• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Makieta domowa Moja upragniona makieta

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.332 463 29
#22
Po pierwsze, mówimy o pętli toru, nie torowiska. Po drugie, pętle są tu chyba dwie: jedna widoczna (wyjeżdżając ze stacji jednym torem pociąg robi pętlę i wraca na stację od tej samej strony, jadąc w przeciwnym kierunku), a druga jest chyba w tunelu (podobny układ), tak, że pociąg może objechać całą makietę przejeżdżając stację raz w jednym, a raz w drugim kierunku. I po trzecie, najważniejsze, w systemie trzyszynowym pętla nie powoduje zwarcia, bo obie szyny są tym samym biegunem zasilania - drugim biegunem jest "trzecia szyna" w środku.

Nawiasem mówiąc, gdyby był to układ w systemie dwuszynowym, to izolacje zaproponowane przez kolegę kociola nic by nie dały - przyjrzyjcie się dokładniej jego rysunkowi.

I trochę za dużym skrótem myślowym jest stwierdzenie, że pętla to jest odcinek toru, w którym jest zastosowany moduł pętli. Pętla wynika z układu torów, a nie z tego czy jest lub nie ma modułu. Przy systemie dwuszynowym użycie pętli (w połączeniu z izolacjami) jest konieczne przy sterowaniu DCC, przy sterowaniu analogowym też trzeba stosować izolacje (ale nie wiem nic o jakichś modułach pętli w tym wypadku) i przełączanie napięcia przy przejeżdżaniu z jednej sekcji na drugą.
 
Ostatnio edytowane:

kociol

Aktywny użytkownik
Reakcje
175 4 0
#24
Nawiasem mówiąc, gdyby był to układ w systemie dwuszynowym, to izolacje zaproponowane przez kolegę kociola nic by nie dały - przyjrzyjcie się dokładniej jego rysunkowi.
Tak strzeliłem gafę, nie w tym miejscu zaznaczyłem - chodzi o lewą stronę, już poprawione :) Jeżeli to Marklin z systemem trzyszynowym to faktycznie nie ma się czym przejmować :)
 

Załączniki

OP
OP
Pd5

Pd5

Znany użytkownik
Reakcje
1.942 24 8
#25
druga petla jest na poziomie znajdujacym sie ponizej, dokladnie tak jak opisal to Andrzej. Pamietalem tez z poczatkow mojej przygody z Marklinem, ze ten system dzieki 3 szynie jest bardzo przyjazny roznego rodaju ukladom torowisk. szkoda, ze tej firmy prawie nie ma na naszym rynku, ale dziekuje za potwierdzenie tych teorii. czy sugerujecie jeszcze jakies zmiany?
 
OP
OP
Pd5

Pd5

Znany użytkownik
Reakcje
1.942 24 8
#27
Moj stelaz pod makiete jest juz gotowy i sklada sie on z kilku ze soba polaczonych modulow stelazowych. Teraz zaczynam ukladac wycieta i odpowienio dopasowana sklejke pod samo torowisko. Na logike, w miejscach gdzie moduly sie ze soba lacza powinienem tez zrobic laczenie sklejki pod torami oraz samych torow, bo zdecydowanie pomogloby to w przyszlasci kiedy np. zaistnialaby potrzeba jej demontazu? Utrudnia to w pewien sposob robienie takiej makiety zwlaszcza poczatkujacemu modelarzowi, bo takich laczen jest zawsze sporo.
Mam w zwiazku z tym pytanie do doswiadczonych forumowiczow, ktorzy mieli podobny problem. Warto czy nie warto? Czy w razie czego gdyby kiedys w przyszlosci zaistniala potrzeba przeniesienia tej makiety, bedzie ja mozna jakos podzielic, czy tez bez przygotowania takiej opcji na tym etapie konstrukcyjnym, w momencie potrzeby przeniesienia nastapi jej calkowita dewastacja? Miejsce w ktirym buduje makiete jest jej miejscem docelowym, ale sami wiecie ze w zyciu roznie bywa i moze kiedys bedzie potrzeba jej przeniesienia :)
 

stare tory

Znany użytkownik
KKMK
Reakcje
974 82 11
#28
Moim zdaniem warto przewidzieć możliwość demontażu makiety i odpowiedni jej podział na mniejsze kawałki.Nawet jeśli nie zajdzie konieczność
przeprowadzki,możliwość przeniesienia makiety może okazać się przydatna choćby przy remoncie pomieszczenia w którym ona stoi.Sam podział
czy może połaczenie mechaniczne i elektryczne jest stosunkowo łatwe do zrobienia,co wielokrotnie opisano na forum.Póżniejsze dzielenie nie
przystosowanej do tego makiety najcześciej wiąże się z jej mniejszą lub większą dewastacją.
 
