• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Model fabryczny PIKO - modele wagonów typu 120A

OP
OP
Krzysztof Koj

Krzysztof Koj

Znany użytkownik
Reakcje
634 3 1
Odnośnie Bht poszukaj tutaj: http://www.znaczacy.com/wagon-bht-t538480
Wynika z tego, że " "t" oznacza te bonanzy, ktore rzekomo sa
przystosowane do przewozow wojskowych- czyt: maja wywaloną rurę spomiedzy
drzwi skrzydlowo-lamanych tak by mozna bylo wniesc do srodka nosze."

Ale Bdh w V epoce...
A cóż w tym dziwnego...? :)
Przecież tzw. epoka V zaczęła się jeszcze w roku 1990, a skończyła (przynajmniej wg mnie, bo oficjalnych uregulowań wciąż barak!) w roku 2007/2008.
Mamy więc okres co najmniej 17 lat (!), w którym zmieniło się bardzo wiele, również jeśli chodzi o oznaczenia serii, numerację i oznakowanie wagonów osobowych, także (a może szczególnie?) w przypadku wagonów typu 120A.
Myślę, że aby uniknąć dalszych spekulacji i niepotrzebnych domysłów na ten temat, należy uporządkować przynajmniej kwestię oznaczeń serii wagonów typu 120A, od chwili ich wyprodukowania, do dziś.

Otóż w okresie produkcji wagonów typu 120A, czyli w latach 1972-78, otrzymywały one oznaczenie serii Bwix oraz Bwixd, przy czym oznaczenie serii Bwixd otrzymało tylko ok. 30-40% wagonów, wyposażonych w kabel umożliwiający zdalne sterowanie oświetleniem i zamykaniem drzwi. Dotyczyło to przede wszystkim wagonów zbudowanych w latach 1976-78 oraz nielicznych, zbudowanych w roku 1974 i 1975.
Od początku roku 1985, podczas napraw okresowych tych wagonów, zmieniano oznaczenie ich serii odpowiednio na Bh i Bdh.

Od przełomu 1989/90 roku zaczęto wprowadzać w oznaczeniach serii dodatkową literkę "-x", oddzieloną od właściwego oznaczenia serii myślnikiem, czego zaniechano w latach 1993-94.

W drugiej połowie lat 90 XX wieku (a więc w tzw. epoce V !), sprawa oznaczeń serii wagonów tego typu zaczęła się komplikować. Wprowadzono bowiem dodatkowe oznaczenie wagonów tego typu przystosowanych do przewozów wojskowych (literka "t" umieszczana na końcu oznaczenia serii), a także wprowadzono nieliczne "eksperymenty", jak: wagon typu 120A przystosowany dla osób niepełnosprawnych (na wózkach inwalidzkich) - dodatkowe oznaczenie literką "i" w oznaczeniu serii oraz wagon wyposażony w urządzenie do automatycznego blokowania drzwi - dodatkowe oznaczenie literką "u" w oznaczeniu serii.
W tym samym czasie ZNTK Nowy Sącz wykonały prototypy wagonów 120A przystosowanych do przewozu rowerów i nart, które (co ciekawe!) nie doczekały się żadnego "wyróżnienia" ani jeśli chodzi o numerację, ani o oznaczenie serii...

W końcu lat 90 XX wieku (od roku 1998) rozpoczęto także przenumerowanie wagonów typu 120A, co było wynikiem ograniczenia ich prędkości konstrukcyjnej ze 140 na 120km/h, a w niektórych przypadkach - także usunięciem ogrzewania parowego.
Do lipca 2000 roku przenumerowano ogółem 26 wagonów typu 120A.

W ten sposób wagony 120A, które posiadały dotychczas jednolitą numerację (21-48) zaczęły otrzymywać nowe num ery inwentarzowe PKP z zakresów: 21-18, 21-08, 21-38, a nawet (przejściowo) 20-18 (w przypadku wagonu rowerowego powstałego z inicjatywy ówczesnego Zakładu Przewozów Pasażerskich w Lublinie).
Wkrótce jednak, przenumerowywano wagony 120A już wyłącznie z grupy "21-48" na "21-18", przy czym przenumerowanie to odbywało się w sposób zupełnie przypadkowy, bez zachowania żadnego porządku i chronologii...
Wraz z przenumerowaniem, eliminowano również dodatkowe litery w oznaczeniach serii wagonów 120A, w konsekwcji czego, po kilku latach (ok. roku 2004) pozostały już w eksploatcji wyłącznie wagony serii Bh i Bht.

W lipcu 2000 roku (a więc na samym początku akcji przenumerowywania) ilostan wagonów typu 120A poszczególnych serii, przedstawiał się następująco:
- Bh - 265 wagonów
- Bdh - 184 wagony
- Bdht - 8 wagonów
- Bht - 18 wagonów
- Bdhi - 1 wagon
- Bdhu - 1 wagon
---------------------------
Razem - 477 wagonów

(cdn.)
 

