• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Makieta domowa Moja makieta

OP
OP
M

M-G

Znany użytkownik
Reakcje
656 34 1
Ta koncepcja torów odstawczych za III peronem jest wręcz genialna w przypadku mojej makiety - teraz wchodzi na nie 6 wagonów IC, a w przypadku wstawienia modułu wydłużającego perony automatycznie również i bocznice też zwiększają pojemność. Powoli układam torowisko i wszystko ładnie zaczyna składać się w jeden spójny obraz. Oczywiście obowiązkowo moduł do poszerzenia, a te obecnie "robocze" wykorzystam w innym miejscu.
 
Ostatnio edytowane:

Kris

Znany użytkownik
Reakcje
2.285 41 5
A jakby zrobić 2 perony, a tą górną część poświęcić na bocznice i infrastrukturę bocznicową. To nie daleko idący kompromis, a może rozluźnić trochę widok całości....
?
 
OP
OP
M

M-G

Znany użytkownik
Reakcje
656 34 1
Na razie testuję to rozwiązanie. Wcześniej miałem mglistą koncepcję torów objazdowych towarowych (mam dwie ET22 - zieloną i Cargo), ale gdzieś "przepadła" w ferworze przestawiania układu głowicy stacyjnej.
 
OP
OP
M

M-G

Znany użytkownik
Reakcje
656 34 1
Po jako takim poukładaniu torów jest taki efekt:
DSC04261.JPG
wstępnie tymczasowo poustawiałem zadaszenia peronu II i III (musiałem podeprzeć dach na trójce ze względu na jego "jednostronność)"; na torze IV stoi na próbę 5-wagonowy skład IC, na torze VI Bipa, na bocznicach składy TLK i PR, lokomotywy na swoich torach postojowych; no i wstępna lokalizacja nastawni a między torem I a II wciśnięta moja "pomoc naukowa", niezbędna jak się okazało do równego układania torów - zwykła linijka 50c, która na szerokość idealnie wchodzi między równoległe tory;
delikatne rozsunięcie torów za krzyżówką K30 udało się uzyskać bez flexów, z tym że było trochę zabawy i temat jest jeszcze do "doszlifowania".
Po poszerzeniu modułu do 75 cm zmieści się jeszcze jedna bocznica dla wagonów.
 
Ostatnio edytowane:
OP
OP
M

M-G

Znany użytkownik
Reakcje
656 34 1
Ponieważ układ torów to w zasadzie temat ukończony, to teraz przejdę do tematu sterowania:
1) Napędy zwrotnic - co polecicie? Interesuje mnie najbardziej zbliżony do realnego, o ile coś takiego jest (gdzieś mi mignął tutaj na forum filmik z napędem w roli głównej, nawet wydawany odgłos był podobny do prawdziwego,
2) Związany w powyższym - zwrotniki. Czy powinny być?
3) Sygnalizatory manewrowe - ile i gdzie powinny być rozmieszczone "zgodnie ze sztuką".
 
OP
OP
M

M-G

Znany użytkownik
Reakcje
656 34 1
Co masz na myśli wymiarowo? Jeżeli weźmiesz pod uwagę ilość rozjazdów i innych urządzeń, które się pojawią to jest za mała
Chodziło mi o "gabaryt" - wydawała mi się ciut mała np. względem lokomotywy, ale teraz postawiłem ją na pudełku po śrubkach do torów i jest ok; ta będzie od głowicy "lewej", czyli od strony dwóch linii dwutorowych, a podobna będzie po prawej stronie, czyli od strony linii dwu- i jednotorowej. Chyba że powinna być jedna na całą stację - nie znam się na tym, ale wydaje mi się że stację Lublin Główny obsługują przynajmniej dwie nastawnie.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.394 463 29
Faktycznie, ta nastawnia wydaje się trochę mała w porównaniu z lokomotywą. Czy to na pewno skala 1:87? Warto to sprawdzić, mierząc choćby wysokość piętra. Jeśli chodzi o wielkość samej nastawni (pomijając skalę), to zależy od typu urządzeń srk i liczby urządzeń zewnętrznych, nastawianych z tej nastawni. Przy urządzeniach mechanicznych (pędniowych) trzeba wziąć pod uwagę konieczną liczbę dźwigni nastawczych (do zwrotnic, wykolejnic i sygnalizatorów) i długość aparatu blokowego (zależna od liczby bloków). Przy urządzeniach przekaźnikowych sama nastawnicownia (pomieszczenie, gdzie pracują dyżurni ruchu i nastawniczowie) wydaje się OK, natomiast od liczby urządzeń zależy konieczna wielkość przekaźnikowni.