OP
OP
Pd5

Pd5

Znany użytkownik
Reakcje
1.942 24 8
#29
Po dluzszej przerwie wracam do pracy nad moja makieta i mam w zwiazku z tym jeszcze kilka pytan do szanownych kolegow. Czy wg was moj przrdstawiony na forum uklad torow pozwoli na ladne przygotowanie calego otoczenia makiety, czy cos jeszcze powinienem skorygowac w projekcie? Obserwujac na forum prezentowane nowosci taboru PKP, pozazdroscilem nowych produktow, ktore niestety ńie sa dostepne w systemie AC, czyli nie maja szansy zagoscic na mojej makiecie. Jak wspominalem robie ja w systemie Marklina i moja kolekcja jest juz n tyle duza, ze za pozno na zmiane.
Zastanawiam sie dlatego, czy (i jeżeli tak to gdzie) nie dodac jednego dodatkowego i niezaleznego torowiska w systemie DC, ktore pozwoliloby na rozbudowanie kolekcji o takie wlasnie modele? Czekam na konstruktywne sugestie.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.332 463 29
#30
Tak jak jest, wydaje mi się OK, chociaż ten wiadukt nad stacją jest trochę nienaturalny. No ale tort ma swoje prawa i ograniczenia, więc jest to do przyjęcia. Według mnie tam i tak jest już dość gęsto, więc raczej niczego bym nie dodawał. A z taborem trakcyjnym w wersji PKP rzeczywiście jest problem. Niektóre lokomotywy, które występują w wersji 3-szynowej w innym malowaniu (np. BR24 - OKl2, czy BR50 - Ty5 Roco), można spróbować przerobić, ale to dość kłopotliwe i kosztowne. Trzeba byłoby pożenić podwozie od wersji 3-szynowej (z modelu w wersji np. DB czy DR) z budą wersji PKP. Jeśli chodzi o wagony, to problemu nie powinno być, można wymienić zestawy kołowe na nieizolowane, ale nie jest to konieczne.
 

Kris

Znany użytkownik
Reakcje
2.279 41 5
#31
Układ torowy - fajny....Ale. Czy ten wjazd na most/wiadukt nie jest za krótki/stromy? Patrząc oczywiście na tor wewnętrzny odchodzący od dworca...
 

dany

Aktywny użytkownik
Reakcje
2 0 0
#32
Mechanicznie przeróbka nie jest klopotliwa bo trzeba dodać tylko 3 szynę i polączyć kabelki. Nie wiem jak jest ze sterowaniem . Sprawdź sobie na forach marklina czy za dekoderem przypadkiem nie jest silnik prądu stalego.
 
OP
OP
Pd5

Pd5

Znany użytkownik
Reakcje
1.942 24 8
#34
Dodam jeszcze, ze pociagi wjezdzajac do tunelu zjezdzaja na nizszy poziom, robia petle i wracaja. Chyba rzeczywiscie nia ma szansy na dodatkowa nitke torow dla systemu DC, a ew przerobki beda ciezkie.
Jezeli chodzi o stare parowozy, ktore zostaly na ziemiach polskich i jezdzily w PKP to stram sie szukac w barwach DB Roco i Marklin i przerabic na PKP. Moze ktos z Was moze przy okazji polecic jakiegos dobrego specjaliste od takich przerobek? :)
 
