• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Makieta domowa Moja makieta

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.395 463 29
Moim zdaniem jest tam za dużo rozjazdów, niektóre są zbędne. Nie będę komentował szczegółów, ale mam jedną uwagę: proszę się zastanowić, gdzie mają stać lokomotywy i jak tam wjadą (i z stamtąd wyjadą), a nie myśleć, jak upchnąć rozjazdy. Z takiego zastanowienia się wyjdzie nam, które rozjazdy są potrzebne, które są zbędne i których ew. brakuje. Przypominam też, że w rzeczywistości często odstawia się kilka lokomotyw na jednym torze tak, że jedna blokuje inną, ale robi się to z rozmysłem i z uwzględnieniem kolejności, w jakiej muszą one potem wyjechać.
 
OP
OP
M

M-G

Znany użytkownik
Reakcje
656 34 1
Elektrowozy najlepiej jakby stały na torze sąsiadującym z główną linią - wtedy przy elektryfikacji sieć nie będzie pajęczyną na całej makiecie, tylko będzie skoncentrowana w środkowym obszarze (przynajmniej tak zakładam; no i granice modułów muszę cały czas uwzględniać, żeby uniknąć przycinania zwrotnic). Diesle mogą stać gdziekolwiek, aby tylko nie tarasowały zbytnio przejazdu. Oprócz tych na zdjęciu dojdą jeszcze przynajmniej 3 szt. Su45 (a 2 na 100%), 2 szt SM42 oraz ET22 Cargo i EU07, jak dostaną dekodery. Jeszcze SU46 mam w planach (jakby Piko wypuściło w niebieskim malowaniu Cargo), no i może jeszcze jedna siódemka, tak więc jest tego trochę. Wagony też na razie tylko w połowie obecnego "ilostanu" stoją na bocznicach.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.395 463 29
Chyba się nie rozumiemy. Trzeba się zastanowić gdzie dokładnie (na którym torze i w którym miejscu tego toru) będą stały lokomotywy i jak tam dojadą. A czy te tory będą zelektryfikowane, czy nie, to zupełnie inna sprawa. Jednak w realu przy elektryfikacji sieć rozwiesza się nad wszystkimi torami postojowymi, zwykle nie rozróżnia się torów dla lokomotyw elektrycznych i spalinowych.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.395 463 29
To jeszcze trzeba sprawdzić, czy stojąca lokomotywa nie wchodzi w skrajnię sąsiednich rozjazdów, zwłaszcza na tym odcinku toru między rozjazdami (niebieska kreska na dole). A do czego ma służyć nieoznaczony tor na samej górze zdjęcia, za nastawnią?
 
OP
OP
M

M-G

Znany użytkownik
Reakcje
656 34 1
To tor objazdowy towarowy - na razie tylko zasygnalizowany (wspomniałem o nim na poprzedniej stronie - muszę poszerzyć moduły do 75cm).
Nie za ciasno?
DSC04284.JPG
Co to jest ta skrajnia rozjazdu?
 
OP
OP
M

M-G

Znany użytkownik
Reakcje
656 34 1
Dziwne pytanie? Nie jestem kolejarzem, żebym wszystko wiedział. Wyczytałem tylko, że np. skrajnia peronu powinna umożliwiać płynny ruch po torze, czyli nic nie może wystawać poza granicę peronu żeby przejeżdżający tabor o to nie zaczepił. Nie wiem, jaki jest wymagany odstęp między lokomotywą stojącą a mijającą ją w jeździe manewrowej na najbliższym rozjeździe.
 
OP
OP
M

M-G

Znany użytkownik
Reakcje
656 34 1
Też nie jestem kolejarzem i też wszystkiego nie wiem ale wiem co to jest ukres i skrajnia bo to podstawy wiedzy o kolei.
A wiem bo sobie o tym poczytałem np tu na Forum,dziś dostęp do wiedzy jest ogromny trzeba tylko chcieć ja zdobyć.
Zgadzam się z tobą, z tym że niedługo dopiero rok minie jak "uzewnętrznił się" u mnie "bakcyl kolejowy", więc sporo jeszcze przede mną. Czasami też bywa tak, że niezbędną wiedzę zdobywa się podczas "rozpoznania w boju" - z różnych względów, nad którymi nie warto się rozwodzić. Z góry dziękuję za wszelkie podpowiedzi i sugestie, które prowadzą mnie na właściwy tor :).
 
