• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

[Moduły] Moduły dwutorowe...

Mariusz C

Nowy użytkownik
Reakcje
0 0 0
#22
Konrad napisał(a):
W takim razie tory tez trzeba rwac bo szyna jest przeskalowana.... szukamy wysokosc 1.9mm
Ja wiem co piszę ;)
A Ty wiesz co piszesz :?:
Radzę zajrzeć do książki "Miniaturowe Kolejnictwo " wydanej jak pamiętam w 1973 roku.
Już tam autor pokazywał jak zrobić model sieci trakcyjnej .
Więc na dzień dzisiejszy to chyba żadna rewelacja nie jest .
 
K

Konrad

Gość
#23
wysokosc
UIC60 172 mm / 87 = 1.97mm
S40 149mm / 87 = 1.71mm

Modelarstwo w skali to tak naprawde kompromis...
 

Mariusz C

Nowy użytkownik
Reakcje
0 0 0
#24
Konrad napisał(a):
wysokosc
UIC60 172 mm / 87 = 1.97mm
S40 149mm / 87 = 1.71mm

Modelarstwo w skali to tak na prawde kompromis...
Z tymi szynami to nie trafiłeś tak do końca .
Bo podajesz wymiary szyn stosowane w Polsce ,a przemysł modelarski wykonuje je na bazie innych oryginałów .
Natomiast sieć można zrobić całkiem ładną ,też na bazie kompromisu ,ale wyglądającą 100
razy lepiej ,jak te niemieckie gluty .
 

ciekma

Znany użytkownik
FREMO Polska
KKMK
Reakcje
7 1 0
#25
Niemieckie gluty są po prostu przystosowane do odbioru prądu poprzez pantograf czy inny odbierak - druty muszą być grube aby dobrze przewodziły i nie uginały się pod naciskiem odbieraka, wysięgniki też solidne.
Ale w dobie DCC to można sobie takie coś darować - modularze zazwyczaj blokują pantograf ~1mm pod drutem, tak że sieć może być cieńsza ale tylko jako imitacja i na stałej znormalizowanej wysokości nad główką.
 
OP
OP
Marcinlok

Marcinlok

Użytkownik
Reakcje
5 0 0
#26
Mariusz C napisał(a):
Marcinlok napisał(a):
A co proponujesz w zamian ?. Trakcje mieć musze !!!!!
W takim razie zrób jej model ,a nie karykaturę .
Rozumiem że jak masz zamiar robić trakcję to wiesz jak wygląda jej oryginał .
Pomniejsz to o 87 razy i wykonaj na makiecie .
Zobaczysz co Ci wyjdzie ,i jakie dziadostwo proponują Niemcy za grubą kasę .
Zgadzam się z tobą ,ale w ten sposób nigdy nic nie skończe a planuje kilkanascie modułów .Zresztą skrzynki już mam wszystkie i pewnie na kolejnych zamontuje inne słupy zobaczymy...........
 
OP
OP
Marcinlok

Marcinlok

Użytkownik
Reakcje
5 0 0
#27
ciekma napisał(a):
Niemieckie gluty są po prostu przystosowane do odbioru prądu poprzez pantograf czy inny odbierak - druty muszą być grube aby dobrze przewodziły i nie uginały się pod naciskiem odbieraka, wysięgniki też solidne.
Ale w dobie DCC to można sobie takie coś darować - modularze zazwyczaj blokują pantograf ~1mm pod drutem, tak że sieć może być cieńsza ale tylko jako imitacja i na stałej znormalizowanej wysokości nad główką.
Tak też planuje zrobić . Trakcja poprostu ma być , bo najgorsze co można oglądać to modele elektrowozów jadących bez trakcji !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! ................... brawo
 

