• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Makieta modułowa wg norm Moduły GGM

Dominik

Znany użytkownik
FREMO Polska
#41
Ziarna tłucznia powinny być prawie równe
Taka jest teoria budowy szlaków kolejowych. Natomiast ja opisuję rozwiązanie sprawdzone w praktyce przy budowie makiet. Zgadzam się z faktem, że dla H0 odwzorowaniem rzeczywistości w skali 1:87 jest zwykle szuter dedykowany dla TT, ale z jakiegoś powodu ten szuter u praktycznie wszystkich producentów jest przeskalowany. Mieszanie szutrów to taki złoty środek, stosowany z reszta nie tylko przeze mnie.
 
#42
To rozwiązanie jest praktykowane, ale po mojemu nie wygląda najlepiej. W takiej mieszance jest zbyt duża rozpiętość wymiarów. Osobiście nie mam problemu z trochę przeskalowanym ale równym, bardziej mnie drażni taka pospółka.
Tak naprawdę zamiast kombinować z mieszaniem wystarczy dowolny przesiać. Przykład: w eNkowym Woodlandzie tylko trzecia część jest tłuczniem dobrym do eNki (i tak lekko przeskalowanym), drugie tyle to H0 i TT - reszta to pył i kamulce zbyt duże nawet do H0.
 
OP
OP
zepfot

zepfot

Znany użytkownik
GGM
#44
Kiedyś używałem szutru H0 , potem robiłem próby z mieszaniem H0/TT , obecnie moim zdaniem użycie szutru TT jest takim dopuszczalnym kompromisem.
Jak spojrzymy na oryginał z odległości 100 m a następnie na zaszutrowany odcinek w H0 szutrem TT z odległości około 1 m , to moim zdaniem odczucia wizualne są podobne. Oczywiście wszystko rzecz gustu.
Sam szuter w skali H0 często jest wielkości połowy głowy figurki lub grubości nogi a to już lekka przesada :D
 

Gethvar

Znany użytkownik
#45
Mam takie pytanie, czy w ramach makiety planowane są moduły 785mm i czy są w planach np moduły tramwajowe, bo w klimatach GOP to aż się prosi o takie...
 

KSK 1982

Moderator Grupy GGM i kustosz forum Sala pamięci
Zespół forum
GGM
#46
Pojawiały się już luźne rozmowy nad wykonaniem modułów pozwalających połączyć nasze z wąskotorowymi na przykład kolegi Fisza itp. ale to na razie dalszy temat, obecnie każdy dłubie coś przy swojej skrzyńce próbując oddać klimat kolonii robotniczej i naszego hajmatu. Co do linii tramwajowej to jeszcze tego nie omawialiśmy choć mamy w składzie trzech tramwajarzy:).
 

Gethvar

Znany użytkownik
#48
To może zróbcie tramwaj na 785;).
785mm wymuszało by epokę IIIa ewentualnie początek IIIb (ostatnią linię z 785 przekuto w 1952) więc tak trochę średnio, a fajnie było by oglądać te wszystkie 105N na makiecie...

Pojawiały się już luźne rozmowy nad wykonaniem modułów pozwalających połączyć nasze z wąskotorowymi na przykład kolegi Fisza itp. ale to na razie dalszy temat, obecnie każdy dłubie coś przy swojej skrzyńce próbując oddać klimat kolonii robotniczej i naszego hajmatu. Co do linii tramwajowej to jeszcze tego nie omawialiśmy choć mamy w składzie trzech tramwajarzy:).
Można by się jeszcze szarpnąć i zrobić feldbahnkę w postaci kolejki kopalnianej H0f, było by zacnie mieć 4 różne sieci z 3 różnymi rozstawami szyn na jednej makiecie ;)
 
OP
OP
zepfot

zepfot

Znany użytkownik
GGM
#49
Propozycje i pomysły bardzo fajne zresztą sami również myślimy o rzeczach charakterystycznych dla naszego regionu , co wiąże się z różnorodnością rozstawu szyn.
Na razie jednak chcemy się skupić nad wykonaniem rozpoczętych modułów jak to nam wyjdzie to będziemy myśleć i planować dalej :)
 

Gethvar

Znany użytkownik
#50
Propozycje i pomysły bardzo fajne zresztą sami również myślimy o rzeczach charakterystycznych dla naszego regionu , co wiąże się z różnorodnością rozstawu szyn.
Na razie jednak chcemy się skupić nad wykonaniem rozpoczętych modułów jak to nam wyjdzie to będziemy myśleć i planować dalej :)
Wg jakiego standardu są budowane moduły? Ja na przykład jestem szczęśliwym posiadaczem zalążka kolejki H0f, więc jakbym coś wybudował to rad bym był gdyby dało się w razie czego podłączyć gdzieś z tym ;)
 

KSK 1982

Moderator Grupy GGM i kustosz forum Sala pamięci
Zespół forum
GGM
#53
Obecne moduły powstają na bazie profilu H0-F96

module-construction-profile-specs-large.jpg


W oczekiwaniu na styrodur potrzebny do wykończenia skrzynki i rzeźby terenu, pojawił się szuter razem z częścią nasypu, trwa budowa zabudowy, oraz zostały wykonane próby zasilania oby dwóch punktów ale tym razem już po szutrowaniu.
IMG_2019.JPG

IMG_2036.JPG


IMG_2038.JPG


IMG_2041.JPG


IMG_2042.JPG


IMG_2043.JPG

IMG_2046.JPG
 

KSK 1982

Moderator Grupy GGM i kustosz forum Sala pamięci
Zespół forum
GGM
#56

SantaFe

Aktywny użytkownik
BGM
#58
Możecie też tor przesunąć bliżej krawędzi, wtedy będzie trochę więcej przestrzeni. Gdzieś widziałem filmik z jakiegoś zlotu i tak właśnie było. Poszukam może coś znajdę.
 
#60
To co kolega pokazał to fragment makiety lokomotywowni Ostrów Wlkp. Tam już zapewne od samego początku budowy Krzysiek przewidział tor na boku makiety.
Myślę ,że było to celowe ,bo makieta w samym środku pokazuje infrastrukturę lokomotywowni. Na początku była to samodzielna makieta dopiero później Krzysiek dobudował
skrzynki aby można było połączyć się z innymi makietami. No i o ile się nie mylę to ta makieta była dużo szersza od tradycyjnych modułów.
To co tworzą koledzy z GGM-u też wydaje się uzasadnione ,tym bardziej na Górnym Śląsku gdzie za czasów świetności każdy metr kwadratowy był wykorzystywany na maxa
(kopalnie, huty itp) dlatego tor tak blisko zabudowań wydaje mi się w tym właśnie regionie na miejscu.
A tak jak napisał wcześniej Wojtek , będą moduły gdzie na linii lokalnej obok toru będzie coś innego jak trawa i krzaczki - I TO JEST FAJNE(y)
Pozdrawiam
Zbigniew
 

Podobne wątki