• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Model własny Model lokomotywy SP32

Jarosław

Aktywny użytkownik
ŁKMK
Reakcje
737 4 0
#1
Kilka miesięcy temu rozpocząłem nowy projekt modelu lokomotywy SP32. Uważam, że jest to pojazd wart uwagi, gdyż bardzo ładnie wpisał się w krajobrazy polskiej kolei, szczególnie na południowych ziemiach Polski. Do modelu najpierw stworzyłem dokumentację zdjęciową , szkice i pomiary (przy pomocy dwóch panów Andrzejów:) ). Udało się to zrobić jeszcze na ostatnich wrakach stojących w Krzyżu Wlkp wiosną 2018r. Na model wybrałem wersję z dużymi lampami. Model okazał się bardzo trudny w projektowaniu, głównie z uwagi na skomplikowaną budowę ostoi ( co na pierwszy rzut oka tak nie wygląda) i zanim powstał obecny model było wiele innych wersji blach ostoi. Zabierając się za model myślałem, że największym problemem będzie zrobienie wytłoczeń w drzwiach przedziału maszynowego. Do tego celu narysowałem w 3D ,,kopytko" umożliwiające odpowiednie wyciskanie blach i które zostało wydrukowane z twardej żywicy. Pomysł ten okazał się trafiony i problem wcale nie był taki straszny. Blacha 0,15mm z podtrawieniami idealnie układała się w kształt koperty. Ponadto sposób ten pozwolił na uzyskanie powtarzalności w powielaniu kształtów drzwi. W modelu przewiduję własny napęd, który częściowo mam już opracowany. Obecnie największym utrapieniem jest dla mnie brak możliwości wytwarzania elementów toczonych ( garnki reflektorów, zbiorniki itp). Przy każdym modelu pojawia się ten problem i powoli dochodzę do wniosku, że muszę zainwestować w jakąś mini tokarkę i przyuczyć się obróbki materiałów na tej maszynie. Ceny tych maszyn i różne opinie na temat poszczególnych produktów wprawiają mnie jednak w niezdecydowanie. Z tego powodu trochę mam zastój w kończeniu budy bo nie mogę wykonać odpowiednich garnków do świateł. Nie mniej jednak z dotychczasowych prac jestem bardzo zadowolony:)
 

Załączniki

Ostatnio edytowane:
OP
OP
Jarosław

Jarosław

Aktywny użytkownik
ŁKMK
Reakcje
737 4 0
#3
Budowy rumuńskiego klamota ciąg dalszy. Udało się wytoczyć odpowiednie garnki do reflektorów. Model potraktowany podkładem w celu sprawdzenia czy nie wyszły jakieś boby. Drobiazgi dojdą później. Teraz muszę narysować skrzynie z opornikami hamulców ( te na dachu krótszego przedziału maszynowego), oraz zgarniacz. Wózki i kabina później
 

Załączniki

SD

Aktywny użytkownik
FREMO Polska
KKMK
Reakcje
1.261 2 0
#5
Super sprawa, fajna lokomotywa, widywałem ją na stacji w Krośnie jakieś dwadzieścia lat temu, ma swój urok. Znając rękę Jarka model będzie pierwsza klasa :) Pozdrawiam!
 
OP
OP
Jarosław

Jarosław

Aktywny użytkownik
ŁKMK
Reakcje
737 4 0
#10
Znalazłem wreszcie trochę czasu aby ruszyć coś przy SP32. Powstały skrzynie chłodzenia oporników od hamulców elektrodynamicznych. Długo zastanawiałem się z czego lepiej będzie je wykonać i doszedłem do wniosku, że najlepiej będzie z blaszek z dodanymi elementami drukowanymi 3D. Doszedł również zgarniacz, który już w całości jest wydrukiem 3D. Powstały jeszcze inne detale, których na chwilę obecną nie montowałem w obawie przed uszkodzeniem podczas innych prac. Obecnie powstaje napęd od podstaw. Czekam na części z Czech aby budować pierwsze przekładnie i robić próby jazdy. Chciałbym już ją malować, ale jeszcze długa droga
 

Załączniki

Rokstedi

Znany użytkownik
PGM
Reakcje
1.506 0 0
#12
W jednej książce czytałem, że Anglicy oglądając coś wyśmienitego, wspaniałego zapytani przez twórcę oglądanego dzieła o ocenę, użyją stwierdzenia "niezłe, naprawdę niezłe". Nie użyją słów wspaniałe itd. żeby autor nie czuł się skrępowany komplementami. Zatem Jarek, metodą angielską powiem tylko. . . nieźle, naprawdę nieźle.
 

