• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Modele Modele kolei wschodnioniemieckich DR

Jacek765

Znany użytkownik
GGM
SMK Katowice
Sachsen kiedyś zrobił 4-ro wagonowy set Staedte
Dokładnie;
14006 set wagony Ame, 2x Bme i WRge,
14335 wagon Bme
14338 wagon Ame
Daje to w sumie nieco ponad połowę typowego składu SE.
Po przejęciu firmy przez Tilliga w katalogu z roku 2001/2 zmieniono numerację dla wagonów H0 i pierwszą cyfrę numeru katalogowego zamieniono z 1 na 7. W ofercie były tylko wagony pojedyncze;
74301 wagon WRge
74335 wagon Bme
74338 wagon Ame
74473 wagon Bmhe (Halberstadt) bezprzedziałowy
74511 wagon Bom? przedziałowy typu X
 
Nie tylko ten jeden jeździł na elektryku, "Rennsteig" przykładowo dojeżdżał na elektryku z Berlina do Erfurtu gdzie go dzielono bo dalej stacje miały za krótkie perony, a od chyba 1986r jechał z elektrykiem do Arnstadt. Wszystko zależało od tego dokąd dotarła elektryfikacja. Warto też pamiętać że węzeł berliński zelektryfikowano dopiero w połowie lat 80ych i od tego czasu faktycznie jajecznice jechały do/od stacji berlińskich elektrycznie. Wcześniej faktycznie kursowały spalinowo.

Na mapie powyżej jako podkład użyłem mapy z sieciowego rozkładu jazdy z 1981/82 więc oznaczenia linii zelektryfikowanych mogą być nieco mylące. Docelowo po przerysowaniu będę miał warstwy z obsługą elektryczną i to w zależności od daty elektryfikacja danego odcinka.

Zdroofka
Andrzej
Zgadza się. Mi chodziło o to ze od chwili uruchomienia od 1976r na początku główny rdzeń t linii to były lokomotywy spalinowe. Potem z elektryfikacja linii brały elektryki.
 

Jacek765

Znany użytkownik
GGM
SMK Katowice
Aaaaaa - ciekawe czy uda mi się zdobyć? :)
Dysponuje ktoś już tym numerem? Byłoby dużym nietaktem gdybym poprosił o skan tylko tego artykułu?

Zdroofka
Andrzej
Mam zamówiony jak przyjdzie to PW.
Tak, temat tych pociągów mnie również interesuje. Aż dziwne że w modelu tak słabo to wygląda i żadna że znaczących firm nie pokusiła się o wydanie kompletnego zestawu tego pociągu.
Żeby wydać kompletny skład to trzeba ok 11 wagonów.
Typowy skład SE z lat 70 tych i początku 80 tych był zestawiony symetrycznie (powtarzam typowy bo były odstępstwa);
Bme Bme Bme Ame Ame WRge Ame Ame Bme Bme Bme.
Tak więc mało kto miałby tyle kasy żeby za jednym razem kupić cały set.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Dużo mniej interesujących składów powstało w modelu.
Zależy dla kogo mnie interesujących. Widać producenci trochę inaczej widzą zainteresowanie kupujących. ;)
chętnie bym nabył kompletny zestaw tylko nie jakiegoś Roco czy Tilliga.
Nie chcę wystawiać negatywnej oceny wpisu, więc wypowiem się tu: (n)
Strasznie ambitnie kolega DieselPower podchodzi do sprawy, są trochę lepsze modele od Roco np. LS Models czy ACME, ale Roco też chyba nie jest tak tragiczne? Nie mam nic przeciwko temu, że koledze bardziej odpowiadają wyroby innych firm niż Roco, ale po co to pogardliwe "jakiegoś"? Pisząc tak, kolega, może mimowolnie, deprecjonuje tych z nas, których być może nie stać na najdroższe modele. Można to samo wyrazić w bardziej elegancki sposób. Uczmy się kultury dyskusji...
 

