• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Moje przeróbki w skali N

LordVegetos

Aktywny użytkownik
ŁKMK
#1
Do utworzenia wątku zachęcił mnie wpis kolegi z forum @Stroju. Bardzo mi się spodobała skala N, dlatego wszelkie możliwości przebudowy, zdobycia asortymentu, będę publikował na forum, może komuś się przyda. A i też zachęcam do zostawiania wpisów. Początki mojej przygody kolejowej rozpoczęły się od zestawu w skali H0. Ku mojemu zaskoczeniu lokomotywy posiadają dźwięk. Ja pamiętam jeszcze stare zestawy, kiedy to używało się transformatora PIKO FZ1, i lokomotywa jeździła tylko. Bardzo mi zależy aby zrobić mój tabor tak jak mają modelarze w skali H0. Głównie chodzi mi o dźwięk. Lokomotywy dzięki niemu zyskały bardzo dużo. A jeśli uda mi się zrobić weathering na poziomie zadowalającym również pokaże. Bo chętnie wysłucham uwag bardziej doświadczonych kolegów w tym zakresie, aby model poprawić. I cieszyć się nim jeszcze bardziej. W miarę możliwości postaram się nagrać filmik i wstawić linka, aby pokazać jak bardzo zyskała lokomotywa po zmianie na wersję dźwiękową.

Pierwszy model, w którym podjąłem próby podłączenia dekoder dźwiękowego to lokomotywa Fleischmann 725205. DB220. Zamontowany został w środku dekoder firmy ESU 54800. Wgrane ma dźwięki odpowiadające naszej lokomotywie PKP ST44. Wiem na chwilę obecną lokomotywa nie przypomina naszej ST44, w planach jest przebudowa. Po otwarciu dachu, wyjąłem wpiętą kostkę od układu i w to miejsce podłączyłem dekoder, wtyczkę. Aby z wersji analogowej, posiadać DCC z dźwiękiem. Największym wyzwaniem okazało się dopasowanie głośnika. Przetestowałem kilka głośników i najlepszy okazał się głośnik LS10X15 ZIMO. Inne okropnie brzęczały. Problem z głośnikiem był ponieważ jest za duży. Dlatego usunąłem komorę rezonansową. Generalnie delikatnie rozkleiłem głośnik. I przykleiłem pod spodem lokomotywy. Kable do głośnika zostały poprowadzone po boku lokomotywy nie chciałem rozbierać za bardzo lokomotywy i wyjmować silnika aby dojść bezpośrednio do miejsca gdzie jest montowany głośnik tym bardziej, że i tak nic by do końca to nie dało. Same przewody od dekodera do głośnika są troszkę grube, można je zostawić albo przylutować cieńsze mniejsze. Ponieważ po złożeniu lokomotywy nie widać przewodów nie ingerowałem w wymianę przewodów do głośnika. Koniecznie muszę kupić jakiegoś maszynistę bo lokomotywa wygląda jak widmo...
 

Załączniki

OP
OP
L

LordVegetos

Aktywny użytkownik
ŁKMK
#2
Drugą lokomotywą w której rozpocząłem prace związane z poprawą jakoś dźwięku to DB82 PIKO 40103. Niestety w tej lokomotywie wymiana głośnika nie pomogła. Będzie wymagała zmiany dekodera z PIKO na ESU. Sam model jest bardzo ciekawie zaprojektowany jednak ma on swoją wadę jest nią dźwięk. Głośnik oryginalny z tym dekoderem brzęczy okropnie.
 

Załączniki

OP
OP
L

LordVegetos

Aktywny użytkownik
ŁKMK
#3
Kolejna lokomotywa, Fleischmann 713901 BR39. Docelowo Pt1. Ale za nim zajmę się spolszczeniem jej. Muszę rozwiązać kwestię dekodera. Dekoder ESU 54800 jest za duży do tego modelu. Długość wynosi 25mm. Firma ESU wypuściła na rynek nowy dekoder, który ma długość 21mm. Już troszkę lepiej ale nie rozwiązuje do końca mojego problemu. Zastanawiam się nad zmianą silnika na mniejszy aby móc w tendrze zamontować dekoder. Niestety ciężarek trzeba będzie pod frezować aby mógł dekoder tam się zmieścić. Miejsce na głośnik lokomotywa ma przewidziane w kotle. Pozostaje kwestia czy do paleniska montować maleńką diodę SMD, aby zrobić imitację palącego się ognia.
 

Załączniki

OP
OP
L

LordVegetos

Aktywny użytkownik
ŁKMK
#5
@Alex D, dlatego ta lokomotywa będzie czekała. Mam wstępnie dogadą kwestię, że może zostanie dla mnie zaprojektowana i zrobiona. Mi pozostanie pomalowanie jej. Zobaczymy czy się uda.
 
Autor wątku Podobne wątki Forum Odpowiedzi Data
Tabor 99

Podobne wątki