• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Makieta modułowa wg norm Modułowe przymiarki

Status
Zamknięty, nie możesz umieszczać tu nowych wpisów.
Reakcje
4 2 0
#1
Moja pierwsza makieta jest już prawie na ukończeniu. Pozostały rzeczy kosmetyczne i upiększanie. Niestety, była robiona z myślą pola doświadczalnego i szlifowania umiejętności. Zdecydowałem się jednak na budowę makiety modułowej w oparciu o standardy FREMO. Chciałbym zmieścić się w granicach 3 m, gdyż takie mam ograniczenia lokalowe. Moim marzeniem jest wybranie się kiedyś na zlot modelarzy z moimi modułami. W programie scram opracowałem 3 warianty mojej makiety.

Pierwszy to wersja oszczędnościowa na torach A-gleis. Niestety doskonale wiem, że nikt mnie z takim torami nigdzie nie wpuści.

Druga opcja to tory Roco. Niestety rozjazdy mają 15 stopni, a w zaleceniach jest 12. Skutkuje to tym, że też nie spełniam norm...

Trzecia opcja to Mieszane tory roco i tillig elite. W tym planie wykorzystałem rozjazdy EW3 Tilliga by zmieścić się w normie. Na dolnym krańcu, do mijanki towarowej użyłem rozjazdów 15 stopni roco (załóżmy, że na zlotach nie byłyby wykorzystywane). Nie mogłem znaleźć toru, który odpowiadałby łukowi na zwrotnicy EW3, więc w górnej mijance "peronowej" zastosowałem odwrócone rozjazdy by skontrować tor. Chętnie się dowiem, czy w ofercie tiliiga są takowe łuki 12 stopni. Ryciny są poglądowe.

A oto same plany:
1. Piko


2. Roco line


3. Bieda tillig



Za wszelkie sugestie będę bardzo wdzięczny. Chciałbym skonfrontować te plany/ marzenia z rzeczywistością...
 
OP
OP
kpt_Szostak
Reakcje
4 2 0
#4
Może zadam jeszcze również jedno pytanie. Zakładając budowę rozjazdów Tilliga i stosując napęd podmakietowy ( dajmy na to conrad), rozumiem, że nadal aktualne jest zrobienie, tak zwanej, polaryzacji? Słyszałem, że te nowe mają już zrobione jakieś blaszki. W takim razie niebieskie kabelki również muszę podłączyć, czy tylko ten żółty do krzyżownicy?
 

Inkson

Moderator
Zespół forum
BGM
Reakcje
1.406 28 0
#5
Na fotce masz narysowane jak to podpiąć do napędu, tylko musisz po podłączeniu sprawdzić czy napęd prawidłowo zmienia zasilanie na polaryzowaną [zielone] krzyżownice, jeśli nie to trzeba zamienić kabelki [czerwony z niebieskim] miejscami.
r6nn.jpg
 
OP
OP
kpt_Szostak
Reakcje
4 2 0
#6
Na fotce masz narysowane jak to podpiąć do napędu, tylko musisz po podłączeniu sprawdzić czy napęd prawidłowo zmienia zasilanie na polaryzowaną [zielone] krzyżownice, jeśli nie to trzeba zamienić kabelki [czerwony z niebieskim] miejscami.
Zobacz załącznik 399304
Dobra, teraz kumam. Żeby nie było przejrzałem inne wątki, ale dopiero teraz rozwiałem wątpliwości :)
Dziękuję!
 

Tomek K

Znany użytkownik
FREMO Polska
KKMK
Reakcje
347 5 1
#8
Z prezentowanych planów układu torowego tylko ostatni jest prawidłowy. Nie stosuje się w torach głównych rozjazdów skupionych.
 
OP
OP
kpt_Szostak
Reakcje
4 2 0
#9
No właśnie skłaniam się ku 3 wersji, z czym że te rozjazdy 15 stopni roco, również zastąpię 15-kami tilliga. Mam nadzieję, że takie zwrotnice na mniej używany tor mogą być przyjęte drogą wyjątku, czy też jednak zalecana jest wymiana na EW3?

Najchętniej bym użył a-gleisów, bo są proste jak budowa cepa i żadnej kabelozy nie trzeba stosować, ale z drugiej strony lepiej się rozwijać, niż "zwijać". Gdybym mógł pojechać złączyć moje moduły na jakiejś sali... ehh marzenia...
 

Kpt. Nemo

Łowca cech
Donator forum
Ekspert
Reakcje
20.257 496 29
#11
Gdybym mógł pojechać złączyć moje moduły na jakiejś sali... ehh marzenia...
Marzenia są po to aby je realizować.
Masz tu od kogo się uczyć, ignoruj podszepty wirtualnych budowniczych, skup się na radach ludzi którzy niejedną makietę zbudowali.
Układ już znasz, Mistrz Inkson doradził Ci w sprawie rozjazdów,nie idź na skróty, pozornie krótsza droga prowadzi tylko na manowce.
Do roboty kolego, jeśli masz rzeczywiście 23 lata, to świat leży u Twoich stóp, trzeba się tylko schylić.
 
OP
OP
kpt_Szostak
Reakcje
4 2 0
#13
Właśnie m.in. dlatego zarejestrowałem się na tym forum, by czerpać tą wiedzę. Skoro miałem 3 lata cierpliwości by spiąć moją pierwszą makietę doświadczalno-tortową, to myślę, że mam szansę by wykonać tą stację. Gwoli formalności całość chcę podzielić na 3 segmenty, przy czym środkowy to proste odcinki torów z peronami i budynkiem stacji. Skrajne to rozjazdy i łuki. Wyjdzie po metrze na moduł przy wykorzystaniu EW3. Oczywiście skorzystam z porad i wszędzie zastosuję EW3. Najbardziej boję się właśnie tych napędów zwrotnic, ale myślęże gdy zobaczę produkt na własne oczy, to już się połapię. Semafory chyba zastosuję świetlne Hulackiego. Kształtowe byłyby fajne, ale niestety nie stać mnie na nie.

Co do układu torowego to pojawia się jeszcze pytanie- czy taki układ jest sensowny i czy całość nie jest za krótka. Ogólnie wzoruję się na takiej stacji:


Wiem, że było wielu co chciało się wzorować, ale jestem dosyć zdecydowany.
 

nohab

Znany użytkownik
Reakcje
543 115 2
#16
Ostatnio edytowane:

Marqus

Moderator Poznańskiego Klubu Modelarzy Kolejowych
PKMK
Reakcje
436 8 0
#17
Cena jest dobra od 35zł do 45zł za sztukę, ale trzeba doliczyć jakikolwiek napęd do tych składanych semaforów i wtedy łączna kwota da nam cenę całego semafora.
Stosując serwo za 10zł i sterownik serwa za około 30 - 40zł, nie przekroczysz 100zł. A to jest połowa ceny gotowego semafora.
 
Status
Zamknięty, nie możesz umieszczać tu nowych wpisów.

Podobne wątki