowych zdjęć, to najbliżej mi chyba do Rzeszowa. Czy ma ktoś jakieś konkretne fotki wagonu Bh POLREGIO.
 
OP
OP
Krystian

Krystian

Aktywny użytkownik
#31
Witam w chwili udało się dokończyć wagon 120a w barwach polregio oraz przeróbkę SM42 na SU42 533 PR.
Na SU42 brakuje tylko nr win na czole, niestety podałem zły wymiar.
 

Załączniki

Podobne wątki