• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

[Moduły] 3 w 1 KKMK, PMM i FREMO

pado

Znany użytkownik
KKMK
#1
Witam serdecznie. :Małe co nieco" już jest do pokazania więc powoli pokazuję zdjęcia z tego co mi się udało zmajstrować :] Na razie tego jest niewiele,ale to nie znaczy że nic nie ma i nic nie będzie. Jako że stwierdziliśmy z kolegami że czas na małe zmiany w naszym budownictwie stwierdziłem że zbuduję coś co będzie kompatybilne z 3 systemami kolejowymi. Tak oto powstały 2 pierwsze segmenty z regulowanymi nogami do wszystkich 3 wysokości 77,7 100 i 130 ;)

Tylko i wyłącznie szlak 2 torowy. Szlak 1 torowy niestety ma za małą przepustowość przy zabawie ;)

PS. Dodam że to początek większej całości ;>
 

Załączniki

Kuba1986

Nowy użytkownik
#2
I fajnie, że się ruszyło! Będzie na co patrzeć ;)
Pytanie bardziej techniczne bym powiedział - jaki jest jednostkowy koszt budowy takiego modułu? Tak circa about oczywiście... Aż mnie trzepie żeby coś podłubać, ale ani czasu, ani $ ani jak sie okazuje sprzętu w domu... :???:
 
OP
OP
pado

pado

Znany użytkownik
KKMK
#3
Kuba1986 napisał(a):
I fajnie, że się ruszyło! Będzie na co patrzeć ;)
Pytanie bardziej techniczne bym powiedział - jaki jest jednostkowy koszt budowy takiego modułu? Tak circa about oczywiście... Aż mnie trzepie żeby coś podłubać, ale ani czasu, ani $ ani jak sie okazuje sprzętu w domu... :???:

No więc koszty są następujące
flexy 2x11 zł
deski ok 15 zł
profile 2M od martela chyba 15zł/szt chyba
kable i wtyczki 15 zł

nogi - deski 24 zł
plastikowe stopki 5 zł
gwiazdki 9 zł

klej wg uznania
wypełnienie styropian/styrodutr/pianka montażowa wg uznania :D
 
OP
OP
pado

pado

Znany użytkownik
KKMK
#4
Co do stacji to hmmm. Niewiem coś planuje ale jeszcze nie mam pojęcia co. CO do zieleni to hmmm ja tgo etap niezabardzo lubię;>

Kilka fotek z dzisiejszych pracek powolnych. DCC działa. To taki piękny wynalazek. Tylko 2 kabelki ;) Wiertarko-wkrętarka też cudna rzecz ;)
 

Załączniki

OP
OP
pado

pado

Znany użytkownik
KKMK
#8
Misiek napisał(a):
a jakie pulpity sterownicze do takiej stacji się proste robi ;-)
nie trzeba wielkich skrzynek z "sztuczną inteligencją"
;-)
I wcale też takowego niezamieżam zrobić. Małe i proste ma być ;) no i funkcjonalne ;) Mam troszke dość uzależnien itp ;)
 

Elmeros

Nowy użytkownik
#10
Pado jakiej grubości materiał?
profile podejrzewam 16mm
a boki ?
Wg normy, wiadomo jakiej, profil normowy winien być stosowany( aczkolwiek niekoniecznie) minimum co 3mb. Czy oznacza to ,że wybrałeś opcję "aczkolwiek niekoniecznie" :) ?
 

xendx

Nowy użytkownik
#13
Elmeros napisał(a):
Wg normy, wiadomo jakiej, profil normowy winien być stosowany( aczkolwiek niekoniecznie) minimum co 3mb.
Zawsze można wziąść ze sobą jeden moduł a nie kilka i nie martwić się o brak normowych profili przy łączeniu z innymi
Może w przypadku makiety gdzie moduły tworzą integralną część? ... ale i tak bezsens ze minimum co 3m.
 
OP
OP
pado

pado

Znany użytkownik
KKMK
#14
Elmeros napisał(a):
Pado jakiej grubości materiał?
profile podejrzewam 16mm
a boki ?
Wg normy, wiadomo jakiej, profil normowy winien być stosowany( aczkolwiek niekoniecznie) minimum co 3mb. Czy oznacza to ,że wybrałeś opcję "aczkolwiek niekoniecznie" :) ?
Profile mają 18 mm grubości. Boki to zwykła sklejka. Szlachetna, wytrzymała i lekka. Grubość 10 mm bo grubszej nie ma co łądować. Skrzynka dobrze sklejona i poskręcana jest bardzo wytrzymała :!: Co do długości segmentów to mogą mieć one różną dlugość taką jak mają u mnie 880 mm lub też np 3500 mm. Nie ma to zadnego znaczenia. Każdy robi tak jak mu pasuje i jakie ma widzimisię.

