• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

H0 (1:87) Moduły - mała stacja na linii lokalnej

#1
P1011832.JPG
Witam,chciałbym przedstawić plan małej stacyjki na linii o charakterze lokalnym,będzie to typowa mijanka posiadająca trzy tory:
- nr 1 tor główny zasadniczy dla pociągów osobowych i towarowych obu kierunków
- nr 2 tor ładunkowy
- nr 2a tor ładunkowy przy rampie boczno-czołowej
- nr 3 tor główny dodatkowy dla pociągów osobowych i towarowych obu kierunków
Budynek dworca pełni funkcje służbowe i gospodarcze,odprawę podróżnych zapewniają dwa jednokrawedziowe perony: peron nr 1 długości 110m i peron nr 2 długości 120m,dojście do peronów na poziomie szyn.Stacja posiada jedynie semafory wjazdowe A i F.Semafory jak i rozjazdy 1 i 5 nastawiane są mechanicznie za pomocą pędni drutowych z naprężaczami zewnętrznymi,reszta rozjazdów 2,3,4 jak i wykolejnica Wk1 są nastawiane ręcznie na miejscu i zamykane na zamki zwrotnicowe.Stacja od semafora A do semafora F ma długość 1100m.Odległość semafora wjazdowego A od nastaewnicy wynosi 540m i odpowiedno semafora F 560m.Prędkość maksymalna wynosi na całym szlaku 40 km/h.
Moduły budowane będą według normy FREMO plus dwa moduły przejściowe zakończone profilami przejściowymi LL500,rzeźba terenu wykonana zostanie ze sturoduru.
Materiał torowy Tillig Ellite code 83,rozjazdy EW6.
Oto spis budynków znajdujących się na stacji:
1- budynek dworca z poczekalnią i mieszkaniami
2 - magazyn przesyłek ekspresowych
3 - nastawnia
4 - wc
5 - wieża ciśnień
6 - stacja trafo
7 - straznica przejazdowa
8 - dwurodzinny budynek mieszkalny
9 - budynek gospodarczy
10 - pralnia
11 - drewniana szopa na narzędzia
12 - waga wagonowa
Wszystkie zastosowane budynki będą z czerwonej cegły.
Panowie pomóżcie jak najkrótszą droga poprowadzić pędnię do semaforów i zwrotnic i gdzie ustawić do nich naprężacze?
Jakie mam zastosować semafory wjazdowe jedno ranienne czy dwuramienne z ramionami spżęrzonymi?
Plan układu torowego jest narazie na papierze i tu mam ogromną prośbę do szanownych kolegów ażeby pomóc mi rozrysować w jakimś programie i przenieść układ na siatkę modułów(8 modułów lub więcej jeśli trzeba) ,tak żeby nie stracić proporcji układu torowego stacji,mi niestetu wychodzą jakieś bzdety.
 

Mateusz B

Moderator Grupy KKMK
Zespół forum
KKMK
H0e
#3
Wystarczą jednoramienne ;)
Ustalenie prędkości maksymalnej do 40km/h sparawia że wystarczy zastosować semafory jednoramienne, bo prędkość maksymalna to i tak 40km/h
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
#4
Kolega Paparazzi ma rację, wystarczą semafory jednoramienne. Co do przebiegu pędni, nie będę się wypowiadał, generalnie oczywiście powinny być jak najkrótsze, ale co ważniejsze, powinny mieć jak najmniej zwrotów załomowych, nawet kosztem ew. niewielkiego wydłużenia trasy, jeżeli dzięki temu może ona być prostsza. Trzeba byłoby zobaczyć jak to na prawdę wygląda, chociaż na planie w skali.
 

luc1979

Znany użytkownik
#7
Na pierwszy rzut oka widać że brakuje Ci profili na równi stacyjnej gdzie są po trzy tory...dalej - czy wiesz ile tych modułów wogóle będziesz miał? Będziesz używał EW6, które mają 6.34 stopnia długość takiego rozjazdu to ponad 30cm...
 
#8
Rozjazd ma 39 cm ,a to są tylko profile końcowe zgodne z normą a co do równi stacyjnej to już mam zakupioną sklejkę,czeka na pocięcie w garażu.Styrodur też leży.Narazie jeszcze nie wiem ile modułów wyjdzie,myślę że około ośmiu lub dziewięciu.Czekam aż ktoś się zlituje i pomoże mi wpisać układ w siatkę modułów.
 

Marek Klimczyk

Aktywny użytkownik
FREMO Polska
KKMK
#9
Według Twojego planu układ ma 1100 metrów, czyli przeniesienie go w skalę HO dokładnie to 12.65m. Proponujesz aby układ zmieścił się na 8 modułach. Z praktycznego punktu widzenia (transport, przenoszenie, składowanie) moduły powyżej 100cm nie są zbyt dobrym rozwiązaniem. Mamy więc różnicę 4 metrów którą musimy gdzieś zgubić.

