• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Moja Wąskotorówka H0m. Stacja Zgoda - Szyb "Korfanty"

hamulcowy

Znany użytkownik
Reakcje
1.053 26 1
#1
Przedstawiam stan surowy mojej makiety, której motywem jest śląska Wąskotorówka. Nazwałem ją tak jak w tytule. W rzeczywistości nie było stacji o takiej nazwie i jest to moja fantazja. Materiałem torowym są tory BEMO. H0m wybrałem z kilku powodów. Po pierwsze podoba mi się optycznie ten standard, po drugie miałem już kilka flexów, wajch i jednego anglika, które wraz z osobowym zestawem firmy Zeuke-Herr dostałem jeszcze w latach dziewięćdziesiątych ubiegłego wieku. H0e jest dla mnie "za chude", ale to jest mój subiektywny pogląd. Mam jeden rozjazd Peco i kilka ich flexów. Gdy już wszystko przykleiłem do podłoża stwierdziłem, że gdybym jeszcze raz brał się za tę makietę, to chyba wszystko zrobił bym w Peco. Podoba mi się ich system mechanizmów zwrotnic, który lekko przyblokowuje iglice w danym położeniu, uniemożliwiając przypadkową zmianę ich położenia. Nie zależało mi zupełnie na wierności skali rozstawu torów ale na klimacie tej makiety, nawiązującym do śląskich krajobrazów i klimatów. Dla tego też, wiele budynków, które stoją na makiecie to modele (do wykończenia) budowli z linii Gliwice-Rudy-Racibórz. Budynek stacyjny wzorowany był na stacji Nieborowice. Budynek stacji Rudy będzie jako poczta i sklep spożywczy. Jest też budynek stacji Nędza, który będzie stanowił stacje na drugiej części makiety. Będzie tez model budynku szybu techniczno-wentylacyjnego z wierzą wyciągową, inspirowany szybem "Aniołki" kopalni "Knurów". To co widać na makiecie to dopiero rozgrzewka.
Na razie, wiele rzeczy jest prowizorycznie zainstalowanych i zamierzam sukcesywnie wykańczać makietę. Kiedy,- nie wiem, bo kroi mi się drugi rok w Japonii.
Makieta ma wymiary 2,5 x 1,3 m, a to co pokazuje na zdjęciach to jej dwie części. W rzeczywistości nie będzie to owal, ale makieta pokojowa. Każda z widocznych części znajdzie się przy przeciwległych ścianach, a połączą je dwa moduły, stanowiące coś w rodzaju kładek. Tła obu części będą stanowiły fototapety,- jak nietrudno się domyśleć,- śląskich krajobrazów. Widoczna na zdjęciach wersja jest stanem tymczasowym i wymuszonym przez moje wnuki, które postanowiły przyjechać do dziadka na ferie i pobawić się WRESZCIE kolejką. Stanąłem więc przed ścianą i musiałem się w tydzień z tym wszystkim uwinąć. Nie przewiduję żadnej elektroniki. Wajchy będą przestawiane ręcznie.
Konstrukcja makiety to sklejka 18 mm, usztywniona listwami i podparta najzwyczajniejszymi nogami meblowymi z Castoramy. Na to nakleiłem celulozowe płyty podpanelowe, jako wygłuszenie. Na to przyjdzie szutrowanie torów, różna zieleń, droga i krok po kroku inne elementy wyposażenia i krajobrazu.
Tabor na razie stanowi jeden "Rumun" i reanimowany przez Piotra66 oryginalny parowóz Zeuke, który po liftingu jest ucyfrowiony, sapie i zipie, i słychać, jak palacz węgiel weń sypie.
Do tego skład osobowy, czekający na usunięcie oznaczeń DR oraz dwa wagony towarowe, z czego węglarka pochodzi z zestawu Roco w H0e, której zmieniłem wózki na tor 12 mm. Mam z lokami pewien problem, a mianowicie oba mają ten sam adres i jeżdżą razem. Czeka mnie więc nie lada wyzwanie, a mianowicie rozgryzienie instrukcji Multimaus'a i zmiana adresu jednej z lokomotyw.
IMG_20210111_081434.jpg
IMG_20210111_081443.jpg
IMG_20210111_081450.jpg
IMG_20210105_165536.jpg
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.332 463 29
#2
Czeka mnie więc nie lada wyzwanie, a mianowicie rozgryzienie instrukcji Multimaus'a i zmiana adresu jednej z lokomotyw.
To żaden problem. Trzeba wejść w programowanie i zmienić CV 1 z domyślnej wartości 3 na dowolną inną (najlepiej jednocyfrową). Koniecznie trzeba tylko pamiętać, żeby na torach stała tylko jedna lokomotywa, drugą trzeba zdjąć i postawić poza torami. I nie warto sobie zawracać głowy torem do programowania ani trybem POM multiMAUS. Jest to opisane w części 1 "PODSTAWY – Zapoznanie się z multiMAUS", obsługa multiMAUS, punkt 6. "Szybkie programowanie" (str. 13).
 
