• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Moje projekty 1:87 - SM03, EL100, SBCgix

OP
OP
piotr66

piotr66

Znany użytkownik
Producent
Reakcje
1.717 30 1
Jeszcze o montażu SM03 z zestawu. Miałem już informacje, że po złożeniu napędu wszystko działa a po zmontowaniu całości czyli budy z napędem już nie.
W takiej sytuacji sprawa jest jasna - coś blokuje elementy ruchome. W tym modelu wszystko jest spasowane z naprawdę minimalnymi luzami, koło zamachowe ma np. ok. 0,5 mm luzu pomiędzy ściankami budy. Czyli dokładność. Szczególnie jeśli robimy wersję z wnętrzem kabiny trzeba wszystko ładnie i czysto dopasować. Ta taśma elastyczna zastępująca przewody oświetlenia jest bardzo pomocna. Tutaj nawet najcieńszy kabelek może przeszkadzać. Ścieżki na płytce po przetestowaniu działania można zabezpieczyć przed ewent. zwarciem malując podkładem.
Odlew mosiężny ramy/ostoi. Te odlewy nie są idealne, ale można je w razie konieczności minimalnie dogiąć, jeżeli np. czołownice nie są równoległe. W imadle, na zimno, bez podgrzewania. Materiał jest dosyć plastyczny.
 
Ostatnio edytowane:

Flotoma

Znany użytkownik
Reakcje
4.867 5 0
Potwierdzam to co napisał wyżej Piotr. Miejsca we wnętrzu jest bardzo mało. Puszczenie przewodów zamiast płytki elastycznej w obrębie koła zamachowego może sprawić blokowanie się napędu. W swoim egzemplarzu lekko stoczyłem koło zamachowe po obwodzie, aby zrobić więcej miejsca. Dla zainteresowanych, jeśli nic się nie zmieni, w okolicy sierpnia powinien ukazać się artykuł w Świecie kolei z relacją z budowy modelu.
 

moshe

Użytkownik
Reakcje
1 0 0
Możesz dodać kilka dokładniejszych zdjęć złożonej ramy modelu 401. Niby wszystko złożyłem ale te mosiężne odlewy... Co gdzie jak z tym układem hamulcowy?
 
OP
OP
piotr66

piotr66

Znany użytkownik
Producent
Reakcje
1.717 30 1
Jeśli chodzi o układ hamulcowy to na zdjęciu dorysowałem kolorem:
- żółtym element nr 40, który składa się z dwóch blaszek
- czerwonym cylinder hamulcowy nr XXI, odlew z mosiądzu
Elementy te znajdują się na końcu z krótszym przedziałem maszynowym. Uwaga, zdjęcie przedstawia napęd prototypu, w którym silnik umieszczony jest odwrotnie jak w twoim modelu, czyli tryby u ciebie są po stronie cylindra hamulcowego a nie silnika jak na moim zdjęciu.
Po drugiej stronie natomiast montujesz tylko elementy nr 40, cylinder hamulcowy jest w tej lokomotywie tylko po jednej stronie.
Porównaj też z oryginałem (drugie zdjęcie).
Kolorem niebieskim zaznaczyłem jeszcze korbę, która obraca się razem z wiązarem.
 

Załączniki

Ostatnio edytowane:
OP
OP
piotr66

piotr66

Znany użytkownik
Producent
Reakcje
1.717 30 1
Ponieważ ktoś prosił mnie o tabliczki do EL.100 to mam je wytrawione ale nie mogę odszukać kto to był. Jeżeli ta osoba przeczyta ten wpis to niech da znać.
 

Flotoma

Znany użytkownik
Reakcje
4.867 5 0
Dodam też, że w aktualnym numerze Świata kolei (8/2014) pojawiła się pierwsza część artykułu zawierająca relację z budowy SM03 z zestawu Piotra.
 
OP
OP
piotr66

piotr66

Znany użytkownik
Producent
Reakcje
1.717 30 1
Uwaga dla posiadaczy zastawów SM03!!! Część zestawów była dostarczona z szybkami o grubości 1,0 mm. Pozostałe miały szybki wycięte z plexi 1,5 mm. Zauważyłem jednak, że te o gr. 1,0 chociaż są cieńsze to przy klejeniu klejem cyjanoakrylowym pomimo folii ochronnej mogą się lekko zmatowić, dlatego nie należy ich kleić CA, lub mogę wymienić je na te 1,5 które są odporne na zmatowienie, a przy prawidłowym montażu tej grubości praktycznie nie widać w modelu.
 
OP
OP
piotr66

piotr66

Znany użytkownik
Producent
Reakcje
1.717 30 1
Można oczywiście poxipolem, ale płynny CA ma jedną zaletę - wypełnia wszystkie mikroszczeliny pomiędzy szybką a ramą okna na zasadzie napięcia powierzchniowego dlatego wcześniej polecałem klejenia właśnie cyjanoakrylem.
 
OP
OP
piotr66

piotr66

Znany użytkownik
Producent
Reakcje
1.717 30 1
Znowu dla "składaczy" SM03:
1. w zestawach dostarczane były zestawy kołowe Roco, które zamiast wkrętów mają wiązary mocowane na kołki wciskane w otwór. Nie jest to praktyczne rozwiązanie, ponieważ raz zmontowane kołki trudno ponownie wyjąć, dużo lepsze są jednak wkręty, które ja montuję w modelach gotowych. Mogę dostarczyć takie wkręty z gwintem M 1,2, trzeba jedynie przed zamontowaniem kół nagwintować otwór. Jeżeli ktoś nie ma gwintownika M 1,2 może przysłać do mnie koła i trzyma wkręty z nagwintowanymi kołami. Koszt kompletu wkrętów - 35zł z wysyłką.
2. Istnieje też możliwość zamówienia kół RP25, jednak wymagają one bardziej precyzyjnego i pracochłonnego montażu. Mogę zamienić koła Roco na RP25. Są to całkowicie metalowe odlewane koła o średnicy dokładnie odp. oryginałowi w skali.
3. Kalki - obecnie dostępne są numery: SM03-001 Wrocław; -009 Ostrów Wlkp.; -036 Czeremcha; -109 Bydgoszcz; -136 Gdynia; -157 Szczecin; oraz PKP cargo -127. Koszt 15zł z wysyłką.
 

Podobne wątki