• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Modele kolei wschodnioniemieckich DR

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.391 463 29
Po prostu typ B wagonów produkowanych przez VEB Waggonbau Bautzen został użyty dla wagonów o długości 26,4 m
Przyznam, że nie bardzo rozumiem to zdanie. Nie mówiąc o tym, że wagony typu B mają długość 24,5 m, a nie 26,4 (wyjątkiem jest restauracyjny, minimalnie dłuższy).
Czyli te wagony Rivarossi o które pytałem wyżej są wagonami typu B.
Tak, w odróżnieniu od modeli Sachsenmodelle/Tillig i Roco, które są modelami wagonów Y lub Y/B70.
 

qwertas

Znany użytkownik
Donator forum
Reakcje
1.366 40 2
Wagony typu Y/B marki Rivarossi są moim zdaniem REWELACYJNE. Ilością szczegółów, wyposażeniem wnętrza czy jakością wykonania prezentują bardo wysoki poziom, a do tego mają bardzo dobre właściwości jezdne (np. w odróżnieniu od wielu wagonów ACME). Polecam.

Mam na sprzedaż model wagonu restauracyjnego Mitropy najnowszej produkcji Rivarossi, perfekcyjnie wykonany z dużą ilością detali i co ważne w prawidłowo odwzorowanej długości skali 1:87 - 287 mm (przypomne że standardowe Y'gi, mają modelową długość 282 mm.
Rev. z 1971 roku, więc przypuszczam, że kursował również w relacjach międzynarodowych, w tym do PL - idealnie pasowałby chyba do Y'ków Herisa i SP45 Piko w malowaniu z lat 70'tych.
1.jpeg
3.jpeg
4.jpeg
5.jpeg
1.jpeg
3.jpeg
4.jpeg
5.jpeg
6.jpeg
 
Ostatnio edytowane:

qwertas

Znany użytkownik
Donator forum
Reakcje
1.366 40 2
Tylko w zestawie HR4260.
Ten konkretny wagon ma numer HR4260-3. Sprzedaje, bo do pozostałych wagonów z zestawu mam już wagon restauracyjny typu Reko (bardzo lubię te pokraczne "Reko-potworki", zwłaszcza jak są wcisnięte w składach pomiędzy wyższe i dłuższe Y'ki czy Halberstadt'y)
Ten tutaj jest mi więc zbyteczny.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.391 463 29
Wagony typu Y/B marki Rivarossi
Modele Rivarossi to nie są wagony typu Y/B, a B, czyli wagony, których rozwinięciem były wagony najpierw typu Y, a potem Y/B70. Widać to zwłaszcza po niezwężających się na końcach pudłach - jest to doskonale widoczne na powyższych zdjęciach kolegi qwertasa.
w prawidłowo odwzorowanej długości skali 1:87 - 287 mm (przypomne że standardowe Y'gi, mają modelową długość 282 mm.
Jak można policzyć, 24 500 mm w oryginale, podzielone przez 87 daje 281,6, a po zaokrągleniu 282 mm, czyli tyle, ile mają modele wagonów Y innych producentów. Długość omawianego modelu wagonu restauracyjnego Rivarossi, wynosząca faktycznie ok. 286-7 mm (mierzone linijką), wynika z tego, że oryginalny wagon ma nietypową długość 24 900 mm, co w skali 1:87 daje 286,2 mm.

Co do tego modelu mam jednak pewne wątpliwości. Na modelu jest podana długość ze zderzakami 24 500 mm, co nie jest zgodne z prawdą (ale model ma prawidłową długość). Poza tym, model jest w malowaniu z brązowym dachem i bez kremowych pasków wzdłuż pudła - jest to schemat malowania wprowadzony na DR na przełomie lat 1970. i 80., a model ma rewizję z 1971 roku - coś mi tu nie pasuje. Ja mam zestaw Rivarossi HR4234 "Spree-Alpen-Express", w którym jest m.in. taki wagon restauracyjny. Ale mój ma szary dach, żółte paski pod oknami i na dole, no i podaną długość 24,90 m. Ale data rewizji też jest z 1971 roku: 2.6.71. Wagon też ma serię WRm. Może koledzy lepiej zorientowani w taborze DR mogli by coś o tym powiedzieć?

I na koniec: proszę nie kontynuować dyskusji o sprzedaży w tym dziale - od tego jest giełda, gdzie kolega qwertas już dał swoje ogłoszenie.
 

