• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Makieta modułowa wg norm [Moduły] Padowo stacja na szlaku dwutorowym

OP
OP
pado

pado

Znany użytkownik
KKMK
Reakcje
4.474 33 0
Nie no ja wiem że dobre zdjęcia i na pewno coś w tym kierunku będę szedł jeśli chodzi o bramę. Tylko że teraz zamiast myśleć nad bramą mam inne rzeczy pilniejsze przy makiecie. Muszę zamontować gniazd do tarczy manewrowej i zrobić jej elektrykę oraz parę innych rzeczy. Chcę Bramę taką śmaką czy owaką będzie zawsze można dokleić w przyszłości, a inne rzeczy muszę zrobić teraz od razu ;) Może jakąś ciekawą bramę dorwę w Poznaniu na targach ;)
 
OP
OP
pado

pado

Znany użytkownik
KKMK
Reakcje
4.474 33 0
Powoli ku końcowi. Prezentuję 2 fotki z postępu prac. Zamontowałem semafor wyjazdowy z bocznicy. Wiem wiem ZŁY. ON jest tam tylko tymczasowo umieszczony dopóki nie zamówię lub nie kupię TARCZY MANEWROWEJ od Klubu. Ten semafor to bardziej tam stoi jako wypełniacz i wzornik bo jakoś gniazdo pod niego musiałem wsadzić w makietę. Do tego powoli zaczynają rosnąć krzaki i mam nadzieje że niebawem zakończę teoretyczne prace nad PADOWEM ;)
 

Załączniki

OP
OP
pado

pado

Znany użytkownik
KKMK
Reakcje
4.474 33 0
Przybyło troszkę zieleni na makiecie i parę dupereli. Teraz ostatnie segmenty prezentują się tak ;) Fakt brakuje jakiejś bramy wjazdowej i paru ludzików aby ożywić atmosferę. Myślę że w niedalekiej przyszłości przybędą na segmencik ;)
 

Załączniki

P

Paweł Piotr

Gość
tarcza zaporowa dwukomorowa
Tomku - teraz nie ma świetlnych tarcz zaporowych, a to,co masz dwukomorowe z komorą światła czerwonego i białego nazywa się semaforem zaporowym (kiedyś nazywano to też semaforem manewrowym, ale zrezygnowano z tego terminu, jako niezbyt szczęśliwego, bowiem w wielu przypadkach jest to sygnalizator określający koniec przebiegów pociągowych). Już było to tłumaczone, dlaczego, ale powtórzę jeszcze raz.
Sygnalizator świetlny zwany tarczą (ostrzegawczą, manewrową, przejazdową) nie może mieć światła czerwonego, bowiem dla sygnalizatorów posiadających komorę światła czerwonego zarezerwowano nazwę "semafor". Jeśli jest to sygnalizator podający jedynie sygnały S1 (jednokomorowy) lub S1 i Ms2 (czasem Sz), nosi nazwę semfora zaporowego - w rzeczywistości pełni on tą samą rolę, co kształtowa tarcza zaporowa.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.292 459 29
pado napisał(a):
semafor manewrowy niebiesko biały
Tak, jak już Paweł Piotr wyjaśnił, nie jest to semafor, a świetlna tarcza manewrowa. W tym miejscu będzie jak najbardziej na miejscu, ponieważ wyjazdy z bocznicy odbywają się jako jazdy manewrowe, a nie pociągowe.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.292 459 29
No to jak już uściślamy, to dodam, że semafor zaporowy ma maszt pomalowany w białe i czerwone pasy (jak wszystkie inne semafory), a tarcza manewrowa ma maszt szary.
 
P

Paweł Piotr

Gość
Malowanie masztów sygnalizatorów świetlnych przytorowych wygląda następująco:
1. Wszystkie semafory świetlne obsługiwane przez personel (tzw. półsamoczynne - obsługa ustawia na nim sygnał zezwalający, semafor kasowany jest automatycznie przez pociąg) mają maszty pomalowane w pasy biało-czerwone.
2. Semafory świetlne samoczynnej blokady liniowej (ich obsługa jest automatyczna, bez udziału personelu ruchu) mają maszty pomalowane na kolor biały.
3. Semafory zaporowe (jednokomorowe ze światłem czerwonym, podające tylko sygnał S1) oraz dwukomorowe ze światłem czerwonym i białym, podające sygnał S1 i Ms2 (czasami również Sz) mają maszty pomalowane w pasy biało-czerwone.
4. Tarcze ostrzegawcze semaforowe, manewrowe oraz sygnalizatory powtarzające mają maszty koloru szarego.
5. Tarcze ostrzegawcze przejazdowe mają maszty w pasy biało-czarne.
Pozdrawiam
 