ciekma

Znany użytkownik
FREMO Polska
KKMK
Reakcje
7 1 0
#28
Ale nie napisałeś, jaki odstęp torów i jaki profil - czy to jakoś znormalizowane czy własne?
Jak własne to na końcu przydałby się moduł przejściowy jeśli chcesz się przyłączyć, a przy okazji - skoro skały/góry itp, to po co płasko na obu końcach każdego modułu , trochę sztucznie to wygląda, lepiej ciągnąć góry przez kilka modułów a właściwie segmentów jeśli mają niestandardowe zakończenia.
Standardowe zakończenie w terenie górzystym dla linii 2-torowej jest takie:
PDF: http://www.zababov.cz/H0/Normy/2B00.pdf
CDR: http://layer.uci.agh.edu.pl/~mczapkie/T ... 6-caly.cdr
ale w Polsce używa się tylko płaskich:
PDF: http://www.zababov.cz/H0/Normy/2E96.pdf
CDR: http://layer.uci.agh.edu.pl/~mczapkie/T ... aly-pN.cdr
odległość osi torów 4.6cm.

Acha - jak linia w terenie górzystym to zazwyczaj są łuki a nie proste ;)

Czy trawka to nie mata Fallera?
 

Mariusz C

Nowy użytkownik
Reakcje
0 0 0
#29
ciekma napisał(a):
Niemieckie gluty są po prostu przystosowane do odbioru prądu poprzez pantograf czy inny odbierak - druty muszą być grube aby dobrze przewodziły i nie uginały się pod naciskiem odbieraka, wysięgniki też solidne.
Ale w dobie DCC to można sobie takie coś darować - modularze zazwyczaj blokują pantograf ~1mm pod drutem, tak że sieć może być cieńsza ale tylko jako imitacja i na stałej znormalizowanej wysokości nad główką.
Jest to typowe stwierdzenie ,usprawiedliwiające gniota na makiecie .
Mam trochę inne zdanie na ten temat .
Druty nie muszą być wcale grube ,a i pantografów nie trzeba blokować ,wystarczy że są dobrej jakości .
Zrobiłem taką sieć i działa ,odbiór prądu normalnie z liny trakcyjnej ,a siec jest po prostu szyta .
Pokazywałem to kiedyś tutaj .
Może będę miał chwilkę i lepsze światło na hali ,to nagram filmik ,żeby nie było że ściemniam.
http://ds5.agh.edu.pl/~qziou/viewtopic. ... +trakcyjna
 

ciekma

Znany użytkownik
FREMO Polska
KKMK
Reakcje
7 1 0
#30
Podziwiałem i nadal podziwiam te plecionki, ale to nie zmienia faktu że po przeskalowaniu do 1:1 można by na nich wagonik Kuźnice-Kasprowy uwiesić... ale to i tak lepiej niż rury wodociągowe viessmanna ;)
 

Mariusz C

Nowy użytkownik
Reakcje
0 0 0
#31
ciekma napisał(a):
Podziwiałem i nadal podziwiam te plecionki, ale to nie zmienia faktu że po przeskalowaniu do 1:1 można by na nich wagonik Kuźnice-Kasprowy uwiesić... ale to i tak lepiej niż rury wodociągowe viessmanna ;)
Bardzo trafne spostrzeżenie ,jak napisano powyżej modelarstwo to kompromis .
Efekt wizualny tych plecionek jest całkiem inny jak tej nadtorowej szkublowskiej kanalizacji .
 
OP
OP
Marcinlok

Marcinlok

Użytkownik
Reakcje
5 0 0
#33
Mariusz C napisał(a):
ciekma napisał(a):
Podziwiałem i nadal podziwiam te plecionki, ale to nie zmienia faktu że po przeskalowaniu do 1:1 można by na nich wagonik Kuźnice-Kasprowy uwiesić... ale to i tak lepiej niż rury wodociągowe viessmanna ;)
Bardzo trafne spostrzeżenie ,jak napisano powyżej modelarstwo to kompromis .
Efekt wizualny tych plecionek jest całkiem inny jak tej nadtorowej szkublowskiej


kanalizacji .

