• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Makieta domowa Moja makieta

OP
OP
M

M-G

Znany użytkownik
Reakcje
656 34 1
Tabor zepchnięty na bocznice:
DSC04580.JPG
manewrówki mogą oczekiwać na zatrudnienie na wjazdach na tory postojowe, więc ten tor oznaczony czerwonymi krzyżykami chyba zlikwiduję, a przy okazji odzyskam dwa rozjazdy krzyżowe.
 
OP
OP
M

M-G

Znany użytkownik
Reakcje
656 34 1
Jeszcze jedna mała modyfikacja:
DSC04583.JPG
uprościłem dojazd do hali napraw od trony bocznic - wcześniej było dojazd dwoma torami, ale że koledzy sugerowali że jest za gęsto to usunąłem jeden rozjazd krzyżowy (był w miejscu czerwonych kresek).
 
OP
OP
M

M-G

Znany użytkownik
Reakcje
656 34 1
To jeszcze prościej teraz:
DSC04585.JPG
nastawnię przeniosłem na brzeg makiety i wyprostowałem połączenie "techniczne między jednymi bocznicami a drugimi (zakreskowane na zielono); na czerwono tory "serwisowe" hali napraw (biały karton w jej miejscu dla ułatwienia pracy)
DSC04586.JPG
tak wygląda to z bliska - poszerzyłem miejsce dla peronu III i może być nawet dwustronny; na czerwono zaznaczona żeberko "serwisowe" czyli np dla ASF-a aby nie blokował dojazdu do hali, na zielono żeberko dla manewrówki obsługującej tabor na bocznicach. Nie wiem tylko czy połączyć te dwa żeberka w jeden tor (żółta strzałka) czy tak zostawić.
 
OP
OP
M

M-G

Znany użytkownik
Reakcje
656 34 1
A teraz jeszcze jedna poprawka - w związku z tym że nastawnię przeniosłem na brzeg makiety to udało mi się wygospodarować drugi tor "serwisowo-postojowy" wzdłuż hali napraw:
stacja węzłowa 1b-2.jpg

tak to wygląda na planie - stan aktualny; po sugestiach kolegów z forum przesunąłem tor za peronem III tak, że może on być teraz dwustronny (tzw. "zaszynobus" akurat się zmieści), ale może on także służyć jako tor "oblotowy" dla lokomotyw, które kończą bieg po prawej stronie i właśnie po nim mogą udać się na postój na torze drugim pod halą (ten przy hali pozostaje wolny jako tor "serwisowo-manewrowy", oznaczony szarym kolorem podobnie jak pozostałe tory dojazdowe do hali); te zakreślone prostokąty to budynki kolejowe
DSC04591.JPG
jak widać, na nowym torze mogą stać 3szt. SU45
i hala z drugiej strony:
DSC04590.JPG
w hali stoi bipa "na wymianę klocków" ;)
Po tych przeróbkach zostały mi "dwie garści" zwrotnic, a już zaczynało brakować więc dzięki serdeczne za wszelkie podpowiedzi.
Wszyskiego dobrego w Nowym Roku. :)
 
Ostatnio edytowane:

śledź

Znany użytkownik
Donator forum
Reakcje
1.695 58 9
Nuda i tyle. Twój monolog pewnie już wielu przyprawia o mdłości. Więc albo posłuchasz rad mądrzejszych z wiedzą doskonałą albo zginiesz Ty i Twój wątek.
Najlepszego 2021 roku życzę.
 
