• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Moje podejście do budowy makiety.

mauser

Nowy użytkownik
Reakcje
1 0 0
#1
Zabieram sie za budowę makiety H0 i miałem mały dylemat z wyborem układu torowego, ale po długich poszukiwaniach znalazłem prawie to co szukałem. Obiektem zainteresowania stał się układ torowy stacji Stary Sącz.

http://i214.photobucket.com/albums/cc155/mauser1898/stary_sacz.png

Jednakże dokonałem w nim pewnych zamian tzn. Zamieniłem bocznicę na tor wjazdowo-wyjazdowy i dodałem dwie zwrotnice. Teraz wygląda to tak:

http://i214.photobucket.com/albums/cc155/mauser1898/moja1-1.jpg

A zmieniona część to:

http://i214.photobucket.com/albums/cc155/mauser1898/moja2.jpg

I mam w związku z tym kilka pytań:
1) Czy taki układ jest prawidłowy?
2) Jaki sygnalizator świetlny mam zastosować jako wjazdowy na stację, bo ja myslałem o pięciokomortowym ale nie jestem pewien ?
3) Czy na torze ślepym przy placu ładunkowym i na torze zewnętrznym (5) mam stosować sygnalizatory świetlne do jazdy manewrowej czy mogę je pominąć ?
4) Czy na wieździe od strony Nowego Sącza stosować oprócz podstawowego pięciokomorowego sygnalizatora, jeden czy dwa sygnalizatory powtarzające? Na planie mam dwa, i na makiecie też mi dwa się zmieszczą, ale czy muszą być dwa?
5) Czy można gdzieś kupić gotowe profile LL500?

A jeśli ktoś będzie miał inne uwagi to też poproszę bo na razie jestem na etapie planowania i kupowana materiałów.
 

Rutek

Aktywny użytkownik
Reakcje
3 0 0
#3
rozumiem że tor wjazdowo wyjazdowy- to odgałęziająca się linia do stacji A
układ torów w takim przypadku jest jak najbardziej prawidłowy.
Odnośnie sygnału potwarzającego ;) to jest on umotywowany słabą widocznością semafora ( w łuku) - są sytuacje kiedy wystarczy jeden powtarzacz, a bywa że są i trzy, wszystko jest umotywowane widocznością - jeżeli nagniemy trochę rzeczywistość tzn wygładzimy teren ( pole zamiast drzew bądź nierówności terenu - naogół nie zasłania semafora ;) bądź mozna trochę wyprostować lub skrócić łuk. Powtarzacz może być fajnym bajerem na makiecie ale dwa to chyba przesada (chociaż ja mam zboczenie pod względem braku miejsca - to tylko moja subiektywna opinia ) Pomimo powtarzacza i tak powinna poprzedzić go tarcza ostrzegawcza więc idzie to wszystko w długość uwzględniając drogę hamowania pociągu
 

Misiek

Znany użytkownik
NAMR
Reakcje
5.057 140 0
#4
w przypadku Starego Sącza powtarzacz może być wymuszony przez ukształtowanie terenu - zasadniczo stacja jest na płaskim terenie, ale kawałek wcześniej jest wiadukt nad torami, którym biegnie szosa łącząca Nowy Sącz ze Starym Sączem (i biegnąca dalej w kierunku Tylmanowej, Szczawnicy, no, ogólnie w Pieniny, Gorce

niestety schemat stacji nie pokazuje odległości, w jakiej znajdują się powtarzacze - warto zerknąć na www.wrotamalopolski.pl, gdzie na popstawie mapy topograficznej lub ortofotomapy można wyczaić to i owo
 

Rutek

Aktywny użytkownik
Reakcje
3 0 0
#5
do Misiek - na module nie odwzorowujemy aż tak dalekiego otoczenia. skoro mogliśmy dodać drugą linię to można też wyeliminować powtarzacz i spłaszczyć teren w stosunku do oryginału zamiast lasu dać pole itp itd ;) w końcu z makiety ma być zadowolony właściciel w pierwszej kolejności a potem reszta ludków ;)
 
OP
OP
mauser

mauser

Nowy użytkownik
Reakcje
1 0 0
#7
Otoczenie będzie moim własnym pomysłem, oczywiście w granicach rozsądku. Budynki też nie będą dokładnie takie same. Wykorzystuje tylko sam, zmodyfikowany układ torów i semaforów.
 

