• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

[Moduły] Toruńska makieta modułowa

OP
OP
LUKASZdiy

LUKASZdiy

Aktywny użytkownik
T M M
#2
Gorka rozrządowa

No wiec prace ruszyły z kopyta

Troche o projekcie:

Dlugość 4 moduły po 120-130 cm okolo 5 m,
4 równoległe tory oodstawcze po okolo 160-200cm wchodzące na część towarową stacji Bukowy Las jeden tor szlakowy.
Podjazd 8 %
Zjazd 25% dobieraliśmy eksperymentalnie tak by wiekszość wagonów jakos wtaczała sie na tory odstawcze niestety nie jest to zbyt realne ale modele maja inna bezwładność anizeli prawdziwe i niewszytkie toczą sie idealnie.
Wychamowywanie sprężonym powietrzem, wiazki pod katem ok 15-20 st, zwlaszcza delikatne wagony beda wychamowywane bo nowe roco rozpędzaja sie do dużej predkości i uderzenie jest naprawde silne.
Oczywiście DCC
Zwrotnice ze wzgledu na koszty jak i miejsce 15 stopniowe
Napędy podmakietowe serwami modelarskimi
 

Załączniki

ciekma

Znany użytkownik
FREMO Polska
KKMK
#3
Fajny pomysł z górką rozrządową, ale panowie, to jakaś porażka z tym zjazdem, co to Rollercoaster ma być?
Lepiej zrobić bardziej normalny spadek, natomiast same tory rozrządowe, od rozjazdów do gdzieś do połowy, zrobić z niewielkim spadkiem, tak aby wagony się lekko toczyły (te nowe, na stare rady nie ma).
 
OP
OP
LUKASZdiy

LUKASZdiy

Aktywny użytkownik
T M M
#4
ciekma, w swojej kolekcji mamy zarowo nowe wagony roco ktorym starcza nawet 1% by juz sie toczyły jak i wagony np platformy kontenerowe piko weglarki limy, ktore dopiero na takim spadku nabierają prędkości i umozliwiaja swobodne ich rozstawienie na torach odstawczych i przejazd przez zwrotnice
Wagony wieloosiowe jak i dlugie wagony dwuosiowe dosyć dużo tracą przejezdając przez zwrotnice tak że taki spadek jest koniecznością aby mozliwe bylo w miare sensowne przetaczanie wagonów po torach.
Niestety jest to błedne kolo, jeżei zastosuje zwrotnice 10 stopniowe odcinek zwrotnic jest tak dlugi ze wagony wytracaja prędkośc dojezdzając do końca zwrotnic przed torami

ale za wszelkie pomysly bede wdzieczny przerobka zjadu to pikuś

Ps zjazd ma dokładnie 20 %
 

ciekma

Znany użytkownik
FREMO Polska
KKMK
#6
Wasz błąd polega na tym, że zakładacie że rozpędzacie wagon na groteskowej górce i zakładacie, że sam dojedzie gdzie trzeba.
Ja proponuję, aby całą drogę zwrotnicową i kawałek równi, powiedzmy 1/3, zrobić lekko nachylony, co by rozpędzone (ale rozsądnie) wagony toczyły się nadal albo wolniej wytracały prędkość.
Drugie 1/3 równi zrobić płaskie, a trzecie 1/3 zrobić lekko pod górkę na wszelki wypadek.
Przez słowo "lekko" rozumiem, że wagony pchnięte toczą się ze stałą prędkością lub lekko ją wytracając.

PS1. a płozy hamulcowe macie? widziałem gdzieś takie fototrawione.

PS2. te rozjazdy to trochę badziew, ale na pierwszą makietę może być,
drugą zrobicie ze sklejki zamiast płyty wiórowej ;)

PS3. zobaczcie sobie tu:
http://www.forum.martel.pl/viewtopic.php?t=8872
 
OP
OP
LUKASZdiy

LUKASZdiy

Aktywny użytkownik
T M M
#8
ciekma,
zwrotnice sa tylko dla prób beda inne

jeżeli dojdzie teren, stromość zjazdu zostanie ukryta i niebedzie az tak razilo jak deska zawieszona na dźwigarach
Probowalem pochylac delikatnie tory i zwrotnice przynajmnije polowa wagonów ma problemy z przejazdem przez nie z mala prędkościa i staja zaraz za nimi lub na nich niemówiąc o toczeniu sie juz po 1-2 % spadkach

Górka rozrządowa jest bardzo trudnym zagadnieniem bo musimy wyśrodkować pomiedzy realizmem a jej funkcjonalnością
 

ciekma

Znany użytkownik
FREMO Polska
KKMK
#9
Raz, że wagony powinny być dociążone - te fabryczne zazwyczaj są zbyt lekkie,
co powoduje kłopoty przy manewrowaniu, zwłaszcza jak się zmieni koła na RP25.
Patrz http://ds5.agh.edu.pl/~qziou/viewtopic. ... 5&start=19

Dwa, świetnym rozwiązaniem dla problemów ze starymi wagonami jest allegro.
Przy odpowiednim bajerze powinno się udać za pieniądze ze sprzedaży rzęchów kupić nówki :)

Trzy - jakbyś terenu nie robił, to garba nie ukryjesz.
 

Hoart

Znany użytkownik
#10
czy to ta górka na Nożykach? Inna sprawa , że ta na Nożykach nie była rozrządową , tylko klasyfikacyjną , czy klasyfikującą , czy coś w tym rodzaju , w każdym bądż razie ta "górka " znajduje się w pewnym dużym mieście nad królową rzek i wchodzi w skład infrastruktury największego przedsiębiorstwa kraju ".Tak , obiekt bardzo samowity, będzie model tego -fajnie
 

Hoart

Znany użytkownik
#15
górka w Bukowym Lesie posiadać może (tak jak w oryginale) "teflonownię", w której to każdy jeden obiekt przechodzić będzie takie samo "smarowanie" , po którym to zabiegu uda się na testy trakcyjne. Autentyczna górka na Nożykach posiada odpowiednio długi odcinek przed testowy i jak dany obiekt osiągnie punkt (równie z odpowiednio długim , zostanie wykonana próba prób - mianowicie jazda (również po odpowiednim długim)i na samym końcu klasyfikowany tor od numeru 1 do czwartego.Jasne , że wspomagają te próby loki tak zwane "holowniki". Może się okazać , że stary wagonik na przykład poczciwej firmy na P) dajmy na to lepiej "będzie" niż taki sam rodzaj tylko na przykład również poczciwej na R)Bardzo ważne badania.
 
#20
Re: Gorka rozrządowa

LUKASZdiy napisał(a):
Zjazd 25% dobieraliśmy eksperymentalnie tak by wiekszość wagonów jakos wtaczała sie na tory odstawcze niestety nie jest to zbyt realne ale modele maja inna bezwładność anizeli prawdziwe i niewszytkie toczą sie idealnie.
Każde tłumaczenie jest dobre.... niestety, po co robić taki pasztet? Te podjazdy na górkę wyglądają karykaturalnie - o ile ten lewy podjazd (DSC03304.JPG) wygląda jako tako, tak ten z prawej to już luna park. Zgadzam się więc z kol. Sello - szkoda kasy na to. Nie lepiej zrobić ładny MODEL, może skromniejszy ale REALNY? Np. linia 1-torowa z bocznicą? No ale wasza sprawa...
 

Podobne wątki