• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Moja pierwsza makieta

Reakcje
6 0 0
#1
Witam. Buduję właśnie makietę (pierwszą) i proszę kolegów o pomoc. Pierwsza wersja była jak na zdjęciu "pierwsza wersja" (była jeszcze wczesniej z pętlą ale upadła). Ale na razie ma kilka argumentów na minus, tzn. użyłem w niej łuków R1, a poczytałem ostatnio że nie są zalecane do niektórych wagonów, szczególnie długich a ja mam takie osobowe. Po drugie na dolnej części torów prostych chciałem dać stację, ale musiałby być nad torami manewrowymi które idą do rozjazdu potrójnego na górze (tam chciałem dać jakąś lokomotywownię) i nie bardzo mi pasuje stacja za tymi torami. Więc powstał projekt drugi nazwany R2. Tam łuki R1 są użyte tylko do rozjazdu do lokomotywowni więc osobówka by tam nie jeździła. Dodałbym jeszcze trzeci tor na dole, ale od wewnątrz nie wiem czy nie bedzie za krotki do osobówki, a od zewnatrz to znowu potrzebowałbym jeszcze miejsce na stację. Może ktoś z kolegów ma jakieś inne rozwiązanie. Dodał bym jeszcze jakieś tory od wewnątrz (może jakaś rampa rozładunkowa, jakiś tartak lub coś innego ale nie mogę za bardzo na nic się przekonać.
Makieta ma mieć max. rozmiar 140x70 cm, tory chciałem użyć Fleischmann na podsypce (część już takich mam). I tu mam pytanie jak by mi na prostej nie wydala długość to mozna te tory jakoś skrócić lub przyciąć?
 

Załączniki

OP
OP
kecyrf
Reakcje
6 0 0
#2
Jeszcze zapomniałem dopisać o kwestię zwrotnic łukowych. W pierwszej wersji jest przejście z R1 na R2 (tak już posiadam dlatego tak o zaplanowałem). Czy są zwrotnice łukowe z R2 na R3 (bo nigdzie nie widzę z tych torów fleischmanna z podkładem) bo może je bym wykorzystał.
I jak mogę prosić o ocenę czy odstępy między torami są wystarczające, nie będą się wagony stykały z torów obok?
No i czy może ktoś mi potwierdzić czy faktycznie jest problem wykolejeń długich wagonów na R1?
 
OP
OP
kecyrf
Reakcje
6 0 0
#3
No to postanowiłem jednak działać bez R1 no poza wyjątkiem gdzie zjazd jest tylko do lokomotywowni i zajezdni. Poza planem w Scarmie ułożyłem już sobie nawet tory na wzór by ogarnąć to w miarę wizualnie jakie to jest duże w rzeczywistości i jak na tym tle będą wyglądać lokomotywki i wagony, szczególnie te długie osobowe (na zdjęciach dorobiłem kilka torów gdyż jeszcze mi kilku brakuje, muszę dokupić ale nie wiem do którego ustawienia jeszcze). Nie wyszło to źle i na placu boju zostały dwa wzory (w załącznikach poniżej). Wizualnie odpowiada mi bardziej drugie ustawienie (w 2), ale praktyczniejsze wydaje się pierwsze ustawienie (w 1). Stacje i lokomotywownie zaznaczyłem gdzie bym widział. Co jeszcze jest potrzebne z typowych budynków kolejowych poza nastawnią (tej też jeszcze nie wiem jaki rodzaj i gdzie umieścić)? Może koledzy co mają makiety (niekoniecznie z N, doradzą w którą stronę pójść z wyborem makiety, gdzie co jeszcze dodać. Za dwa tygodnie w Kaliszu są pokazy hobbystyczne, zawsze były makiety, więc mam nadzieję że coś jeszcze tu podpatrzę. Z góry dziękuję za pomoc.
 

Załączniki

Harry Potter

Znany użytkownik
Reakcje
2.384 71 3
#4
W obu wariantach nie pasuje mi zjazd z toru szlakowego prosto do szopy ( lokomotywownia ).
Z reguły byłby to tor, odchodzący od grupy torów postojowych lub o zbliżonym przeznaczeniu...
Co do samych obiektów dodatkowych, to najprościej zrobić jakiś magazyn, nawet taki niewielki...

Pozdrawiam z MMz:)
 
OP
OP
kecyrf
Reakcje
6 0 0
#5
No chyba kumam. Tzn. np na dole (biorąc pod uwagę wzór 1) dołożyć jeden tor od wewnątrz i z niego odprowadzić do szopy . Tylko wtedy do góry stacja będzie zagracona między torami. A na zajezdni tez by tory musiały prowadzić z bocznego zamiast szlakowego?