Proponowałbym aby zmniejszyć odcinki między semaforami wjazdowymi a pierwszym rozjazdem, to powinno załatwić 2-3 metrów.
 

luc1979

Znany użytkownik
#10
Masz podobny problem jak ja, gdy zabierałem się za Okunin. Jak tu poskracać - stacja wg. planu ma 1100 metrów długości w skali 1/87 daje to 12,64m...czyli przy standardowej długości skrzynki 90cm daje 14 skrzynek...wiadomo że to absurd bo nie ustawisz tego na żadnej imprezie. Max to stajce 8 metrowe mieszczące się na to 8-9 skrzynkach, więc trzeba się zastanowić gdzie poskracać - na pierwszy ogień ściąć można odległości między semaforami wjazdowymi a pierwszym rozjazdem. Z rysunku wynika że odległość wynosi około 250-270metrów czuli jakieś 3 metry w skali 1/87 - można spokojnie ściąć to do jakiś 100 metrów czyli około jednej skrzynki - semafor wjazdowy wypadnie prawie przy skraju pierwszej skrzynki, a kolejna skrzynka zacznie się rozjazdem. Ścinając z obu stron zaoszczędzisz jakieś 300m szlaku, co daje ponad 3,5 metra oszczędności na całej makiecie...robi się 9 metrów (10 skrzynek)...dalej sporo. Pomyśl nad skróceniem odległości między rozjazdem 1 i 2 oraz przybliżeniem głowicy przy rampie do osi stacji, tak by całość zmieściła się na 9 skrzynkach, można też iść dalej skracając długość peronów by zmieścić na 8.

Kolejna dobra rada - bez dobrze zaprojektowanych skrzynek z naniesioną geometrią torów (w końcu istotne jest by napęd do zwrotnicy nie wypadł np. pod wzmocnieniem skrzynki) nie ma co zabierać się za dalsze prace. Wydrukuj potem plan w skali 1/1 i nałóż na skrzynki - zastanów się gdzie wypadną napędy do zwrotnic, gdzie poprowadzisz oświetlenie do budynków etc. Dalej - za kształtowanie terenu i całą resztę zabierasz się dopiero po tym jak na wszystkich skrzynkach masz położone tory z wyprowadzoną i skończoną elektryką, napędami rozjazdów etc.

Warto też na tym etapie zastanowić się jak je będziesz transportował (kanapki/kartony).
 

SAPER

Znany użytkownik
FREMO Polska
KKMK
H0e
#14
Osobiście uciekałbym z niskich profili nawet na płaskich modułach. Potem się okazuję, że nie ma gdzie schować gniazda nogi, każda noga jest inna i trzeba specjalnie opisywać. Wysokie czoła pozwalają właśnie łatwe na ukrycie gniazd i ujednolicenie długości nóg. Wadą jest tylko wysokość modułów. Ale teraz to już masz wycięte i gotowe, więc to uwaga na przyszłość.
 

Marek Klimczyk

Aktywny użytkownik
FREMO Polska
KKMK
#15
Podzielam uwagi Łukasza i Sapera. Przemyśl w szczegółach te rozwiązania. Ja nie dopracowałem detali z transportem jednej skrzynki i teraz zawsze mam problem aby się z nią zabrać na jeden raz swoim samochodem. Nie jest to problem gdy impreza jest w Krakowie, ale gdy muszę jechać dalej to muszę liczyć na to, że ktoś zabierze mój moduł lub że cały klub jedzie z majdanem. Wynajem przyczepki samemu podnosi koszty imprezy dość znacznie.
 
#17
Po sugsetiach kolegi Łukasza postanowiłem zmienić materiał torowy na Mein Gleiss Weinerta,rozrysowałem plan na dziewięć modułów mam nadzieję że wyszło dobrze i niczego nie pogubiłem.Konsultując z Pawłem Piotrem urządzenia srk ustaliłem w końcu ułożenie pędni i rozstawienie naprężaczy,wszystkie rozjazdy i wykolejnica są przestawiane na miejscu ręcznie i zamykane na zamki zwrotnicowe,semafory oczywiście jednoramienne.
P1011831.JPG

Mniej więcej 1 cm na planie to 10 cm w realu.Rozmieszczenie niektórych budynków może jeszcze ulec zmianie.
 

Romek

Nowy użytkownik
#18
Zastanawiam się, dlaczego chcesz mieć aż tak długie tory stacyjne. Wątpię, abyś przyjmował składy o długości 4 metrów. Przeliczanie oryginału, to jedna sprawa, ale kompromis modelarski też jest ważny.
Ja w takim przypadku skróciłbym tory stacyjne do 2,5 -3 metrów, a zyskaną długość wykorzystał do wydłużenia odległości, między semaforami, a pierwszymi rozjazdami.
 

Sylwek

Nowy użytkownik
#19
Mnie wydaje się że tak jest dobrze,może rozjazd 1 przesuął bym na drugi koniec segmentu.A skrócenie torów stacyjnych spowoduje utratę proporcji stacyjki,ale mogę się mylić.Poczekajmy na odpowiedż znawców tematu.
 

Marek Klimczyk

Aktywny użytkownik
FREMO Polska
KKMK
#20
Zgadzam się z Romkiem. Z praktycznego punktu widzenia imprezy, czy dla publiczności czy zamkniętej FREMO, składy powyżej 2.5 metra należą do rzadkości. Po prostu, oprócz szuflad technicznych rzadko która stacja jest wstanie przyjąć tak długi skład. Jeśli już to są to duże stacje węzłowe a nie małe mijanki na linii lokalnej.

Drugim elementem z praktycznego punktu widzenia to ustawność takiej stacji. Może również rozważ umiejscowienie przynajmniej jednej połowy na łuku. Będzie bardziej atrakcyjnie i nie typowo oraz łatwiej będzie Twoją stację wpisać w ogólny rozkład makiet. Oczywiście to tylko sugestie.
 
Autor wątku Podobne wątki Forum Odpowiedzi Data
Planuję 22
Planuję 4
Planuję 18
Planuję 11
Planuję 7

Podobne wątki