• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Makieta domowa Modułowa podłogówka - Pomożecie?

Lucky

Znany użytkownik
Reakcje
1.295 3 0
#1
Witam serdecznie.

Buduję makietę dla syna.
(Makieta ma służyć do zabawy, nie do prezentacji - zupełna fikcja, za krótka itd, ale Syn ma mieć dużo radochy z zabawy, a tata z budowania, więc będzie w miarę moich możliwości realistycznie wykonana)
Jestem na etapie gromadzenia materiału tory/rozjazdy i ogólnego planowania (chociaż nie ukrywam że chętnie już bym ruszył z budową jednej głowicy stacyjnej).
Zamysł jest taki - Makieta/moduł stacyjny, tory Piko A bez podsypki, do tego po obu końcach dołączane tory szlakowe Piko A na podsypce.

Plan jaki nam wymyśliłem wygląda tak:
Stacja.png

Stacja podzielona będzie na trzy części, dwie skrajne z rozjazdami i środkową (6 równoległych torów), tak abym po rozmontowaniu miał jak to schować.
Zatrzymałem się na razie na stolarce.
Chcę, aby stacja była możliwie płaska (zabawa na podłodze), żeby jak najlepiej dopasować się do szlaku na podsypce.
Wymyśliłem sobie sklejkę 5mm.
Cała mechanika (napędy rozjazdów) na wierzchu przy górnej krawędzi (wg rysunku), połączone cięgnami (sprężyste druciki stalowe) ukrytymi w terenie (jakieś cienkie rurki pod trawą/szutrem itp) do rozjazdów. Elektronika również, wszystkie przewody z torów, semaforów itd wyprowadzone na górną krawędź.
Tam będzie pulpit nastawczy, regulatory jazdy mojej konstrukcji (ale o tym później) itp.

Pierwsze pytania są takie:
Jak najlepiej połączyć (mechanicznie) ze sobą te trzy elementy na czas zabawy?
Czy dla wzmocnienia konstrukcji w czasie przenoszenia wystarczą listwy, przykręcone i przyklejone wzdłuż modułów (od góry, wszystko od góry, spód ma być płaski)
Co w ogóle myślicie o takim projekcie?

Pozdrawiam.
 
Ostatnio edytowane:

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.290 459 29
#2
Pomysł dobry, ale układ torowy ma zasadniczy błąd. Rozumiem, że to ma być fikcja, ale mimo wszystko warto w miarę możliwości starać się zachowywać zasady, obowiązujące na prawdziwej kolei. W rzeczywistości tor szlakowy powinien przechodzić przez stację na wprost, a nie po łukach rozjazdów, tak, aby przejazd bez zatrzymania po torze głównym mógł odbywać się bez zmniejszania prędkości. Wyjątkiem są stacje z tzw. uskokowym układem, stosowane dawniej zwłaszcza w były zaborze austriackim, gdzie tory szlakowe niejako mijały się na stacji: wjazd odbywał się na wprost z pełną prędkością, ale wyjazd był po łukach rozjazdów ze zmniejszoną prędkością. Tak projektowano stacje na liniach drugorzędnych, gdzie zakładano, że wszystkie pociągi będą się na stacji zatrzymywały. Dodatkowym błędem na powyższym planie jest zastosowanie rozjazdu podwójnego symetrycznego. Takich rozjazdów zasadniczo nie stosuje się w torach głównych, a zwłaszcza w torze głównym zasadniczym (przedłużenie toru szlakowego), choć oczywiście zdarzają się wyjątki. Są one jednak nieliczne i zwykle wymuszone wyjątkową topografią terenu, jak np. w Karpaczu, lub innymi specyficznymi warunkami lokalnymi. Ja proponuję zmiany w dwóch wariantach - na rysunku na czerwono zaznaczone nowe odcinki, na żółto - odcinki toru do likwidacji. Przerywaną linią żółtą zaznaczyłem odcinki, które można ew. zostawić jako żeberka do odstawiania taboru.

Wariant 1:

Stacja 1.jpg


Wariant 2:

Stacja 2.jpg
 
OP
OP
Lucky

Lucky

Znany użytkownik
Reakcje
1.295 3 0
#3
Ha! no właśnie.
Kolega ma w 100% rację i ja o tym wiem, niestety jest to jeden z wymogów, którego ni jak nie przeskoczę.
Już się tłumaczę.
Jeśli zastosuję dwa rozjazdy zwyczajne (jeden za drugim) to nie zmieszczę się ze stacją w mieszkaniu (dojdzie mi po 24cm z każdej strony i po zabawie) Specjalnie polowałem na dwa WY, ale trafił się niedrogo W3, stąd to żeberko (będzie tam stała lokomotywa od czasu do czasu)
Musiał bym skrócić tory stacyjne (!) które już maja TYLKO 94cm :(