Ropu

Znany użytkownik
Reakcje
1.225 25 2
Wagon Mitropy z zestawu Rivarossi HR4260 tez ma datę rewizji 2.6.1971 :niepewny:
DC1A1F09-3ED6-4DD9-8AE9-25F1C215EAAA.jpeg
A jeśli dobrze widzę to pozostałe wagony z tego zestawu mają datę rewizji ok. 1987 roku :eek:
2889B8EE-82A4-4944-A65E-EB0F9CE425E7.jpeg
Wagony z tak odległymi okresami w jednym zestawie to z lekka kabaret.
Zdjęcia z ebay.de
 

DieselPower

Znany użytkownik
Reakcje
2.143 442 105
Wagony mają mnóstwo niezgodności. Coś czuję, że jedną formą Rivarossi chce obrobić większość parku taborowego DR. Szkoda, bo bardzo byłem zainteresowany tymi wagonami.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.391 463 29
Ja, jak pisałem, mam jeden z pierwszych wydanych przez Rivarossi zestawów wagonów tego typu, mam nadzieję, że z poprawnymi oznaczeniami. Według mojej, stosunkowo skromnej wiedzy na temat oznaczeń taboru DR, większych błędów tam nie ma. Mój zestaw, o którym wspomniałem wyżej, to HR4234 "Spree-Alpen-Express", składający się z wagonu restauracyjnego, sypialnego typu B i kuszetki typu B. Wagon restauracyjny jest nieco innej budowy: jak pisałem wyżej, jest o 400 mm dłuższy i ma inny profil dachu, nie tak charakterystycznie szpiczasty, jak inne wagony typu B i późniejsze Y i Y/B70. W modelach te różnice są dobrze odzwierciedlone i wagony mają prawidłową długość w skali 1:87. Wszystkie wagony mają rewizję z 1971 roku (trochę mało realistycznie wszystkie trzy wagony mają tę samą datę, 2.6.71) i typowe dla tamtych lat malowanie, z czarną dolną krawędzią pudła, wagony restauracyjny i sypialny są z żółtymi paskami, a wszystkie wagony mają szare dachy.

Tak, jak pisał kolega qwertas, modele są bardzo ładnie wykonane, z dobrze oddanymi detalami. Również wnętrza są wykonane na przyzwoitym poziomie, ale tu producent poszedł na pewne uproszczenia. Zacznijmy od kuszetki:

IMG_6578a.JPG

IMG_6579a.JPG

IMG_6580a.JPG


Dla pocieszenia niezadowolonych z ostatnich kuszetek PKP Piko podam, że wnętrza przedziałów też są wykonane w konfiguracji dziennej, bez drabinek. Jedyną różnicą w stosunku do normalnej dwójki jest przedział konwojenta, wykonany z pełnymi (nie oszklonymi) drzwiami i z zasłonką w oknie (dzięki czemu nie widać wnętrza przedziału).

IMG_6584a.JPG

IMG_6587a.JPG


Modele mają ładnie odwzorowane podwozie z wieloma oddzielnie nakładanymi elementami:

IMG_6588a.JPG


Teraz wagon sypialny:

IMG_6605a.JPG

IMG_6606a.JPG

IMG_6607a.JPG


Wnętrza przedziałów też są zrobione w wersji dziennej, ale w naturze i na zdjęciach i tak za wiele nie widać:

IMG_6609a.JPG


I na koniec restauracyjny:

IMG_6595a.JPG

IMG_6596a.JPG

IMG_6597a.JPG

IMG_6600a.JPG


Jak wspomniałem, drobne różnice w konstrukcji wagonu restauracyjnego i innych wagonów typu B są prawidłowo odwzorowane w modelach. Niżej porównanie długości wagonu restauracyjnego i kuszetki oraz profilu dachu wagonu restauracyjnego z wagonem sypialnym; ten ostatni ma te szczegóły (długość i dach) takie same, jak zwykłe wagony osobowe i kuszetki typu B:

IMG_6594a.JPG

IMG_6618a.JPG


Reasumując, wydaje się, że ten zestaw jest dobry i nie ma większych błędów. Ta sama data rewizji wszystkich wagonów jest pewnie fikcyjna, ale przynajmniej teoretycznie jest to możliwe i data pasuje do wyglądu wszystkich wagonów. W każdym razie ja jestem bardzo zadowolony z zakupu.
 

