• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

H0 Moja makieta

M-G

Nowy użytkownik
#1
Witam. Od kwietnia b.r. rozpocząłem budowę makiety modułowej - na razie jest rozłożona na podłodze z braku innych możliwości. Wstępnie opracowałem układ torów głównych z bocznicami, układ stacji głównej z trzema peronami i przystanek kolejowy z odgałęzieniem na jednotorową dodatkową linię (główna linia jest dwutorowa). Tak to wygląda:

DSC04175 - Kopia.png
3 tory z lewej to bocznice a z prawej 4 z tym że trzeci i czwarty od prawej mogą być wykorzystane jako tory do kolejnego modułu
przystanek kolejowy z odgałęzieniem:
DSC04176.png
na obydwu fotkach dwa pociągi - TLK i Regio w jeździe równoległej; TLK po torze właściwym, Regio "pod prąd"
Jak widać to dopiero przymiarka - przede mną teraz podtorze, szutrowanie no i najważniejsze - sterowanie. Na razie mam 8 napędów zwrotnic, a potrzeba jeszcze 34, do tego semafory i wszystko spiąć to później w całość. Zdjęcie stacji głównej wrzucę na dniach (nie ma jeszcze peronów, podobnie jak na przystanku)
 
OP
OP
M

M-G

Nowy użytkownik
#2
układ peronów na stacji głównej:
DSC04182.png
tu gdzie leżą pudełka mają być perony; pytanie - jakiej mają być wysokości, żeby po podłożeniu korka pod tory (tak planuję) wszystko się zgadzało (chcę dociąć ze sklejki paski odpowiedniej szerokości)
 

Kris

Znany użytkownik
#5
Na wysokość peronów nie ma reguły, na różnych stacjach wygląda to inaczej.
Na większych stacjach bywają do wysokości podłogi wagonu, ale są też i takie, które nie sięgają nawet ostatniego-najniższego stopnia wagonu.
To z obserwacji. Ale jeśli koledzy posiadają jakąś wiedzę na ten temat, chętnie się dowiem czegoś nowego.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
#6
Na wysokość peronów nie ma reguły, na różnych stacjach wygląda to inaczej.
Owszem, są reguły, choć faktycznie wysokość peronów może być różna. W dawnych czasach, ogólnie mówiąc w epoce III i IV, w Polsce obowiązywały wysokości:
- perony niskie - 30 cm (jeszcze dawniej 38 cm)
- perony wysokie - 76 cm tylko ruch dalekobieżny, 86 cm ruch mieszany (pociągi dalekobieżne i podmiejskie - jednostki EW bez stopni) i 96 cm ruch wyłącznie podmiejski składami bez stopni (EW).
Zgodnie z obecnie obowiązującymi przepisami standardowa wysokość peronów na nowo budowanych liniach to 55 lub 76 cm. Dla peronów, obsługiwanych wyłącznie taborem bez stopni, dopuszcza się wysokość 96 cm. Na liniach modernizowanych i odnawianych do prędkości nie większej, niż 160 km dopuszczalne są wysokości między 22 a 38 cm.
Wszystkie wymiary są liczone od poziomu główki szyny.

Jeszcze inną sprawą są rzeczywiste wielkości na starych, dotąd nie odnawianych czy modernizowanych stacjach, gdzie perony bywają jeszcze niższe, zwłaszcza w Małopolsce i na Podkarpaciu.
 

Kris

Znany użytkownik
#7
No i proszę. Znowu czegoś się dowiedziałem.
Idąc za ciosem - czy na makietach musimy trzymać się tych wytycznych, czy można pozwolić sobie na pewną dowolność?
 
#8
Jeżeli budujesz makietę realistyczną to trzymanie się realizmu jest wskazane.
Wszystkie wymiary są na kolei ściśle określone i można je znależć w przepisach lub w wytycznych projektowania.
Bez problemu można kupić książkę o budowie stacji kolejowych. Stale są wznowienia.
 
OP
OP
M

M-G

Nowy użytkownik
#10
Nie zaglądałem tu kilka dni - dzięki za podpowiedzi. Jak ułożę korkowe podtorze będzie wiadomo z jak grubej sklejki dociąć perony, ktore też będą spinały ze sobą dwa główne moduły (końce peronów zachodzą na moduł wjazdowy; dla wygody część peronu spinająca moduły będzie miała powiedzmy ok. 30 cm - tak wstępnie planuję).
Jeszcze się dopytam o krawędzie peronowe - kupować te co są na wiadomym portalu, czy może ktoś coś wie jeszcze w tym temacie?
 
Ostatnio edytowane:
OP
OP
M

M-G

Nowy użytkownik
#11
Zapytam u siebie, bo nie mogę znaleźć - w SM42 mam dekoder ESU LokSound 5, a ponieważ bardzo szarpie podczas jazdy zamontowałem na razie prowizorycznie kondensator 2200uF/16V do właściwych styków wg schematu i żadnej poprawy; kondensator jest podłączony przez diodę z rezystorem równoległym, napięcie na nim jest ale dekoder jakby go "nie widział"; w czym jest problem?
 
#12
Zapytam u siebie, bo nie mogę znaleźć - w SM42 mam dekoder ESU LokSound 5, a ponieważ bardzo szarpie podczas jazdy zamontowałem na razie prowizorycznie kondensator 2200uF/16V do właściwych styków wg schematu i żadnej poprawy; kondensator jest podłączony przez diodę z rezystorem równoległym, napięcie na nim jest ale dekoder jakby go "nie widział"; w czym jest problem?
BO szarpanie nie ma nic wspólnego z zasilaniem, trzeba pogrzebac w CV dekodera lokomotywy
 
OP
OP
M

M-G

Nowy użytkownik
#14
poza tym dwójka dalej zatrzymuje się czasami jak zaniknie zasilanie na przybrudzonych torach; nawet jak wyszoruję je spirytusem to przy bardzo wolnej jeździe potrafi wszystko zgasnąć i dlatego wstawiłem kondensator
 
OP
OP
M

M-G

Nowy użytkownik
#17
sprawdziłem dwójkę na analogu - też poszarpuje, ale mniej natomiast światła mrugają tak samo, więc problem leży w odbiorze prądu z torów; dociążyłem ją i w zasadzie jest ok, więc po pierwsze jest za lekka, po drugie problem leży w wózkach; pytanie - czy w wersjach z zestawów startowych są jakieś "bieda-wózki" a w pozostałych lepsze, czy we wszystkich takie same;
ciekawostką jest fakt, że po podłączeniu prądu stałego do torów jedna z 45-tek zaczęła jeździć po cichu, a w drugiej uruchomił się tylko silnik ale stała
 
#20
Te przewody od Bogosa jak najbardziej, mają je też w ofercie @Elvis i @karol_mar. Tych z TME nie polecam nie dość że nie mają takich cienkich to te najcieńsze wychodzą strasznie drogo bo trzeba kupić 100 albo 200m. Dla kogoś kto hobbystycznie dłubie przy modelach taki zakup jest kompletnie nieopłacalny.
 

Podobne wątki