• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Moja Wąskotorówka H0m. Stacja Zgoda - Szyb "Korfanty"

OP
OP
hamulcowy

hamulcowy

Znany użytkownik
Reakcje
1.053 26 1
#21
Ponieważ w bliższej lub dalszej przyszłości będę się przeprowadzał z makieta do innego pomieszczenia, obecne prace dotyczą budynków i ogólnie ujętej architektury. Skleiłem "fabryczną" kotłownię Fallera i przemalowałem na "starą cegłę" oraz szarpnąłem się na ręczne wycięcie i sklejenie budynku, od którego pochodzi nazwa mojej stacji, a mianowicie szyb wentylacyjno-techniczny nazwany Korfantym. Niestety, w mojej ocenie wyszło to dość dziadowsko więc stwierdziłem, że trzeba wrócić do starej i wypróbowanej metody, czyli lasera. W związku z tym, biorę się do zrobienia rysunków i "przetłumaczenia" ich na Corel. Co mi wyszło z tej ręcznej roboty widać na poniższym zdjęciu.
IMG_20210201_150512.jpg


Drugim obiektem, którym się zająłem, to druga stacja, która na załączonym wcześniej planie nosi nazwę "Nędza".
2013-03-11 21.50.54.jpg


Ponieważ mam bardzo wiernie odtworzony budynek tej stacji zastanawiałem się, czy nie zrobić tego jako moduł według Fremo w H0e i może kiedyś z tym modułem nie pojawić sie na jakiejś wystawie i podłączyć się do Kolegów-Wąskotorowców. I tak się zastanawiałem nad tym co wybrać (bo moja wąskotorówka jest na torach H0m), i przyszedł mi do głowy pomysł, aby ten moduł, składający się z prostego odcinka toru o długości jednego flexa, czyli 92 cm, co odpowiada rzeczywistej długości peronu, budynku stacji, peronowego sraczyka i kilku drzew zrobić w splocie H0m/H0e, z odpowiednio skonfigurowanymi podłączeniami elektrycznymi.
Z flexa Bemo wyprułem jedną szynę i przyłożyłem do podkładów flexa Peco w H0m. Dosunąłem ją do imitacji mocowań szyn i zmierzyłem rozstaw. 9mm. Przykleiłem szynę w tej pozycji cyjanoakrylem i wszystko się trzyma mocno a zestaw kołowy w H0e przejeżdża bez problemów.
Oceniłem, że przy zastosowaniu odpowiednich szablonów można również wykonać takie łuki, ale ja ich akurat nie będę potrzebował.
Moduł "Nędzy" jest tak zaplanowany, że oś toru 9mm leży w osi modułu, który ma szerokości 35 cm, i będzie pasował do normatywnych modułów H0e i do mojej H-zeroemki".
IMG_20210201_153422.jpg
IMG_20210201_165823.jpg
 
OP
OP
hamulcowy

hamulcowy

Znany użytkownik
Reakcje
1.053 26 1
#22
I jeszcze jedna fotka, pochodząca z przed "przebudowy" budynku szybu i wieży wyciągowej.
Widać gołym okiem, że roboty przy makiecie będzie jeszcze co nie miara, ale i zabawy przy tym i potem też.
P1190271.JPG
 
OP
OP
hamulcowy

hamulcowy

Znany użytkownik
Reakcje
1.053 26 1
#26
Ciekawie się tu robi. Możesz pokazać szopę? I ogólnie pokazać więcej zdjęć...
Proszę uprzejmie. Załączam kilka zdjęć z komentarzem:
Wszystko jest na razie "prawie" gotowe". Jak nie trudno zauważyć, brak wszędzie detali, jak rynny itp. W kilku miejscach trzeba będzie też użyc szpachli, szczególnie na niektórych narożach.