DieselPower

Aktywny użytkownik
Nie sądzę aby moja wypowiedź naruszyła zasady kultury. Nie lubię wyrobów ROCO czy Tilliga bo w dużej części są to modele źle odwzorowane. Firmy te wykorzystują jedną formę aby wykonać kilka typów wagonów różniących się od siebie. Dobrze Pan o tym wie. Dlatego wolę produkty innych firm. A że droższe? Pan nigdy nie kupił jakiegoś sprzętu droższego bo zależało Panu na lepszych parametrach? Naprawdę bez przesady.

Mam zamówiony jak przyjdzie to PW.

Żeby wydać kompletny skład to trzeba ok 11 wagonów.
Typowy skład SE z lat 70 tych i początku 80 tych był zestawiony symetrycznie (powtarzam typowy bo były odstępstwa);
Bme Bme Bme Ame Ame WRge Ame Ame Bme Bme Bme.
Tak więc mało kto miałby tyle kasy żeby za jednym razem kupić cały set.
Myślę że wystarczyło by zrobić zestawy które zawierały by komplet wszystkich typów jakie występowały w tym pociągu. Jak ktoś by chciał to mógłby sobie kupić więcej zestawów aby mieć cały skład.
 

Jacek765

Znany użytkownik
GGM
SMK Katowice
Właśnie o taką informację mi chodziło. Nie znalazłem bowiem tego rodzajów wagonów w zarządzie DR ani w modelu ani w oryginale. Stąd pytanie.

Nie kojarzę takich. Masz może gdzieś pod ręką jakiś zdjęciowy przykład? Kojarzę jakiś film bodaj z 1986 czy 1987r. z manewrów na stacji Halbestadt gdzie przelatują na pierwszym planie jakieś wagony samowyładowcze - muszę pogrzebać żeby go znaleźć.
Ostatnio miałem dużo zajęć więc dopiero teraz mogę odpowiedzieć na pytanie.
Co do wagonów Tals to nie miałem racji DR posiadały małą liczbę takich wagonów 65 szt wyprodukowanych w roku 1978 we Francji pierwotnie oznaczone serią Tads-y(5567) później zmienione na Tal-y(5567) (0663). Były jednak wykorzystywane wyłącznie do przewozu soli kamiennej.
Scan0004.jpg

Małe zdjęcie to wagon DB z opisu ze strony sąsiedniej

Natomiast wspomniane wcześniej przezemnie wagony 4 osiowe to Takkll(0673) których miniatury produkuje Piko. Te wagony były wykorzystywane do przewozu wapna , kredy i gipsu.
Scan0003.jpg
 
Dzięki Jacku za zaangażowanie. Teraz już wiem, że warto iść w 4-osiowe Takkll bo te woziły co mi trzeba :)

W ramach rewanżu kolejna mapka z SE w roli głównej.
Mam pewien problem aby zaprezentować jej zawartość bo forum ogranicza pewne moje możliwości. Jeśli coś będzie niejasne albo nieczytelne to proszę pytać - sprostuję bądź postaram się wyjaśnić.

Tym razem przeniesiemy się do roku 1990. Dokładniej do końcówki maja, a jeszcze dokładniej, do 27 maja 1990r. kiedy to na tory wyjeżdża ostatni pociąg uruchamiany przez DR w garniturze SE - Ex 162/163 - Thomaner z Lipska do Berlina:
Sieć_SE_wynikowy_1990_aa.png


Oczywiście dla porządku, jak poprzednio, lista pociągów:
Zielony - Ex 150/157; "Rennsteig"; Meiningen - Suhl - Erfurt - Halle – Berlin; pierwszy kurs dnia 25.10.1976r. - tu mała errata: Na poprzedniej mapce pojawia się postój tego pociągu na stacji Suhl, co nie jest prawdą, po pociąg ten zatrzymywał się na tej stacji dopiero od 15.05.1984r.
Fioletowy - Ex 100/107; "Elstertal"; Gera - Leipzig – Berlin; pierwszy kurs dnia 01.11.1976r.
Żółty - Ex 160/167; "Sachsenring"; Zwickau/Sachsen - Karl-Marx-Stadt – Berlin; pierwszy kurs dnia 22.11.1976r. - pociąg ten, ze względu na przedłużąjącą się elektryfikację linii Karl-Marx-Stad - Riesa - Elsterwelda został w dniu 03.06.1984r. poprowadzony trakcją spalinową przez Altenburg do Lipska Hbf, gdzie następowała oczywiście zmiana czoła oraz trakcji na elektryczną. Wraz z tą zmianą zmieniono także numer tego pociągu.
Pomarańczowy - Ex 170/177; "Elbflorenz"; Dresden – Berlin; pierwszy kurs dnia 15.11.1976r.
Niebieski - Ex 121/126; "Stoltera"; Rostock – Berlin; pierwszy kurs dnia 15.11.1976r.
Granatowy - Ex 131/136; "Petermännchen"; Schwerin – Berlin; pierwszy kurs dnia 08.12.1976r.
Seledynowy - Ex 141/146; "Börde"; Magdeburg – Berlin; pierwszy kurs dnia 29.11.1976r.

