• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Model wagonu węglarki typu 401Zp

_medyk_

Aktywny użytkownik
Reakcje
145 1 0
#1
Wagony typu 401Zp serii Eamos zawsze będą kojarzyły mi się z transportem rudy na linii Medyka - Rzeszów - Tarnów - Kraków, gdzie ciągnięte były przez ET22. Model powstał przy udziale Marcina Jankowskiego. W modelach jakie do tej pory powstały brakowało mi elementów podwozia, a także to, iż nie jest to ten typ wagonu, który pamiętam. Po trzecie nie chciałem żywicy, a elementy z blachy są ładniejsze niż z plastiku. Niestety metal też ma swoje wady - plastyczność i grożące zwarciem elementy. Jednak uważam, iż było warto.

401Zp.jpg

401Zp1.jpg

401Zp2.jpg

401Zp3.jpg

401Zp4.jpg
 

jan-kol

Aktywny użytkownik
Reakcje
22 0 0
#5
Doktorku, nie dodałes jeszcze wszystkich elementów. Pare detali brakuje na czole i pudle :). Co z tego, że FRED ma je w swojej ofercie? Po pierwsze nie jest to ten sam typ, a po drugie tzn. że nikt inny zrobić go już nie może?
 

Krzysztof Koj

Znany użytkownik
Reakcje
634 3 1
#7
Dawniej (w latach 1960-tych) przez ET21, jeszcze w oliwkowym malowaniu z czerwonym paskiem. :p
W tych latach nie istniały jeszcze wagony typu 401Zp, a różnica pomiędzy tymi wagonami tzn. pomiędzy wagonami typu 401Z, 401Zb, a wagonami typu 401Zp jest zasadnicza. Wagony 401Zp powstały dopiero w drugiej połowie lat 90-tych XX wieku, w wyniku gruntownej rekonstrukcji wagonów typu 401Zb i nie mają z nimi wiele wspólnego, poza wózkami i konstrukcją ostoi. Konstrukcja nadwozia wagonów typu 401Zp jest całkowicie nowa i w odróżnieniu od wagonów 401Z/401Zb, wagony te mają stałe (niewyjmowane!) i wzmocnione ściany czołowe oraz boczne, przez co różnią się zasadniczo wyglądem zewnętrznym od wagonów typu 401Z i 401Zb...
 
OP
OP
M

_medyk_

Aktywny użytkownik
Reakcje
145 1 0
#9
Prawie skończona węglarka typu 401Zp. Teraz waloryzacja i kolejny wagon w kolekcji. Zbiorniki ze strony Eaos.pl, a wózki produkcji EFC-Loko - można wmontować odlewane.

eamos1.jpg

eamos2.jpg

eamos3.jpg

eamos4.jpg
 

Krzysztof Koj

Znany użytkownik
Reakcje
634 3 1
#11
Prawie skończona węglarka typu 401Zp. Teraz waloryzacja i kolejny wagon w kolekcji.
W ramach "waloryzacji" proponuję zmienić oznaczenie serii tego wagonu z "Eamos-t" na "Eamos". Wagony typu 401Zp z oczywistych powodów nie powinny być oznaczone serią "Eamos-t"...

Przy okazji, należałoby także usunąć oznaczenia "luźnych" części wyposażenia wagonu ze ścian czołowych i to z dwóch powodów:
1) wagony typu 401Zp nie miały nigdy części "luźnych", czyli: wyjmowanych ścian czołowych, wyjmowanych ścian bocznych oraz słupków (kłonic) ścian bocznych, których oznaczenia znajdują się na ścianie czołowej modelu. W tym miejscu powinny się znaleźć numery zestawów kołowych.
2) oznaczenia "luźnych" części wg RIV, nie były nigdy umieszczane na ścianach czołowych, lecz (jeśli już) to tylko na ostojnicach i (ewentualnie także) na ścianach bocznych (zawsze z prawej strony wagonu).

Poza tym, należałoby także zmienić oznaczenie ZNTK na ścianach czołowych z ZNTK GLIWICE na ZNTK GNIEWCZYNA, a także daty następnych napraw okresowych tego wagonu, ponieważ jak się okazuje (po dokładnym sprawdzeniu) wagony te budowane były w latach 2002-2004, a na modelu data następnej naprawy rew. przypada w roku 2001, natomiast data następnej naprawy głównej w roku 2005.:). To jest trochę bez sensu...

Generalnie, zdecydowanie najsłabszym punktem tego modelu są właśnie oznaczenia i jest to o tyle dziwne, że wagony typu 401Zp są wagonami stosunkowo nowymi, a więc nie powinno być żadnych problemów z prawidłowym odwzorowaniem oznaczeń z natury. Zupełnie tego nie rozumiem...

Oczywiście spodziewam się jutro dowiedzieć, że oznaczenia modelu nie są przecież najważniejsze, a model - mimo to - jest świetny :) i byłbym nawet w stanie się z tym (do pewnego stopnia) zgodzić, gdyby nie fakt, że w przypadku modeli wielkoseryjnych, oceny najczęściej nie bywają już tak "łaskawe"...
 
OP
OP
M

_medyk_

Aktywny użytkownik
Reakcje
145 1 0
#12
Trafne spostrzeżenie - kalki wzięte z innego producenta, dlatego nie pasują. Właściwe będą w wersji finalnej. Jednak czas oczekiwania nieokreślony, czyli usuwamy praktycznie czoła całe na nowo - oznaczenia Gniewczyna ZNTK, znika oznaczenie "-t", no i data rewizji coś powinno być w tzw. magazynie kalek tylko dobrać odpowiednie. Zapytam jeszcze o zakresy numerów, bo tu też wietrze ZONK.
 

Krzysztof Koj

Znany użytkownik
Reakcje
634 3 1
#13
Trafne spostrzeżenie - kalki wzięte z innego producenta, dlatego nie pasują. Właściwe będą w wersji finalnej. Jednak czas oczekiwania nieokreślony, czyli usuwamy praktycznie czoła całe na nowo - oznaczenia Gniewczyna ZNTK, znika oznaczenie "-t", no i data rewizji coś powinno być w tzw. magazynie kalek tylko dobrać odpowiednie. Zapytam jeszcze o zakresy numerów, bo tu też wietrze ZONK.
W przypadku wagonów 401Zp nie można niestety mówić o konkretnym zakresie numerów, przewidzianym tylko dla wagonów tego typu. Wagony typu 401Zp zachowywały po przebudowie numery wagonów typu 401Zb, z których zostały przebudowane, ponieważ były również wagonami serii Eamos (co prawda, bez literki "-t", ale jednak :)). Tak więc nie może być tu mowy o ciągłości numeracji... Co do daty rewizji, to trzeba się zdecydować, czy ma to być data "wyjścia" wagonu po przebudowie z FW Gniewczyna, czy też data późniejszej naprawy rewizyjnej. Od tego będzie zależał sposób wykonania oznaczeń i ich rozmieszczenie na modelu.
 

Podobne wątki