Zdjęcie 1.
Budynek stacji Zgoda, wzorowany na Nieborowicach, choć tamten ma zupełnie inne obramowania okien. Obramowania wyglądają jak w budynku stacji Nędza, o czym pod koniec wpisu. Budynek skleiłem w 2010.r Peronowy kibelek w zasadzie odpowiada oryginałowi. Szary budynek, to będzie poczta. Jest to jeden z dwóch budynków z całej zabudowy, wycinany ręcznie. Na drugim planie budynek stacji Rudy, ale elewacja od strony ulicy, przy której stoi. Będzie sklep GS-u. Peron jest tymczasowy. Elementy do jego budowy są w drodze od pana Hugwy.
1.jpg





Zdjęcie 2.
Inne ujęcie budynku stacyjnego. Nazwa pochodzi z "dawnych czasów" i będzie zmieniona.

2.jpg


Zdjęcie 3.

Budynek GS-u, czyli Rudy, w innym ujęciu.

3.jpg


Zdjęcie 4.
Małe domki, wzorowane na istniejących domach z okolic Rybnika. Przy każdym z nich obowiązkowy "chlywik". Zrobiłem je w 2010 roku. Widać wyraźnie, że cegła o dwa numery za duża, ale tak to zostawiam, bo robią klimat.
4.jpg


Zdjęcie 5, 7, 8 i 9.

Szopa, o którą Kolega prosił. Trochę ja wzorowałem na rudzkiej lokomotywowni tyle, że tam są trzy stanowiska a tu dwa, no i moja jest "otynkowana". Za nią stara wieża ciśnień firmy Auchagen z lat osiemdziesiątych, którą przemalowałem.
5.jpg
7.jpg
8.jpg
9.jpg
.

Zdjęcie 6.

Kotłownia Fallera, przemalowana na "starą cegłę.
Za nią prototypowe wykonanie zabudowań szybu Korfanty. W zamyśle ma to być szyb wentylacyjno-techniczny. Nie jestem zadowolony z jego wykonania i podjęta zostanie próba jeszcze jednej wersji. Jeśli i to wykonanie mnie nie zadowoli, pozostaje plastik, czyli szyb "Fortuna".
Pomieszczenie wentylatora wyciągowego, to dawna toaleta peronowa stacji Nędza, która po weryfikacji okazała się nieco za duża w stosunku do oryginału.

6.jpg


Zdjęcie 10 i 11.

Budynek stacji Nędza, (w trakcie budowy) który na mojej makiecie będzie występował pod ta samą nazwą. Widać różnice między jego detalami, a detalami Nieborowic. W rzeczywistości, na linii Gliwice-Rudy-Racibórz wszystkie budynki stacyjne były według tego samego projektu, o czym pisałem już czas jakiś temu w innym wątku ((1) Budynki kolejowe linii Gliwice Trynek-Rudy-Racibórz | Modelarstwo.info). Jak już wspominałem, Nędza będzie również osobnym modułem ze splotem H0m/H0e tak, by móc łączyć ją jako moduł z innymi modułami w H0e. Zdjęcie numer 11 pochodzi z Internetu.
10.jpg
11.jpg


Uważny obserwator zauważył zapewne, że na zdjęciu z kotłownią widać kawałek lokomotywy SM 25 w TT. To prezent od wnuka. Wymiarowo nie odbiega rażąco od podobnych lokomotywek wąskotorowych w H0, więc zgodnie z jego życzeniem będzie "uzdatniona" i wyposażona w stosowne detale i dekoder.
 
OP
OP
hamulcowy

hamulcowy

Znany użytkownik
Reakcje
1.053 26 1
#27
Zapomniałem dodać, że prezentowane zdjęcia robiłem telefonem, dla tego w niektórych przypadkach budowle wyszły krzywo, oraz to, że powstały w różnych momentach budowy makiety.
 