I druga partia pociągów uruchomionych partiami w drugim rzucie:
Cienyfioletowy - Ex 161/166; "Lipsia" - Berlin - Lipsk Hbf; pierwszy kurs dnia 27.05.1979r. - pociąg ten wyjeżdżał w godzinach porannych z Berlina, by po południu wracać.
Ciemnozielony - Ex 172/175; "Fichtelberg"; Karl-Marx-Stadt - Dresden Hbf (do 29.05.1989r. zmiana czoła i trakcji na elektryczną) - Berlin; pierwszy kurs dnia 03.06.1984r. Pociąg ten uruchomiono w zamian za przeniesiony do Lipska "Saschenring" nadając mu jego numery.
Jasnyfioletowy - Ex 171/176; "Berlin-Express"; Berlin - Dresden Hbf; pierwszy kurs dnia 02.06.1985r. - pociąg ten wyjeżdżał w godzinach porannych z Berlina, by po południu wracać.
Jasnoniebieski - Ex 151/156; "Berliner Bär" - Erfurt - Halle - Berlin; pierwszy kurs dnia 01.06.1986r.
Czerwony - Ex 162/163; "Thomaner"; Berlin - Lipsk Hbf; pierwszy kurs dnia 27.05.1990r. - pociąg ten wyjeżdżał w godzinach porannych z Berlina, by po południu wracać.

Co ważne:
Od 23.05.1977r. wszystkie pociągi SE rozpoczynają i kończą bieg na stacji Berlin Lichtenberg.

W następnym "odcinku" przygotuję mapy z każdego okresu kursowania uwzględniające wszystkie zmiany w czasie i wrzucę je hurtem aby można było je porównać.
Dalej moge pokazać zestawienia składów w poszczególnych pociągach oraz jaką były trakcją prowadzone. Ale tu musze pomyśleć nad formą prezentacji. Jeśli oczywiście chcecie :)
Ale mam pewien problem, bo tzw "Berliner Außenring" zelektryfikowano dopiero w okolicy 1984r. a do tego czasu zmiana trakcji pociągów jadących z Lipska następowała np. na stacji Luckenwalde, a później na na stacji Ludwigsfelde - ale w RJ nie ma tutaj zaznaczonych na ten cel postoju. Dlatego muszę dobrzebać się do szczegółów w tym względzie.

Zdroofka
Andrzej
 
Udało mi się skończyć mapki, które prezentują całość zmian w układzie sieci pociągów SE zatem dzisiaj obiecane podsumowanie. Mapy prezentują stan na koniec każdego roku (daty w nagłówku oraz w nazwie pliku). Dodałem także białą przerywaną linią odcinki pod siecią jakie poszczególne pociągi przejeżdżały, co wcale jednak nie oznacza że prowadzone były trakcją elektryczną na tym odcinku. W tej kwestii jeszcze muszę parę detali wyjaśnić bo coś mi tu i ówdzie nie gra. Mam nadzieję, że wszystko będzie czytelne bo nie do końca jeszcze opanowałem działanie wszystkich skryptów na forum.
Sieć_SE_v1_1976_aa.png

Sieć_SE_v1_1977_aa.png
Sieć_SE_v1_1979_aa.png
Sieć_SE_v1_1984_aa.png
Sieć_SE_v1_1985_aa.png
Sieć_SE_v1_1986_aa.png
Sieć_SE_v1_1989_aa.png
Sieć_SE_v1_1990_aa.png