Witam.Pierwsze słupy właśnie schną . Wyglądają dość dobrze Co wy na to ?
 

Załączniki

chf

Nowy użytkownik
Reakcje
0 0 0
#35
Mariusz C : co sądzisz o słupa sommerfielda i jego drutach jezdnych ? A i jakiej grubości drut użyłeś na drut jezdny wraaz z liną nośną u siebie ?
 

Mariusz C

Nowy użytkownik
Reakcje
0 0 0
#36
chf napisał(a):
Mariusz C : co sądzisz o słupa sommerfielda i jego drutach jezdnych ? A i jakiej grubości drut użyłeś na drut jezdny wraaz z liną nośną u siebie ?
Cały wyrób modelarski proponowany przez przemysł niemiecki jest do bani .
Słupy nie odpowiadają realnemu wyglądowi i są bardzo uproszczone ,o drutach nie wspominam .
Moją siec od zera robiłem sam ,lutowałem słupy i plotłem liny .
Lina zbudowana jest z pięciu żył o przekroju 0,1 mm każda ,w obwodzie to daje jakieś 0,4 mm ,dlatego tak bo 2 nitki potem służą do przewlekania podwiesi a z tego 3 od spodu zostają jako jezdne .
Zszywana jest pojedynczym drutem 0,1 mm ,nie mówię ze to już jest szczyt tego co można zrobić z siecią ,ale jest i działa .Nagrał się filmik jak wejdzie na portal to podam linka .
Natomiast tu na forum widziałem całkiem fajne słupy trakcyjne o niebo lepsze od tej przemysłowej tandety ,tylko nie pamiętam kto to robił .
 

Załączniki

ciekma

Znany użytkownik
FREMO Polska
KKMK
Reakcje
7 1 0
#37
Mariusz C napisał(a):
zrobiłeś z modelu kolejkę .
Mariusz, weź odpuść, to pierwsze moduły, nie wiadomo czy przejezdne,
załóżmy że eksperymentalne.
Ale fakt, brakuje wieszaków i zygzakowania.

Te złącza XLR lepiej pod spodem montować.

Mc

Ps.
Marcinlok, nie doczekałem się odpowiedzi na kilka moich pytań.
 

Mariusz C

Nowy użytkownik
Reakcje
0 0 0
#38
Po prostu szkoda mi tego co zrobił do tej pory ,bo wyszło mu to całkiem fajnie .
A teraz to zaczyna psuć ,dlatego napisałem ,że lepiej całkiem bez sieci jak z takim glutem .
 

chf

Nowy użytkownik
Reakcje
0 0 0
#39
A Ja mam pytanie dotyczące sanego wykonania plecionki . Kręciłeś drut jezdny już na słupach czy najpierw na boku a potem składałeś to do kupy ?
 

Mariusz C

Nowy użytkownik
Reakcje
0 0 0
#40
chf napisał(a):
A Ja mam pytanie dotyczące sanego wykonania plecionki . Kręciłeś drut jezdny już na słupach czy najpierw na boku a potem składałeś to do kupy ?
Rozizolowałem około 10mb kabla elektrycznego linki ,z tego wyciągnąłem 5 pojedynczych
włosów ,jeden koniec w imadło drugi do wkrętarki akumulatorowej ,potem to wszystko naprężyłem w miarę mocno ale tak żeby nie porwać włosów i jakieś 20 sekund wystarczyło na obrotach żeby się ładna linka zrobiła .Na makiecie lina jest prowadzona w całości ,od przęsła do przęsła naprężenia ,one normalnie działają jako napinacze ,ciężarek się naciąga a potem blokuje w oczku i sieć jest naprężona .
Obawiam się że zaczynamy chłopakowi watek zaśmiecać tymi gadaniami o trakcji.
 

Podobne wątki