• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Model lokomotywy serii Ty45

SD

Aktywny użytkownik
FREMO Polska
KKMK
Reakcje
1.286 2 0
#1
Przyszedł czas, żeby kolejny model z mojej małej fabryczki polskich parowozów zagościł na stronach tego Forum - w krótkiej relacji będę chciał pokazać, jak udało mi się zrobić model Ty45 przy wykorzystaniu kilku handlowo dostępnych podzespołów, co na pewno skróciło czas mojej pracy nad modelem, a związane z tym kompromisy chyba nie wpłynęły negatywnie na wrażenia wizualne. Ty45 to parowóz, do którego mam spory sentyment – dwadzieścia kilka lat temu zrobiłem taki model od podstaw w skali S (1:64), więc zapragnąłem go mieć i w H0. Poza tym zainspirował mnie kolega Floris, pokazując swój model Ty45 w wątku „Holenderskie modele PKP” na tym Forum.

Tak więc przyjąłem podobne założenia konstrukcyjne jak w modelu Florisa: napęd w parowozie (wykorzystałem fragment ostoi z napędem i kołami z modelu BR 95 Fleischmanna), a jako bazę do zbudowania tendra 32D47 przyjąłem tender wannowy (beczkowy) z modelu BR 52 Roco, ale pozbawiony napędu. Taki układ podzespołów daje mnóstwo miejsca w tendrze na elektronikę, natomiast uniemożliwia, niestety, pełne odwzorowanie wnętrza budki maszynisty, gdyż wchodzi do niej spora część silnika. Ale coś za coś… Odbiór prądu jest realizowany przez 4 osie parowozu i 4 osie tendra, podwozie BR 95 FL jest ciężkie (nisko położony środek ciężkości), jedna oś napędna jest wyposażona fabrycznie w gumki, więc z punktu widzenia jazdy i uciągu powinno być dobrze, nawet bardzo dobrze.

BR 95 FL udało mi się kupić nowiutką za rozsądne pieniądze, natomiast elementy tendra (dolna część nadwozia, dwie górne części nadwozia, wózki z kołami) kupiłem w internetowym sklepie Roco z częściami zamiennymi – za kilkadziesiąt euro.

Zaczynam od tendra – przedłużam skrzynię węglową (wykorzystując elementy z dwóch oryginalnych skrzyń), dorabiam nowe klapy wlewowe wody z mechanizmem zamykania i podpórkami, wlew sodafosu, poręcze, skrzynię z boku tendra, zaślepiam oryginalne latarnie i montuję je nad tylną skrzynią, maluję całość, nanoszę napisy, naklejam tabliczki....

32D47 FMK3.jpg
32D47 FMK1.jpg
32D47 FMK2.jpg
32D47 FMK4.jpg
 

Maxeus

Znany użytkownik
Reakcje
250 4 0
#4
Jak mniemam w BR95 Fleischmanna jest trójpolówka, czy jednak centralnie położony silnik 5 biegunowy ?
Jeśli stara nie do zajechania 3 polówka, to da się to przerobić na montaż innego silnika, tyle że zabawy z tym od groma, ale chyba warto.

No to kibicuję, bo relacja zapowiada się bardzociekawie, więc i efekt końcowy będzie cieszył :)
 
OP
OP
SD

SD

Aktywny użytkownik
FREMO Polska
KKMK
Reakcje
1.286 2 0
#5
Jak mniemam w BR95 Fleischmanna jest trójpolówka, czy jednak centralnie położony silnik 5 biegunowy ?
Cytując ze strony producenta, "Komplette Neukonstruktion mit 5-poligem, wartungsfreiem Motor, Schwungmasse."
https://www.fleischmann.de/de/product/314-0-0-1-4-00-501-002001/products.html
Pięciobiegunowy, umieszczony wzdłużnie, przekładnia ślimakowa. Ten model BR 95 jest dość fajnie zrobiony, chociaż w tej chwili już niełatwo go dostać w stanie nieużywanym - chyba że z drugich rąk.
 
OP
OP
SD

SD

Aktywny użytkownik
FREMO Polska
KKMK
Reakcje
1.286 2 0
#6
No i tak wygląda tender - bez łączników dźwigni do otwierania klap i bez drabinki, będą zamontowane później, po podpięciu do parowozu i montażu elektroniki, po to żeby ich nie uszkodzić przy wielokrotnym obracaniu tendra na wszystkie strony. A co do BR 95 Fleischmanna - spodobała mi się ta baza, więc korzystając z okazji nabyłem tak naprawdę jeszcze jedną z zamiarem spożytkowania napędu i podwozia na inny model PKP ;)

