• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Moje prace w N-ce, weathering, konwersje na DCC i inne...

Stroju

Znany użytkownik
#1
Postanowiłem założyć własny wątek, na tyle dużo już dłubię dla siebie w tej skali że od czasu do czasu będzie co wrzucać. Żaden ze mnie guru w temacie konwersji z analogu na DCC ale dzięki przeglądaniu różnych wątków i nienachalnym nękaniu pytaniami bardziej doświadczonych kolegów udało mi się ucyfrowić już dwie lokomotywy. I nie spalić przy tym dekodera, choć zwarcia się zdarzały przy obu, ale na błędach dobrze się uczyć, dobrze że nie kosztownych.
Na weatheringu modeli też się skupię, w tym mam więcej do powiedzenia, może ktoś się zainspiruje i odważy do własnych eksperymentów, zachęcam do pytań, w tekście będę wrzucał czasem porady.

Dla porządku, zdjęcia które kiedyś wrzucałem gdzieś już na forum, o patynowaniu, BR 221, z wagonami, z zestawu startowego od którego zacząłem przygodę z tą skalą:
P1130405-002.JPG
P1130414-001.JPG
P1130456-001.JPG
P1130451-001.JPG
P1130411-001 — kopia.JPG


Szary parowozik BR 56, brudzony głównie washami, i specyfikiem AK do oleistych zacieków i plam (w zasadzie oleju silnikowego), dzięki temu że napęd jest w tendrze pokusiłem się też o pomalowanie szczegółów wnętrza na kolory:

P1130430-001.JPG
P1130436-001.JPG
P1130433-001.JPG


Później model dostał nawet maszynistę

P1120418-001.JPG



Innymi modelem w którym mocniej zaszalałem z malowaniem był dźwig Roco. Całego pomalowałem od podstaw, bawiąc się w cieniowanie i odpryski na lakier do włosów (dla zainteresowanych jest sporo tutoriali na Youtube, na przykład ten:
)

P1050768-001 — kopia.JPG
P1050776-001.JPG


Rdza i zacieki to oleje artystyczne i AK Interactive.

c.dn.
 
OP
OP
Stroju

Stroju

Znany użytkownik
#2
Teraz będzie o bardziej pokrętnych ścieżkach czyli moich pomysłach na ucyfrowienie Nkowych lokomotyw.

P1130058-001.JPG


Jako pierwsza trafiła na warsztat lokomotywa BR 65, model kupiony z drugiej ręki, co ciekawe udało mi się naprawić silnik, przy próbach jazdy po wyjęciu z pudełka bardzo iskrzył i szedł z niego dym, po dokładnym obejrzeniu okazało się że komutator oblepił się mieszaniną smaru i pyłu grafitowego ze szczotek do tego stopnia że robiło się zwarcie między klepkami, pomogło rozebranie silnika na części i umycie wirnika w benzynie ekstrakcyjnej, pędzelkiem wyszorowałem zanurzony komutator, po ponownym złożeniu zadziałał jak nowy. Oczywiście pamiętać trzeba o późniejszym nasmarowaniu panewek.

Najpierw rozmontowałem ją na części pierwsze bo przy okazji chciałem od razu załatwić weathering, i pomalować koła na czerwono, żeby nie waliło grubymi błyszczącymi obręczami (model z epoki przed czernionymi elementami kół):

P1130160-001.JPG


Koła, elementy przeniesienia napędu i podwozie już zostały zwashowane i doprawione oleistą farbą.

Pierwsze zmiany w konstrukcji modelu, musiałem odciąć blaszki żeby odizolować żarówkę, ramę:

P1130171-001 — kopia.JPG


Dekoder już ładnie zamontowany, kabelki ułożone, żarówki polutowane do wyjść dekodera, rama jako '+' z dekodera dla żarówek. I tu ujawnił się duży zonk w mojej pracy, kable może ładnie wyglądały, ale po zamontowaniu budy i dokręceniu jej metalowy docisk silnika za mocno je naciskał i gdzieś waliło zwarcie do budy, nie wiem który z kabli to był ale problem był tylko jak dokręciło się budę do końca, sporo się nakląłem zanim to zdiagnozowałem.