OP
OP
hamulcowy

hamulcowy

Znany użytkownik
Reakcje
1.053 26 1
#4
A tak na marginesie postu o mojej wąskotorówce i torach w H0m, to chciałbym powtórzyć to co kiedyś już chyba napisałem. Jeśli ktoś chciałby od nowa zbudować makietę takiej kolei, bez ambicji występowania na różnych modelarskich imprezach ze swoimi modułami według norm, to warto by było pokusić się na skalę Se, czyli 1:64, gdzie tory H0m świetnie nadawałyby się jako odwzorowanie rozstawu 750mm, czy tez 785 mm. Mają dobrą jakość, geometrię i są łatwo dostępne.
Zdaję sobie sprawę, że oferta handlowa jeśli idzie o tabor i inne akcesoria, u nas nie istnieje i trzeba by kombinować coś w oparciu o TT-tkowe podwozia, a budynki wykonywać samemu od zera. Ma to jednak i taką zaletę, że modele nie są tak małe jak w H0e, czy m,- a więc łatwiej jest coś zmajstrować, a z drugiej strony są znacznie mniejsze od skali 0e, której popularność u nas jest wprost proporcjonalna do ilości miejsca na makiety lub moduły jakim się dysponuje, oraz do zasobności kieszeni.
Kiedyś zrobiłem prowizorycznie pudło węglarki wąskotorowej 60w właśnie w tej skali i osadziłem na wózkach z TT. Bardzo sympatycznie się prezentowała w Se. Chyba zacznę coś poważniej dłubać w tej wielkości.
To takie moje luźne przemyślenia na temat modeli wąskotorowych, którymi chciałem się z kimś podzielić. Może to zaciekawi kogoś z Kolegów.
 

Jaco3011

Aktywny użytkownik
Reakcje
208 52 0
#5
Zapowiada się bardzo przyjemna makieta. Nie wiem czy kiedyś się spotkamy, bo jeśli tak, to będę musiał popracować nad DCC.

Masz już plany na te kładki?
 
OP
OP
hamulcowy

hamulcowy

Znany użytkownik
Reakcje
1.053 26 1
#6
Zapowiada się bardzo przyjemna makieta. Nie wiem czy kiedyś się spotkamy, bo jeśli tak, to będę musiał popracować nad DCC.

Masz już plany na te kładki?
Jeszcze nie, ale sprawa jest według mnie dość prosta. Usztywniona decha 152 cm z prostym torem, może w formie mostu. To trochę potrwa, zanim to zrobię. Na razie szykuję się do powrotu do kraju Kwitnącej Wiśniówki. Jaki tam marnuje się w tym temacie potencjał,- znaczy wiśniówki,- szkoda gadać.
 
OP
OP
hamulcowy

hamulcowy

Znany użytkownik
Reakcje
1.053 26 1
#8
Tak. Ale nie udało się potem odnalezienie tego adresu, aby przełączyć loki. Na razie uznajmy sukces w 50%.
Działam dalej.
Dzięki za wsparcie.
 