32D47 FMK6.jpg
32D47 b.jpg
 
OP
OP
SD

SD

Aktywny użytkownik
FREMO Polska
KKMK
Reakcje
1.286 2 0
#7
Teraz parowóz: ponieważ nie fotografowałem wszystkich etapów prac nad modelem, posłużę się kilkoma ilustracjami instrukcji serwisowej producenta. Napierw widok oryginalnego napędu od spodu:

BR 95 FMK podwozie.jpg


Tak wygląda podwozie modelu i elementy, które wykorzystałem:

BR 95 podwozie FMK.png


Przednia plastikowa część ostoi wraz z belką czołową po okrojeniu pozwoliła mi zbudować na niej blok cylindrów i właściwą czołownicę, zachowując jednocześnie możliwość montażu i demontażu całego przodu na metalowej, środkowej części ostoi z napędem. W przedniej części pozostawiłem również oryginalne gniazdo sprzęgu modelarskiego. Wykorzystałem przedni półwózek, modyfikując kształt belek półwózka na właściwy i wstawiając zestaw kołowy o 10 szprychach zamiast oryginalnych 8 (wykorzystałem zestaw kołowy z BR 56 Guetzolda ostatniej edycji). Dolne zamknięcie ostoi wraz z resorami (element plastikowy) również się przydało, odciąłem jedynie dźwignie hamulcowe z klockami i w ich miejsce wkleiłem wykonane przeze mnie bardziej prawidłowe.

Poniżej środkowa część ostoi z wykonanymi modyfikacjami do zamocowania mechanizmu stawidła i zbiorników powietrza oraz "właściwy" już blok cylindrów z czołownicą i latarniami Kluba. Moje technologie? Podobnie jak przy poprzednich modelach, głównie polistyren i blaszki.

Ty45 FMK1.jpg


Ty45 FMK2.jpg
 
OP
OP
SD

SD

Aktywny użytkownik
FREMO Polska
KKMK
Reakcje
1.286 2 0
#8
Dalej kolej na pomost (polistyren i blaszka Aber PP16) oraz kocioł (3 wartswy polistyrenu HIPS 0,25 mm owinięte na rurce fi 20mm, na to jedna warstwa polistyrenu 0,5, z klejem daje średnicę 23 mm). Skrzynia ogniowa to również zabawa w polistyrenie. W kotle tylko w dolnej części obciążenie z mosiężnych płaskowników, bo oszczędzam miejsce na duuuuży głośnik. Komin z lekko stożkowej aluminiowej rurki będącej wcześniej obsadką włosia w niepotrzebnym pędzlu - tak się szczęśliwie złożyło, że średnice się zgodziły ;) Górna krawędź komina z drucika 0,2 mm przyklejonego Distalem.


Ty45 FMK3 pomost.jpg


Ty45 FMK4 kocioł.jpg


Ty45 FMK5 kocioł.jpg
 

Hoart

Znany użytkownik
Reakcje
1.963 6 0
#9
-Super ! ale nie bedzie super jak nie zrobisz nitowania na dymnicy - bo teraz jest ostatni moment na odtworzenie/ wykonanie tego detalu i mam takie pytanie - czy nie mozna by bylo zmniejszyc tej pryzmy wegla na tendrze? - pytam -poniewaz ta "buła" dominuje nad caloscia , zwroc uwage na wozki w tej serii tendra - bo te ktore sa to sa od Ty2/kriegsloka- dokladnie duze wykroje przy maznicach - w tendrach takich jak w Twoim modelu zamiast takich "niemieckich" wykrojow -byl wyciety okragly otwor dosc malej srednicy - i jeszcze jedna sprawa rysunek Ty45 , ktory lezy w tle , a ktory eksponujesz posiada na pierwszy rzut oka 1. zle ulozona przeciw korba na zestawie silnikowym , no i tender od kriegsloka/Ty42 z .. czterema wregami - ty pokazujesz z piecioma ...?
- jakby byla ciekawosc na sposob nitowania to moge podac swoj przepis..
 
