• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Modele zespołów wagonów piętrowych serii Bipa/Bhp - konwersja na ep. IVa

adi

Aktywny użytkownik
Reakcje
216 10 0
#41
Re: Demontaż okien z wagonów

Część okien w bipach jest dobrze przyklejonych, sam mam parę uszkodzonych. Tak jak pisał Uriel, ale też metoda przez delikatne podważanie raz z jednej, raz z drugiej strony przynosi efekt..
:D
 

zepfot

Znany użytkownik
GGM
Reakcje
443 0 1
#43
W mojej Bipie wymieniłem koła na pikowskie nr 56052 i po lekkim dociążeniu znacznie poprawiły się właściwości jezdne. Wcześniej na starych kolach strasznie tańczyła.
 
Reakcje
0 0 0
#44
W tej całej przeróbce Bipy jedną z najupierdliwszych modyfikacji jest fakt nie tyle piłowania tych listew z plastiku na boku budy w modelu PREFO ile właśnie zmiana miejsca i ilości wywietrzników na dachu i prostowania jego końców, ale także likwidacja 2 skrajnych okienek na czole w przypadku wersji z prostym dachem. W zasadzie większość wagonów tego typu ma na dachu 12 wywietrzników parami i rozmieszczone nieco inaczej + jeden asymetrycznie po jednej stronie - a nie 10 (jak to miało miejsce w wagonach oryginalnych sprowadzonych w 1955 roku z NRD z długim napisem "POLSKIE KOLEJE PAŃSTWOWE"). W jednym z numerów KMiD jest artykuł z rzutami wersji malowań i wykonań Bipa, BHPx, BHP.
Jeśli chodzi o ówczesne produkcje dość dobrze wypada Bipa w TT z epoki III przedstawiająca oryginalne wagony z 1955 r. Tam modyfikacja sprowadzać się winna do likwidacji tego wywietrznika na czole wagonów.

Wagony PREFO w H0 stanowiące bazę dla niektórych do zabawy w przeróbki są starej daty i niestety w zasadzie trzeba w nich zwykle wymieniać dodatkowo (oprócz tego co wyżej napisałem) powłokę lakierniczą i nakładać kalkomanie od nowa. rzadko trafia się model na aukcjach w nienaruszonym stanie...
W zasadzie nie wiem dlaczego przemysł nie wznawia tego modelu... np. Roco...
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.332 463 29
#45
UNIVERS napisał(a):
W tej całej przeróbce Bipy jedną z najupierdliwszych modyfikacji jest fakt nie tyle piłowania tych listew z plastiku na boku budy w modelu PREFO ile właśnie zmiana miejsca i ilości wywietrzników na dachu i prostowania jego końców, ale także likwidacja 2 skrajnych okienek na czole w przypadku wersji z prostym dachem.
A czy model PREFO (wczesniej Schicht) odpowiada w pełni wersji PKP ze ściętym dachem i trzema okienkami (mam na myśli liczbę i rozmieszczenie wywietrzników)? Przecież bardzo dużo tych wcześniejszych jeździ do dziś, nie tylko te z prostym dachem.
UNIVERS napisał(a):
W zasadzie nie wiem dlaczego przemysł nie wznawia tego modelu.
No właśnie Rivarossi wypuścił ten model (chociaż nie jestem pewien, czy także w wersji bez kabiny rozrządczej).
 
Reakcje
0 0 0
#46
Andrzej Harassek napisał(a):
A czy model PREFO (wczesniej Schicht) odpowiada w pełni wersji PKP ze ściętym dachem i trzema okienkami (mam na myśli liczbę i rozmieszczenie wywietrzników)? Przecież bardzo dużo tych wcześniejszych jeździ do dziś, nie tylko te z prostym dachem.
Zgadza się. Tylko jedno ale. Nawet te z dachem skośnym i 3 okienkami na czole mają także więcej wywietrzników na dachu w stosunku do wersji z 1955 roku (mają ich tyle, co wersje z prostym dachem). W takim przypadku i tak trzeba by modyfikować ustawienie i ilość tychże.

Poniżej na zdjęciu widać jaki jest ich układ (ten przy harmonijce tylko z jednej strony, pozostałe parami z dwóch):
 

Załączniki

Reakcje
0 0 0
#49
Andrzej Harassek napisał(a):
Wersja z 1955 roku chyba też na PKP była, nie wiem, czy te wagony uchowały się do dziś, ale w IV epoce to pewnie jeszcze jeździły.
Po sprowadzeniu jednostek (z NRD bodajże) jeździła w latach 60-tych w DOKP Warszawa. We wspomnianym numerze KMiD są nawet zdjęcia stojącej na peronie jednego z Warszawskich dworców.
 
