• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

H0 (1:87) Moja makieta modułowa projekt nr2

Piotr Kozłowski

Znany użytkownik
Producent
Reakcje
1.173 11 0
#1
Witam wszystkich. Budowa pierwszego projektu dobiegła końca a w planach powstaje kolejny, bardziej rozbudowany z większymi możliwościami manewrowymi. Przede wszystkim chciałbym aby ten projekt miał więcej torów stacyjnych tak, żeby dwa składy mogły stać na stacji a trzeci kursować na szlaku z możliwością przejazdu przez stację, dodatkowo doszłoby więcej bocznic dla wagonów towarowych a manewry na nich nie musiałyby zakłócać ruchu na szlaku dwutorowym. Trochę bardziej rozbudowane byłoby zaplecze przy obrotnicy czyli też doszłoby trochę więcej torów na których parowozy były by przygotowywane do wyruszenia na szlak. Pewną nowością której nie mogłem umieścić na poprzedniej makiecie byłby kawałek portu, w którym ładowane byłyby barki materiałami transportowanymi z wagonów. Łuki miałyby minimalny promień od R6-R10, a zwrotnice łukowe R5/6 i R9/10, oraz proste 10 stopniowe, a na bocznicach 15 stopniowe i całość chciałbym ułożyć z torów RocoLine 2,1mm. Tak w skrócie mniej więcej chciałbym aby to wyglądało. Co uważacie na temat tego planu? Wszystkie uwagi i sugestie mile widziane, a poniżej pierwszy wstępny projekt:
 

Załączniki

Gleisbauer

Nowy użytkownik
Reakcje
0 0 0
#3
Mam pytanie co do modułu, na którm znajduje się dźwig bramowy. Masz już jakiś konkretny model na oku, czy to dopiero wyjdzie podczas konstrukcji?
Jeszcze pod koniec wakacji pracowałem na kolei w Duisporcie, gdzie dość często mieliśmy prace tuż przy zatoczkach i nad samym renem, i dość częstym widokiem było takie coś:



Zamierzasz skonstruować coś w tym stylu, czy jakoś inaczej?

Mam również pewne obawy co do bocznicy [czy jak to nazwać], która wychodzi od toru z dźwigiem bramowym. Zakończenie toru tak blisko stromej przepaści do wody może być bardzo niebezpieczne i, szczerze powiedziawszy, jeszcze nigdy nie spotkałem się z takim rozwiązaniem. Chyba, że chcesz to rozwiązać w jakiś inny sposób.

Tak czy inaczej, wygląda ciekawie.
 
OP
OP
Piotr Kozłowski

Piotr Kozłowski

Znany użytkownik
Producent
Reakcje
1.173 11 0
#4
Mam pytanie co do modułu, na którym znajduje się dźwig bramowy. Masz już jakiś konkretny model na oku, czy to dopiero wyjdzie podczas konstrukcji?
Jeszcze pod koniec wakacji pracowałem na kolei w Duisporcie, gdzie dość często mieliśmy prace tuż przy zatoczkach i nad samym renem, i dość częstym widokiem było takie coś: Zamierzasz skonstruować coś w tym stylu, czy jakoś inaczej?
Mam również pewne obawy co do bocznicy [czy jak to nazwać], która wychodzi od toru z dźwigiem bramowym. Zakończenie toru tak blisko stromej przepaści do wody może być bardzo niebezpieczne i, szczerze powiedziawszy, jeszcze nigdy nie spotkałem się z takim rozwiązaniem. Chyba, że chcesz to rozwiązać w jakiś inny sposób.
Tak czy inaczej, wygląda ciekawie.
Hej @Gleisbauer dzięki za to piękne zdjęcie. Właśnie coś w tym stylu chciałem zrobić. A co do tej niebezpiecznej bocznicy to miałem pomysł żeby w tym miejscu stał statek i wjeżdżały do niego wagony, bo już gdzieś widziałem takie rozwiązanie na makiecie, ale jeśli to nie wypali to ta zatoczka zniknie a tory będą ułożone równolegle do portu jak na tym zdjęciu:)
 
OP
OP
Piotr Kozłowski

Piotr Kozłowski

Znany użytkownik
Producent
Reakcje
1.173 11 0
#5
Zmieniłem jednak cały układ torowy na Tillig Elite, zwrotnice bocznicowe EW3, a na szlaku EW5 i łukowe IBW 9/12stopni bo jednak lepiej to wygląda. Zastanawia mnie tylko czy potrzebne będą najlepiej dwie czy trzy nastawnie bo nie jestem pewien co do ich prawidłowego rozmieszczenia, tu może znawcy tematu jednak powinni się wypowiedzieć, byłbym bardzo wdzięczny za pomoc
 

Załączniki

Gleisbauer

Nowy użytkownik
Reakcje
0 0 0
#6
Jeśli chcesz umieścić tam prom kolejowy, musisz mieć sporo miejsca. Promy wymagają go naprawdę wiele, są one bowiem przystosowane do przewożenia składów ok. 7 wagonów naraz. W tym wypadku, możesz mieć tam odrobinkę za mało miejsca, chyba, że chcesz stworzyć tam miejsce na tylko jeden lub dwa wagony, choć i w tym wypadku może być ciasno.