OP
OP
Pd5

Pd5

Znany użytkownik
Reakcje
1.942 24 8
#35
Witam wszystkich forumowiczow tym razem z działu relacje. Ponieważ przechodzę z fazy planowania mojej makiety do jej realizacji, postanowilem otworzyć nowy rozdzial na forum i tu na bieżąco prezentowac postep moich prac oraz przyjmować twórcze uwagi od bardziej doświadczonych forumowiczów, bo myślę że bez waszej pomocy nie dam rady i nigdy tej makiety nie skończę. Mam świadomość, że zapewne popełnię wiele różnych błędów, może np. pomieszam trochę elementów z różnych epok;), ale po wieeelu latach marzeń o makiecie, robię ją dla siebie i chciałbym móc się nią cieszyć.:)
Żeby przybliżyć trochę historię mojej "twórczości" chciałbym przenieść tu moje poprzednie wątki z części planowanie, ale jeżeli nie będzie to możliwe, to powtórzę to co najważniejsze i dalej będę zadawał pytania i czytał wasze komentarze właśnie w tym jednym konkretnym miejscu na forum. Tak chyba będzie łatwiej dla wszystkich? Nie oczekujcie, ze moja makieta będzie powstawała w błyskawicznym tempie, ale ....... może sie uda?:D
 

jafrap

Znany użytkownik
Reakcje
8 0 0
#37
Poproś moderatora aby przeniósł twój temat z działu PLANOWANIE do REALIZACJI i wszystko będziesz tu miał. A ten pierwszy post przeniesie do Wcześniejszego tematu :)
...no ale jeszcze nie ma realizacji poza jej zapowiedzią... :)

(...) bo myślę że bez waszej pomocy nie dam rady i nigdy tej makiety nie skończę. (...) Nie oczekujcie, ze moja makieta będzie powstawała w błyskawicznym tempie, ale ....... może sie uda?:D
Skoro nie wiesz czy się uda to po co się zabierasz za to? Dla mnie to trochę jak wsiadanie do samolotu bez wiedzy o lataniu i pobieranie uwag o pilotażu online podczas lotu od kogoś, kto się zna...

Chyba lepiej zrobisz jak na początek pokażesz jakies swoje prace. Wówczas łatwiej ocenić będzie można twoje umiejętności. Zabieranie się od razu za "kolca" nie jest dobrą drogą moim zdaniem. Nie wiem, może zaszutruj kawałek toru na sklejce o rozmiarach 25x50cm (na przykład), zrób jakąś zieleń w otoczeniu tegoż toru, postaw jakiś domek obok czy coś.... Wówczas ocenić łatwo będzie można jak ci to wychodzi. Lepiej popełniać błędy na czymś małym niż od razu na dużej makiecie. Wątpliwość co do ukończenia nie zaczętej makiety jaką zawarłeś w swoim poście o zapowiedzi realizacji nie napawa bowiem nadzieją. Stąd moja propozycja pobawienia się z czymś małym - jakimiś kolejowymi scenkami na małych dioramkach. No, ale zrobisz jak uważasz.
 
OP
OP
Pd5

Pd5

Znany użytkownik
Reakcje
1.942 24 8
#38
Jafrap, az takim pesymista nie jestem, ale dziekuje za rade. Lekcji pilotazu on- line zdecydowanie sobie nie wyobrazam, ani tez nikomu nie rekomenduje. Jezeli zas chodzi o rady doswiadczonych modelarzy, to z tego co obserwuje od pewnego czasu na roznych forach, on line zdecydowanie maja sens. Albo zbyt mocno zaakcentowalem moja watpliwosc, ale zle ja odczytales. Gdybym nie wierzyl w to co chce zrobic, to raczej bym sie nie zabieral za tego typu prace? Z pewnością w trakcie prac pojawia sie roznego rodzaju problemy lub watpliwosci i właśnie wtedy będę liczyl na wspomniana pomoc doświadczonych modelarzy.
Niezależnie od wszystkiego, wszelkie twórcze sugestie będę traktował poważnie.
 

dany

Aktywny użytkownik
Reakcje
2 0 0
#39
A masz dawców 3 szyny?

Uklad fajny.Kameralny a jednocześnie duzo możliwości. A dodatkowy tor spróbuj na wysokości +1 na mostach i tym tunelu co jest.
 
Reakcje
0 0 0
#40
Ja bym się jednak zastanowił czy nie sprzedać systemu merklina i za uzyskaną kasę nie kupić DC. Wiadomo, trochę stracisz ale to jest ostatni moment kiedy możesz to opchnąć jako nowe - jak zaczniesz kleić tory to będzie po herbacie. Przemyśl to bo makietę się buduje na lata, a PKP będzie wychodzić raczej wyłącznie w systemie 2 szynowym...
 

Podobne wątki