Spróbuję to jakoś sensownie skrótowo podsumować:
1976r. - system SE startuje, wszystkie pociągi jeżdżą prowadzone przez dwie lokomotywy serii 118. Później oczywiście wraz z przybywaniem 132 one przejmują prowadzenie ruchu. Zasadniczo tylko "Rennsteig" od Erfurtu do Burgkemnitz (za Bitterfeld w kierunku na Berlin) mógłby jeździć prowadzony trakcją elektryczną, ale to akurat muszę jeszcze powierdzić. Podobnie jak prowadzenie "Sachsenring" od Zwiekau do Karl-Marx-Stadt. Tutaj też cały ten odcinek był zelektryfikowany, ale moim zdaniem pociąg był prowadzony spalinowo na całej trasie.

Kursuje łącznie 7 pociągów:
Rennsteig - od 25.10.1976r.
Elstertal - od 01.11.1976r.
Elbflorenz - od 08.11.1976r.
Stoltera - od 15.11.1976r.
Sachsenring - od 22.11.1976r.
Börde - od 29.11.1976r.
Petermännchen - od 06.12.1976r.

1977r. - Od 23.05 wszystkie pociągi SE kończą/zaczynają bieg na stacji Berlin Lichtenberg. Od 25.09 pociąg Börde zatrzymuje się na stacji Potsdam Hbf. Uwagi do trakcji jak powyżej.

1979r. - Uruchomiony zostaje nowy pociąg: Ex 161/166 Lipsia (pierwszy kurs 27.05.1979r. wjazd rano z Berlina), który na odcinku od stacji początkowej od Leipzig Hbf do stacji Juteborg prowadzony jest trakcją elektryczną. Podobnie jak Rennsteig od Erfurtu do Juteborga. Dalej, w kierunku Berlina pociąg ponownie prowadziły spalinówki. Pozostałe pociągi na całej trasie prowadzono także spalinowo.

1984r. - Rok sporych zmian, ale po kolei:
Rennsteig - od 15.05.1984r. prowadzony jest od stacji Arnstadt do stacji koncowej Berlin Lichtenberg trakcją elektryczną. Dodatkowo od tego dnia też zatrzymuje się na stacji w Suhl.
Sachsenring od 03.06.1984r. zmienia trasę i nie jedzie już z Zwickau do Karl-Marx-Stadt/Riesa tylko prosto do Leipzig Hbf i stąd trakcją elektryczną do Berlina Lichtenbergu. Następuje też zmiana jego numeru na 160/167
Fichtelberg - nowy uruchomiony w dniu 03.06.1984r. pociąg relacji Karl-Marx-Stadt Hbf - Dresden Neustadt - Berlin Lichtenberg o numerze przejętym po Sachsenring (172/175). Na całej trasie prowadzony jest trakcją elektryczną.
Lipsia - na całej trasie prowadzony jest trakcją elektryczną.
Elbflorenz - na całej trasie prowadzony jest trakcją elektryczną.
Stoltera - prowadzony jest trakcją elektryczną od stacji Langhagen od Berlina (tu mam niepotwierdzoną informację, że pociąg zmieniał lokomotywę na stacji Waren (Müritz))

Do stacji Berlin Lichtenberg drut oddano do użytku 30.09.1984r. więc wszystkie powyższe uwagi o dojeździe taką trakcją do stacji końcowej dotyczą okresu po tej dacie, ale jak pisałem na początku - każda mapa to stan na koniec danego roku.

1985r. - Uruchomiony zostaje nowy pociąg: Berlin-Express (pierwszy kurs 02.06.1985r. wyjazd rano z Berlina) relacji Berlin Lichtenberg - Dresden Hbf na całej trasie prowadzony trakcją elektryczną.
Stoltera - prowadzony jest trakcją elektryczną na całej trasie

Tutaj widzę właśnie, że Fichtelberg na odcinku do Dresden Hbf udało mi się zapomnieć "pomalować" na elektryka. Tu się oczywiście nic nie zmieniło i jak wyżej - na całej trasie jedzie z elektrykiem.

1986r. - uruchomiony zostaje nowy pociąg: Ex151/156 Berliner Bär - (pierwszy kurs 01.06.1986r. wyjazd rano z Berlina) relacji Berlin Lichtenberg - Halle (Salle) - Erfurt.