OP
OP
hamulcowy

hamulcowy

Znany użytkownik
Reakcje
1.053 26 1
#29
A tak na marginesie postu o mojej wąskotorówce i torach w H0m, to chciałbym powtórzyć to co kiedyś już chyba napisałem. Jeśli ktoś chciałby od nowa zbudować makietę takiej kolei, bez ambicji występowania na różnych modelarskich imprezach ze swoimi modułami według norm, to warto by było pokusić się na skalę Se, czyli 1:64, gdzie tory H0m świetnie nadawałyby się jako odwzorowanie rozstawu 750mm, czy tez 785 mm. Mają dobrą jakość, geometrię i są łatwo dostępne.
Zdaję sobie sprawę, że oferta handlowa jeśli idzie o tabor i inne akcesoria, u nas nie istnieje i trzeba by kombinować coś w oparciu o TT-tkowe podwozia, a budynki wykonywać samemu od zera. Ma to jednak i taką zaletę, że modele nie są tak małe jak w H0e, czy m,- a więc łatwiej jest coś zmajstrować, a z drugiej strony są znacznie mniejsze od skali 0e, której popularność u nas jest wprost proporcjonalna do ilości miejsca na makiety lub moduły jakim się dysponuje, oraz do zasobności kieszeni.
Kiedyś zrobiłem prowizorycznie pudło węglarki wąskotorowej 60w właśnie w tej skali i osadziłem na wózkach z TT. Bardzo sympatycznie się prezentowała w Se. Chyba zacznę coś poważniej dłubać w tej wielkości.
To takie moje luźne przemyślenia na temat modeli wąskotorowych, którymi chciałem się z kimś podzielić. Może to zaciekawi kogoś z Kolegów.

Odpowiadam sobie samemu.

Mam już makietę (w stanie surowym) w H0m, ale idąc za ciosem, dla własnej ciekawości dokonałem pewnego eksperymentu modelarskiego w skali Se, czyli w wąskotorówce 1:64, - co ilustruję zdjęciami. Różnica, to 35,8%
Wykonałem dwa wagono-podobne obiekty, a jako tło został wykorzystany budynek stacji Nędza Wąsk, powiększony do odpowiednich wymiarów.
H0e-Hom_ vs. Se.jpg
H0e-Hom_ vs. Se-2.jpg
Nędza H0-vs S.jpg
Nędza_skala Se — kopia.jpg
Stacja H0_Wagony Se.jpg

Wagony wymiarowo odpowiadają węglarce 60w i krytego 75w.
Dla porównania,-wagony wąskotorowe w Se, wymiarowo są zbliżone do wymiarów taboru w H0 o podobnych gabarytach. Problem dla modelarza, to rozwiązanie sprawy lokomotywy.
Nie ulega wątpliwości, że w tej skali trzeba więcej miejsca, ale dla skali "zero" przelicznik wyniesie 1, 93.
 

Jaco3011

Aktywny użytkownik
Reakcje
208 52 0
#30
Nie mamy na forum działu S. Moderacja z H0 będzie przerzucać do 0, bo za duże, a ci z 0 do H0, bo za małe. :p

Jak tam układanie toru trójszynowego? Szynę do H0m dociągniesz do krawędzi, czy to będzie samo H0e?
 
OP
OP
hamulcowy

hamulcowy

Znany użytkownik
Reakcje
1.053 26 1
#31
[QUOTE="
Jak tam układanie toru trójszynowego? Szynę do H0m dociągniesz do krawędzi, czy to będzie samo H0e?[/QUOTE]
Na razie zrobiłem splot na długości jednego flexa i działa. Wagonu w H0e i H0m przejeżdżaj]ą bez problemów. Na tym moje eksperymenty zakończyłem, ale do nich powrócę.
 