OP
OP
hamulcowy

hamulcowy

Znany użytkownik
Reakcje
1.053 26 1
#10
Nie umiem jeszcze przełączać lokomotyw, ale sobie jeszcze poczytam. Na razie robię co innego, wnuki pojechały, a na stacji zapanowała błoga cisza.
Dzięki za zainteresowanie.
Z wąskim torem.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.332 463 29
#11
Trzeba najpierw wybrać sposobu wyboru lokomotywy: z biblioteki lub wprost po numerze (adresie) - między jednym a drugim przełącza się naciskając jednocześnie "Shift" i "Lok/Zwrotnica". W trybie numeru (adresu) można przewijać strzałkami albo bezpośrednio wprowadzić numer (adres): nacisnąć jednocześnie "Shift" i "Światło/OK". Pojawi się napis "Lok" i migający (domyślny) adres 3; teraz wpisać żądany numer (adres) i zatwierdzić przyciskiem "Światło/OK". W instrukcji część 1. "Podstawy", punkt 2. na str. 7, potem punkt 2.2. na stronie 9.
 
OP
OP
hamulcowy

hamulcowy

Znany użytkownik
Reakcje
1.053 26 1
#14
Mój post na temat makiety wąskotorowej, fikcyjnej stacji Zgoda ilustrowany był zdjęciami czyli,- jak to wygląda "na żywca".
Pragnę uzupełnić ten post dwoma planami torów dla tej makiety. Jeden to wersja obecna, gotowa w każdej chwili do jazdy, a drugi przedstawia wersję, którą również opisałem poprzednio, czyli wersję docelową. Zajmie ona w stanie rozłożonym całą szerokość pokoju (281cm) i mniej więcej 2/3 jego długości. Na pomysł tej wersji wpadłem trochę późno, bo już po wykonaniu obu segmentów i gdy tory zostały przyklejone. Jak nietrudno zauważyć, stacja Zgoda w tej wersji będzie widziana niestety od strony ulicy, przy której stoi, a nie od strony peronu. No, cóż. Tak też może być ciekawie. Wersja docelowa będzie wymagała jeszcze trochę pracy zarówno mechanicznej jak i elektrycznej, by każdy z modułów makiety był odpowiednio zasilany. O aranżacji terenu nie wspomnę.
W wersji obecnej, połączenia elektryczne obu modułów są zlutowane, ale w niedalekiej przyszłości zastąpią je gniazdka i wtyczki bananowe.
Jak nietrudno zauważyć, w planowaniu układów torowych posługuję się programem analogowym, czyli ekierkami, cyrklem i ołówkiem.
 

Załączniki

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.332 463 29
#15
Fajne. Na stacji Nędza pomyślałbym o dodaniu jakiegoś jednego czy dwóch torów żeberkowych, żeby dało się na przykład odstawić jakiś wagon. Tak, jak jest, to będzie tylko mijanka, a można to trochę urozmaicić. Chyba, że jest to wierne odwzorowanie rzeczywistej stacji...
 
OP
OP
hamulcowy

hamulcowy

Znany użytkownik
Reakcje
1.053 26 1
#16
Tam była tylko mijanka, długości około 150 m od wajchy do wajchy, ale przed stacją. W rzeczywistości peron (ok. 70m) leżał wzdłuż pojedynczego już toru. Mijanka była też miejscem rozładunku wagonów z węglem, jako plac opałowy. Ja to zrobiłem w ten sposób z uwagi na miejsce na makiecie. Inaczej sama stacja miałaby około 2,5 m, bez łuków.
 

Baldwin

Znany użytkownik
Reakcje
487 0 0
#17
Ciekawy i prosty układ , daje jednak możliwości zabawy , a czy nie myślałeś o przeładunku na transportery .
Miejsca jest trochę a sam proces załadunkowy na pewno urozmaici ruch na makiecie .
Skala S jest moim zdaniem bardzo fajnym rozwiązaniem i modele skalowo są po środku rozmiaru .
Wiadomo tabor trzeba by robić od podstaw może by warto temat pociągnąć .
 