Ostatnio edytowane:
OP
OP
SD

SD

Aktywny użytkownik
FREMO Polska
KKMK
Reakcje
1.286 2 0
#10
-Super ! ale nie bedzie super jak nie zrobisz nitowania na dymnicy - bo teraz jest ostatni moment na odtworzenie/ wykonanie tego detalu i mam takie pytanie - czy nie mozna by bylo zmniejszyc tej pryzmy wegla na tendrze? - pytam -poniewaz ta "buła" dominuje nad caloscia , zwroc uwage na wozki w tej serii tendra - bo te ktore sa to sa od Ty2/kriegsloka- dokladnie duze wykroje przy maznicach - w tendrach takich jak w Twoim modelu zamiast takich "niemieckich" wykrojow -byl wyciety okragly otwor dosc malej srednicy - i jeszcze jedna sprawa rysunek Ty45 , ktory lezy w tle , a ktory eksponujesz posiada na pierwszy rzut oka 1. zle ulozona przeciw korba na zestawie silnikowym , no i tender od kriegsloka/Ty42 z .. czterema wregami - ty pokazujesz z piecioma ...?
- jakby byla ciekawosc na sposob nitowania to moge podac swoj przepis..
Hoart - witam i bardzo cieszę się, że tak dokładnie oglądasz moje fotki :) - czytając Twoje komentarze podziwiam zawsze to, że zauważasz szczegóły, których większość czytelników nie dostrzega. Więc co do Twoich uwag - ten model jest wybitnie kompromisowy, bo chciałem w nim wykorzystać wszystko, co można kupić lub przerobić i teoretycznie mogłoby pasować do modelu Ty45. Powód - chroniczny brak czasu stojący w całkowitej sprzeczności z moją wewnętrzną potrzebą zbudowania jak największej liczby modeli parowozów polskiej konstrukcji w H0.
Dlatego tender to przeróbka tendra od BR 52 (z czterem wręgami) na 32D47 (z pięcioma wręgami), bo z takim tendrem chciałem zestawić mój model: przedłużyłem skrzynię węglową, zrobiłem większe klapy wlewowe wody, dodałem parę drobiazgów, ale wózki pozostawiłem oryginalne. Teoretycznie mógł na takich jeździć, więc mój na takich zostanie. Pryzma węgla na tendrze to tylko nieco zwaloryzowana (żeby nie wyglądała tak plastikowo) i przedłużona pryzma z fabrycznego tendra, która jest jednocześnie wyjmowanym zamknięciem pustej przestrzeni wewnątrz, w której mam dekoder, oporniki, kable ze złączkami... Ten element z będący rozwiązaniem z fabrycznego modelu Roco pozostawiam.
Co do rysunku w tle - to rysunek z wycinanki Angrafu w skali 1:25, która była jednym z materiałów pomocniczych przy budowie modelu, parowóz jest tam pokazany z innym tendrem, niż ten na który się zdecydowałem i ma więcej błędów I nieścisłości wymiarowych. W moim modelu przeciwkorba jest we właściwym położeniu. Przy czym zestawy kołowe i spora część mechanizmu napędowego to przeszczepione element BR 95 - jak już pisałem, to jest właśnie ten kompromis... A co do nitowania - model jest już gotowy, ta relacja to taka chronologiczna retrospekcja - nitowanie jest :) wykonane moją metodą, polegającą na wywierceniu ok. 100 otworków wiertłem 0,4 i wciśnięciu na kleju 100 kulek BGA. Pojawi się na kolejnych zdjęciach. Hoart - ciekaw jestem Twojego przepisu, bo próbowałem jeszcze wygniatania ostrzem cyrkla od spodu w polistyrenie lub w blaszce, ale to z kulkami cynowymi wydało mi się najodpowiedniejsze w takiej technologii budowy poszycia kotła.
A poniżej, kolejne fotki - pokazują, jak wykonałem budkę maszynisty, oraz przymiarki kotła i budki do podwozia, z dodanymi kolejnymi elementami: kołpaki zbieralnika pary i piasecznicy (tuleja z polistyrenu plus wyoblenie wykonane jako kilka warstw grubszego polistyrenu oszlifowanych na ostateczny kształt), zawory bezpieczeństwa (element od UMF), drzwi dymnicy (trochę przerobione (głównie zawiasy i dodany uchwyt) płaskie drzwi dymnicy do Ty43 oferowane przez APM).

Ty45 FMK6 budka.jpg


Ty45 FMK7 budka.jpg


Ty45 FMK8 budka.jpg


Ty45 FMK9 budka.jpg


Ty45 FMK10 przymiarki.jpg


Ty45 FMK11 przymiarki.jpg


Ty45 FMK12 przymiarki.jpg


Ty45 FMK13 przymiarki.jpg


Ty45 FMK14 przymiarki.jpg
 

Hoart

Znany użytkownik
Reakcje
1.963 6 0
#12
jeszcze raz moje bezkompromisowe uznanie dla Twojej roboty jak dobrze pamietam trzeciego modelu na lamach tego forum ale co z nas by byli za parowoziarze modelarze gdybysmy sobie tego i owego o tych jak na razie tylko Twoich modelach - nie poopowiadali , dla dobra sprawy -rzecz jasna !
a wiec nity sa- bardzo ciekawa technika z tymi kulkami - po prostu musze to zobaczyc , -pamietaj o kanale wydmuchu pary ze sprezarki na kominie od strony budki,
-co do wegla na tendrze - chodzi mi o bardziej naturalistyczny jego wyglad (pryzmy lub kilku pryzm)- Twoj wegiel dla mnie robi wrazenie sklejonego a wlasciwie obklejonego - i jest moim zdaniem za gruby - a teraz pytanie czy przypadkiem nie bylo tak ,ze tendry z powiekszona skrzynia weglowa to nie byly stokerowe ?
- a tak w ogole Twoja robota to pierwsza klasa! wreszcie cos ciekawego
- apropo nitow i wegla poszukam odpowiednich watkow z tymi tematami - bo byc moze juz je ktos kiedys zalozyl , a jezeli nie to wrzuce dwa takie nowe tematy na techniki modelarskie -
 