Rutek

Aktywny użytkownik
Reakcje
3 0 0
#8
Misiu uogólniałem :) wiem że nie ma lasu po prostu mam takie zboczenie z jazdy , zwykle ściana drzew po wewnętrznej zasłania semafor ;)
skoro takie odstępstwa stosujemy z budynkami itp to z tarczami manewrowymi pytania też są zależne od naszej woli możemy założyć że bogata gmina, że mieszkał ktoś z KC i stacja była wyposażona w tarcze manewrowe na każdym torze, albo wręcz przeciwnie, że była taka bieda że zostały semafory kształtowe ostał się dzwon Siemensa przy budce dróżnika, może lepiej zapytajmy który czasokres i przestrzeń kolega odwzorowuje?? I jak intensywny ruch panuje na linii :)
I przepraszam Misiek za ten maniakalny las, głodnemu chleb na myśli ;) (mam na myśli siebie)
 

Misiek

Znany użytkownik
NAMR
Reakcje
5.057 140 0
#9
Rutek napisał(a):
możemy założyć że bogata gmina, że mieszkał ktoś z KC (...) albo wręcz przeciwnie, że była taka bieda
nooo, klasztor Sióstr Klarysek, założony przez Św. Kingę, pamiętający mniej więcej czasy króla Węgierskiego Beli IV (ten to lubił wypić, stąd wzięło się określenie "pijany jak Bela") -> maszynka do robienia pieniedzy, jak nic - w ciągu tych kilkuset lat Klaryski ufundowały w okolicy kilka "dóbr materialnych"

Rutek napisał(a):
może lepiej zapytajmy który czasokres i przestrzeń kolega odwzorowuje?? I jak intensywny ruch panuje na linii :) ten maniakalny las, głodnemu chleb na myśli ;)
no tak, ja sie dla odmiany uczepiłem, że jak Stary Sącz to Krynicznanka, czyli ruch... bardzo wzmożony!
osobówki co prawda, obecnie to porażka, ale brutta na Słowację to śmigają co godzinę ;-)

a kiedyś... Ekspres Karpaty do Bukaresztu to niby którędy jeździł?
 
P

Paweł Piotr

Gość
#10
mauser napisał(a):
I mam w związku z tym kilka pytań:
1) Czy taki układ jest prawidłowy?
2) Jaki sygnalizator świetlny mam zastosować jako wjazdowy na stację, bo ja myslałem o pięciokomortowym ale nie jestem pewien ?
3) Czy na torze ślepym przy placu ładunkowym i na torze zewnętrznym (5) mam stosować sygnalizatory świetlne do jazdy manewrowej czy mogę je pominąć ?
4) Czy na wieździe od strony Nowego Sącza stosować oprócz podstawowego pięciokomorowego sygnalizatora, jeden czy dwa sygnalizatory powtarzające? Na planie mam dwa, i na makiecie też mi dwa się zmieszczą, ale czy muszą być dwa?
Wjazdowy semafor powinien być czterokomorowy (od góry-pomarańczowy, czerwony, pomarańczowy, biały):
1. Wjazd na tor nr 3 jest sygnalizowany jednym światłem pomarańczowym (sygnał S5).
2. Wjazd na pozostałe tory przebiegowe w stacji sygnalizowany jest dwoma pomarańczowymi światłami (sygnał S13).
Jeśli z tego nowego kierunku będzie zorganizowany przebieg bez zatrzymania przez stację po torze nr 1, wówczas semafor wjazdowy będzie pięciokomorowy (od góry-zielony, pomarańczowy, czerwony, pomarańczowy, biały) i taki przebieg bedzie sygnalizowany dwoma światłami: górnym zielonym i dolnym pomarańczowym.
Światło białe na semaforze wjazdowym służy do podawania sygnału zastępczego Sz.
O sygnalizatorach powtarzających już koledzy napisali.
Jeśli w rzeczywistości stacja jest wyposażona w ręczne lub mechaniczne urządzenia srk, wówczas nie stsosuje się sygnalizatorów manewrowych - ruch manewrowy odbywa się na sygnały ręczne. Jeśli w rzeczywistości stacja jest wyposażona w urządzenia elektryczne przekaźnikowe, wówczas stawia się sygnalizatory wszędzie tam, skąd odbywają się jazdy manewrowe.
Dodatkowo, przy nowym układzie torowym tor przy placu ładunkowym powinien być zamknięty wykolejnicą.
Schemat stacji poniżej.
Pozdrawiam
 

