• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Modelowanie ruchu kolei

ciekma

Moderator
Zespół forum
FREMO Polska
KKMK
#1
Na ostatnim spotkaniu krakowskim okazało się, że koledzy nie bardzo wiedzą, jak wypełniać karty taboru i dopraszają się teraz na priv o jakieś przykłady.
Kompendium wiedzy na temat Stacyjnych Arkuszy Danych, Kart Wagonów i Listów Towarowych oraz całej organizacji ruchu na FREMO-imprezach jest napisane przez WM-Modela
na forum modelarstwo.info
Dla leniwych zapodaję graficzne tłumaczenie, co ma być na karcie wagonu:
awers (opis oryginału 1:1)
http://layer.uci.agh.edu.pl/~mczapkie/Train/tmp/modele/warsztat/fahrplan/fremo/KW-awers.jpg
rewers (opis modelu 1:87)
http://layer.uci.agh.edu.pl/~mczapkie/Train/tmp/modele/warsztat/fahrplan/fremo/Kw-rewers.jpg

Niemiecki tekst opisujący karty wagonów i ładunków jest tu:
http://www.fremo.org/betrieb/freigh_d.htm
Nie umiem niestety teraz znaleźć pliku xls generującego karty, jest tam tylko jakiś skrypt webowy.

Zapodaję więc link do mojego arkusza, ale z tego co wiem, jest on przestarzały,
ponadto dokonałem tłumaczenia na polski i być może coś namieszałem:
PL_Wagenkarten_H0-Mc.xls
 

WM-MODEL

Znany użytkownik
Donator forum
FREMO Polska
#2
Dopiero teraz zauważyłem mały błąd :oops:
Na tym drugim obrazku powinno być zamiast "długość osi" - "odległość wewnętrzna kółek". Albo podobne określenie, choć na pewno powinno być krótsze :razz:

Czesi napisali o tym rozkoli :LOL:
 

Misiek

Znany użytkownik
#6
raczej "biurokratus maximus"
połowa z tych rzeczy i tak nie jest "ważna" w tej zabawie
można się bawić bez tego ;-)

(o własnie, Władek zapodał link do oryginału)
 

WM-MODEL

Znany użytkownik
Donator forum
FREMO Polska
#7
Ale dodaje powagi zabawie :razz: :D :LOL:

Dopiero będziesz kombinował z danymi, jak przyjdzie zamówienie na 120 ton cementu w workach albo 30 szt. 6-cio metrowych rur stalowych :cool:
 
OP
OP
ciekma

ciekma

Moderator
Zespół forum
FREMO Polska
KKMK
#10
Misiek napisał(a):
raczej "biurokratus maximus"
No właśnie, kolega w klubie na mnie wsiadł, że po cholerę te dane prawdziwego wagonu, skoro ważne jest, jakie wymiary ma model.

Odnośnie samego wypełniania - po otwarciu w Excelu arkusza i potwierdzeniu włączania makr, w zakładce Güterwagentabelle klikamy u góry guzik "nowy wiersz tabeli" i wpisujemy do niego dane.
Kolor wiersza powinien być taki, jak na poprzedzającej zakładce Farben.
Oznaczenia wagonów UIC są tutaj: http://www.wagony.net/index.php?url=litTow
Jak macie wagon z III epoki to też wpisujecie jaką by miał literkę w IV/V epoce,
czyli Kddt na żółtej kartce (G), Wddo na różowawej (E) itp.
Potem w zakładce Güterwagenkarten wpisujecie numery wierszy (można zrobić od razu dwie karty) i wciskacie klawisz "Calc".
Jeżeli macie drukarkę kolorową, to kartę można od razu wydrukować.
Jak macie czarno-białą lub żal wam tuszu, to można kupić papier w odpowiednim kolorze
(w Krakowie np. sklep Lewiatan na ul. Librowszczyzny), wtedy przed naciśnięciem "Calc" trzeba usunąć kolor z kolumny A w Güterwagentabelle.

Powyższy opis tyczy się mojego arkusza, nie wiem jak jest w tym aktualniejszym,
ale pewnie podobnie.
 

Misiek

Znany użytkownik
#14
a nie możesz po prostu skopiować danych waszych wielkich modeli w arkusz N-ormowy?
tam jest TAK/NIE i inne podobne

aaa, trzeba będzie zmienić w VB formułe do przeliczania wagi modelu na HaZerową

hasło poszło na PW
 
OP
OP
ciekma

ciekma

Moderator
Zespół forum
FREMO Polska
KKMK
#15
Aby nie było bałaganu na stacji, bardzo przydatne są półki na manipulatory, przegródki na karty wagonów, przydatna jest tez półka na pulpit, dziennik ruchu itp sprawy, nie zawsze jest stolik do dyspozycji.
Długa tyczka z nazwą stacji też jest bardzo wskazana, aby nie było tekstów "to gdzie mam jechać?".
To wszystko najlepiej przykręcać do modułów, a jak komuś się nie chce, to mocować ściskiem stolarskim.​

Poniżej parę przykładów będącej plonem szpiegowskiej misji na Zaolziu:



Wyposażenie samoobsługowej stacji:
przegródki na karty, telefon, półka na manipulatory,
tyczka z nazwą stacji i jej dokumentacją (plan stacji, jakie towary ładować/rozładować na jakich torach, kierunki i telefony do sąsiednich stacji)

Wyposażenie stacji od strony służby ruchu:
półka na przegródki na karty i listy przewozowe, pulpit, rozkład jazdy i dziennik stacji, lizak i rozprzęgacze


Zbliżenie na przegródki na karty, karta ma wymiar 10x15cm


Przegródki na karty (dla każdego toru jedna) bardzo łatwo zrobić z listewek i pasów z hdf bądź cienkiej sklejki


Inna wersja - rowki trzymające karty. Dobre rozwiązanie na szufladę, można umieścić takie rowki wzdłuż torów (przykleić dwie listwy obok siebie),
ale wygodniej jest gdy karty są osobno a nie zasłaniają wagony.


