Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.
Oczywiście, tylko pytałem kolegę Xsysiek, bo nie wiem czy jest świadom że to jednak nieco inna lokomotywa. Ale oczywiście, jeśli wie o tym i lepszej bazy nie ma, to musi zaakceptować taką właśnie bazę.
Miałem o tym napisać już dosyć dawno temu - zabrałem się za pisanie jeszcze w styczniu - jak jednak życie pokazało, nie prędko udało się rozpocząć ten temat .
Przewozy Regionalne wypożyczyły/wydzierżawiły od firmy Railpool GmbH trzy TRAXXy serii 186. Były to następujące maszyny:
- E186 141-8
- E186 143-4
- E186 145-9
Pierwszy do Polski trafił 143. Pracował on u nas najdłużej z wszystkich trzech. Swoją służbę rozpoczął (formalnie) 20 listopada 2009 roku jeszcze w spółce PKP Przewozy Regionalne. Na stan nowej macierzystej jednostki, którą dla wszystkich trzech TRAXXów stał się zakład Przewozów Regionalnych w Toruniu na Kluczykach, pierwszy z TRAXXów przybył wieczorem w środę 25 listopada:
W piątek 27 listopada nim udał się w pierwszy kurs z pociągiem interREGIO "Brda" relacji Bydgoszcz Główna - Warszawa Wschodnia, musiał dojechać do drugiej stolicy województwa kujawsko-pomorskiego z miejsca swego noclegu:
- źródło: http://rail.phototrans.eu/14,42502,0,Bombardier_TRAXX2E_F140_MS_E186_143_4.html
- autor: matej_solec
- opis: "27 listopada 2009 - Po dość długim okresie czasu na stacji w Solcu Kujawskim znów pojawił się pociąg osobowy zestawiony z bohunów. Na czele zaś najnowszy nabytek Przewozów Regionalnych w swojej inauguracyjnej jeździe z pociągiem planowym pod flagą tej spółki. Za wagonami piętrowymi doczepiona jest salonka PR. Skład ten o 8:40 odjedzie z Bydgoszczy Głównej do Warszawy jako Interregio "Brda"."
Następnego dnia (w ciągu dalszej eksploatacji utrzymano cykl sobotni) pojechał z pociągiem REGIO do Poznania, a następnie wyjątkowo do Bydgoszczy na obchody dnia kolejarza:
Dalej eksploatacja przebiegała w miarę "liniowo". TRAXX regularnie obsługiwał interREGIO "Brda" od Niedzieli do piątku (włącznie). Jedyny wyjątek stanowił kurs do Poznania wykonany 1 grudnia. Tego dnia zamiast TRAXXa na pociągu interREGIO "Brda" pojechała jednostka EN57 o nieustalonym dotąd numerze. W soboty jeździł do Poznania.
Zmiana zaszła w momencie, gdy na stan spółki Przewozy Regionalne trafiły kolejne dwa TRAXXy (gdzieś przeczytałem, że wstępnie mówiło się o 10 i więcej). Nastąpiło to 21 stycznia 2010 roku. W Polsce pojawiły się zaś dzień później:
Od tego momentu TRAXXy pojawiały się na pięciu parach pociągów:
- REGIO Toruń Główny - Bydgoszcz Główna, Bydgoszcz Główna - Toruń Główny (jako transport składu pociągu interREGIO "BRDA" do/z Bydgoszczy)
- REGIO Toruń Główny - Poznań Główny, Poznań Główny - Toruń Główny (tylko w soboty)
- interREGIO "BRDA" Bydgoszcz Główna - Warszawa Wschodnia, Warszawa Wschodnia - Bydgoszcz Główna (cały tydzień, oprócz soboty)
- interREGIO "WOŚP" Rzeszów Główny - Warszawa Wschodnia, Warszawa Wschodnia - Rzeszów Główny
- interREGIO "GALICJA" Rzeszów Główny - Wrocław Główny, Wrocław Główny - Rzeszów Główny
Wszystkie trzy zakończyły swoją pracę w Przewozach Regionalnych dnia 14 marca. 15 marca weszły na stan spółki Lotos Kolej i tegoż dnia pojechały do nowego przewoźnika:
Podsumowując:
- TRAXX E186 143-4 na stanie spółki PKP Przewozy Regionalne (później Przewozy Regionalne) figurował od 20 listopada 2009 roku do 14 marca 2010 roku włącznie.