P1130176-001 — kopia.JPG


Wersja poprawiona już tak ładnie nie wyglądała, ale za to wszystko działało ok:

P1130178-001.JPG


Na testach jazdy wyszedł już drugi mój poważny błąd, właściwie najpoważniejszy, przez to że ramę wykorzystywałem jako wyjście + z dekodera to tyny wózek został odizolowany od ramy i nie pobierał prądy z szyn, a była to druga szyna w stosunku do przedniego wózka, mimo że wszystkie koła napędowe miały blaszki był za słabo dociśnięty do torów, miał duże problemy z jazdą. Musiałem na powrót włączyć tylny wózek do obierania prądu. Wymyśliłem na to bardzo pokrętny sposób (nie polecam). Do blaszki (odizolowanej od ramy) dolutowałem przewód i przewierciłem ramę na wskroś żeby ten przewód wyszedł w środku i nie przeszkadzał w ruchach wózka, ok 10mm otworu w metalu średnicy 0,6mm, na szczęście ten karkołomny pomysł zdał egzamin i model teraz jeździ bardzo dobrze.

P1130180-001 — kopia — kopia.JPG



Zdecydowanie nie polecam takiej drogi, to że u mnie zadziałało kosztowało dużo nerwów, ale i szczęścia. Teraz wiem że dużo łatwiej było zostawić ramę podłączoną do jednej strony torów a odizolować same żarówki, albo zastąpić je diodami.

Budę lokomotywy poprawiłem artystycznymi farbami olejnymi, i czarnym matowym akrylem z aerografu:

P1130182-001.JPG

P1130183-001.JPG

P1130249-002.JPG

P1130258-001.JPG


c.d.n.
 
OP
OP
Stroju

Stroju

Znany użytkownik
#3
I najnowsza praca, jeszcze nie dokończone malowanie czyli BR 628.2 Fleischmanna. Kupiony na forum z tego samego źródła co poprzedni model.

Fleischmann-7428-Triebwagen-Nahverkehr-BR-6282-DB-TOP.jpg


Model bardzo fajny bo z wnętrzem, a silnik ma koło zamachowe.
Poza dodaniem dekodera postanowiłem zawalczyć z oświetleniem wnętrza. Jako że jeden dekoder miał sterować oświetleniem w obydwu wagonach zdecydowałem się połączyć je elektrycznie kablami, dzięki temu cały zestaw zbiera prąd wszystkimi kołami, jazda jest bardzo płynna.
Żeby wagony dało się rozłączyć, np do pudełka dodałem w drugim wagonie złącze, po zdjęciu obudowy można je rozpiąć.

P1130269-001.JPG

P1130267-001.JPG



Wnętrze przemalowałem na szaro, i wybrałem trochę metalu z obciążnika żeby dekoder mógł się zmieścić pod płytką, na nad przekładnią ślimakową, tym razem użyłem ZIMO MX621.

P1140685-001.JPG

P1140687-001.JPG


Oświetlenie zrobiłem z diod ciepłobiałych SMD w odbudowach 603, połączonych drucikami z obranego kabla

P1140763.JPG

P1140691-001.JPG

P1140690-001.JPG


Oświetlenie wnętrza jest podpięte do wyjścia FA1.

Przy tym modelu nic już tak głupiego jak w poprzednim nie robiłem bo nie robiłem poważnych modyfikacji w konstrukcje, poza przecięciem ścieżek i dodaniem kabli między wagonami. Dzięki temu że są bardzo cienkie i giętkie nie wykolejają składu na zakrętach (no chyba że jest S z R1 ale takich odcinków i tak nie powinno się robić), dodatkowo nie są sztywno napięte tylko mogą się trochę chować i wyciągać z lokomotywy.