Ostatnio edytowane:
Reakcje
45 1 5
#13
Zbieralnik pary i chyba piasecznica z czego? Wiem że się dużo dopytuję ale nieczęsto się zdarza relacja gdzie ktoś buduje model parowozu a ja też kiedyś bym chciał jak napisałem Ty45-379.
 
OP
OP
SD

SD

Aktywny użytkownik
FREMO Polska
KKMK
Reakcje
1.286 2 0
#14
walter_r, wycinam z polistyrenu HIPS, bardzo tani i łatwo dostępny materiał. Najczęściej przeliczam sobie potrzebne wymiary z posiadanej dokumentacji, szkicuję detale na kalce milimetrowej, przenoszę charakterystyczne punkty z kalki na polistyren ostrzem cyrkla i wycinam nożykiem. W ten sposób mogę wykorzystać kalkę więcej razy, gdy mam kilka powtarzalnych elementów.
O zbieralniku i piasecznicy pisałem wyżej, cześć walcowa to tuleja, a właściwie pasek polistyrenu oklejony wokół kołowej wręgi, a na nim kilka krążków o coraz mniejszej średnicy. Wszystko nabite na okrągły pręcik, który chwytam w uchwyt wiertarki i papierem ściernym o coraz mniejszej gradacji obrabiam uzyskując obły kształt. Potem od spodu z kolei papierem ściernym nawiniętym na walec o średnicy kotła szlifuje wgłębienie. I gotowe.
 
Ostatnio edytowane:

Hoart

Znany użytkownik
Reakcje
1.963 6 0
#17
Hoarcie, przejrzałem wszystkie 350 zdjęć różnych czterdziestekpiątek, które mam w swoim archiwum i nie widzę na kominie od strony budki niczego - golutki komin z każdej strony....
- to nr 351 dla Twojej kolekcji
(foto z dawno zakonczonej aukcji autor zdjecia nieznanY )
i nr 352 na przyklad ;-album fotografii czarno-bialych T.Roszaka pt"ParowozY" , -zdjecie na str 155 Ty45-424
jeszcze na stronie http://parowozy.net/album/goscinne/wojciech_bartz/Wojciech Bartz - nr 390 ciety W Skalmierzycach
a wiec byly dwa wzory komina , jeden wlasnie z takim kanalem wg mnie z poczatkowych faz produkcji tych lokomotyw , drugi powszechniejszy bez kanalu , wylot pary ze sprezarki skierowano do dymnicy,( kanaly wylotu pary ze sprezarki wystepowaly rowniez na Tekatkach48 ,Ty51, Ty246, Pu29) i moze jeszcze na jakis seriach i typach
a w tych wozkach te kontrolotworen mozna zalepic szpachla i jak zwiaze to nawiercic dziurki tak jak na tym zdjeciu -a! no i trzeba pamietac o takiej listwie -(chyba ceownIK)wzdluz ramy od spodu - tez fragment widac -wiadomo zwiekszona pojemnosc a wiec ciezar i wzmocnione -solidniejsze wozki musza byc w zwiazku z tym ..
 
Ostatnio edytowane:

Adam

Aktywny użytkownik
FREMO Polska
KKMK
Reakcje
82 1 0
#18
Coraz bardziej zaczynam się cieszyć z faktu, iż Kraków ma coraz więcej ciekawych modeli w skali H0. Pewnie jak zawsze Sławek 45 wystawi na Poznań i jak zawsze wróci ze złotem oraz mistrzem !
 
OP
OP
SD

SD

Aktywny użytkownik
FREMO Polska
KKMK
Reakcje
1.286 2 0
#19
Hoart, że w Ty51 to wiem, natomiast w Ty45 musiały takie kominy być w mniejszości. Ciekawe, czy któryś z kolegów lepiej znających ten typ parowozu mógłby coś dodać? Ja ze swojej strony najwięcej podpatrywałem egzemplarz nr 386 ze skansenu w Chabówce, bo mam tam najbliżej i często przejeżdżam obok, a tam komin taki:

komin Ty45-386.jpg
 
Autor wątku Podobne wątki Forum Odpowiedzi Data
Tabor 14
Tabor 2
Tabor 12
Tabor 60
Tabor 60

Podobne wątki