Reakcje
0 0 0
#51
Uściślając swoją wypowiedź nadmienię, że pierwsze jednostki trafiły do polski do DOKP Katowice w 1960 roku. W latach 60-tych jednostka oryginalna 4 członowa z 10 wywietrznikami na dachu jednego członu i długim napisem "POLSKIE KOLEJE PAŃSTWOWE" stała przy peronach dworca Warszawa Zachodnia w celach prezentacyjnych nowego nabytku: taka dokładnie jak ten model w TT:

źródło: http://www.ptmkz.pl/jk/2010.01.30/ST44_osobowy.html
 

Załączniki

Uriel

Znany użytkownik
Reakcje
17 0 0
#52
Po ponad dwóch latach zbierania zdjęć/informacji/wszelkich danych, w końcu wyciągnąłem swojego piętrusa i zabrałem się za przeróbkę Bipy na Bhp ;)
Białe plamki to szpachla, bo niestety przy szlifowaniu ryfli, wywietrzników i rynienek nie uniknąłem paru drobnych uszkodzeń ;)
Dach "wyprostowany" (na łączeniu szpachla jeszcze nie wygładzona), będzie 6 par wywietrzników, poręcze przy skrajnych drzwiach i jeszcze parę innych gadżetów ;)

Oczywiście liczę się też z waszą krytyką.
 

Załączniki

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.332 463 29
#53
A ja nie miałbym nic przeciwko wersji ze ściętym dachem, gdyby ktoś zechciał się podjąć przemalowania (na Bipa, nie Bhp). A Bhp to tylko nowsze oznaczenie tego samego zestawu, były także ze ściętym dachem w tym oznaczeniu.
 

ffox

Administrator
Zespół forum
Reakcje
3.455 12 0
#54
Uriel, podziwiam Twoją pracę, bo zabawa z szpachlą wymaga dużo cierpliwości.
Nie ma co krytykować :D

A to moja Bipa, ale od wakacji leży.
Czekam na kalki jajecznicy (nie maluję na razie, bo jeśli kalk nie będzie to pozostaje oliwka).
 

Załączniki

ffox

Administrator
Zespół forum
Reakcje
3.455 12 0
#56
Ja mam okna z (chyba) nowszej wersji modelu, gdzie mają delikatne ramy.
Trochę nakupiłem tych Bip żeby na nie trafić, ale mam już komplet.
Bardziej martwię się o wywietrzniki których powinno być po 12 na wagonie.
Uriel chyba sobie z tym poradził, bo widzę że dach ma wyszlifowany.
Może uchyli rąbka tajemnicy skąd ma "zamienniki"? 8)
 

Uriel

Znany użytkownik
Reakcje
17 0 0
#57
Zbyszek napisał(a):
Ładna i czysta robota Panowie, ale jak rozwiążecie problem okien do tego szmelcu? Przecież ta fabryczna imitacja to porażka.
ffox napisał(a):
Bardziej martwię się o wywietrzniki których powinno być po 12 na wagonie.
Uriel chyba sobie z tym poradził, bo widzę że dach ma wyszlifowany.
Może uchyli rąbka tajemnicy skąd ma "zamienniki"? 8)
Wywietrzniki mam od Ostbahn'a ;) Za które mu serdecznie dziękuję :)
Człony środkowe są już wyposażone w odpowiednią ilość wywietrzników.
viewtopic.php?f=2&t=4391&p=107155&hilit=bipa#p107155

Co do okien... mam pół na pół, czyli ze starej i nowej wersji... Człony środkowe wyposażone są w stare okna z grubszą ramką, natomiast zewnętrzne mają już okna Prefo z delikatniejszymi ramkami... trudno "wyrwać" odpowiednie okna dlatego chyba będą takie jakie muszą być ;)
 
OP
OP
Zbyszek

Zbyszek

Znany użytkownik
Reakcje
810 71 5
#58
W moim rupieciu okna są największym problemem, wywietrzniki pozostają bez zmian, tylko brak tego nad przedsionkiem. Więcej z tego ddr-truppa wyciągać nie ma sensu.
 

Podobne wątki