• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

[Moduły] ZNTK w mniejszym wydaniu

#1
Witam

Od czasu mojego pierwszego watku z kosmicznymi planami makiety mineło sporo czasu. Przegladałem, czytałem wiele wątków na róznych forach modelarskich i jakies małe doswiadczenie teoretyczne złapałem. W miedzy czasie palnowałem wiele makiet modułowych tak aby koszty nie były wysokie a makieta była fajna. Dzisiaj siedzac z ołówkiem nad kartka i kombinując w rózych programach doszedłem do wniosku ze ostatni projekt jest dobry i wystarczy w nim dopracowac pare elementów. Projekt który przedstawie dla wiekszosci bedzie wydawał sie spory jak dla mnie ale wierze w siebie i w to ze podołam temu wyzwaniu.

Przechodząc do sedna projekt ma zakładac budowe malego Zakładu Naprawy Taboru Kolejowego gdzie będą znajdować sie dwie "hale". Do rozmieszczania pociagów w halach będzie służyła przesuwnica kolejowa, która jest w trakcie budowy. Wielu doswiadczonych modelarzy bedzie mnie odciagało od tego projektu i kierowało na cos prostrzego ale wierze w siebie i swój projekt. Przedstawiam swój projekt i chce usłyszec podpowiedzi, krytyke związaną z projektem.
 

Załączniki

OP
OP
Gała

Gała

Użytkownik
#3
Re: ZNTK w mniejszym wydaniu

Zewnętrzne skrzynki mają długosć 100 cm, najwieksza szerokośc wynosi 65 cm i w połowie zwęża sie do 50 cm. Środkowa skrzynka ma szerokosć 65 cm i długosc 40. Jest krótka i znajdowac sie na niej bedzie przesównica i krótkie tory prowadzace do hal lokomotywowni.
 
OP
OP
Gała

Gała

Użytkownik
#6
Re: ZNTK w mniejszym wydaniu

Napęd bedzie przekazywany za pomoca zwykłej zebatki na zębatke na osi( na środkowy wózek). Teraz mam małe problemy z zamontowaniem napedu bo silniczek jakiego mam zamiar urzyc jest troszke duzu i nie wiem jak do zamontowac. Mając cos mniejszego nie miałbym tak duzych problemów jak teraz. Jutro bede sie brał za usztywnie ramy i montowanie mniejszych elementów.
 

Młodzikowski

Znany użytkownik
H0e
#7
Re: ZNTK w mniejszym wydaniu

Napęd bedzie przekazywany za pomoca zwykłej zebatki na zębatke na osi( na środkowy wózek).
Śledzę ten wątek, bo temat ZNTK-ów jest mi bliski ;)
Drobna uwaga dot. budowanej przez Ciebie przesuwnicy - nie jestem do końca przekonany, czy Twoja propozycja napędu zda egzamin. Środkowe koła, w połowie długości przesuwnicy mogą w trakcie jazdy pomostu "zawisnąć w powietrzu" tracąc "kontakt" z szyną.
W rzeczywistości przesuwnice poruszające się po trzech szynach, mają pomost wykonany z dwóch niezależnych, połączonych przegubowo. Co gorsza - wszystkie wózki z jednej strony przesuwnicy są napędzane.
Pomyśl o przeniesieniu napędu za pomocą wałów na skrajne wózki. A najlepiej gdybyś zrezygnował z wózków środkowych wogóle - jednocześnie wzmacniając sam pomost.
Pozdrawiam.
 
OP
OP
Gała

Gała

Użytkownik
#8
Re: ZNTK w mniejszym wydaniu

I własnie czekałem aż ktos bliski tematwi ZNTK-ów sie wypowie. Temat napedu przesuwnicy dosyc długo mnie nurtuje. Przychyle sie do twojej rady i wywale srodkowy wózek wzmacnajac tym samym rame. Teraz tylko bedzy problem jak na takiej długosci przeniesc naped. Wczesnij myslałem o wałach napedowych tylko jak je z sobą połaczyc.
 

DarekW

Znany użytkownik
#9
Re: ZNTK w mniejszym wydaniu

Kiedyś pracował ze mną automatyk, który robił również przesuwnicę. Do napędu użył silnika krokowego co bardzo dobrze się sprawdzało. Stawało idealnie tam gdzie miało stanąć.
 
OP
OP
Gała

Gała

Użytkownik
#10
Re: ZNTK w mniejszym wydaniu

Miałem rózniez wątpliwosci co do silnika:D uznałem ze zwykły przy niskich napięciach bede mógł zatrzymywac idealnie i chciałem go zastosowac. Krokowy jch chyba wiekszy i dlatego nie brałem go pod uwage.
 

Młodzikowski

Znany użytkownik
H0e
#11
Re: ZNTK w mniejszym wydaniu

Fotki oryginału (ta, dwuszynowa).
Koła stosowane na przesuwnicach mają obrzeża z obu stron koła (nie tak, jak w wagonach). To pozwala na "płynniejszą" jazdę. Sam wózek przesuwnicy, toczy się z kolei na trzech kołach (z czego dwa są napędzane) i jest również osadzony przegubowo. Takie rozwiązanie pozwala pokonywać nierówności podtorza.
Główny silnik napędowy umieszczony w połowie długości pomostu - przeniesienie napędu na wózki za pomocą wałów.
Co do zatrzymywania modelu - tu będziesz miał problem. W obrotnicy Rocowskiej, zastosowano mikrowyłączniki, a natychmiastowe zatrzymanie następuje po zwolnieniu sworznia, który blokuje specjalną zębatkę umieszczoną na wałku napędowym.
 

Załączniki

OP
OP
Gała

Gała

Użytkownik
#12
Re: ZNTK w mniejszym wydaniu

To co mi napisałeś sporo mi wyjaśnia, tylko teraz sie zastanawiam czy wszystko bede musiał wykonać od podstaw czy moge zmodernizować to co dotychczas zmajstrowałem? :?
 
OP
OP
Gała

Gała

Użytkownik
#15
Re: ZNTK w mniejszym wydaniu

Czyli już wim jak zrobic kosntukcje i napedy tylko gdzie znajde takie listwy zebate dzieki którym bedzie mogła sie poruszac przesuwnica??

Edit: chodzi o to:
 

Załączniki

zim

Nowy użytkownik
#16
Re: ZNTK w mniejszym wydaniu

Witaj,

Możesz spróbować użyć pasek prowadzący karetkę z drukarki (lub np. starsze OKI miały listwę) będziesz tam mieć również pasującą zębatkę.


Pozdrawiam,
 

Podobne wątki