- TRAXXy E186 141-8, E186 145-9 oficjalnie pracowały w spółce Przewozy Regionalne od 21 stycznia do 14 marca 2010 roku włącznie.
Tak zakończyła się eksploatacja TRAXXów w spółce Przewozy Regionalne. Równolegle jednak spółka wydzierżawiła kilka Siemensów serii E189, ale to temat na inną rozmowę.
Nie, niestety nie będzie . Tak na marginesie - owe "modele" są fikcyjne. Nieco więcej napiszę później w temacie poświęconym tym wagonom oraz ich modelom.
Daty rewizji tych wagonów (50 51 26-08 130-4 Gliwice 20.07.2009 i 50 51 26-08 156-9 Racibórz 04.06.2009) pasują do lokomotywy E186 w oznaczeniach Przewozy Regionalne, ale czy w takiej konfiguracji jeździła to trzeba byłoby głębiej przestudiować.
Otóż nie. Jeżeli wziąć pod uwagę wyżej podane okresy w jakich TRAXXy pracowały w Przewozach Regionalnych, a także daty napraw okresowych prawdziwych wagonów piętrowych w malowaniu interREGIO (nawet pierwszych 3), to niestety stwierdzimy, że nie miały się one prawa nigdy spotkać, a tym bardziej poniższe :
W tej chwili nie ma modelu, który by pasował do modelu TRAXXa w oznakowaniu Przewozów Regionalnych . Istnieją dwa modele, które są oznakowane w odpowiedni sposób - zgodny z tym obowiązującym w czasie eksploatacji TRAXXów - a także posiadają odpowiednie daty ostatnich napraw okresowych. Mowa o modelach:
- PIKO 96643 - PL-PKPPR 50 51 21-18 355-0 1151 B11p Stacja POZNAŃ REV 2000 29.05.09
- HERIS 17025-1 - PL-PKPPR 50 51 20-08 638-2 1151 B10no Stacja ŁÓDŹ FAB. REV 18.07.08
Pierwszy, czyli "Bonanza" z napisem "PRZEWOZY REGIONALNE" niestety nie nadaje się do zestawienia miniaturowego pociągu z modelem TRAXXa, bowiem w żadnym z wspomnianych pociągów nie jeździły "Bonanzy". Co do wykorzystania drugiego mam wątpliwości - chodzi oczywiście o przydział. W pociągach REGIO Toruń Gł. - Poznań Gł. - Toruń Gł. oraz interREGIO "BRDA" jeździły wagony z przydziałem do stacji Toruń, zaś w pociągach interREGIO "WOŚP" oraz "GALICJA" jeździły raczej wagony z przydziałem do stacji Rzeszów - o innych w chwili obecnej nic mi nie wiadomo.
Pojawił się w dziale prawdziwa kolej i to ja poprosiłem o przeniesienie go do - jak uznałem - chyba najlepszego w chwili obecnej tematu. Temat poświęcony TRAXXom, znajdujący się w dziale prawdziwa kolej jest ograniczony tylko do zdjęć oryginałów, a jako, że w zasadzie dyskutujemy o tym co dołączyć do modelu lokomotywy, a nie o samych wagonach piętrowych (o nich zamieszczę osobny wpis w ich temacie), to uznałem, że temat związany z modelami TRAXXów będzie do tego odpowiedni.
Juz nie raz "docenilem" wklad kolegi Remaj12 w zawartosc merytoryczna tego forum co jeszxze raz czynie. Niejako mialem cicha nadzieje ze okaze sie znow pomocny w kwestii ustalenia jesli nie idealnie pasujacych, to przynajmniej zblizonych do realiow kolei w Polsce zestawien. Jeszcze raz dziekuje, mimo tego ze tym razem obwiescil zle nowiny dla przyszlych wlascicieli tej lokomotywy!!
