• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Model BR 50 Italeri - rozstaw kół

#1
Witajcie,
Jakiś czas temu dostałem w prezencie model parowozu BR 50 firmy Italeri w skali 1/87. Jak nietrudno się domyśleć model jest do sklejania, chciałem nawet zacząć relację z jego budowy, ale wczoraj napotkałem na poważny kłopot.
Otóż przynajmniej moim zdaniem model nie mieści się na standardowych torach, próbowałem na zwykłych Piko i na Tillig Elite, więc problem wydaje się poważny. Rozstaw kół jest jakieś 3 mm większy. Oczywiście na torze dołączonym do zestawu takich problemów nie ma.

Piszę to zasadniczo jako ostrzeżenie, ale też poniekąd jako pytanie, czy mieliście podobne doświadczenia?
Czy dotyczy to wszystkich modeli sklejanych w skali 1/87?

Zastanawiam się czy warto w tej sytuacji kończyć budowę, myślałem żeby może wykorzystać elementy parowozu jako ładunki na wagony odkryte. Czy wiecie może jakie elementy i w jaki sposób transportowano, czy to w ogóle dobry pomysł?
 
OP
OP
Przemekk
#2
Wygląda na to, że trochę ludzi to przeczytało, ale nikt takich problemów jak ja nie miał ;) Wrzucę zdjęcia, żeby było wiadomo dokładnie jak to wygląda. Poprosiłbym też o przeniesienie tematu do działu Tabor, tam ludzie budują modele, więc budowa z gotowego zestawu jakoś mieści się w tej definicji.
 
OP
OP
Przemekk
#3
Obiecałem zdjęcia, to wstawiam. Nie do końca mam poczucie, żeby było na nich widać o co mi chodzi, ale przynajmniej poćwiczyłem robienie zdjęć w skali makro ;)

Jest porównanie toru z zestawu firmy Italeri z torem piko. Różnicę widać gołym okiem. Potem widok od frontu na torze piko, widok z boku na torze piko oraz widok z boku na torze firmy Italeri. Tutaj chyba różnicy nie widać za dobrze, ale koła żeby się zmieścić muszą być krzywo. I właśnie w trakcie ustawiania modelu udało mi się je poodklejać od osi.

Różnica wydaje się subtelna, bo to jest naprawdę kwestia 1,5 mm maksymalnie (z tymi trzema to przesadziłem), może superprecyzjny montaż zredukowałby ją nawet do 1 mm, ale klejenie tak małych kół z taką dokładnością dla mnie jest sporym wyzwaniem. Gdyby Ktoś miał podobne problemy albo doświadczenia byłbym wdzięczny za komentarz, a może to jednak ja jestem taki niewprawny i da się to zrobić dobrze?
 

Załączniki

teigrekty2

Znany użytkownik
#4
Wygląda na to że koła trzeba po prostu wkleić głębiej na osiach. Zrobiłbym w tym celu jakiś szablon aby powtarzalność była zachowana. Najważniejsza rzecz jednak to odpowiednie ustawienie czopów wiązarów według siebie na każdym zestawie-czopy (w tym wypadku otwory czopów) powinny być ustawione pod kątem 90° według siebie.
 
OP
OP
Przemekk
#5
Przyznaję, że sam już nie wiem, może rzeczywiście da się to pokleić lepiej i zrobić w tym celu jakiś sensowny szablon. W ramach przerwy zrobiłem sobie inny projekt, który okazał się mniej problematyczny. Budowa parowozu na razie poszła na półkę i chyba prędko z niej nie wróci, ale może jeszcze podejmę się tematu, w każdym razie dziękuję za radę :)
 

Podobne wątki