1989r. - Ex172/175 Fichtelberg ponownie zmienia trasę przejazdu i jedzie z Karl-Marx-Stadt jedzie przez Riesa, Elsterwerda (gdzie najpewniej następowała zmiana trakcji na elektryczną) i dalej do Berlina.

1990r. - uruchomiony zostaje nowy pociąg: Ex162/163 Thomaner - (pierwszy kurs 27.05.1990r. wyjazd rano z Berlina) w relacji Berlin Lichtenberg - Leipzig Hbf prowadzony po całej trasie trakcją elektryczną. Jest to ostatni uruchomy pociąg w systemie SE.

Na razie w telegraficznym skrócie tyle. Za jakiś czas kilka słów o skladach.

Zdroofka
Andrzej
 
Ciekawy jest temat wagonów halberkow bezprzedzialowych w barwach SE. Czy były planowo przypisane czy tylko z doskoku?
Tak, mnie też to interesuje bo wydaje mi się dość kuriozalne dołączanie takich wagonów do pociągów klasy bądź co bądź premium. Przeglądając materiały o wagonach ostatnio coś mi przeleciało przed oczami na ten temat ale szczegółów na ten moment nie pamietam. Muszę sobie to odświeżyć to może coś za jakiś moment wrzucę. Na pierwszy ogień pójdzie jednak kilka słów o standardowych składach.

Zdroofka
Andrzej
 
Słyszałem ze tych halberkow bezprzedzialowych w tym malowaniu było 6szt. Możliwe ze doczepiali do składów w okresie zwiększonej frekwencji. Lokomotywy przeznaczone do tych pociągów też musiały być ekstra i niezawodne.
 
Słyszałem ze tych halberkow bezprzedzialowych w tym malowaniu było 6szt. Możliwe ze doczepiali do składów w okresie zwiększonej frekwencji. Lokomotywy przeznaczone do tych pociągów też musiały być ekstra i niezawodne.
Przejrzałem na szybko zestawienia składów dla rozkładu jazdy 1989/90 i wagony Bmh dla pociągów SE w nim nie występują (taki rodzaj masz na myśli? Bezprzedziałowe, z dwoma przedsionkami po środku, coś jak nasze ryflaki?) Gdzieś mi się obiła o uszy informacja, że byly jako rezerwa ale czy faktycznie jeździły to nie ma 100% pewności. Muszę pogrzebać głębiej. W tej chwili jedyna informacja jaką mam o takim rodzaju wagonu dotyczy pociągu Ex171/176 Lipsia i dotyczy stanu na 31.05.1991r. Wtedy jeździl w tym pociągu conajmniej jedne wagon tego rodzaju.

Zdroofka
Andrzej
 
Chodzi o taki wagon. 3 różne numery inwentarzowe były coś 2 lata temu wydane przez Brawę
To tak na szybko co mi się udalo znaleźć w czeluściach dysku:
1981_Lipsia_po dotarciu do Lipska.jpg Rennsteig_Apolda_maj_1985.png 1982_08_25_manewry_106 424-5_Dresden Hbf.png
Pierwsza fotka - Ex161 Lipsia po dotarciu koło południa do stacji końcowej Leipzig Hbf, rok 1981r. Ostatni wagon to taki jak szukasz Bmhe (źródło: www.nachtschnellzug.de)

Druga fotka - nagłówek artykułu z "Modeleisenbahner 11/2006 - na wiadukcie w Apolda Rennsteig w maju 1985r.

Fotka 3 - 25.08.1982 - manewry na stacji Dresden Hbf i za lokomotywą ostatni wagon Bmhe (tu źródła nie pomnę). Pociąg albo Elbflorenz albo Fichtelberg.

Więc jeździły, ale potwierdzenia wymaga jeszcze w jakim charakterze, czy permanentnie, czy jako rezerwa.

Zdroofka
Andrzej

Myślę, że ten link może co nieco wspomóc, jeżeli chodzi o wykorzystanie wagonów Bmhe w pociągach SE
Znalazłem już na niej sporo nieścisłości więc wolę weryfikować informacje z niej w innych miejscach.

Zdroofka
Andrzej
 

Podobne wątki