• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Model wagonu typu 609A - czy HERIS jest dobrą bazą?

_medyk_

Aktywny użytkownik
#1
Kolejny projekt wagonu PKP - bazą będzie HERIS ze swoimi niedociągnięciami, ale i tak prostszy w przebudowie niż PIKO. Usuwanie nadlanych ramek w PIKO jest możliwe jednak zwiększa trudność przebudowy - czaka nas wtedy dobre szlifowanie pudła, a tego chciałem uniknąć.

- wnętrze tak naprawdę idzie pod młotek na zero, bo jest afunkcjonalne - ja wykonałem je z blaszek fototrawionych - projekt Marcin J.
- dodatkowymi elementami są siedzenia w przedziałach - rozebrany TILLIG (zawsze można odlać jeśli ktoś nie ma ruiny TILLIGa na stanie)
- zasłony - drukowana kartka
- figurki i bagaże - Preiser.
 

Załączniki

#2
Piotrek już zdążyliśmy się przyzwyczaić do tego ,że pokażesz nam kolejny wagon polskiej budowy.
Miło było by gdybyś zechciał pokazać wszystkie te zbudowane wagony. Tak trochę nie skromnie napiszę ,że zazdroszczę Tobie tych wagonów w pozytywnym tego słowa znaczeniu oczywiście ;). Kiedyś tam a może i już na Twojej makiecie będzie kursował piękny skład zestawiony z wagonów różnego typu -polskiej konstrukcji (y)
Mocno kibicuję temu projektowi - choć wiem ,że o efekt końcowy możemy być spokojni :)
Pozdrawiam serdecznie
 
#7
Pytanie dla posiadaczy dokumentacji zdjęciowej Poszukuje danych na temat wagonu 612A.
Jeżeli szukasz zdjęć to kilka masz na stronie Wrocławska Galeria Kolejowa, znalazłem też jedno zdjęcie w zbiorze wagonów 609A z tej samej strony.
Według informacji zawartych na stronie Kolej w Szklarskiej Porębie. Informator wynika, że 612A za wiele się nie róźni od 609A.
Kolej w Szklarskiej Porębie. Informator napisał(a):
Wagony 609A noszą serię BD4osuv. Od pokrewnych wagonów 611A/612A (obecnie całkowicie wycofanych) zewnętrznie wyróżniają się zastosowaniem okien z zaokrąglonymi ramami.
Zdaje się to potwierdzać strona Baza Wagonów Kolejowych, na której rozkład miejsc w wagonach 609A i 612A ilustruje ten sam rysunek.
Podobnie też wynika z jednego komentarza pod tym zdjęciem 612A na stronie Wrocławska Galeria Kolejowa.
Tomasz Zajkowski.. napisał(a):
Te wagony z mojego filmu.. To chyba nie są 612A, prawda? 612 a mają kanciate okna, te z filmu zaokrąglone..
 
OP
OP
M

_medyk_

Aktywny użytkownik
#9
Różnica 609A i 612A dla mnie to całkiem inny wagon.
1. Wg oceny zdjęć przedzialy w 612A są szersze/wieksze niż w 609A.
2. Kolejnym 5 przedzialem jest kancelaria.
3. Przedział bagazowy jest bardziej asymetryczne - okno, dzwi ladunkowe- 2 okna duże i małe okno.
4. Wagon albo był budowany jako nowy projekt bądź powstał z zdeklasowanej jedynki. - tu pytanie do znawców jak było naprawdę.
5. NIGDZIE NIE znalazłem układu wywietrzników, ich rozmieszczenie to moja dywagacja i domysły na podstawie analogi z wagonem 112A oraz rozmieszczeniem w 609A. (Wycięte - brak na co drugim przedziale bagażowym w 609A dodatkowo brak 1 skrajnej toalety).
6. Zdjęć poza malowaniem w szarość ICC nie znalałem, czy wogole byly brązowe ba oliwkowe to pozostaje dobrym pytaniem które może wyjaśnić data powstanie/przebudowy wagonu. A najlepiej znawca dziedziny.
7. Ja najbardziej skłaniam się do wersji:
a) oliwek nie było.
b) wagony powstały z przebudowanych 112A. Pomysl na brak wagonów rowerowych, wykonano ilość 2 szt.
c ) pierwotnie w brązowo kremowym malowaniu mialy oznaczenie BDds.
 

Bodek

Aktywny użytkownik
#11
Przepraszam, bo nie jest moją intencją krytyka dla krytyki czy dokopania komuś, ale skoro mam możliwość, to swoje trzy słowa krytyki (konstruktywnej) wtrącę.
Moim zdaniem o ile w wagonie sypialnym okna wykonałeś perfekcyjnie, o tyle w barowym 113A i teraz w 609A te typowo pekapowskie prostokątne okna są za wysokie oraz być może nieco za wysoko osadzone w pudle wagonu.
Na moje oko w Twoich modelach te okna wielkością odpowiadają oknom montowanym w tych wagonach podczas napraw głównych P5, czyli oknom tzw. typu 127 z zaokrąglonymi narożami. One są wyższe od okien starego typu, co widać po odległości od górnej krawędzi ramy takiego okna do krawędzi dachu wagonu.
Przy starych oknach w wagonach 1 klasy - np. 112Ag nad oknami i jednocześnie kilka cm pod krawędzią dachu mieścił się żółty pas normalnej szerokości (chyba 10 cm), natomiast w wagonach po modernizacji okien ten pas już wchodził na krawędź dachu i zachodził na ramy okien lub był celowo zwężany na nie nie wchodził. W Twoich modelach też moim zdaniem odległość od krawędzi dachu do górnej krawędzi okien jest zmniejszona właśnie przez wysokość okien, które na moje oko są nieco zbyt wysokie.
 
OP
OP
M

_medyk_

Aktywny użytkownik
#12
Kiedyś na obronie mojego doktoratu co do wyników otrzymanych i ich interpretacji padł zarzut co do ich jakości. Prof wstał i powiedział przypowieść o krawcu. Ktory "kroi jak materiał pozwala" Górna krawędź ramy okna jest licowana do granicy otworu okiennego modelu i nie można nizej. Acid mial podobny problem. Ja bym czepiał się szwu pudła z dachem bo za gruby na modelu. Wada piko i herisa. Jak i innych modeli.

Pas ma 10 cm co w skali daje 1.149 mm gdyby nie szew na dachu nie było by wrażenia wąskiego pasa. Szew ma W rzeczywistości mniej niz 2 cm w modelu to od producenta 0.3 do 0.5 mm.
 
Ostatnio edytowane:

Podobne wątki