PS:
Rozważałem wcześniej też budowę trochę większej, bardziej realistycznej stacji, ale stacji końcowej (też żeby się zmieścić).
Tyle, że syn już by nie pojeździł (jego nie interesują manewry).
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.290 459 29
#4
Jeśli zastosuję dwa rozjazdy zwyczajne (jeden za drugim) to nie zmieszczę się ze stacją w mieszkaniu (dojdzie mi po 24cm z każdej strony i po zabawie)
Wydaje mi się, że zwłaszcza mój wariant 2 nie jest wiele dłuższy od oryginalnego planu (licząc początku pierwszego rozjazdu z każdej strony), a można go jeszcze nieco skrócić bez skracania torów głównych (trochę krótsze będą tylko dwa górne tory boczne, ładunkowe). Spróbuję to jeszcze raz narysować trochę później, bo teraz już nie mam czasu.
 

robertmuszka

Znany użytkownik
FREMO Polska
H0e
T M M
Reakcje
4.091 153 19
#5
Układ jednak jest dłuższy o te rozjazdy dodatkowe, Zasadniczo się ne stosuje czegoś, ale ze względu na uwarunkowania jest.
Łaczenie miedzy modułami, tu są różne kombinacje , sposoby.
Zobacz, jak łaczy sie elementy np domów składanych z segmentów przygotowanych w fabryce, lub coś podobnego.
Masz otwór i wpasowany do otworu bolec w drugim segmencie , mozna zrobic jeden i drugi po stożkach, aby łatwiej było łączyć ze sobą, a samo połączenie, to skrecanie śruba i motylek lub nakretka.
 
OP
OP
Lucky

Lucky

Znany użytkownik
Reakcje
1.295 3 0
#6
Próbowałem wariant 2 w SCARM, to musiało by to wyglądać tak (dolny):

warianty.png


Przede wszystkim chcę uniknąć łączenia segmentów na łączeniach rozjazdów, łukach itp.
Łączenia muszą wypadać na odcinkach prostych.

Teraz nie dość że wszystko zrobiło się bardzo długie, to jeszcze tory osobowe są dłuższe od towarowych.

Wracając do tematu samej budowy.
Co z wytrzymałością?
Ja wiem, że stelaż pod spodem to najlepsze rozwiązanie, ale chciałbym tego uniknąć. Co proponujecie, wystarczy wzmocnić listwami, czy nawet kątownikiem aluminiowym brzegi od góry?
 
Ostatnio edytowane:

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.290 459 29
#7
to musiało by to wyglądać tak (dolny):
A może niekoniecznie? Moje ostatnie próby, nie w Scarmie (bo go nie mam), ale metodą kombinowania w Paint. Przy zastosowaniu wariantowego rozwiązania lewej głowicy, całość mieści się w założonej długości bez istotnego skracania dolnych torów stacyjnych. Oczywiście to wariantowe rozwiązanie można połączyć z każdą wersją prawej strony.

stacja warianty nowe.jpg
 
OP
OP
Lucky

Lucky

Znany użytkownik
Reakcje
1.295 3 0
#8
Takie rozwiązanie z odgałęzieniem 30* miało być pierwotnie w prawej głowicy przy wjeździe z toru wyciągowego, ale wymyśliłem lokomotywownię i nie dało się wyprowadzić już toru do niej, dlatego zdecydowałem się przedłużyć głowicę (jakby to napisać) z toru wyciągowego o jeden rozjazd wcześniej.

Nie pomyślałem nawet żeby to zastosować w lewej. Dobry pomysł, jutro po pracy przysiądę nad tym rozwiązaniem.

Problemem jest to, że najbliższy tor do wyrównania odgałęzienia 30* to R3, i braknie za nim jakieś 4mm (już kiedyś to sprawdzałem) trzeba by przedłużyć segment o 115mm, a ten jeden tor o 119mm, albo zamiast R3 ciąć z flexa.

Ok, dziękuję.
 
Ostatnio edytowane:
OP
OP
Lucky

Lucky

Znany użytkownik
Reakcje
1.295 3 0
#9
Po długich przemyśleniach postanowiłem pozostać (prawie) przy tym co jest.
Dzisiaj będzie w gościach Kolega stolarz, to ustalimy metodę łączenia i mocowania elementów.

Dworzec.png


Panowie, co z sygnalizacją?

Przy czterech torach stacyjnych semafory 4 komorowe po obu stronach.
Przy torze wyciągowym oczywiście tarcza manewrowa, przy wjeździe ze szlaku z lewej i prawej też, a co z lokomotywownią i torami ślepymi na górze, wyjazdem z magazynu i tym krótkim torem po prawej w środku?