P

Paweł Piotr

Gość
Mój drogi Przyjacielu WM-MODEL!
Pozwolę sobie zacytować odpowiednie przepisy, otóż instrukcja Ie-1 (E-1) obowiązująca obecnie, w paragrafie 3, w punktach 9, 10 i 11 mówi, co następuje:
9. Latarnia sygnałowa semafora świetlnego może być zamontowana na maszcie lub bezpośrednio na podstawie (semafor karzełko-wy) albo zawieszona obok toru lub nad torem.
10. Maszty semaforów odstępowych samoczynnych, na szlakach wyposażonych w blokadę samoczynną, są koloru białego. Jeżeli latarnia sygnałowa takiego semafora zawieszona jest obok toru lub nad torem, to dla oznaczenia rodzaju semafora nad lub pod latarnią sygnałową albo obok niej znajduje się listwa biała. Ostatni semafor samoczynny, usytuowany na szlaku przed semaforem wjazdowym posterunku ruchu, oznakowany jest wskaźnikiem W 18.
11. Maszty semaforów półsamoczynnych, tzn. innych niż wymienione w ust. 10, pomalowane są w poziome pasy czerwono-białe, z tym że pierwszy pas od góry masztu jest czerwony. Jeżeli latarnia sygnałowa zawieszona jest obok toru lub nad torem, to dla oznaczenia rodzaju semafora, nad lub pod latarnią sygnałową albo obok niej, znajduje się listwa pomalowana w pasy czerwono-białe.

W paragrafie 4, punkt 1, mówi:
1. Sygnalizator powtarzający nadaje sygnały światłami latarni sygnałowej umieszczonej na maszcie koloru szarego lub zawieszonej obok toru.
W paragrafie 4, punkt 13, mówi:
13. Tarcza ostrzegawcza semaforowa świetlna nadaje sygnały światłem latarni sygnałowej umieszczonej na maszcie koloru szarego lub zawieszonej obok toru.
W paragrafie 6, punkt 1 i 3, mówi:
1. Tarcza ostrzegawcza przejazdowa nadaje sygnał dwoma światłami w latarni sygnałowej umieszczonej na maszcie lub zawieszonej obok toru. Sygnał nadawany przez tarczą ostrzegawczą przejazdową dotyczy toru, przy którym ta tarcza jest ustawiona.
3. Tarcza ostrzegawcza przejazdowa jest oznaczona tabliczką z liczbą odpowiadającą kilometrowi i hektometrowi przejazdu, do którego ta tarcza się odnosi. Maszt tarczy jest pomalowany w poziome pasy biało-czarne.

Przepisy WTB-E10, paragraf 4, punkty 5 i 6, mówią:
5. Sygnalizatory świetlne mogą być wysokie (głowice umieszczone na masztach tub innych konstrukcjach) oraz karzełkowe (głowice umieszczone bezpośrednio na fundamencie sygnalizatora).
6. Głowice sygnalizatorów pociągowych z zasady powinny być umieszczone na masztach. Za zgodą naczelnego dyrektora okręgu kolei państwowych można stosować karzełkowe sygnalizatory pociągowe jako semafory, sygnalizatory powtarząjące, sygnalizatory sygnału zastępczego.

Słownik języka polskiego PWN tak opisuje termin „maszt”:
maszt
1. «wysoki słup służący do wywieszania flag, umieszczania urządzeń sygnalizacyjnych, oświetleniowych itp.»
2. «wysoki słup z drewna lub rur metalowych, na którym rozpina się żagle»
(http://sjp.pwn.pl/szukaj/maszt)
Pozdrawiam serdecznie.... :D
 

WM-MODEL

Znany użytkownik
FREMO Polska
Reakcje
1.730 14 0
A w "mojej" III epoce, wszędzie stoi jak byk: "słup"! :LOL:
E1 z roku 1976, i tam pisze, że "... semafor kształtowy składa się ze słupa...", że "...semafor świetlny składa się z oprawy na słupie...", że "...tarcza ostrzegawcza (...) składa się ze słupa, na którym...", itd., itd... ani jednego słowa "maszt" :p
W deteerkach też mam rysunki opisane jako "słup semafora", "częsci słupów semaforów kratowych", "...wąskich", "...słup taczy manewrowwej", "...słup tarczy ostrzegawczej", itd., itd., również ani jednego słowa "maszt" :p

:LOL: :LOL: :LOL:
 

Misiek

Znany użytkownik
NAMR
Reakcje
4.993 140 0
Widocznie w Twoich czasach na morzach i oceanach dominowały żaglowce, dla których zarezerwowano słowo "maszt" zostawiając słowo "słup" dla kolejarzy.
Wraz z zanikiem parowozów na kolei i wprowadzeniem maszyn parowych na statkach i okrętach (w miejsce żagli), słowo "maszt" nie kojarzyło się już tak jak wcześniej.

:D.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.292 459 29
Jeszcze w Instrukcji sygnalizacji na PKP E 1 wydanej w 1998 roku (zarządzenie Nr 157 Zarządu PKP) jest mowa o słupach (§ 3 ust. 2); w praktyce określeń "słup" i "maszt" używano zamiennie.
 

Podobne wątki