W tym temacie zamierzam systematycznie przedstawiać krótkie tutoriale opisujące wykorzystywane przeze mnie techniki modelarskie, mając nadzieję, że choć w niewielkim stopniu okażą się komuś przydatne.
Pierwszą techniką, jaką zaprezentuję będzie sposób wykonania nawierzchni z kocich łbów. Przedstawiona metoda, ze względu na sposób pozyskania materiału, jest bardzo pracochłonna, ale, jak sądzę, pozwala uzyskać najlepszy efekt.
Kocie łby, podobnie jak w rzeczywistości, są wykonane z kamieni, które pozyskuje się poprzez przesianie dość dużej ilości piachu przez dwa sita: mniejsze, aby odsiać piasek i małe kamyczki, a następnie większe, aby pozbyć się zbyt dużych kamieni (przez większe sito przelecą tylko kamyki o żądanym rozmiarze). Sita powinny być tak dobrane, aby uzyskać kamyki, które w dużym przybliżeniu odpowiadają ok. 20 cm w skali 1:1.
Niestety, uzyskane w ten sposób kamyki w większości są półprzezroczystymi ziarnami piasku lub kamykami w kolorach dalekich od tych, które możemy znaleźć w odtwarzanej nawierzchni. Najbardziej pracochłonną częścią pracy jest właśnie wybranie przy pomocy ostro zakończonej pęsety kamyków o barwach szarych, szaroniebieskich i ceglastoczerwonych. Najlepiej posługiwać się przy tym zdjęciem drogi, którą chcemy odtworzyć.
Po uzyskaniu wymaganej ilości kamyków należy przygotować podłoże. Ważne jest, aby było plastyczne i zachowywało pamięć odkształceń. Może być to np. balsa (jak w moim przykładzie) lub spienione PCV. Na przyklejone podłoże naklejamy dwustronną taśmę klejącą (która przytrzyma kamyki podczas kształtowania nawierzchni) i wysypujemy na nią kamyki.
Następnie dość mocno wgniatamy kamyki w podłoże przy pomocy twardego i równego przedmiotu, np. nakrętki od butelki, aż do uzyskania w miarę równej powierzchni, uzupełniając ewentualne ubytki.
Następnie przestrzenie pomiędzy kamykami zasypujemy pyłem (ten ze zdjęcia ma zbyt duże ziarna).
Pozostaje tylko zrosić całość wodą i zalać wikolowym mlekiem. Po zaschnięciu można ewentualnie przetrzeć całość drobnoziarnistym papierem ściernym, w celu wyrównania zbyt mocno wystających kamieni. Przykładowy efekt widać poniżej.
Pierwszą techniką, jaką zaprezentuję będzie sposób wykonania nawierzchni z kocich łbów. Przedstawiona metoda, ze względu na sposób pozyskania materiału, jest bardzo pracochłonna, ale, jak sądzę, pozwala uzyskać najlepszy efekt.
Kocie łby, podobnie jak w rzeczywistości, są wykonane z kamieni, które pozyskuje się poprzez przesianie dość dużej ilości piachu przez dwa sita: mniejsze, aby odsiać piasek i małe kamyczki, a następnie większe, aby pozbyć się zbyt dużych kamieni (przez większe sito przelecą tylko kamyki o żądanym rozmiarze). Sita powinny być tak dobrane, aby uzyskać kamyki, które w dużym przybliżeniu odpowiadają ok. 20 cm w skali 1:1.
Niestety, uzyskane w ten sposób kamyki w większości są półprzezroczystymi ziarnami piasku lub kamykami w kolorach dalekich od tych, które możemy znaleźć w odtwarzanej nawierzchni. Najbardziej pracochłonną częścią pracy jest właśnie wybranie przy pomocy ostro zakończonej pęsety kamyków o barwach szarych, szaroniebieskich i ceglastoczerwonych. Najlepiej posługiwać się przy tym zdjęciem drogi, którą chcemy odtworzyć.
Po uzyskaniu wymaganej ilości kamyków należy przygotować podłoże. Ważne jest, aby było plastyczne i zachowywało pamięć odkształceń. Może być to np. balsa (jak w moim przykładzie) lub spienione PCV. Na przyklejone podłoże naklejamy dwustronną taśmę klejącą (która przytrzyma kamyki podczas kształtowania nawierzchni) i wysypujemy na nią kamyki.
Następnie dość mocno wgniatamy kamyki w podłoże przy pomocy twardego i równego przedmiotu, np. nakrętki od butelki, aż do uzyskania w miarę równej powierzchni, uzupełniając ewentualne ubytki.
Następnie przestrzenie pomiędzy kamykami zasypujemy pyłem (ten ze zdjęcia ma zbyt duże ziarna).
Pozostaje tylko zrosić całość wodą i zalać wikolowym mlekiem. Po zaschnięciu można ewentualnie przetrzeć całość drobnoziarnistym papierem ściernym, w celu wyrównania zbyt mocno wystających kamieni. Przykładowy efekt widać poniżej.
- 2
- 2
- Pokaż wszystkie