Poniżej zdjęcia z prawie gotowym modelem:

P1140770-001.JPG

P1140772-001.JPG

P1140778-001.JPG

P1140779-001.JPG

P1140775-001.JPG

P1140784-001.JPG


Wadą konstrukcji Fleischmanna jest to że pomimo że próbowali zrobić oddzielny światłowód dla czerwonych świateł żeby tylko dolne dwa świeciły, w praktyce to nie działa i świecą wszystkie. Może kiedyś się pokuszę o zmianę na oddzielne diody.
W malowaniu brakuje jeszcze kurzenia z aerografu. Na razie był tylko wash i matowy lakier. No i w czasie prac elementy podwozia zostały pomalowane na ciemny matowy.
Ale jeździ pięknie, cichutko i płynnie.

c.d.n.
 
OP
OP
Stroju

Stroju

Znany użytkownik
#4
Z innej trochę beczki, przepis na tanie i ładne lampy w skali N, pokazywałem je przy okazji budowy lokomotywowni ale tu dorzucam obrazek pokazujący szczegóły konstrukcji. Dioda przylutowana bezpośrednio do rurki, tak dostaje jeden biegun zasilania i dodatkowo mocno się trzyma.

P1110230-001.JPG

P1110234-001.JPG

P1110235-001.JPG

lampa-Model.jpg

P1110912-001.JPG


Lampy malowane w całości z diodami, po malowaniu wystarczy zmyć farbę tylko z dolnej powierzchni i sprawa klosza jest załatwiona. Dla nieortodoksyjnych modelarzy może całkiem nieźle wyglądać. Oczywiście pod makietą na zasilaniu musi być dołączony odpowiedni rezystor.

I przykurzony już aerografem skład. Dwa kolory Lifecolorów, Frame Dirt i Roof Dirt.


P1140792-001.JPG

P1140795-001.JPG

P1140796-001.JPG


Przy okazji malowania czegoś innego na czarny matowy prysnę jeszcze okolice wydechu na dachu.
 
OP
OP
Stroju

Stroju

Znany użytkownik
#8
Myślałem o figurkach, warto kiedyś kupić, myślałem o zestawie Preisera 79007, bym miał na parę wagonów, tylko nie wiem na ile te wnętrza są spłaszczane i jak dużo trzeba będzie skracać nogi ;)
 
OP
OP
Stroju

Stroju

Znany użytkownik
#12
Kolejny model wjechał na warsztat, Wittfeld z Kato, ma już trochę lat ale robi wrażenie precyzją plastikowych części, czasem musiałem dobrze oglądać pod lupą by ocenić czy to jest jeden element czy jednak dwa. Sporo ciekawych rozwiązań, trochę inne podejście niż we Fleischmannach które robiłem. Oczywiście będę w nim montował dekoder, przerobię także światła na diody, i to w konfiguracji 3 żółte z przodu i 2 czerwone z tyłu. Przy okazji oczywiście załatwię weathering.
P1140879-002.JPG
 

Załączniki

OP
OP
Stroju

Stroju

Znany użytkownik
#16
Akurat dziś rano złapałem kol. Elvisa w drodze na giełdę i mam już dekoder do tego modelu. Zimo MX600, jest większy ale to wersja dla oszczędnych, dzięki jednostronnemu drukowi tańszy w produkcji, akurat pasuje jak ulał do tego modelu.
P1140894-001.JPG
 
OP
OP
Stroju

Stroju

Znany użytkownik
#19
Po małej przerwie spowodowanej awarią kompresora, a później zajmowaniem się rzeczami takimi jak te:
P1170691-001.JPG P1160065-001.JPG P1170568-001.JPG

Dodatkowo ponaglany kolejnym modelem parowozu już w drodze postanowiłem wrócić do tematu. Dolne elementy pomalowałem mieszanką matowych kolorów rdzawych i błotnistych a na nie dałem trochę czarnego washa. Na budach pomalowałem olejne zacieki, pomalowałem je matowym lakierem i trochę przykurzyłem z aerografu. Teraz będzie czas na elektrykę.

P1170698-001.JPG
P1170697-001.JPG
 
Autor wątku Podobne wątki Forum Odpowiedzi Data
Tabor N 6

Podobne wątki