OP
OP
M

M-G

Znany użytkownik
Reakcje
656 34 1
Nuda i tyle. Twój monolog pewnie już wielu przyprawia o mdłości. Więc albo posłuchasz rad mądrzejszych z wiedzą doskonałą albo zginiesz Ty i Twój wątek.
Najlepszego 2021 roku życzę.
Właśnie posłuchałem rad mądrzejszych i w oparciu o nie modyfikowałem swój pomysł i jestem teraz z niego zadowolony. Główny "krzyż rozjazdowy" zaznaczony na różowo to była właśnie podpowiedź, która wyprostowała moją wcześniejszą plątaninę:
stacja węzłowa 1b-2 - Kopia.jpg

to był trzon mojej koncepcji, a reszta ewoluowała z upływem czasu. Przeniesienie nastawni w pobliże peronu I to też była podpowiedź, podobnie jak i rozsunięcie torów za peronem III - było to trudne, ale udało się.
Tak wygląda pełne obłożenie stacji:
DSC04592.JPG
na torze 1-szym stoi Interregio z ET22, na torze 3-cim gotowy do odjazdu TLK z EU07, na 2-gim gotowy od ściągnięcia na bocznicę TLK, na 4-tym podstawiona Bipa a na 6-tym SU45 czekająca na zatrudnienie.
 

mafo

Moderator Forum Samochodowego
Zespół forum
Reakcje
23.901 386 20
Patrząc na Twoje zdjęcia, które wklejasz od kilkunastu stron, nurtuje mnie pytanie. Rozumiem, że tory i budynki masz już przyklejone, ale jak utrzymujesz wagony i lokomotywy na torach, skoro makieta wisi na ścianie? o_O:eek:
 
OP
OP
M

M-G

Znany użytkownik
Reakcje
656 34 1
Patrząc na Twoje zdjęcia, które wklejasz od kilkunastu stron, nurtuje mnie pytanie. Rozumiem, że tory i budynki masz już przyklejone, ale jak utrzymujesz wagony i lokomotywy na torach, skoro makieta wisi na ścianie? o_O:eek:
"Polem siłowym" ;)
Zdjęcia robione są z góry, dosyć starym aparatem i dlatego takie złudzenie. Ustawiam tak, żeby objąć jak największy obszar - np. na tym ostatnim jest ok. 4 mb makiety. Nie mam na ścianie ładnej fototapety, na tle której mógłbym robić zdjęcia.
Znalazłem na to złudzenie prosty sposób - przekręcenie o 90 stopni i zapisanie:
DSC04592.JPG
Proste rozwiązania czasami mamy pod ręką, ale ich nie dostrzegamy :)
Naniosłem 2 warianty ponumerowania torów - było o tym wcześniej (czerwone cyfry), ale czy jest możliwy drugi wariant (cyfry zielone)
Tak przy okazji jeszcze jedno, o czym już wspominałem - dla tych, którzy stosują korek pod tory:
w pierwszej wersji podkładałem gotowe wyprofilowane podkłady - o ile na prostych odcinkach to bardzo wygodne rozwiązanie, to w przypadku rozjazdów sprawa się komplikuje, zwłaszcza przy kilku łączonych "szeregowo". Potem próbowałem dla ułatwienia z matą korkową 5mm - ale znowu wychodzi "za płasko". Moim zdaniem bardzo dobrym rozwiązaniem jest położenie dwóch warstw maty - najpierw 3mm, a na nią następną 2mm, którą można docinać po ostatecznym zatwierdzeniu układu torów.
 
Ostatnio edytowane:
OP
OP
M

M-G

Znany użytkownik
Reakcje
656 34 1
Zapytam u siebie - jest gdzieś wątek o bieżących wydarzeniach na naszej kolei? Właśnie przeczytałem, że w Gryfinie gdyby nie refleks jednego z maszynistów to by było bum, tylko radiostop zadziałał jak trzeba.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.373 463 29
jest gdzieś wątek o bieżących wydarzeniach na naszej kolei?
Nie ma, forum to nie serwis informacyjny z bieżącymi nowościami. Nikt nie śledzi na bieżąco i nie pisze codziennym raportów. Jak ktoś coś widzi albo czegoś się dowie i ma ochotę się tym podzielić, to może napisać w dziale "Koleje w Polsce". Jest tam też wątek o wypadkach.
 