Kriz8

Aktywny użytkownik
Reakcje
408 5 3
Otóż w okresie produkcji wagonów typu 120A, czyli w latach 1972-78, otrzymywały one oznaczenie serii Bwix oraz Bwixd, przy czym oznaczenie serii Bwixd otrzymało tylko ok. 30-40% wagonów, wyposażonych w kabel umożliwiający zdalne sterowanie oświetleniem i zamykaniem drzwi. Dotyczyło to przede wszystkim wagonów zbudowanych w latach 1976-78 oraz nielicznych, zbudowanych w roku 1974 i 1975.
Panie Krzysztofie, jeżeli można wyjaśnić. 30-40% wagonów z całej puli (ponad 700 szt.) otrzymało oznaczenie Bwixd? Czy 30-40% wagonów otrzymało kabel do zdalnego sterowania, a co za tym idzie oznaczenie Bwixd? Jeżeli nie wszystkie wagony wyposażone były w kabel do zdalnego sterowania, to co było tego przyczyną?
 
OP
OP
Krzysztof Koj

Krzysztof Koj

Znany użytkownik
Reakcje
634 3 1
Panie Krzysztofie, jeżeli można wyjaśnić. 30-40% wagonów z całej puli (ponad 700 szt.) otrzymało oznaczenie Bwixd? Czy 30-40% wagonów otrzymało kabel do zdalnego sterowania, a co za tym idzie oznaczenie Bwixd? Jeżeli nie wszystkie wagony wyposażone były w kabel do zdalnego sterowania, to co było tego przyczyną?
Przyczyną takiego stanu rzeczy były stosowane wówczas oszczędności (w końcu wspomniany kabel sterowania był wykonany z... miedzi !)
Oszczędności te dotyczyły również innych wagonów osobowych do ruchu dalekobieżnego, budowanych dla PKP po roku 1976 (takich jak np. 104Af, 111Ag, 112Ag, 113A, czy 110Ac), z których tylko niektóre wyposażone zostały fabrycznie w kabel zdalnego sterowania.
Jak słusznie zauważył Kolega "Preki", wagony typu 120A były w tych latach często wykorzystywane w ruchu dalekobieżnym (nawet w międzynarodowym ruchu przygranicznym!), jednak nie zmienia to faktu, że wówczas w praktyce nie stosowano na PKP blokowania drzwi, ani zdalnego sterowania oświetleniem, a w związku z tym, wykorzystanie w/w kabla sterowania w warunkach PKP było czysto teoretyczne.
Dotyczyło to w szczególny sposób wagonów typu 120A, które zasadniczo przeznaczone były do ruchu wewnętrznego.
 

dariuszz94

Znany użytkownik
Reakcje
113 4 0
Poznański Lokomotyw na swoim facebookowym profilu donosi:
Wracając do tematu nowości PKP od firmy PIKO na sierpień, to mamy niespodziankę.
Już w następnym tygodniu, w sprzedaży będą modele wagonów typ 120A ("bonanza") w malowaniu i oznaczeniach ep.IVb - st. Wrocław z NOWYMI dwoma numerami inwentarzowymi.
Uwaga - numer katalogowy będzie ten sam, co w edycji wiosennej.
Będzie okazja dla spóźnialskich nabyć te poszukiwane modele, a dla tych co zakupili je wiosną - szansa na wydłużenie składu i podpięcie ich do wrocławskiej EU07-161 (nr kat. 96373).
 

avecez

Aktywny użytkownik
Reakcje
423 22 4
Mam nadzieję że nakład nowych numerków bonanz nie rozejdzie się na pniu. Niespodzianka tzn. że nagle do wydania trzeba mieć znowu ponad 400zł. W PIKO myślą że mamy kieszenie bez dna ;-)
 

garou

Ostrzeżony
Reakcje
4.111 416 99
Mam nadzieję że nakład nowych numerków bonanz nie rozejdzie się na pniu. Niespodzianka tzn. że nagle do wydania trzeba mieć znowu ponad 400zł. W PIKO myślą że mamy kieszenie bez dna ;-)
Niestety nie tylko kolega ma zapewne taki dylemat. Ja też nie lubię jeśli modele z mojej ulubionej epoki wychodzą po kilk naraz. Kieszeń ciśnie i ból, że nie stać cię na wszystko co by się chciało mieć.
Z epoką IVb tak raczej nie było jak teraz się szykuje. Takie dylematy to raczej jest zwykle bolączka zbieraczy epok V i VI - tu wychodzi wiele modeli naraz.
Te kilka bonanz z różnymi numerami z IVb i te 23K od Rivarossi z epoki IVb i IVc - trzeba będzie kupić ile się da, a resztę jakoś przeżyć :)
Fajnie że są, szkoda, że wszystko niemal w jednym czasie.
Wiem - narzekam. Ale czasem można chyba ponarzekać? :)
 
Ostatnio edytowane:
Reakcje
5 0 0
Dobra wiadomość dla fanów oliwkowego malowania, można by też pomyśleć o wznowieniu dla tych co nie załapali się na beżowo-zielony z trumienką PKP;) bo wtedy też był szał i wiele osób nie dostało pomimo zamówionego towaru.
 

Podobne wątki