Załączniki

Rutek

Aktywny użytkownik
Reakcje
3 0 0
#11
Widzisz Misiek dobrze kombinujesz ;)
może siostry Klaryski miałyby klasztor w pobliżu torów i w ramach redukcji hałasu który przeszkadza w codziennych modlitwach ufundowały modernizację linii ( tory bezstykowea także szlifowanie co pewien czas ) i słałyby pisma o podniesienie prędkości na linii i tabor z wychylnym pudłem ( większa prędkość to krótsza przerwa spowodowana hałasem przy modlitwie) a wiemy że kościół wiele może- na pewno wcisnęłóby się to na liste kluczowych projektów obok rozbudowy uczelni ks. Rydzyka :LOL:
 

pyro

Aktywny użytkownik
Reakcje
106 0 0
#14
Stacja z przynależnym szlakiem to będzie ponad 10m, więc pracy będziesz mieć sporo.
Muszę pogratulować ambitnego planu i będę trzymać kciuki aż do samego końca. Na początek zacznij sobie od skrzynek szlakowych. Wraz ze wzrostem doświadczenia dojedziesz do stacji, a potem to już będzie tylko zabawa.

Pozdrawiam.
 
OP
OP
mauser

mauser

Nowy użytkownik
Reakcje
1 0 0
#15
Zastosuje tory Roco-Hobby 2,5mm FLEX-y i zwrotnicę 12,5 stopnia też Roco, a długość całej makiety wyniesie 9,7 metrów zaś długości torów, jeszcze dokładnie nie liczyłem, ale oceniam na około 28 metrów, peron ok 1,7 metra. Niestety ze względów finansowych nie zdecydowałem się na zwrotnice 10 stopniowe.
 

viva

Nowy użytkownik
Reakcje
0 0 0
#16
mauser napisał(a):
Niestety ze względów finansowych nie zdecydowałem się na zwrotnice 10 stopniowe
W takim razie sugeruję zaniechać budowę makiety bo rozjazdy to ułamek kosztów całej inwestycji i może się okazać w trakcie budowy, że za dużo to już Ciebie kosztowało i nie chcesz kontynuować budowy.

Prościej na początek zrobić coś mniejszego ale na porządnym materiale.
 
OP
OP
mauser

mauser

Nowy użytkownik
Reakcje
1 0 0
#17
Widziałem kilka makiet na torach Roco i na zwrotnicach 12,5 stopnia. I powiem tak, wszystko zależy ile pracy się włoży w makietę, a ja lubię dłubać i sprawia mi to przyjemność. A poza tym wiele rzeczy można zrobić samemu, zamiast kupować, i to jest właśnie przyjemne jak coś zrobisz i ci się podoba.
 

aqws9

Nowy użytkownik
Reakcje
0 0 0
#18
Zastosuje tory Roco-Hobby 2,5mm FLEX-y i zwrotnicę 12,5 stopnia też Roco
Szkoda... bo plan niezły... tyko, że hobby słabo nadaje się na makietę. Piszesz o kosztach, ale różnica między rozjazdami Roco Hobby, a Roco Line 2,1mm jest bardzo niewielkim procentem całości kosztów jakie poniesiesz budując stację... chyba warto zebrać troszkę kasy i budować coś bardziej przypominającego kolej 1:1.
Po za tym o ile się orientuję to już dziś bardzo ciężko jest nabyć Roco Hobby, z którego produkcji Roco ostatecznie zrezygnowało. Już gdzieś pisałem, że ostatnio rozmawiałem z właścicielem Albi w Gliwicach i dowiedziałem się, że sprowadził do sklepu ostatnią paczkę flexów z hurtowni... i nigdzie tego towaru już nie ma. Oczywiście pozostaje allegro, ale jak pisałem chyba nie warto budować na Hobby.
Pozdrawiam.
 

viva

Nowy użytkownik
Reakcje
0 0 0
#19
mauser napisał(a):
Widziałem kilka makiet na torach Roco i na zwrotnicach 12,5 stopnia.
Ja nigdy nie widziałem makiet na ZWROTNICACH.

Za to co roku w Lipsku oglądam ich sporo i najlepiej wypadają te na rozjazdach max 10 stopniowych.

mauser napisał(a):
wiele rzeczy można zrobić samem
np zakupić rozjazdy Tillig Elite do samodzielnego montażu, jakość bdb i cena przystępna (czytaj taniej niż gotowe Tilligi, Roco Line, Peco itd)
 
OP
OP
mauser

mauser

Nowy użytkownik
Reakcje
1 0 0
#20
To akurat nie jest problem bo materiał torowy już mam skompletowany. Na razie brakuje mi miejsca i płyt ze sklejki. Ale wszystko jest w realizacji.
 
Autor wątku Podobne wątki Forum Odpowiedzi Data
Buduję makietę 17
Buduję makietę 37
Buduję makietę 8
Buduję makietę 8
Buduję makietę 17

Podobne wątki