OP
OP
M

M-G

Znany użytkownik
Reakcje
656 34 1
Układ torów stacyjnych już zrobiony "na czysto":
DSC04595.JPG
połączyłem dwa ślepe tory w jeden (tam gdzie stoją manewrówki) i minimalnie odsunąłem bocznice (czerwone strzałeczki) od ostatniego toru peronowego, na którym stoi gotowy do odjazdu "zaszynobus" przy peronie III. Po lewej stronie żółtej linii przerywanej tory "manewrowo-postojowo-serwisowe" (czyli część "techniczna" stacji), a po prawej tory główne zasadnicze i pomocnicze, obecnie wykorzystywane te zaznaczone na niebiesko jako tor wjazdowy, na zielono tor wyjazdowy. Łącznie do dyspozycji ruchu pasażerskiego jest 5 torów peronowych, co dla stacji węzłowej dwóch linii dwutorowych (w maksymalnym wariancie) powinno wystarczyć. Teraz przymiarka do napędów rozjazdów (jeszcze nie wiem, czy reszta powierzchniowych czy też będą podmakietowe) i szutrowania.
 
OP
OP
M

M-G

Znany użytkownik
Reakcje
656 34 1
U mnie na razie postępy marne (tak jak onegdaj w Lublinie przy powstawaniu "Tatru w budowie" :D) , jedyna zmiana to dobudowane za halą dodatkowe tory postojowe (zakreskowane na czerwono), które będą służyły jako tzw. "krzaki" (taka jest wstępna koncepcja), które chyba ma każda stacja oraz dodatkową bocznicę, na której stoi zielona stonka:
DSC05308.JPG

właściwe bocznice postojowe to te 5 torów za halą na górze zdjęcia, niestety na razie w formie szczątkowej ze względu na brak miejsca - w przyszłości będzie dołączany dodatkowy moduł po przeprowadzce makiety do bardziej przestronnej lokalizacji (przynajmniej takie są plany).
ps. coś się stało, że aparat nie zapisuje mi zdjęć w wysokiej rozdzielczości tylko tej podstawowej, więc fotka wyszła jak widać
 
OP
OP
M

M-G

Znany użytkownik
Reakcje
656 34 1
Jeszcze jedna poprawka:
DSC05324.JPG

trochę inne ujęcie:
DSC05327.JPG

N to nastawnia, M to magazyn
to tak zrobione "na brudno", więc korek jeszcze nie podocinany; 1, 2 i 3 to perony, tory zakreskowane na pomarańczowo to nowo dobudowane tory "krzakowe" i "techniczno-zaopatrzeniowe" ;):D
Tak przy okazki wspomnę, że szkoda trochę że Piko w swojej ofercie nie ma zwrotnic łukowych BWL/R - R9, czyli łagodniejszych niż R3 raz rozjazdów potrójnych coś w tym stylu:
rozjazd potróny łukowy.png

czy też zwrotnicy typu "Y" z elastycznymi "ramionami" typu flex - trzeba ciąć plastikowe podkłady i improwizować właśnie flexem.
 
Ostatnio edytowane:
OP
OP
M

M-G

Znany użytkownik
Reakcje
656 34 1
Ogólnie idziesz w dobrą stronę...
Staram się jak mogę balansując między wymiarami modułów, funkcjonalnością i niecięciem rozjazdów. Może trochę poszedłem z dużym rozmachem niczym jak nasz rząd z CPK, ale jakoś spróbuję to powoli doprowadzać do przyzwoitego stanu. Byłym wdzięczny za jakieś podpowiedzi odnoście sygnalizacji - na początek tarcz manewrowych biało-niebieskich.
 
OP
OP
M

M-G

Znany użytkownik
Reakcje
656 34 1
Mam takie pytanie - od czego zależy to jaki semafor stoi np. na końcu peronu, tzn, dlaczego raz jest czterokomorowy a raz pięciokomorowy. Przymierzam się do ustawienia semaforów na swojej makiecie i nie wiem, gdzie jaki powinien stać.
 

Podobne wątki