Jeszcze jedna wersja przegródek dla dużej stacji typu "szuflada", plus półka ale chyba trochę za wąska.


Tu jeszcze wzorowy porządek na stacji stycznej H0/H0e


Prosta półka na manipulatory - listwa ma wycięcia do przełożenia kabli oraz do ich przytrzymania za wtyczkę aby się nie majtały.


Podobna półka, ale zrobiona z blachy, chyba trudniejsza do realizacji bez odpowiedniego sprzętu.

Pozdr,
Mc
 
OP
OP
ciekma

ciekma

Moderator
Zespół forum
FREMO Polska
KKMK
#16
Skleciłem taki manipulatorotrzymacz z różnych resztek sklejki i hdf,
mieści się Fred lub inna zwykła "mysz" DCC oraz karta lokomotywy.
Oczywiście przy większych stacjach powinny być szersze półki na kilka manipulatorów.
 

Załączniki

OP
OP
ciekma

ciekma

Moderator
Zespół forum
FREMO Polska
KKMK
#17
Kolejny produkt ze ścinek i resztek - puzderko na karty plus półeczka na listy przewozowe, rozprzęgacze itp duperelki.
Można przykręcić do modułu, przymocować ściskami, albo położyć na stole itp.
Każdy tor ładunkowy - jedna przegródka.
 

Załączniki

OP
OP
ciekma

ciekma

Moderator
Zespół forum
FREMO Polska
KKMK
#18
Na spotkaniu w Czechach niektóre moje wagony dostały "czerwone kartki",
czy to z powodu sprzęgu który haczył przy przeładunku na transportery wąskotorowe,
czy z powodu błędnego wypełnienia karty, czy też z powodu zbyt małej wagi modelu:



To ostatnie jest istotne, szczególnie gdy wymienimy zestawy kołowe z NEM na RP25.
Fabryczne wagony mają małą masę, aby lokomotywa bez poślizgu mogła je ciągnąć po stromych wzniesieniach "tortów".
W przypadku makiet modułowych tory są w poziomie lub mają realistyczniejsze nachylenie,
natomiast istotne jest, aby wagony nie wyskakiwały z szyn podczas manewrów, a więc pchania składu poprzez rozjazdy.
To się właśnie działo z moim Gbs'em ROCOwskim.
Klub Zababov opracował specjalny wykres pozwalający skontrolować właściwy stosunek wagi do długości modelu, opis tu:
http://www.zababov.cz/index.php?id=684
Wykres można wydrukować tak aby zachować skalę na osi X.

Teraz wystarczy zważyć model:



i położyć model na wykresie przykładając tarczę zderzaka na wysokości wagi wagonu,
drugi koniec wagonu powinien być w przedziale tolerancji, tu jak widzimy tak nie jest:


(nie sugerować się perspektywą, było położone prawidłowo)

Nie jestem wędkarzem więc nie mam pod ręką ciężarków ołowianych,
wziąłem więc dwie nakrętki M10, jednak razem ważyły 20g, wciąż trochę za mało.
Dołożyłem im do wnętrza stopiony lut, wystudziłem i teraz:



waga wagonu znajduje się w dolnej strefie stanów średnich :)

Nakrętki wkleję do środka wagonu. Największy problem jest chyba z platformami i węglarkami.
Co ciekawe, stary "pikolec" ważył prawie tyle co Gbs ROCO, ale był krótszy, więc się mieścił na wykresie:



PS. ta wypasiona waga (500g +-0.1g) kosztowała mnie na alletanio jakieś 30zł
 

Misiek

Znany użytkownik
#19
ciekma napisał(a):
czy z powodu błędnego wypełnienia karty,
błąd polegał na wypełnieniu inną wartością niż była na wagonie, czy też błędem był brak wpisu w poz. np. "granica obciążania" ?

ciekma napisał(a):
Klub Zababov opracował specjalny wykres pozwalający skontrolować właściwy stosunek wagi do długości modelu,
o, fajne!
 
OP
OP
ciekma

ciekma

Moderator
Zespół forum
FREMO Polska
KKMK
#20
Misiek napisał(a):
błąd polegał na wypełnieniu inną wartością niż była na wagonie, czy też błędem był brak wpisu w poz. np. "granica obciążania" ?
Błąd polegał na wpisanie tego samego co na wagonie :)
Chodzi o cysternę, która jako przeznaczona do użytku służbowego miała oznaczenie Uc,
które wpisałem w pole typu wagonu - a według nich powinno być "Z",
że to ogólne oznaczenie do czego wagon służy.
Ewentualnie inny kolor karty.
 
Autor wątku Podobne wątki Forum Odpowiedzi Data
FREMO 4

Podobne wątki