OP
OP
M

M-G

Znany użytkownik
Reakcje
656 34 1
Teraz coś takiego wykombinowałem:
DSC04285.JPG
w czerwonym kółku był rozjazd krzyżowy i zamieniłem go na lewą zwrotnicę, a zjazd na bocznicę przeniosłem ciut dalej - czerwone "przerywane" kółko; dzięki temu wydłużył się tor odstawczy dla elektrowozów i teraz wejdą 3 szt (Su45 symuluje np. ET22, siódemka wejdzie tym bardziej); jakbym to samo zrobił z rozjazdem krzyżowym zaznaczonym na zielono, to automatycznie mogę trochę skrócić moduł. do 125 cm; to niebieskie kółko w lewym dolnym rogu to najprawdopodobniej opcja tylko tymczasowa, bo za blisko krawędzi.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.395 463 29
Tylko, że wtedy bardzo skraca się użyteczna długość toru stacyjnego. Poza tym taki tor odstawczy między rozjazdami jest bardzo nierealistyczny. Kolega M-G ma tendencję do zbędnego komplikowania układu torowego, co w naturze zwykle nie występuje - szuka się rozwiązań jak najprostszych i najtańszych. Tory odstawcze to najczęściej zwykłe żeberka, z wjazdem z jednej strony. Proponuję poszperać w literaturze, internecie czy (w miarę możliwości) w realnym świecie, jak to na prawdę wygląda. Ale ja już chyba przestanę komentować te pomysły... :(
 
OP
OP
M

M-G

Znany użytkownik
Reakcje
656 34 1
Tak zerknąłem na zdjęcia, jak to jest z torami odstawczymi na stacji Lublin - otóż ciągną się one zdłuż torów szlakowych, wjazd na nie jest daleko przed stacją (ok. kilometra), a wyjazd na zachodniej głowicy stacyjnej na wysokości lokomotywowni, tuż przed rozjazdami na poszczególne perony. Żebym miał więcej miejsca to by można poszaleć, a tak trzeba balansować między użytecznością układu rozjazdów a wymiarami modułu i łączeniem poszczególnych modułów wyłącznie na torach prostych.
 

route

Aktywny użytkownik
Reakcje
415 2 0
Tak zerknąłem na zdjęcia, jak to jest z torami odstawczymi na stacji Lublin - otóż ciągną się one zdłuż torów szlakowych, wjazd na nie jest daleko przed stacją (ok. kilometra), a wyjazd na zachodniej głowicy stacyjnej na wysokości lokomotywowni, tuż przed rozjazdami na poszczególne perony.
@M-G przyjrzyj się schematowi stacji Lublin na stronie semaforek.kolej.org.pl, co prawda nie jest on obecnie aktualny ale jego analiza może pomóc w zrozumieniu kilku spraw jak się mają na kolei.
Przykładowo wjazd na tory "odstawcze" nie następuje przed stacją a w stacji, gdyż głowica prowadząca na tory o numerach 10, 12, 14, 16, 18 i 20 (bo zakładam, że to o nich mowa) znajduje się przy nastawni LbA i jest ona za semaforami wjazdowymi A, B i C.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.395 463 29
Stacja Lublin w ogóle nie jest za dobrym przykładem do czerpania wzorów dla stosunkowo niedużej makiety. Tak skomplikowanego i rozbudowanego układu torowego nie da się sensownie odwzorować na tak małej powierzchni. Tak więc przenoszenie wzorów z Lublina na makietę jest raczej bezsensowne. Poszukałbym jakiejś niedużej (średniej wielkości) stacji o bardziej typowym układzie. Ale miałem się nie odzywać... :confused:
 
OP
OP
M

M-G

Znany użytkownik
Reakcje
656 34 1
Przykładowo wjazd na tory "odstawcze" nie następuje przed stacją a w stacji, gdyż głowica prowadząca na tory o numerach 10, 12, 14, 16, 18 i 20 (bo zakładam, że to o nich mowa) znajduje się przy nastawni LbA i jest ona za semaforami wjazdowymi A, B i C.
Zgadzam się z tobą w 100% - umknęła mi nastawnia LbA,bo nigdy tam nie byłem, choć powinienem się domyśleć że coś tam musi być, skoro tyle tam jest rozjazdów. Z terenu peronów widać tylko nastawnie LbB i LbC. Wg wspomnianego schematu oraz moich obserwacji elektrowozy odstawiane są na tor 5 i 82 (teraz nie odjeżdżają z niego żadne składy), a na torach 16 do 20 od strony nastawni LbA stoją wagony, które dosyć dawno woziły pasażerów. Wagony z bieżącego ruchu odstawiane są na tory 86 - 90, ewentualnie 12 - 14 od strony nastawni LbB - przynajmniej tak widać z terenu peronów. Dzięki za ten schemat :) .
 
Ostatnio edytowane:

Podobne wątki