Na torach ślepych górnych będą stały wagony towarowe, którymi aktualnie nie będziemy się bawili.
Na tym po lewej jakiś szynobus (jak kiedyś kupimy), a na tym po prawej w środku - załóżmy, że lokomotywy na czas postoju.
 
Ostatnio edytowane:
OP
OP
Lucky

Lucky

Znany użytkownik
Reakcje
1.295 3 0
#11
Pięciokomorowe?
Zielone raczej zbędne - wjazd zawsze na bok i wyjazd podany, albo nie. Pomarańczowe, czerwone, pomarańczowe, białe?
Co z tarczą przy torze z lokomotywowni?

PS
Niestety Andrzeju, żadne przedłużenie modułu nie wchodzi w grę :( już kilka cm więcej stacji to dla układu makiety ograniczenie zabawy (układ i wielkość mieszkania).
WY i W3 muszą zostać.
 
Ostatnio edytowane:
OP
OP
Lucky

Lucky

Znany użytkownik
Reakcje
1.295 3 0
#13
Wyjazd 40 fikcją? S10 i to w większości przypadków. Wyjazd 40 potem max.
Niema toru "na prosto", to i niema S2.
Tak jak niema światła zielonego na semaforze wjazdowym na Kłodzko Główne od strony Wałbrzycha, bo i wyjazdu prosto też niema.
 
Ostatnio edytowane:

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.290 459 29
#14
Fikcją jest to, że
wszystkie wyjazdy będą z prędkością 40 km/h
Już kiedyś napisałem:
W rzeczywistości tor szlakowy powinien przechodzić przez stację na wprost, a nie po łukach rozjazdów, tak, aby przejazd bez zatrzymania po torze głównym mógł odbywać się bez zmniejszania prędkości.
Niema toru "na prosto", to i niema S2.
Nie ma toru i nie ma S 2. To, że automatyczna korekta tego nie podkreśla, nie znaczy, że jest to prawidłowe.
 
OP
OP
Lucky

Lucky

Znany użytkownik
Reakcje
1.295 3 0
#15
Warunki terenowe są jakie są, to i układ torów taki, a nie inny i sygnalizacjia dostosowana.

Fikcyjne według mnie jest podawanie "z myszki" sygnału na semaforze jaki się komu podoba, ale to jakoś nikogo specjalnie nie razi. Nie rozumiem Kolego na prawdę w czym jest problem.

Tak trochę innym forum zawiewa.
A to rozjazd nie taki, a to kolor komuś nie odpowiada...

Co do autokorekty - tak, wprowadźcie możliwość edycji, będę czytał uważniej i poprawiał.

Wracając do tematu kolego Łukaszu, zamontuj tarcze manewrowe przy wyjeździe z każdego toru ślepego.

Ok dziękuję, tak zrobię.

Pozdrawiam.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.290 459 29
#16
Fikcyjne według mnie jest podawanie "z myszki" sygnału na semaforze jaki się komu podoba, ale to jakoś nikogo specjalnie nie razi.
Mnie razi, ale o tym na forum jakoś nikt nie pisze. A "problem" już opisałem wcześniej i nie będę powtarzał swoich argumentów. Napisałem słowo "problem" w cudzysłowie, bo faktycznie, nie jest to żaden problem. Ale skoro pokazujemy na forum swoje prace, to powinniśmy oczekiwać nie tylko zachwytów, ale również zwrócenia uwagi na nieprawidłowości, lub po prostu na coś, co się oglądającemu nie podoba, a jego zdaniem można byłoby zrobić lepiej.
Co do autokorekty - tak, wprowadźcie możliwość edycji, będę czytał uważniej i poprawiał.
Warto post przeczytać przed kliknięciem "Wyślij odpowiedź", ale nawet później można poprawić. Edycja jest możliwa w ciągu godziny od zamieszczenia postu.
 
OP
OP
Lucky

Lucky

Znany użytkownik
Reakcje
1.295 3 0
#17
Kolego, nie jestem w stanie zrobić innego układu torów. Albo zrobię tak jak jest, albo nie zbuduję stacji wcale. Co Kolegi zdaniem jest lepsze?
Nie robić nic?
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.290 459 29
#18
Ale po co te emocje? Na samym początku zaproponowałem kilka innych rozwiązań, więc nie jest tak, że można tylko zrobić tak, albo wcale. Ale decyzja należy do Kolegi, ja tylko ośmieliłem się przypomnieć, że taki układ jest jednak fikcyjny.
 

bstok70

Znany użytkownik
MSMK
PGM
Reakcje
1.341 33 1
#19
Tarcze manewrowe należy także ustawić za każdym ostatnim rozjazdem na obu głowicach. Trzeba bowiem podać Ms2 dla manewrujących składów aby mogły wrócić z torów wyciągowych na stację.
 

Podobne wątki