• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

[Moduły] ZNTK w mniejszym wydaniu

#1
Witam

Od czasu mojego pierwszego watku z kosmicznymi planami makiety mineło sporo czasu. Przegladałem, czytałem wiele wątków na róznych forach modelarskich i jakies małe doswiadczenie teoretyczne złapałem. W miedzy czasie palnowałem wiele makiet modułowych tak aby koszty nie były wysokie a makieta była fajna. Dzisiaj siedzac z ołówkiem nad kartka i kombinując w rózych programach doszedłem do wniosku ze ostatni projekt jest dobry i wystarczy w nim dopracowac pare elementów. Projekt który przedstawie dla wiekszosci bedzie wydawał sie spory jak dla mnie ale wierze w siebie i w to ze podołam temu wyzwaniu.

Przechodząc do sedna projekt ma zakładac budowe malego Zakładu Naprawy Taboru Kolejowego gdzie będą znajdować sie dwie "hale". Do rozmieszczania pociagów w halach będzie służyła przesuwnica kolejowa, która jest w trakcie budowy. Wielu doswiadczonych modelarzy bedzie mnie odciagało od tego projektu i kierowało na cos prostrzego ale wierze w siebie i swój projekt. Przedstawiam swój projekt i chce usłyszec podpowiedzi, krytyke związaną z projektem.
 

Załączniki

#3
Re: ZNTK w mniejszym wydaniu

Zewnętrzne skrzynki mają długosć 100 cm, najwieksza szerokośc wynosi 65 cm i w połowie zwęża sie do 50 cm. Środkowa skrzynka ma szerokosć 65 cm i długosc 40. Jest krótka i znajdowac sie na niej bedzie przesównica i krótkie tory prowadzace do hal lokomotywowni.
 
#6
Re: ZNTK w mniejszym wydaniu

Napęd bedzie przekazywany za pomoca zwykłej zebatki na zębatke na osi( na środkowy wózek). Teraz mam małe problemy z zamontowaniem napedu bo silniczek jakiego mam zamiar urzyc jest troszke duzu i nie wiem jak do zamontowac. Mając cos mniejszego nie miałbym tak duzych problemów jak teraz. Jutro bede sie brał za usztywnie ramy i montowanie mniejszych elementów.
 

Młodzikowski

Znany użytkownik
H0e
#7
Re: ZNTK w mniejszym wydaniu

Napęd bedzie przekazywany za pomoca zwykłej zebatki na zębatke na osi( na środkowy wózek).
Śledzę ten wątek, bo temat ZNTK-ów jest mi bliski ;)
Drobna uwaga dot. budowanej przez Ciebie przesuwnicy - nie jestem do końca przekonany, czy Twoja propozycja napędu zda egzamin. Środkowe koła, w połowie długości przesuwnicy mogą w trakcie jazdy pomostu "zawisnąć w powietrzu" tracąc "kontakt" z szyną.
W rzeczywistości przesuwnice poruszające się po trzech szynach, mają pomost wykonany z dwóch niezależnych, połączonych przegubowo. Co gorsza - wszystkie wózki z jednej strony przesuwnicy są napędzane.
Pomyśl o przeniesieniu napędu za pomocą wałów na skrajne wózki. A najlepiej gdybyś zrezygnował z wózków środkowych wogóle - jednocześnie wzmacniając sam pomost.
Pozdrawiam.
 
#8
Re: ZNTK w mniejszym wydaniu

I własnie czekałem aż ktos bliski tematwi ZNTK-ów sie wypowie. Temat napedu przesuwnicy dosyc długo mnie nurtuje. Przychyle sie do twojej rady i wywale srodkowy wózek wzmacnajac tym samym rame. Teraz tylko bedzy problem jak na takiej długosci przeniesc naped. Wczesnij myslałem o wałach napedowych tylko jak je z sobą połaczyc.
 

DarekW

Znany użytkownik
#9
Re: ZNTK w mniejszym wydaniu

Kiedyś pracował ze mną automatyk, który robił również przesuwnicę. Do napędu użył silnika krokowego co bardzo dobrze się sprawdzało. Stawało idealnie tam gdzie miało stanąć.
 
#10
Re: ZNTK w mniejszym wydaniu

Miałem rózniez wątpliwosci co do silnika:D uznałem ze zwykły przy niskich napięciach bede mógł zatrzymywac idealnie i chciałem go zastosowac. Krokowy jch chyba wiekszy i dlatego nie brałem go pod uwage.
 

Młodzikowski

Znany użytkownik
H0e
#11
Re: ZNTK w mniejszym wydaniu

Fotki oryginału (ta, dwuszynowa).
Koła stosowane na przesuwnicach mają obrzeża z obu stron koła (nie tak, jak w wagonach). To pozwala na "płynniejszą" jazdę. Sam wózek przesuwnicy, toczy się z kolei na trzech kołach (z czego dwa są napędzane) i jest również osadzony przegubowo. Takie rozwiązanie pozwala pokonywać nierówności podtorza.
Główny silnik napędowy umieszczony w połowie długości pomostu - przeniesienie napędu na wózki za pomocą wałów.
Co do zatrzymywania modelu - tu będziesz miał problem. W obrotnicy Rocowskiej, zastosowano mikrowyłączniki, a natychmiastowe zatrzymanie następuje po zwolnieniu sworznia, który blokuje specjalną zębatkę umieszczoną na wałku napędowym.
 

Załączniki

#12
Re: ZNTK w mniejszym wydaniu

To co mi napisałeś sporo mi wyjaśnia, tylko teraz sie zastanawiam czy wszystko bede musiał wykonać od podstaw czy moge zmodernizować to co dotychczas zmajstrowałem? :?
 
#15
Re: ZNTK w mniejszym wydaniu

Czyli już wim jak zrobic kosntukcje i napedy tylko gdzie znajde takie listwy zebate dzieki którym bedzie mogła sie poruszac przesuwnica??

Edit: chodzi o to:
 

Załączniki

zim

Nowy użytkownik
#16
Re: ZNTK w mniejszym wydaniu

Witaj,

Możesz spróbować użyć pasek prowadzący karetkę z drukarki (lub np. starsze OKI miały listwę) będziesz tam mieć również pasującą zębatkę.


Pozdrawiam,