Michał Lok

Znany użytkownik
Reakcje
889 2 0
#13
Jarek ja za Piotrem, również powiem, że nieźle Ci to idzie. Każdy kto bawi się w modelarstwo kolejowe zwłaszcza w skali 1:87, może dostrzec twoje niesamowite umiejętności. I nie mówię tego by Ci "maślić" ale dlatego, że śledzę twoją twórczość od samego początku. Przeszedłeś cierpliwie całą drogę aby dojść do takiej perfekcji. To jak w dobrej firmie od magazynu do biura. Ile lat i godzin, wyrzeczeń to kosztuje to już inna sprawa. Jesteś na poziomie najwyższym, jeśli można tak to określić. Osobiście bardzo się cieszę, że na tym forum znowu zaczynamy wymieniać się swoimi osiągnięciami, do czego namawiam wszystkich. A wracając do samej lokomotywy, to w Wielkopolsce, gdzie mieszkam chyba nie było ich dużo. Mieszkałem przy ZNTK w Poznaniu i mam w głowie obraz kolejki, stojących do remontu samych SU45,46 ST44 i 43 ale tej nie pamiętam.
 
OP
OP
Jarosław

Jarosław

Aktywny użytkownik
ŁKMK
Reakcje
737 4 0
#14
Michał, coś musiało umknąć Twojej uwadze, bo kilka źródeł podaje, że spora część tych lokomotyw stała na terenie ZNTK Poznań w latach 2006-2008, a jedna z nich SP32-120 wykorzystywana była do manewrów na terenie zakładu.
Brakuje mi informacji na temat dat rewizji tych lokomotyw. W portalu Ilostan Pojazdów Trakcyjnych nie ma informacji, a jeśli są to nie zawsze prawdziwe. Chciałbym aby model otrzymał malowanie z I połowy lat 90tych, aby jeszcze oliwkowe pudła móc ciągnąć. Najbardziej kuszą mnie przydziały z Dolnego Śląska.
Dziękuję wszystkim za uznanie:)
 
OP
OP
Jarosław

Jarosław

Aktywny użytkownik
ŁKMK
Reakcje
737 4 0
#17
Nie wiem czy mogę wypowiedzieć się, ponieważ nigdy nie robiłem, ani nawet nie oglądałem na żywo SP32 Ostbahna. Oglądając zdjęcia myślę, że model jest nieco uproszczony, co szczególnie widać po ostoi i płaskich drzwiach przedziału maszynowego. W linku który podesłałeś jest model SP32 z małymi lampami, po ostatniej modernizacji. Lokomotywy te różnią się w wyglądzie od starszych wersji nie tylko lampami, ale mają inne wymiary szyb w kabinie. Tak bynajmniej wychodziło z pomiarów. Gdybym robił model z małymi lampami uwzględniłbym te różnice. Wewnątrz kabiny należałoby zrobić nowy pulpit ( jeśli Ostbahn go zrobił) bo starsza wersja ma inny. Z różnic jest jeszcze kilka innych drobiazgów.
 
OP
OP
Jarosław

Jarosław

Aktywny użytkownik
ŁKMK
Reakcje
737 4 0
#18
Trochę postępów. Powstały wózki napędowe z przekładniami oraz maskownice zaprojektowane w 3D i obłożone detalami z blaszek. Użyłem zestawów kołowych od SM42 Piko a reszta napędu to mój projekt. Brakuje jeszcze blaszek do odbioru prądu, ale są juz w przygotowaniu. Na maskownicach darowałem sobie odwzorowanie cylindrów hamulcowych, ponieważ mocno ograniczałyby skręt wózka w ramie, a są i tak niewidoczne. Następny etap prac to odwzorowanie wnętrza kabin.
Pozdrawiam
Władca Lochu
 

Załączniki

Ostatnio edytowane:

teigrekty2

Znany użytkownik
NAMR
Reakcje
3.860 111 7
#20
Ładna robota(y). Zastanawiam się czy duża ilość kół zębatych nie powoduje nadmiernych strat w sile pociągowej. Mam w zasadzie podobny problem we własnym projekcie. Czy nie lepiej było zastosować większych kół, czy może brak miejsca był powodem?
 

Podobne wątki