DieselPower

Znany użytkownik
Reakcje
2.143 442 105
Tak, z tego co czytałem zarzutu odnoszą się głównie do zestawów w późnej epoce IV, czyli kremowo-zielonych. Generalnie sprowadza się to do tego, że Rivarossi wydało wagony w epoce IVc ograniczając się tylko do zmiany koloru wagonów, a różnic powinno być dużo więcej.

Natomiast co do wskazanych przez Pana dat rewizji faktycznie mało realistycznie to wygląda. Jednak w obliczu tego co teraz nam zaserwowało PIKO należy się zastanowić, czy nie jesteśmy od lat robieni w balona przez różne firmy modelarskie z tymi datami? Chyba nie ma co na te daty zwracać uwagi, a kierować się w doborze modeli innymi kryteriami, które lokują dany model w danym okresie czasu.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.391 463 29
Chyba nie ma co na te daty zwracać uwagi, a kierować się w doborze modeli innymi kryteriami, które lokują dany model w danym okresie czasu.
Też tak uważam. Sądzę, że 90% (a może i 99%) dat rewizji na modelach wszystkich firm to fikcja. Dla mnie nie ma to znaczenia, ważne, żeby data była realna, to znaczy, żeby taka data była możliwa. Przykład wagonu restauracyjnego Rivarossi w malowaniu z epoki IVc (z brązowym dachem i bez żółtych pasków) i datą rewizji z epoki IVc - rok 1971 - jest własnie przykładem nierealnej daty, bo w roku 1971 takie malowanie nie występowało. Natomiast data na moich modelach spełnia kryteria realności, bo teoretycznie mogła taka być (nawet, jeżeli jest mało prawdopodobne, żeby trzy różnego typu wagony miały tę datę identyczną).
 

qwertas

Znany użytkownik
Donator forum
Reakcje
1.366 40 2
Również posiadam skład Alpen Spree Express. Połączyłem go z dwoma zestawami Y/B'ków Roco z pociągu Meridian 64195 i 64916. Wagony Roco mają swoje niedociągnięcia, i mają daty rewizji od 1973 do 1977 mimo to 9cio wagonowy skład oliwkowo (DR) / bordowo (DR Mitropa) / niebiesko (MAV) / zielony (CSD) ciągnięty parowozem Br03 wygląda rewelacyjnie. Próbowałem ująć cały skład na zdjęciu, ale 2,8 metra długości powoduje, że nie jestem w stanie zrobić zdjęcia które możnaby tu zaprezentować.
Generalnie wszystkie zestawy Rivarossi, te wydane w marcu zeszłego roku i te obecne, prezentują się rewelacyjnie.
I tu pytanie - ile wagonów liczył skład Tourex - Touristenexpress kursujący bodajże z Drezna do Burgas czy Warny w Bułgarii około roku 1963? Rivarossi wydał w sumie 8 wagonów...
 

DieselPower

Znany użytkownik
Reakcje
2.143 442 105
Koledzy!!! Zna ktoś daty rewizji jakie są naniesione na modele PIKO BR 132 numery boczne 063-9 oraz 295-7 ? Od razu mówię, że to są modele z drugiej edycji tych lokomotyw. Pierwsza edycja miała numery 202-3 (PIKO 52760) oraz 203-1 (PIKO 52766).
Pytanie poza konkursem. Czy była (jest zapowiadana) 3 edycja ?

Drugie pytanie. Czy ta seria lokomotyw miała jakieś....hmmm...podgrupy, które różniły się między sobą ? Bo Piko wydało numery od 063 do 203. No i tak doświadczenie podpowiada, że w tak licznych seriach mogły jakieś zmiany być wprowadzane w poszczególnych partiach.

Z góry dziękuję za jakieś informacje.
 

Jacek765

Znany użytkownik
GGM
SMK Katowice
NAMR
Reakcje
3.288 61 2
Trudno powiedzieć bo to co leży na półkach wcale nie musi być wyznacznikiem czy wyszły nowsze edycke czy też nie. Przyklad lokomotywa serii 130 z serii zerowej wyszła pierwsza z numerem 004 potem chyba 005 i być może jeszcze jeden numer (pewności nie mam) i numer 005 trudno znaleźć a 004 jeszcze są.
 

Podobne wątki