• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Modele Modele kolei UK - LNER 4-6-2 czyli Class A4

yahya

Znany użytkownik
#1
Koledzy, interesuje mnie model parowozu LNER 4-6-2 czyli A4, wyprodukowanego w 35 egz. Najsłynniejszy z nich to chyba "rekordzista" Mallard (zob. https://en.wikipedia.org/wiki/LNER_Class_A4_4468_Mallard).

Modele A4 w skali 1:76 (00) produkuje Hornby. Model jeździ po torach o szer. 16,5 mm. Dł. modelu to 291 mm.

Znalazłem dwa podstawowe modele A4 (bez dźwięku) prod. Hornby:
1) maksymalnie uproszczony - chyba zabawka:
http://www.hornby.com/locomotives/s...-locomotives/lner-4-6-2-mallard-a4-class.html

Jw., ale już z dźwiękiem TTS, również chyba zabawka:
http://www.hornby.com/locomotives/t...er-4-6-2-gadwall-a4-class-with-tts-sound.html

2) Wersja bardziej szczegółowa, której cechy wg producenta to: Cab detail, Fixed cartazzi wheel assembly, NEM Couplings, Sprung Buffers, Tender Detail.
http://www.hornby.com/locomotives/s...omotives/lner-4-6-2-great-snipe-a4-class.html

Czy ktoś może mi podać, czy ten model jest względnie dobrze odwzorowany w wersji tańszej, czy to zwykła zabawka? Jak się sprawuje na torach? Może warto dlatego nabyć wersję bardziej szczegółową?
 

Jacek765

Znany użytkownik
GGM
SMK Katowice
#2
Niestety nie mam nowych modeli brytyjskich od Hornby ale z tego co widzę to raczej wszystkie trzy wersje są dobrze wykonane i nie podejrzewam żeby jakość jazdy i napęd byly różne (poza oczywiście kulturą pracy w systemie DCC). W tańszych wersjach głównie z tego co widzę i o czym słyszałem od innych postanowiono zredukować cenę przez zmniejszenie ilości drobnych szczegółów, nie ma szyb w oknach. Nie wiem jak z malowaniem ale ta najbogatsza wersja ma ładnie cieniowane litery
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
#3
Jest jeszcze model napędzany parą, a sterowany cyfrowo, oczywiście mam na myśli model na tor 16,5 mm. Ale nie wiem, czy to 1:87 czy 1:76.
 

Jacek765

Znany użytkownik
GGM
SMK Katowice
#4
To raczej na pewno skala 00 czyli 1:76. Ogólnie Brytyjczycy przyjęli do tej skali szerokość toru 16,5mm, głównie na dostępność materiału torowego od skali H0. Sa tez ortodoksyjni modelarze, którzy dla tej podziałki stosuja dokładniejsza szerokość toru dokładnie nie pamietam ile ale to było w pobliżu 19mm i nazwa tej skali to chyba SM lub coś podobnego.
 

RS11

Znany użytkownik
#5
Tu jest ocena modeu: locoyard.com/2012/07/19/hornby-lner-a4-class-review/
Byłem na prezentacji modelu, pokazano ten bardziej szczegółowy, i wygląd był wspaniały, padło pytanie czy to jest brass - czyli mosiądz? Ten najbardziej uproszczony ma mniej detali i wkładka węgla do tendra jest inną. Warto zakupić co najmniej ten z dźwiękiem.
Sprzęg 00 jest w gnieździe nem i można go wypiąć,dodatkowo jest sprzęg kulowy, który świetnie się spisuje z ruchomymi zderzakami. Wagony też mają ruchome zderzaki i można bez żadnych modyfikacji używać haków.
Wiązary są filigranowe, kółka jakby czernione. W budce detale są pomalowane. Uchwyty są metalowe i w skali. Producenci pokroju roco
mogą się tylko uczyć...i jeszcze cena jest bardzo atrakcyjna.
 

OLF

Aktywny użytkownik
#6
Raczej A4 czyli 4-6-2 : układ osi nie dyktuje typu, raczej odwrotnie (choć w bytyjskich oznaczeniach układ osi nie jest w ogóle zawarty). LNER 4-6-2 było kilkanaście.

Czy ktoś może mi podać, czy ten model jest względnie dobrze odwzorowany w wersji tańszej, czy to zwykła zabawka? Jak się sprawuje na torach? Może warto dlatego nabyć wersję bardziej szczegółową?
A to polecam fora .co.uk których jest mnóstwo a informacji na nich jeszcze więcej. Albo youtube. Albo uncle Google, mnie wypluł np artykuł z British Railway Modellling
W Polsce brytyjskie modele nie wydają się być ani popularne ani dostępnę (kwestia co jest przyczyną, a co skutkiem)

Gereralnie modele na rynek brytyjski są odwzorowane o klasę lepiej niż porównywalne modele z kontynentu, przy niższej cenie. Wesja TTS jest ciekawa - ichny dekoder dźwiękowy podnosi cenę o 1/3 tego co zwykle kasuje ESU i podobni, a recenzje zbiera pochlebne.

To raczej na pewno skala 00 czyli 1:76. Ogólnie Brytyjczycy przyjęli do tej skali szerokość toru 16,5mm, głównie na dostępność materiału torowego od skali H0. Sa tez ortodoksyjni modelarze, którzy dla tej podziałki stosuja dokładniejsza szerokość toru dokładnie nie pamietam ile ale to było w pobliżu 19mm i nazwa tej skali to chyba SM lub coś podobnego.
EM
 

Jacek765

Znany użytkownik
GGM
SMK Katowice
#7
No właśnie EM , dzięki za sprostowanie.
Co do podniesionej kwestii popularności modeli brytyjskich w naszym kraju to raczej jedną z przyczyn upatrywałbym specyficzną estetykę taboru brytyjskiego z tendencją do ukrywania części i armatury czy nawet w parowozach bardzo często stosowane wewnętrzne cylindry i często wewnętrzny mechanizm rozrządu przez co tabor ten na tle estetyki środkowo europejskiej sprawiał wrażenie dziwnego. Kolejna przyczyna to inna podziałka pomimo tej samej szerokości toru i inne typy sprzęgów, które dla "ludzi bawiących się kolejkami" ( nie modelarzy) mogą stanowic barierę nie do przejścia. Jeszcze jedna przyczyna to brak tradycji przepływu modeli z "zachodu", który stał sie faktem dopiero w latach 90-tych.
Co do wysokiej jakości odwzorowania modeli brytyjskich to jest to zjawisko stosunkowo nowe w porównaniu z modelami z kontynentu. Tak na prawdę to dopiero w latach 80-90 -tych nastąpił dynamiczny wzrost jakości odwzorowania detali i to w dużej mierze dzięki firmom, które na rynkach USA i Europy zajmowały pierwsze miejsca ale raczej od końca czyli Lima ,Kader(Bachmann). W tamtym czasie modele Hornby nadal kontynuowały tradycję z czasów Tri-Ang.
 

Podobne wątki