W normie PMM pisze

Zalecenie:
Profile LL i 2M nie powinny występować częściej niż co 3 m, zatem długość modułu nie powinna być mniejsza niż 3 m. Dopuszcza się moduły krótsze (nawet jednosegmentowe) wówczas, gdy przedstawiają one wyodrębniony obiekt np. most.

zaś we FREMO nic nie ma na temat długośći segmentów


2.2. Konstrukcja mechaniczna modułu:
- konstrukcja modułu/segmentu powinna być sztywna, profile ze sklejki min. 10mm, wykonana z materiałów gwarantujących małe odkształcenia np. możliwość zwichrowania konstrukcji,
- moduły łukowe zaleca się wykonywać jako wielokrotność 15 stopni,
- moduły wyposażone powinny być w nogi takiej długości, aby główka szyny znajdowała się na wysokości 1300 mm od podłogi z możliwością płynnej regulacji,
- moduły dłuższe niż 500 mm muszą być wyposażone w 4, pewnie zamocowane i stabilne nogi, aby mogły stać niezależnie od sąsiednich modułów,
- można wykonywać moduły złożone z segmentów, np. stacyjne, przedstawiające większe obiekty przemysłowe, a ilość, wymiary i profile przejściowe pomiędzy nimi zależne są jedynie od modelującego, jedynie ilość i wykonanie nóg powinno być adekwatne do rozmiarów całości,
- należy stosować materiały dobrej jakości, aby uniknąć w przyszłości przykrych niespodzianek,
- moduły są połączone za pomocą śrub M8 z nakrętkami i podkładkami, otwory łączeniowe powinny mieć średnicę 12 mm,
- należy umieścić dodatkowe zabezpieczenia w miejscach, gdzie tor jest umieszczony blisko krawędzi w taki sposób, że wykolejenie wagonu może spowodować jego upadek na podłogę.
 

ciekma

Znany użytkownik
FREMO Polska
KKMK
#15
Szymek, a jakieś moduł przejściowe między 46 a 50mm będą?
Może przy okazji przystanek zrobić aby uzasadnić rozszerzenie toru?
 

Kuba1986

Nowy użytkownik
#16
Pytanie czy rozszerzenie o 4mm biegnące na prawie 90 cm odcinku będzie tak bardzo widoczne... zwłaszcza przy odpowiednim zaaranżowaniu terenu wokół torowiska można osiągnąć efekt dzięki któremu takie rozszerzenie nie będzie widoczne. Wszak modelarz bywa iluzjonistą ;)

Wszytko zależy jakie będzie założenie ( czy różnicę ukrywamy czy próbujemy ją jakoś uzasadnić ).
 
OP
OP
pado

pado

Znany użytkownik
KKMK
#17
Rozszerzenie torowiska o 4 mm będzie kompletnie niewidoczne (tak mi się zdaje), ale tylko pod warunkiem że położymy tory na zasadzie takiej / \ a nie tak | \ bo wtedy będzie kompletna kicha. Co do przystanku to pomyślimy o tym. Mam w planie zrobić coś co będzie pod fremo ale w zasadzie można tak wyprowadzić torowisko aby było wszystko zgrywalne ;) i 50 i 46 mm ;> Koncepcja powoli się rodzi i niewykluczone żę niebawem się zrodzi. Jak coś się będzie klarowało to zamieszczę jakieś jpg ;)
 

cyruss

Aktywny użytkownik
FREMO Polska
KKMK
#18
Gdyby ruchome elementy nóg były dokręcane od zewnątrz, mechanika tej konstrukcji by wyglądała jak / \ (teraz jest \ /) i była by ciut stabilniejsza / sztywniejsza.
Wygląda na to że Szymek zakończył temat wysokości nóg na forum, teraz już nie ma argumentów na "nie" dla innych niz 77,7 cm wysokości.
 
OP
OP
pado

pado

Znany użytkownik
KKMK
#19
cyruss napisał(a):
Gdyby ruchome elementy nóg były dokręcane od zewnątrz, mechanika tej konstrukcji by wyglądała jak / \ (teraz jest \ /) i była by ciut stabilniejsza / sztywniejsza.
Wygląda na to że Szymek zakończył temat wysokości nóg na forum, teraz już nie ma argumentów na "nie" dla innych niz 77,7 cm wysokości.
Hehhe czy ja wiem Waldu czy skręcanie nóg od wewnątrz czyzewnątrz dawało by takie różnice :?: Nogi skręcane tak jak ja mam są całkowicie stabilne i elegancko rozkręcalne i składalne. Zajmuja mało miejsca w domu/samochodzie, a z pomoca wiertarko-wkrętarki operacja skłądania ich trwa poprostu sekundy ;) Następne me moduły będą miała taką właśnie konstrukcję nóg. Ewentualnie gdyby z nimi coś było nie tak zawsze moge przygotować specjalne druty stalowe powiginane w kształt litery U tak jak schemacik
|________| który to będzie wchodził w otwory przy czarnych końcówkach nóg, a tym samym usztywniał je niepowodująć ewentualnych rozjeżdzań sie na boki tudzież do środka ;) Niebawem planuje budowę kolejnych segmentów mojego dzieła. Mam zatem pytanko do specjalistów. Czy zamieszczony poniżej przezemnie układ torowy jest prawidłowy i jak go ewentualnie osemaforowoać dodam w skrótowym opisie. Pierwsze dwa tory od góry to tory główne (szlakowe) pomiędzy którymi ma być wysepka na przystanek.Tory poniżej mają tworzyć część towarową. Rampa czołowo boczna i magazyn. Taki delikatnie zmodyfikowany układ torowy pochodzenia KRAKÓW ŁOBZÓW http://semaforek.nastawnia.org/plany/krakow_lobzow.png 9bez torów towarowych z mydlnik na olszę :!: )
 

Załączniki

Podobne wątki