Przykładem takiego portu może być port kolejowy w Sassnitz: https://de.wikipedia.org/wiki/Fährhafen_Sassnitz. Zwróć jednak uwagę na to, jak wielki jest ten port, oraz jakich rozmiarów są barki i promy go obsługujące :) Poza tym, jeśli brać pod uwagę skalę, w miejscu, gdzie ma być ten tor, nie będzie nawet miejsca na choćby jeden, średnich rozmiarów wagon. I szczerze powiedziawszy, nie mam pojęcia, jak rozwiązać ten problem.
 

Załączniki

OP
OP
Piotr Kozłowski

Piotr Kozłowski

Znany użytkownik
Producent
Reakcje
1.173 11 0
#7
Jeśli chcesz umieścić tam prom kolejowy, musisz mieć sporo miejsca. Promy wymagają go naprawdę wiele, są one bowiem przystosowane do przewożenia składów ok. 7 wagonów naraz. W tym wypadku, możesz mieć tam odrobinkę za mało miejsca, chyba, że chcesz stworzyć tam miejsce na tylko jeden lub dwa wagony, choć i w tym wypadku może być ciasno.

Przykładem takiego portu może być port kolejowy w Sassnitz: https://de.wikipedia.org/wiki/Fährhafen_Sassnitz. Zwróć jednak uwagę na to, jak wielki jest ten port, oraz jakich rozmiarów są barki i promy go obsługujące :) Poza tym, jeśli brać pod uwagę skalę, w miejscu, gdzie ma być ten tor, nie będzie nawet miejsca na choćby jeden, średnich rozmiarów wagon. I szczerze powiedziawszy, nie mam pojęcia, jak rozwiązać ten problem.
Długość statku mogłaby mieć ok 60cm to z 3 wagony towarowe weszłyby, ale myślę że dobrze mówisz i chyba zrezygnuję z tego pomysłu a bok portu zrobię prosty i dam może z dwie barki to już będzie mogło wyglądać pięknie
 

Załączniki

OP
OP
Piotr Kozłowski

Piotr Kozłowski

Znany użytkownik
Producent
Reakcje
1.173 11 0
#9
OP
OP
Piotr Kozłowski

Piotr Kozłowski

Znany użytkownik
Producent
Reakcje
1.173 11 0
#10
@przemek77 jak uważasz że projekt jest słaby to dzięki za wyrażenie swojego zdania przez to kliknięcie myszką, ale miałbym prośbę żebyś jeśli możesz uzasadnił dlaczego bo mi właśnie chodzi o to żeby koledzy wypowiedzieli się co jest nie tak a co można by zrobić inaczej, a przez kliknięcie na słabe to nie wiem co jest według Ciebie nie tak;)
 
P

Paweł Piotr

Gość
#12
Układ torowy lokomotywowni nie do przyjęcia. Obrotnica jest ostatnim elementem w technologicznym ciągu pracy lokomotywowni.

W Twoim wykonaniu jakakolwiek awaria obrotnicy wyłącza całą lokomotywownię z eksploatacji. W rzeczywistości awaria obrotnicy nie ma wpływu na pracę lokomotywowni, bowiem wyłącza jedynie halę wachlarzową.

Obrotnica była jednym z podstawowych elementów parowozowni, służących do obracania parowozów oraz odstawiania ich na stanowiska hali wachlarzowej. Praktycznie każda parowozownia z obrotnicą posiadała również tzw. trójkąt do obracania parowozów, na wypadek awarii obrotnicy.

Proszę zajrzeć tutaj i obejrzeć choćby na pierwszej stronie prawidłowy schemat lokomotywowni oraz zdjęcia lotnicze prawdziwej lokomotywowni.

http://modelarstwo.info/threads/makieta-andrzeja.26810/
 
P

Paweł Piotr

Gość
#14
Ten układ jest o niebo lepszy od poprzedniego. Można w tej lokomotywowni prowadzić normalną pracę, związaną z bieżącą obsługą parowozów nawet wtedy, gdy będzie awaria obrotnicy. Trzeba jeszcze zmienić układ torowy (zaznaczony czerwoną strzałką fragment) - tutaj powinno pojawić się żeberko ochronne, bowiem tym miejscu tory z lokomotywowni łączą się z torami przebiegowymi dla ruchu pociągów i musi istnieć ochrona boczna dla tych torów przebiegowych, a w torach trakcyjnych nie wolno stosować wykolejnic - pozostaje zatem żeberko ochronne. Dalej może być rozjazd krzyżowy podwójny, lub dwa rozjazdy pojedyncze...
 

Załączniki

P

Paweł Piotr

Gość
#16

A teraz powiem Ci, jak mogłaby wyglądać praca takiej lokomotywowni:

Parowozy wjeżdżają do niej poprzez granicznik wjazdowy (1), który je rejestrując wpuszcza na to 101 (numer przykładowy), następnie cofają się na tory, gdzie znajdują się punkty naboru węgla, wody, piasku i smarów oraz kanały oczystkowe, następnie są odstawiane do hali dwustanowiskowej (jeśli wymagają określonych napraw), lub jadą na obrotnicę w celu odwrócenia lub odstawienia do hali wachlarzowej, lub poprzez tor 101 i granicznik wyjazdowy (2) wyjeżdżają w kierunku toru żeberkowego 201 (numer przykładowy), a następnie z toru 201 wracają do stacji (niebieska strzałka).

 

Załączniki

Autor wątku Podobne wątki Forum Odpowiedzi Data
Planuję 15
Planuję 18
Planuję 56
Planuję 81
Planuję 12

Podobne wątki