OP
OP
hamulcowy

hamulcowy

Znany użytkownik
Reakcje
1.053 26 1
#32
Ostatnie dni poświęciłem na posklejanie trzech zakupionych obiektów, które na razie w stanie surowym uzupełniają architekturę na mojej makiecie. Budyneczki sa wycinane laserem, wiec robota jest szybka i prosta.
Są to:
- budynek typu peerelowska kostka,
IMG_20210217_204026.jpg

-wiata, która pełni rolę miejsca do doraźnych, niewielkich napraw wagonów i
IMG_20210217_204039.jpg

- długi barak, który będzie siedzibą biura wagonowego, magazynu i biura pana torowego. (jakoś w przypadku wąskotorówki, toromistrz brzmi dla mnie zbyt pompatycznie). W ostatnim pomieszczeniu będzie biuro parowozowni.
IMG_20210217_204059.jpg


Po ustawieniu wszystkiego na makiecie stwierdziłem ze smutkiem, że moje własnoręcznie przeniesione z realu budynki, które dotychczas wykonałem, optycznie wydają się trochę za małe w stosunku do tych kupionych. Po zastanowieniu się doszedłem do wniosku, że nic z tym nie będę robił, a ponieważ nigdy nie widziałem tych wszystkich obiektów w rzeczywistości obok siebie, więc nie mam porównania. Tak więc, te różnice pomiędzy "jest" a "powinno być" uznałem za moje subiektywne wrażenie. które niewątpliwie będzie się zacierało w miarę przyrastania zieleni i innych detali. Niestety, z logistycznych,- ogólnie rzecz ujmując,- powodów, trzeba będzie na to jeszcze poczekać. Ale ważne, że jest cel i do tego "długofalowy".
 
OP
OP
hamulcowy

hamulcowy

Znany użytkownik
Reakcje
1.053 26 1
#37
Docelowo makieta będzie stała w innym niż dotychczas pomieszczeniu, z tym wiąże się inny układ wnętrza, miejsca na nią i jej ostateczny kształt.
Na razie, wychodzący z baraku będą musieli uważać;).
 

projectps

Użytkownik
H0e
Reakcje
72 0 1
#38
Michale,
"odgrzewając kotleta" - czy budynek stacji w Pilchowicach jakoś mierzyłeś? czy też ze zdjęc jakoś?
Temat tego budynku (w 1:1) pojawia się w kilku watkach na FB

Ostatnimi dniami dowiedziałem sie że UG Nieborowice od 6 lat prowadzi działania / czyni wysiłki aby obiekt przejąć od PKP
Sprawa na tyle się "posunęła" że PKP już nie odbija na zasadzie "nie da się" tylko ma opracować operat szacunkowy i zamierzają odsprzedać Gminie

Stąd moje ponowne (po latach) zainteresowanie tym obiektem i stąd pytania na początku
 
OP
OP
hamulcowy

hamulcowy

Znany użytkownik
Reakcje
1.053 26 1
#39
Ja pomierzyłem Nędzę i to częściowo metrem, a częściowo liczyłem cegły. Sam budynek jest identyczny. Nieborowice maja dobudowany pawilon w którym siedział zawiadowca. Były tam też urządzenia nastawnicze. Zaraz za stacją było skrzyżowanie z linią piaskowa do kopalni w Knurowie. Ze względów bezpieczeństwa ruchu, na stacji było żeberko i rozjazd, który kierował pociąg na nie, gdy semafor był zamknięty. Pierwszeństwo miała linia piaskowa. Na forum był wątek o makiecie stacji Nieborowice razem z planem torowym i tam też jest ta informacja.
 
OP
OP
hamulcowy

hamulcowy

Znany użytkownik
Reakcje
1.053 26 1
#40
Dokonałem ciekawego odkrycia, jeśli idzie o wąski tabor w H0m. Zupełni przypadkowo zestawiłem oryginalny parowozik właśnie w tej skali z "tetetkowym" tendrzakiem BR 92. Okazało się, że różnice w wielkości (mimo różnych skal) nie są rażące i Br 92 będzie świetnie nadawał się jako wąskotorowa lokomotywa przemysłowa, a parowóz po lewej na zdjęciu, nadal będzie pełnił rolę lokomotywy "dalekobieżnej".
H0m vs. TT.jpg
H0m vs. TT_2.jpg
 
Ostatnio edytowane:

Podobne wątki