Niestety . Osobiście bardzo nad tym ubolewam. Nadzieja jest - PIKO mogłoby zrobić "Bohuny" w oznakowaniu Przewozów Regionalnych (z okresu 05.2009 - 04.2011; z napisem "PRZEWOZY REGIONALNE" - takim jak na modelu "Bonanzy" PIKO 96643) z przydziałem do Rzeszowa, zaś @robo lub HERIS wagony typu 111A z tymże przydziałem i z wspomnianego okresu. Najbardziej mnie boli to, że pociągi REGIO Toruń Gł. - Poznań Gł. - Toruń Gł. oraz interREGIO "BRDA" Bydgoszcz Gł. - Warszawa Wsch. - Bydgoszcz Gł. były obsługiwane wagonami piętrowymi (z przydziałem do Torunia) po naprawie głównej, których modeli nie ma i raczej nie będzie . Sam również zamówiłem model , aczkolwiek z innym numerem . Mam jednak nadzieję, że kiedyś będę mógł kupić pasujące modele lub chociaż będę w stanie wykonać je sobie sam .
Juz nie raz "docenilem" wklad kolegi Remaj12 w zawartosc merytoryczna tego forum co jeszxze raz czynie. Niejako mialem cicha nadzieje ze okaze sie znow pomocny w kwestii ustalenia jesli nie idealnie pasujacych, to przynajmniej zblizonych do realiow kolei w Polsce zestawien. Jeszcze raz dziekuje, mimo tego ze tym razem obwiescil zle nowiny dla przyszlych wlascicieli tej lokomotywy!!
Juz nie raz "docenilem" wklad kolegi Remaj12 w zawartosc merytoryczna tego forum co jeszxze raz czynie. Niejako mialem cicha nadzieje ze okaze sie znow pomocny w kwestii ustalenia jesli nie idealnie pasujacych, to przynajmniej zblizonych do realiow kolei w Polsce zestawien. Jeszcze raz dziekuje, mimo tego ze tym razem obwiescil zle nowiny dla przyszlych wlascicieli tej lokomotywy!!
Nie sposób się nie zgodzić z kolegą Remkiem niestety podane przeze mnie modele faktycznie nie mają prawa pociągnąć tych wagonów w rzeczywistości.
Niestety trzeba przymknąć oko na rewizję tych modeli, ewentualnie podczepić
Piko 96010 | Bdhpumn 50 51 26-08 039-7 | 28.02.2007
Piko 96011 | Bdhpumn 50 51 26-08 137-9 | 28.02.2007
Te wagony oznaczeniu PKP jeździły do 2011 roku z tego co kiedyś wyśledziłem, tylko że... brak logo Przewozy Regionalne.
Moze sie myle, ale wydaje misie że problem również jest w samej "lokomotywie" a dokładnie dosyć krótkim okresie jej użytkowania przez PR, co powoduje że różnorodność wagonów z nią występujących jest równie ograniczona
Zmiana zaszła w momencie, gdy na stan spółki Przewozy Regionalne trafiły kolejne dwa TRAXXy (gdzieś przeczytałem, że wstępnie mówiło się o 10 i więcej). Nastąpiło to 21 stycznia 2010 roku. W Polsce pojawiły się zaś dzień później:
Problem w tym że ten właśnie Y najmniej pasuje. Traxxy LOTOS'u z logiem KŚ pojawiły się w rozkładzie jazdy 2011/2012 (dokładnie w okresie od października do marca).
W tym momencie wynajmowane przez KŚ Y z CD były wyłącznie w malowaniu biało-zielonym.
Rzeczony TRAXX 186 146-7 wprawdzie wrócił do KŚ w grudniu 2012, i pojawiał się z Y w malowaniu Najbrt, ale żaden z wynajmowanych przez KŚ Traxxów nie posiadał już loga przewoźnika.