Od typu urządzeń srk zależy konieczna liczba nastawni na stacji. Na małej i średniej stacji, przy urządzeniach mechanicznych potrzebne są dwie nastawnie, na obu końcach stacji, przy urządzeniach przekaźnikowych wystarczy jedna nastawnia, umieszczona na tym końcu stacji, gdzie odbywa się więcej manewrów. Na drugim końcu będzie potrzebny posterunek stwierdzania końca pociągu (skp) - to mały budynek, gdzie pracuje pracownik, którego zadaniem jest obserwacja przejeżdżających i sprawdzanie, czy pociąg wjechał na stację w całości, z sygnałami końca pociągu na ostatnim wagonie. Nie wiem, jak jest w Lublinie, nie znam tej stacji, ale to się chyba da sprawdzić? ;)
 
OP
OP
M

M-G

Znany użytkownik
Reakcje
656 34 1
Nie wiem, jak jest w Lublinie, nie znam tej stacji, ale to się chyba da sprawdzić?
Postaram się zrobić zdjęcia i wrzucić tutaj.
Podniosłem "prowizorycznie" nastawnię:
DSC04278.JPG
Tuż obok wygospodarowałem małą bocznicę dla jednej lokomotywy (stoi na niej Su45). Czerwona linia przerywana oznacza granice modułów, zielona linia ich poszerzenie, a ten tor "zawieszony w powietrzu" to ten objazdowy towarowy. Ponieważ teraz brak miejsca to linia L2 ("górna") jest wykorzystana jako tory odstawcze "regio", a ruch odbywa się dwutorowo tylko po linii L1.
DSC04279.JPG
To jest oczywiście jeszcze do dopracowania, ale zasadniczy układ rozjazdów krzyżowych jest raczej wersją ostateczną i jeszcze raz dziękuję koledze Marqusowi za podpowiedź.
 
Ostatnio edytowane:

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.394 463 29
Warto byłoby jednak sprawdzić skalę tej nastawni, bo wydaje się trochę mała, to wygląda na TT. Samo podniesienie jej sprawy nie załatwia. A druga sprawa to lokalizacja: nastawnia powinna stać jak najbliżej torów głównych i skupisk rozjazdów. Jeżeli dobrze rozumiem, że ze stacji wychodzi tylko jeden szlak 2-torowy (łuk w lewo w dół), to nastawnię należałoby umieścić tak, jak zaznaczyłem na zdjęciu niżej.

DSC04279.JPG
 
OP
OP
M

M-G

Znany użytkownik
Reakcje
656 34 1
Warto byłoby jednak sprawdzić skalę tej nastawni, bo wydaje się trochę mała, to wygląda na TT
mniej więcej 8 x 8 cm:
DSC04282.JPG DSC04280.JPG
drzwi do nastawni mają 10 x 23 mm, więc nieco większe niż w lokomotywie; tak mi się wydaje, że ona byłaby dobra np. na posterunek odgałęźny a nie na stację z trzema peronami i dwoma szlakami.
 
Ostatnio edytowane:

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.394 463 29
Szerokość czy długość budynku nie ma tu znaczenia. Ważna jest wysokość jednego piętra - tu widzę, że jest ok. 3 cm. To daje w naturze 3 x 87 = 261 cm, czyli nie za dużo jak na pomieszczenie niemieszkalne, zwłaszcza, jeśli weźmie się pod uwagę grubość stropów. Jeżeli drzwi mają 23 mm wysokości, to wychodzi 2 m w realu, co z grubsza jest OK. Pytanie, czy jest to wysokość otworu (prześwit) drzwi, czy wymiar z ościeżnicą (framugą) - jeżeli to drugie, to wychodzi trochę mało. Podejrzewam, że ta nastawnia jest wykonana w skali "uniwersalnej" 1:100.
docelowo mają być dwa szlaki
Także i wtedy lepsze byłoby miejsce na nastawnię zaznaczone przeze mnie.
 

Podobne wątki