OP
OP
hamulcowy

hamulcowy

Znany użytkownik
Reakcje
1.053 26 1
#18
Na Śląsku,- z tego co wiem, transportery były używane po pierwszej wojnie , gdzie normalnotorowe wagony były przewożona ze stacji Markowice Raciborskie do zakładów Ceres. Pisze o tym pan Soida w książce o linii Gliwice-Rudy-Racibórz. Nawet kupiłem zestaw Roco takich rolboków, ale przy klejeniu tak małych elementów poniosłem sromotna klęskę. Ani to wyszło równo, ani chciało jeździć. Postawiłem na tym dwuosiowy wagon kryty, to sam się przewrócił razem z rolbokami, więc mi przeszło.
W tym klimacie, w jakim chce docelowo zrobić te makietę będą (są) wagony osobowe, bo taki ruch na śląskiej wąskotorówce był powszechny. Drugi zestaw, to będą węglarki Ziehla. Może uda mi się zmajstrować platformy do przewozu kadzi z żużlem i dla ozdoby, jakiś wagon do przewozu płyt cynkowych. (wszystko na podwoziach takich, jakie miały węglarki Ziehla). Innego taboru wąskotorowego raczej nie przewiduję.
 
OP
OP
hamulcowy

hamulcowy

Znany użytkownik
Reakcje
1.053 26 1
#19
.
Skala S jest moim zdaniem bardzo fajnym rozwiązaniem i modele skalowo są po środku rozmiaru .
Wiadomo tabor trzeba by robić od podstaw może by warto temat pociągnąć .
Rzeczywiście, tu chcąc odwzorować w tej skali jakąś kolej, istniejącą w rzeczywistości, trzeba by wszystko zaczynać od zera. Z wagonami, jeszcze nie byłby to wielki problem, ale z lokomotywami,- już tak. Bo albo kupować coś na rynku amerykańskim, albo kupować obudowy z druku 3D i do tego wstawiać podwozia z TT. Teraz, skąd podwozie? Można jeszcze coś okazyjnie kupić i przerobić, bo kupowanie nowej lokomotywy w TT i wywalenie z niej obudowy, jest dość kosztowne. Wydaje mi się jednak, że w naszej sytuacji rynkowej, to są jedyne możliwości. Można też samemu sobie wymyślić swoją własną kolej, wtedy istnieje większy margines dowolności form i kształtów. Porobiłem kilka przymiarek i okazuje się, że jest kilka wagonów w H0, które po niewielkich przeróbkach i zaopatrzeniu w podwozie na tor 12 mm, można by uznać za wąskotorowe. Są na przykład w H0 węglarki czteroosiowe w wykonaniu drewnianej budowy. ich szerokość to 33 mm, co w skali 1:87 odpowiada szerokości około 2,9 m. W 1 : 64 natomiast to 2112 mm, niemal szerokość węglarki 5Ww lub 6Ww, a więc już realistycznie. Byłoby więc przy tworzeniu czegoś w tej skali trochę zabawy dla tych, którzy lubią takie modelarstwo.
 
OP
OP
hamulcowy

hamulcowy

Znany użytkownik
Reakcje
1.053 26 1
#20
Trzeba najpierw wybrać sposobu wyboru lokomotywy: z biblioteki lub wprost po numerze (adresie) - między jednym a drugim przełącza się naciskając jednocześnie "Shift" i "Lok/Zwrotnica". W trybie numeru (adresu) można przewijać strzałkami albo bezpośrednio wprowadzić numer (adres): nacisnąć jednocześnie "Shift" i "Światło/OK". Pojawi się napis "Lok" i migający (domyślny) adres 3; teraz wpisać żądany numer (adres) i zatwierdzić przyciskiem "Światło/OK". W instrukcji część 1. "Podstawy", punkt 2. na str. 7, potem punkt 2.2. na stronie 9.
Nie wiem jak, ale udało się. Jeżdżą obie lokomotywy,- każda pod swoim adresem. Coś czuję, że czeka mnie jeszcze wiele ciekawych odkryć z mM.
 

Podobne wątki