• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

0e Moja wąskotorówka

hamulcowy

Aktywny użytkownik
#1
W moich dotychczasowych postach pisałem, że w najbliższej przyszłości zamierzam ruszyć z budowa makiety modułowej, której elementy takie jak budynki i niektóre pojazdy maja wprowadzić w klimat linii wąskotorowej Gliwice Trynek-Rudy-Racibórz.
Pisząc o klimacie mam na myśli makietę inspirowaną tą linia, a nie będącą jej modelem.
Docelowo, ma to być szlak, (albo z nawrotnymi pętlami na jego końcach, albo w układzie pętli wokół pomieszczenia), złożony ze stacji: Gliwice Zachodnie z bocznicą do huty 1-go Maja, po której dzisiaj hula tak zwana „deteeśka” czyli śląska średnicówka, Rudy i Nędza Wąskotorowa. Możliwe, że dobuduję jeszcze moduł ze stacją Nieborowice.

Duże stacje jak Gliwice Zachodnie i Rudy będą tylko „zasygnalizowane”. Co mam na myśli? Stacje te maja dość mocno rozbudowany układ torowy i w skali 1:45 ich makiety miałyby po kilka lub kilkanaście metrów długości. Wymyśliłem sobie, że stacja to jest to, co widzę stojąc na środku torowiska, więc nie widzę tych torów i obiektów, które są za mną. W ten sposób, na przykład Rudy, to peron, budynek stacji, kibel peronowy i magazyn, prosta mijanka i dwustanowiskowa szopa wzorowana na rudzkiej parowozowni. Ma więc ten sam styl architektoniczny i detale.

Moja stacja RUDY.jpg


To samo będzie dotyczyło Gliwic Zachodnich. Miały siedem lub osiem torów (nie ma szkiców stacji, a jedynie zdjęcia i moja pamięć z dzieciństwa), mnóstwo wajch i dwa „angliki” przy składzie węgla przy ulicy Hutniczej. Charakterystycznym obiektem na tej stacji był postawiony w początkach XX w. budynek wagi, dla ważenia platform z kadziami żużla z pieców martenowskich huty, które wąskotorówka wywoziła na hałdę leżąca między Gliwicami i Zabrzem.
Tu też zamierzam zrobić nie więcej niż trzy, cztery tory z jednym „anglikiem”, a na składzie węgla, chcę postawić odtworzony ze zdjęć budynek stacji Gliwice Wąskotorowe, jako biuro opałowe. Rysunek tej stacji jeszcze nie powstał na papierze.
Nieborowice i Nędza będą też w znacznym uproszczeniu układu torowego i długości stacji, ponieważ długość Nieborowic w 0e to jest dobrych osiem metrów. Mam wprawdzie do dyspozycji trochę miejsca na strychu, ale nie wszystko może mi się zmieścić. A tak wygląda plan stacji Nędza:

Nędza Wąsk_2017.jpg


Zamierzam tak ją podzielić, że osobno będzie moduł stacji a mijanka będzie częścią szlaku.
Ponieważ z czasem u mnie bywa różnie postanowiłem, że na początku zrobię szlak ze stacjami Rudy i Nędzą, zakończony pętlami nawrotnymi. Do tych stacji mam już większość budynków. Jeśli udało by się w przyszłości dobudować któryś z pozostałych modułów, zastanowił bym się nad układem owalny wokół pomieszczenia. Nie będą to moduły znormalizowane, ponieważ wymagało by to pewnej dyscypliny technicznej z tym związanej, jak sprawy elektryczne, sterowanie itd.
Jako materiał torowy chcę wykorzystać "glajzy" PECO code 100.
Jedynie co będzie funkcjonowało automatycznie na mojej makiecie to wajchy i zmiana biegunów na pętlach nawrotnych oraz radocha, jak to wszystko po latach gadania, dłubaniny i montażu zacznie jeździć.
No, a uśmiechnięte pysie wnuków będą tez warte każde pieniądze.